2000
|
|
Alde batetik, formalki egiazkoak ez liratekeelako eta, bestetik, esperientzian haiek egiaztatu edo errefusatzeko ezer ez zegoelako. Asko jota, sentimendu edo bizi jarrera bat adieraziko lukete,
|
baina
beti sinesmen justifikagaitzen gainean. Hau hobe ulertzeko, har dezagun Carnapen ‘babiga’ hitzaren adibidea:
|
|
filosofiaren estiloa, erregelen jarraipena, gramatika filosofikoa, konbentzioa, beharrezkotasun logikoa, norbera eta bizitza formak. Sarbide gisa, bikaina,
|
baina
beti filosofia analitikoaren (edo bere ondorengoaren) tradizioan.
|
2003
|
|
Zientziagintza funtsean kritikoa dela uste dut; kritikak kontrolatutako aieru ausartetan datzala, eta, horregatik, iraultzaile gisa deskriba dezakegula.
|
Baina
beti azpimarratu izan dut dogmatismo pittin baten beharra: zientzialari dogmatikoak eginkizun garrantzizkoa bete behar du.
|
2004
|
|
Pausatu dugun perpausak ñabardurak eskatzen baditu ere, ezin uka praxi etikoak duen pisu erabakigarria gizakiaren izate etikoari doakionez. Intentzioek, desirek eta sentimenduek bere pisu eta garrantzia dute, zalantzarik gabe,
|
baina
beti konfrontatu behar dira praxiaren ondorio objektiboekin. Guztiarekin ere, ez gara orain etikotasunaren neurria adierazten ari, praxiak etikotasunean duen pisua azpimarratzen ari gara, besterik ez.
|
2006
|
|
Kojevek onartzen du beti izan direla konkistatzaileak beren konkisten agindupeko lurrak mugagabe zabaltzeko gertu.
|
Baina
beti izan dute xede konkistatzaileen agintea sendotzea, herri konkistatuak xurgatuz. Aldiz, Kojeverentzat begien bistakoa da Alexandro prest zegoela, Espainia, Frantzia edo Ingalaterra inoiz izan ez diren bezala, bere konkistek sortu eremu politiko berrian Mazedonia eta Grezia osoa disolbatzeko, eta eremu hori gobernatzeko osotasun berriaren arabera askatasunez (arrazoimenaren arabera) aukeraturiko gune geografiko batetik.
|
2007
|
|
Azken batean, hizkuntza delakoa, Coseriuk azpimarratzen duen bezala, hizkuntzetan bakarrik da erreala: " Hizkuntza giza jarduera unibertsal bat da, indibidualki egiten dena, bai,
|
baina
beti historikoki zehaztutako teknika batzuen arabera (‘hizkuntzak’)" 132 Gizaki guztioi dagokigu hizkuntz gaitasuna, baina gizabanakoak ezinbestean gauzatu behar du berori hizkuntza naturaletan —ez derrigorrez ‘batean’ baina bai halabeharrez ‘batean edo bestean’— Kontua da, ordea, ezaguna dugun hizkuntz aniztasun oparoa —Bernardezek, adibidez, mun... Moreno Cabrerak, Babeleko dorrearena gogoratuz, zera dio:
|
2016
|
|
Modurik diferenteenetan,
|
baina
beti goitik behera eta indarrezko inposizioaren ildo horretatik diharduen hainbat eskola kontatzen da XIX eta XX. mendeetan, eta gaur berton ere bai. Marxentzat balioak ez dira klase nagusiaren unean uneko interesen aldarrikapen eta babesa baizik.
|
|
Darwinentzat egungo gizarte zibilizatuetan ematen du moralak autonomiaren bat baduela. Baina lehen gizona, abereak legez, etengabeko bizi borrokan ikusten du, eta haren dena konstituzio fisikoa bezala intelektuala eta moralaborroka horri lotuta esplikatzen da.96 Sozialtasuna, elkarlaguntza, kooperazioa, aipatu maiz aipatzen dira,
|
baina
beti bizi borrokari subordinatuta. Bizia hautespen naturalaren legepean dago; morala hautespen naturalaren erreminta da, hots, ‘gerraren’ zerbitzuan dago eta kasu! ez da besterik (aintzat hartzen). 97 Moralak tribuaren bizi borrokari zerbitzatzen dio (ez, esaterako, tribuaren barruan jendearen helburu espiritualen bati).
|
2017
|
|
Beraz, osotasunak, bera ez dena den eta bera dena ez den modukoa delarik, beragandik desitsasteko errotikako ahaleginaz, alde guztietara ekoizten du bere izatea haragoko izate bat balitz bezala. Bere baitakoa izatearen dirdira osotasun pitzatu batentzat, beti harago, beti distantzian, inoiz ez bere baitan,
|
baina
beti izateari atxikia osotasun horren eztanda etengabeaz, horrelakoxea litzateke Besteen izatea eta nire izatea Beste gisa.
|