2000
|
|
aniztasuna. Esan beharra dago, lehenengo eta behin, Aufbau ak berez jite fenomenalista nabarmena erakusten zuela,
|
baina
esan behar da baita ere liburuan erakutsitako sistemaren jite hori beste askoren arteko bat zela, Carnapek argi eta garbi utzi lez. Bere hautaketak oinarri autopsikologikoa aukeratu zuen; haatik, beste abagune asko zeuden, fisikarena esate baterako.
|
|
Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela.
|
Baina
esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko.
|
|
oso arrazoi desberdinak izan zitzaketela irudia sastatzeko.
|
Baina
esan zuen" zio a den zio bat" dagoela suposatzeko joera" biziki indartsua" zela, argibidetzat emanez jolasari buruzko teoriak badirela eta teoria bakoitzak" Zergatik jolasten dira haurrak?" galderari erantzun bat bakarrik ematen diola; (2) hutsegitea zela suposatzea zio a beti" zerbait baliagarria lortzeko" dela. Hutsegite honen argibidetzat eman zuen Frazerrek baieztatzen duena, hau da," jendeak momentu batean pentsatu zuela baliagarria zela norbait hiltzea uzta ona eskuratzeko"; (3) hutsegitea zela suposatzea, adibidez, Beltaneko Jaiaren historiak" biziki hunkitzen gaituela benetako gizaki bat erretzen zuen jai baten bilakaera" delako.
|
2002
|
|
|
Baina
esan bezala, honek ez die soilik arrazoi humanitarioei erantzuten. Dagoeneko, helburua ez da delitu egilea zigortzea, delitua ekiditea baino.
|
2003
|
|
— Ez trufatu nitaz,
|
baina
esaidazu noiz gertatu zen bilera hori.
|
|
— Baina horrexegatik hain zuzen, Diotima, oraintsu nioena, irakasleen beharra dudala jakinik etorri naiz zuregana.
|
Baina
esaidazu horien zioa eta maitasun kontuen inguruko gainerakoena.
|
2004
|
|
Azken batean, gaur egun segurtasuna eskaintzen duen zientzia fisiko matematikoa, makina bat sinesmen oso eztabaidagarriren jatorria, Descartesekin indartzen den ereduan datza. Husserlek aipaturiko Cartesiar meditazioetan adierazten duen moduan, Descartesentzat berez ulertzen den gauza da zientzia unibertsalak eredu deduktiboa jarraitu behar duela.18
|
Baina
esan al daiteke honekin Descartesek zientziaren nagusitasunaren aldeko fundamentalismoaren zuzia iziotzen duela. Murriztu litzateke ezagutza beti zientziara eta arrazoi matematikora?
|
|
Honela, bada, matematikaren oinarrizko elementuak balioko digute, beharbada, munduaren egitura zertan datzan argitzeko, baina zailagoa suertatuko da horretan oinarriturik erakustea gai korporalen existentzia. Honek guztiak eraman zuen Platon mundu fisikoa gutxiestera, ez existentetzat jotzera,
|
baina
esan dugu ez dela hori Descartesek buruan duena. Haatik, bere azken helburua izango da errealitate material hori ezaguera matematikoan sustraitzea.
|
|
Egia esan, mistiko denari buruz ezin mintza gaitezke natur zientziei buruz mintzatzen garen bezala; zentzu horretan ulertu behar da, hain zuzen ere, Wittgensteinen azken perpausa (7 zenbakia daramana).
|
Baina
esan ere behar da zentzugabekeria —eta munduaren hondamena— litzatekeela mistiko denari buruz galderarik ez egitea eta erantzun biderik aurkitzen ez saiatzea. Horixe dateke, hain juxtu ere, Wittgensteinek adierazi nahi duena bere gogoetan:
|
2008
|
|
|
Baina
esana dugun bezala, bere doktrina propioak garatu aurretik, Aristotelesek bere aurreko filosofiaren ikerketa kritikoa egingo du, hortarako kausa kontzeptuaz baliaturik.
|
|
Eta gauza bera hitzak ere. Zerbait pentsatuz bezala hitz egiten dutela iruditzen zaizu;
|
baina
esandakoetako zerbait galdetzen badiezu, ulertu nahian, gauza bera adierazten dute beti (275d).
|
2010
|
|
Horrenbestez, eta sarrera honekin amaitzeko, zera berretsi eta azpimarratu nahi dugu: Hizkuntzaren zientziak hizkuntzaren pedagogian izenburuko idazlan honek, egiaz, zientzia ezberdinek hizkuntzaz esaten dutena bildu nahi du, bai,
|
baina
esaten duten hori hizkuntzaren bidez hezteko helburua duen pedagogiarentzat garrantzitsua den heinean. Zentzu horretan, ez dugu ahaztu behar" hizkuntzak", honela Krausser," anthropologikum" bikaina osatzen duela, zeini esker bakarrik posible den gizakiak bere loturak eraikitzea, bai naturarekin bai kulturarekin bai beste gizakiekin8 Horregatik, eta gure" hizkuntzaren pedagogia" ez delako soilik" hizkuntz irakaskuntza", ikuspuntu antropologiko eta humanizatzailetik kontsideratuko ditugu hizkuntzaren zientzia ezberdinen ekarpenak.
|
2011
|
|
Beraz, izate kategorial (mugatu, ontiko) hori baino lehenagoko izate bat pentsa liteke (ontologikoa), ezer —konkretu— izatearena gabe izatea huts hutsik dena, mugagabea, a) gauzei euren izatea berak ematen diela, edo b) gauzek haren izatean parte hartzen dutela, izateko. Lehen Izate huts edo" Deus" (euskaraz nahiz latinez) horri buruz hitz egin asko egin liteke menturaz, filosofia guztiak eta Heideggerrek ere nahikoa egin du,
|
baina
esan seguruenik ezin da esan askorik (teologia negatiboaren antzera ez bada). Izatearen planteamendu horretatik filosofia nahitaez teologiara pasatzen da.
|
2014
|
|
Pixka bat beranduago, Brunnhilderi mingostasunez esango dio maitasuna dastatzen ari dela.
|
Baina
esaten duen bitartean, musikak Wotanek esaten ez dituen bi gauza esaten ditu: lehenengo, Alberichek urrea ebasten zuen bitartean entzuten zen esaldia maitasunari betirako uko egiten zuela nabarmentzen zuen huraeta jarraian Wotanek eraztuna ebasten dionean madarikatzen dueneko esaldia.
|
2022
|
|
Gaur dagoeneko ikerketa zientifikoko eta medikuntzako lanbideak eta politika feminizatu izanaz hitz egiten da, adibidez.
|
Baina
esan al genezake filosofia feminizatu dela. Kurioski, humanitateetako ikasketa guztien artean filosofia akademikoak du presentzia femeninorik baxuena, batik bat, irakasleen artean.
|