2014
|
|
Gaia dute helburu berritzaileek, gaia bertsolariaren haututik kentzea, eta baita forma, hizkuntza eredua. Ez bertso handia
|
baina
bertso ongi egina. Txirritak txapeldun izatea ez du baitezpada gozatzen, bertsolariaren herri funtzioa aldatua da, gerlak berria usatuko du libertitzeaz aparteko axolak euskal mundura ekarriz.
|
|
Txapelketak artxibategiak, ikerketa, antolaketa guzia eta bereziki bertso eskolak ordaintzen edo ahalbidetzen ditu, beste alor guziek, antzerkiak eta dantzak esaterako, egin ez dutena egin du, hiltzera zoan etxeko transmisioari beste bat jarri parrean. Bertsolariak ez dakit,
|
baina
bertsotan ariko direnak ditu formatzen, entzule hoberenak, segurrenak, egiazkoak, orain mespretxu handiz, pastoralen ondotik, puristak deitzen direnak.
|
|
Frantsesez bezain arrunta da, komuna erran nezake, hitz jokorik gabe" tu peux te le foutre au cul" bezain. Hau ez da arrunta bertsoka ari garelarik
|
baina
bertso oso ona, bertsoak maite dituenarentzat. Ez da arrunkeria, cash mintzatzea da.
|
|
Ahozko tradizioz, eta etxetako kaierrak ezartzen ditut ahozkotasunean. Ez Etxahun maite zutelako, denen ahotan gizatzarra zen,
|
baina
bertso horien trinkotasun eta fulgurantziek hizkuntzan duten balioarendako. Etxahunek Zuberera egin du, ez du ilustratu euskara hori, ez nik bakarrik, baina anitz baxenabartarrek miresten duguna, gure sentitzen, hor baita krisalidatik ateratzen.
|
|
Antolatzaile batek sutsuki defendatu zuen Bertso jazz emanaldi ekimena erranez, hola, ez euskaldunek ulertzen ahal zutela zer zioten.
|
Baina
bertsoen itzultzeak ez du sekulan komunikatzen bertsoek diotena, baina zertaz ari diren. Poxiño bat.
|
|
Bukaeran Basarrik bertso pare bat botatzen zuen. Bertso jarriak ziren, ez bat batekoak,
|
baina
bertsoak. Antxokoa plazan eta jendaurrean gertatu zelako egin zitzaidan harrigarri, irratiz entzundakoak sukaldean gertatzen zirelako.
|
2017
|
|
Espazio berri batean lehen aldiz kantatzera doan bertsolariaren kezka transmititzen du azken aleak,
|
baina
bertsoa ez zen hain elementu bitxia gaztetxean; aurrerantzean, bertso saioa antolatzearena ohitura bihurtuko da urtemuga oro.
|
|
Arbola santuak ez bezala, punk mugimenduak mundu osora emana eta zabaldua du bere fruitua;
|
baina
bertsoa atzekoz aurrera eztenkatzea, kukurruku hori ez du edozein oilar punki harrok jotzen.
|
|
Abestiaren doinuan baitago beste gako garrantzitsu bat; bat bateko bertsolaritzan bizikleta edo trena izan daitekeen, baina rockean furgoneta barruan joaten den elementu horretan. Doinuak lagundu edo kontra egingo dio bertsoari, aldapa leundu edo malkartuko dio bertsolariari,
|
baina
bertsoa entzulearen belarrietara iritsiko bada, doinuaren bitartez iritsiko da beti.
|
2019
|
|
Irudiko luke pertsona beraz ari dela,
|
baina
bertsoak" Mondagon, Martxoa, 1956" datarekin datoz, hamahiru urte lehenago. Lehen aroko bertsoa izaki, joera narratiboa du, eta Dionixio eta Pakitaren arteko amodioak ditu kontagai.
|
|
" Maitetasunak bereak ditu/ non on egin eta non goza".
|
Baina
bertsoek badute orokortasun zaletasun bat.
|
|
" Erio jasak" deiturikoa Lazkaoko Illeta kantak argitalpenean, edo" Gaur senide au", argitalpen berean argitaratua.
|
Baina
bertso moldean emandako beste batzuk argitaragabe utzi omen zituen. Eta eskuizkribuan, batera datoz" Julien eta Kontxita" ren ezkontzaren poz kantua eta hurrenez hurren" Joxe Zamoraren illetan" onduriko testua:
|