2002
|
|
Inguma izenekoa UEUk
|
sortutako
euskal komunitate zientifikointelektualaren datu basea da. Bertan azken 30 urteetan unibertsitate mailakozientzia eta jakintza alor bakoitzean euskaraz ahoz eta idatziz ekoitzi denariburuzko oinarrizko informazioa eskaintzen da; euskaraz zer egin den eta nork eginduen azaltzen duen aipu laburra, alegia.
|
|
Ospitale unibertsitario bat
|
sortu
euskal lerro klinikoa bertan kokatzeko.
|
2003
|
|
Horrez gain, fakultateetan
|
sortutako
Euskal Kultur Talde eta Mintegien funtzioa argitu behar zen, Agirrebaltzategiren ustez,
|
|
Bestalde, ez zen falta aldizkarian, jeltzaleek iraganean egindako lanaren aldarrikapena (Leizaolak
|
sortutako
euskal unibertsitatea 1936an) eta hori ahaztearen inguruko kexa.
|
2007
|
|
Hiztun elebidunak gurean sortzen duen errealitatea ez da euskal errealitatea.Halako Euskal Herria izaki arrotza da euskaldunarentzat. Elebitasuna, izan ere, ezda osagarria, ez da erdarazko mundua
|
sortzeaz gain
euskal mundua ere sortzenduen jardun soziolinguistikoa, azken hau haren logikaren baitako eta izaerakobihurtzen duen gertaera suntsigarria baino. Gainerako euskal hiztunen, hortaz, iaeuskaldun gehien gehienen?
|
2009
|
|
Deigarria da ikustea oroimenaren inguruko kezkak ez duela
|
sortu
Euskal Herrian azken urteanargitalpen esanguratsurik, tokiko omenaldi eta ikus entzunezko batzuk gorabehera. Espainiakoiparraldeko ikuspegi orokorra eman nahi duen lan kolektiboak ere atal bakarra eskaintzen dio EuskalHerriari, apaizei buruzkoa eta ez du datu berririk ematen.
|
|
XX. mendearen hasieran, Ibaizabal astekariak jorratu zuen herrietako informazioa euskaraz eta prentsan eredu bilakatu ere; informazio lokala zaintzearenardura, gerora
|
sortutako
euskal aldizkari ia guztietan errepikatuko baitzen.
|
|
292), «kultur munduan du menturaz eragin handiena izan Enbata k». Azpimarragarria da adibidez Mikel Laboak nola aitortu izan duen Embataren izenean Ximun Haranek
|
sorturiko
euskal disko bildumari esker ezagutu zuela euskal kantua. Antzerki munduak eginiko ibilbidean ere Enbatak eraginik izan zuela esan daiteke Arbelbideren arabera; Matalas eta Orreaga lanak ez zirela kasualitatez sortu deritzo berak, ezta Euskal Dantzarien Biltzarra bera ere.
|
2011
|
|
Jomuga, helburu eta bitarteko desberdinak zituzten, eta batzuen ekimenak gizarte zabalerako ziren moduan, beste batzuek, berriz, eragin esparru txikiagoa eta zehatzagoa izan zuten. Adibide bat jartzearren, 1979an
|
sortutako
Euskal Herrian Euskaraz (EHE) elkartearen asmoa Euskal Herriaren euskalduntzea zen, hain zuzen ere Euskal Herrian euskaraz bizitzeko (Ezkerra eta Fernandez, 1995). Beraz, euskal gizartearen luze zabalari eragin nahi zion mugimendu honek613 Bestalde baziren maila jasoan ari ziren elkarte eta erakundeak, hala nola Euskaltzaindia, UEU, Elhuyar, UZEI, 70eko hamarkadan edo aurretik sortutakoak, baita 80ko hamarkadan sortutako EIE, EIZIE eta abar.
|
|
Lojendioren hitza noiz eta nola gauzatuko zen itxaron gabe, Txillardegi Baionan euskal kultura sustatzeko
|
sortutako
Euskal Idazkaritzan euskararen batasunerako oinarriak lantzen hasi zen. Beraz, Euskal Idazkaritzaren esparrua kulturgintza bazen ere, azkenean bere egiteko nagusia euskararen batasunaren inguruan ardaztu zen, Txillardegiren gidaritzapean.
|
|
Laburbilduz, 1969an sortutako Bilboko Unibertsitatea, gerora
|
sortutako
Euskal Herriko Unibertsitatearen ernamuina izan zen. Oso urte gutxiren buruan Bilbokoak hazkunde prozesu itzelak bizi izan zituen, barrutiaren zabalpena, ikasle kopuruaren hazkundea baita aurrekontuaren igoera ere.
|
|
Hala, mintegiaren zeregin nagusia euskara ikasteko ikastaroak antolatzea izan zen. 1978an
|
sortutako
Euskal Irakaslegoa institutuak bere gain hartu zuen aipatutako euskara eskolak, eta «ordurararte Euskal Kultur Mintegiaren bitartez bertoko ikasle unibertsitariarentzat antolatzen ziren euskara ikastaroen ardura bereganatzen du» (Aranzadi, 1995: 529).
|
|
Oro har, unibertsitatean 70eko hamarkadan
|
sortutako
euskal kultur taldeak oso ezezagunak dira, nahiz eta eragile funtsezkoak izan ziren euskara unibertsitatean sartzeko. Kultur taldeak ezezagunak dira, oraindik ez direlako sistematikoki ikertu eta garaiko dokumentazio askorik ez delako gordetzen, taldeek unibertsitarioen topagune izaera zutelako, eta ez zutelako erakunde bizitza burokratizaturik, ez aldizkaririk, ez jarduera programa trinkorik ere.
|