2008
|
|
Horregatik, faktore honen arabera, inguruan gaztelera besterik ez bada erabiltzen, uste dugu hobe dela euskara batua erabiltzea eskolako lan formaletan (beti ere euskara batuaren kontzepzio zabal baten barrenean) eta eskolako eginkizun informaletan euskararen aldaera informal bat edo familiar bat (ahal denik gertuena eta orokorrena).
|
Baina
eskolaren inguruko gizartean euskalkiak bizirik eta zelanbaiteko bizkortasunez irauten badu, orduan uste dugu eredu hori aintzat hartu behar dela eta erabili eskolako lanetan, betiere eginkizunen formaltasun maila eta idatzizkoaren eta ahozkoaren arteko desberdintasunak kontuan hartuz. Horrela etxeko hizkera moldeek antz handiagoa izanen luketelako, eta gisa horretan hizkuntzaren irakaskuntza baldintza hobeetan egingo litzatekeela uste baitugu, hots, emaitza hobeak aterako liratekeela.
|
2010
|
|
Esana dago, goraxeago, aski lege jeneralista dela EEN. Xede nagusiak markatzen dituela oro har, zehaztapen konkreturik ere baduela tartean,
|
baina
eskola munduko jardunari dagokionez xehetasun handiegirik ez duela eskaintzen. Ez da hori kasualitatea.
|
|
hizkuntza normalkuntzak gizarte osoan jardun behar du buru belarri, mintzajardunaren gizarte moldaeran funtsezkoak diren esparruei, jardun guneei eta harreman sareei orain arte ez bezalako atentzioa eskainiz. Hizkuntza normalkuntzaren jarduna gizarte perspektiba zabalean txertatu behar da, eskolak bere zatia aportatuz noski
|
baina
eskolan zentratu gabe lautatik hirutan edo hamarretik bederatzietan. Gizarte bizitza osoaren %10ik ez du betetzen eskolak, berez.
|
|
Bidasoaren beste aldean ere eman zen euskal hizkuntza eta hezkuntza lotzeko saiakerarik. Frantzian ez zegoen diktadurarik,
|
baina
eskolari lehentasunezko zeregina ezarri zitzaion: frantses guztiei frantsesa irakastearena, hain zuzen.
|
|
Baina bateratzeak, ezinbestez, aldatzea eskatzen zuen. Eta Jaurlaritzaren aburuz, posible zen ikastola aldatzea;
|
baina
eskola publikoa ez, hura erregulatzen zuen legea (LOECE; euskaraz EZELO. Eskola Ikastetxeen Estatutuaren Lege Organikoa?) aldatzea ezinezkoa zela argudiatuta. Une hartan eta
|
|
–Aurreko horren ondorioz, hezkuntza politika botere publikoen esku uztea onartzen genuen.
|
Baina
eskolen jabetza esklusiboari uko egin behar ziola esaten genuen, eskola komunitateen sarea indartzeko. Eta guk sarearen kontzeptua proposatzen genuen.
|
|
Eta hemen ere berdina gertatu zen. Proiektua beste ikastetxeetara zabaltzeko eskaintza jaso genuen Jaurlaritzako Hezkuntza Sailetik, eta esan genien baietz,
|
baina
eskola publikoaren baldintza berdinetan. Eta, noski, hor bukatu zen dena?.
|
|
Oso martxa onean jarraitu zuen lanak, inoiz pentsatu gabeko arrakastarekin, hezkuntzarekin loturiko 22 eragilek prozesuan parte hartzea lortu baitzen.
|
Baina
eskola publikoko sektore batek? 1988an ikastolekin bateratze prozesua garatzeari uko egin zion sektore berdinak, ez zuen parte hartu nahi izan prozesuan.
|
2017
|
|
|
Baina
eskola bidezko transmisioaz gain, beste transmisio bideak ere sustatzea eta garatzea beharrezkoa da, helduen irakaskuntza edota familia transmisioa adibidez.
|
2020
|
|
Harri urdin izerdiz ihinztuak ere bai.
|
Bainan
eskola ñimiñoa, peña ondoan hamalau etxetako gizonek egina, hantxet, hutsik eta ixilik... Gure larrazkenetako bas onjo azpi oxkarratuak galduak.181
|
2023
|
|
Zinez egitasmo interesgarria eta beharrezkoa. Geroak erakutsiko du zer nolako bilakaera izango duen,
|
baina
eskola bakoitzak berea egin aurretik, Nafarroako komunitateak berritu eta egungo egoerara egokitu luke euskararen normalizaziorako legedia.
|