2008
|
|
Lehenean pertsona da prozesuaren gidaria, itzultze prozesuan hainbat tresna lagungarri dituen arren; itzulpen automatikoan, berriz, makina da itzultze prozesuaren ardatza nahiz eta giza laguntza egon daitekeen itzuli aurretik testua prestatzeko (aurreedizioa) edo itzuli ondoren txukuntzeko (postedizioa). Lehen arloan aurrerapen handiak egin dira
|
azken
urteetan eta egun itzulpen memoriak erabat hedatuta daude itzultzaile profesionalen artean [5]. Artikulu
|
2009
|
|
Horren harira, jakina da lan munduan euskara planak asko gehitu direla
|
azken
urteetan eta hainbat aholkularitza enpresa eta euskaltegi dabilela euskara planak kudeatzen. Datu zehatzak bilduta aurkitu ez baditugu ere, badakigu 176 erabilera planek jaso dutela esparru sozioekonomiko pribaturako diru-laguntza aurten EAEn, beraz, hortik gorakoak izango dira erakunde eta enpresetako euskara planak, gehienak Gipuzkoan, gutxiago Bizkaian eta batzuk Araban.
|
|
Horren harira, jakina da lan munduan euskara planak asko gehitu direla
|
azken
urteetan eta hainbat aholkularitzaenpresa eta euskaltegi dabilela euskara planak kudeatzen. Datu zehatzak bilduta aurkitu ez baditugu ere, badakigu 176 erabilera planek jaso dutela esparru sozioekonomiko pribaturako diru-laguntza aurten EAEn, beraz, hortik gorakoak izango dira erakunde eta enpresetako euskara planak, gehienak
|
2012
|
|
Merkatuaren logikaren gatibu ikusten dituzte udal kultur sailak gero eta gehiago, publiko kopuruari eta, finean, errentagarritasun ekonomikoari gero eta gehiago erreparatzen. Taldeen arabera, kultur teknikaria programatzaile bihurtu da
|
azken
urteetan eta bere lehentasunak aldatu egin dira. herriko taldeen sustapen lanak garrantzia galdu du. oso asmo gutxi konpartitzen direla diote taldeek eta udalarekiko harremana asko burokratizatu dela dirulaguntzen prozedurei eta dagokienez. euskararen gaira gatozela esan genezake kasu askotan herrigintzan dabiltzan kultur taldeek herriko bataz besteko indize soziolinguistikoa baino maila hobea em... Nolabait esan liteke euskal komunitateak mantendu duela nola halako aktibotasuna. hala ere, aktibo horri ez zaio formarik eman egundaino. oso ahula da formazioak eta egiten dutenaren gaineko gogoetak duen pisua eta artikulazio maila eragile guztiengan. eta horrenbestez, inertziek, errepikapenek eta folklorizazioak hartzen duten garrantzia handia da.
|
2013
|
|
Gaur egungo gizartean ez du arrakastarik militantziaren balioak —ez behintzat iraganean beste—; horrek berdin balio du euskararekiko ere. Eta belaunaldi berriek euskararekiko duten loturak ez du zerikusirik garai bateko (diktaduraren
|
azken
urteetako eta demokraziaren lehen hamarraldiko) konpromiso politikoarekin, Mart� nez de Lunak bere idazlanaren hasieran gogorarazten digun bezala. Belaunaldi berriek naturaltasunez, oharkabean, inolako erresistentzia kutsurik gabe bereganatu dute euskara.
|
2017
|
|
Hausnarketaren aldia izan da
|
azken
urteotakoa eta ziklo berri bat abiatzeko helduleku eta proposamenak aurkitu daitezke egindako gogoeta horietako zenbaitetan: Jon Sarasuaren" Hiztunpolisa" liburuan, Topalabe taldearen" Berrikasi eta Berrikusi" txostenean, Euskararen Aholku Batzordearen" Eta hemendik aurrera zer?" txostenean, Hizkuntza Eskubideak Bermatzeko" Donostiako Protokoloa" n, Garikoitz Goikoetxearen
|
|
" daturik azpimarragarriena, 16 eta 25 urte bitartekoen euskaldunen portzentajea da: %18, 9 eta %15, 7 hurrenez hurren. horrek esan nahi du gazteen artean duela bost urte antzemandako joera aldaketa errealitate bilakatu dela, hau da, beheranzko joera apurtu eta goranzko bideari ekin zaiola" (ibid., 7). hiztun galera apaldu da
|
azken
urteotan eta balore absolutuei erreparatuta lehen aldiz euskaldunen kopurua ez da txikitu (ibid., 5); gazteen artean elebidunen proportzioa zertxobait emendatu izana dugu arrazoietako bat eta bistan da murgiltze ereduak izan duela horretan eraginik. euskararen aldeko jarrerak hizkuntza gaitasunarekin zerikusia dauka: elebidunen %66, 7 euskararen sustapenaren aldekoak dira eta aurkako jarrera hazi egiten da erdaldunen artean (ibid., 27). azpimarratzekoa da biztanleen %60, 2k irakaskuntza elebiduna nahiko luketela seme alabentzat3 (ibid., 28), eta 20 urtean murgiltze ereduaren aldeko hautuak 12 puntuko hazkundea izan duela (ibid., 29).
|
|
%62k egiten zuen euskaraz 2009.urtean eta ikasleen erdiek baino ez hiru urte igaro ondoren. ...airteerak kontuan hartu dira eta liburutegian mugimendu urria nabaritu denez, infogela eta pasilloetako datuak lehenetsi dira. klaustroan izandako beherakada da guztien artean nabariena, 2009.urtean %81 ziren euskaraz mintzatzen zirenak, 2012an erdiek ere ez zuten erabiltzen, eta 2017an %36k baino ez. kafetegian, ordea, 2009 beherakada handia izan bazen ere, 12 puntukoa, beherakada moteldu egin da
|
azken
urteotan eta euskara gehien erabiltzen den esparrua da, ikasle guztien %51k erabiltzen du.
|
|
2009an %54 ziren bertan euskaraz aritzen zirenak, hiru urte geroago, are gutxiago, %47 2017an infogela eta pasilloetako datuak lehenetsi dira eta %30 izan dira euskaraz mintzatzen behatu direnak. Sarrera irteeretako datuak ere jaso dira
|
azken
urtean eta zehazki %42 izan dira euskaraz behatutako elkarrizketak.
|
2018
|
|
• Hiztun aktiboak galdu ditugu
|
azken
urteotan eta gizarte mailan ere jarrera aktiboak bultzatzeko erabakiak behar dira, hizkuntza ezin da bakarrik borondate kontua izan.
|
|
Elkarteak eta taldeak herri biziaren eta dinamikoaren adierazle dira, eta Zumaian ugari izan dira
|
azken
urteotan eta gaur egun ere halaxe dira: 2017an, guztira 132 talde edo elkarte identifikatu ditut.
|
2022
|
|
Garai hartan, ikastola batzuk sortzeaz gain, proiektu interesgarriak planteatu ziren, edonola ere, kuantitatiboki euskarazko hezkuntzaren ezartzea ez zen oso handia eta denboran, luzea izan (Fernandez, 1994). Hein honetan, gerra ostean euskarazko etxe eskola batzuk egon baziren ere, euskarazko hezkuntzaren gaineko benetako salto kualitatiboa 50 hamarkadaren
|
azken
urteetan eta 60ko hamarkadaren lehen urteetan gertatuko da, Ikastolen sorrerarekin (Fernandez, 1994). Ikastolen mugimendua, mugimendu sozial bezala ulertu behar da eta 60ko hamarkadan zehar beraien arteko sareak eratzeaz gain, urteek aurrera egin ahala ikasleen kopurua areagotu egingo zaie baita ere (Fernandez, 1994).
|