Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2000
Bazekien hori Wittgensteinek. Arestian aipatutako gutunean, Tractatus aren zentzu nagusia ez zegoela idatzita esaten du.
2001
‎Balentria horren izena filosofia da. Horregatik, Platon itzal egin diezaioketen lehiakideen begirale arduratsua da; asko zegoen jokoan, eta berak bazekien hori. Lehiakide horiek, nagusiki, artisauak, politikariak (hizlariak eta sofistak), militarrak eta olerkariak ziren.
‎Adimenez ezjakintsu den maitagogoak ez ditu ongiago/ gaizkiago erabiltzen bere ahalmenak eta hauen emaitzak, jakintsuenak baino. Hobeto esan, batek daki hori!
2003
‎Hainbat eskola eta azpieskola lehiakideen existentzia onartzera behartuta gaude: bakoitzari metafisika korpuskularraren aldaera jakin batekin (cartesiar ala newtondarrarekin) duen erlaziotik datorkio indarra, eta bakoitzak bere teoriak hobeki azal zezakeen fenomeno elektrikoen multzo jakin hori nabarmentzen du. Beste behaketak ad hoc eko lanketen bidez jorratu zituzten edo etorkizuneko ikerketetan ebatzi beharreko arazo gisa geratu.5
2008
‎Baina denborari dagokionez[...] egintza aurrekoa da, baina espezifikoki, ez aritmetikoki. Izan ere, materia, hazia eta ikusteko gai dena —potentzian gizaki bat, garia eta ikusteko gai dena direnak, alegia, baina egintzan oraindik ez— jadanik egintzan diren gizaki jakin horren, gariaren eta ikuslearen aurrekoak dira denboran; baina aldi berean, potentzia horien aurrekoak dira egintzan diren beste gauza batzuk zeintzuetatik potentziak sortu diren, egintzan dagoena beti sortzen baita potentzia izanik egintzan dagoen zerbaitetik. [...].
‎Atalean zehar Aristotelesek baieztapen horren arrazoiak ematen ditu: a) errealitate jakin baten substantzia errealitate jakin horri berez dagokion zerbait baita, eta ez errealitate anitz baten komuna edo partekatua den ezer. Izan ere, esentzia partekatzen duten errealitateak errealitate bat eta bera dira.
‎filosofoarentzat, esentzia, substantziarekin identifikatua (VII 6), definizioaren esakunean adierazten da (VII 4), aldi berean formaren eta unibertsalaren esakune bat dena, (formaz eta materiaz osaturiko) konposatu partikularraren definiziorik ez baitago (VII 10, 11, 15). Filosofoak, bestalde, errealitate jakin baten ezagutza errealitate jakin horren esentziaren ezagutza dela, eta benetako ezagutza unibertsala denari buruzkoa dela ezarri du. Beraz, esentzia unibertsala dela pentsa liteke.
‎59 Jokabide arrazoitzailean pentsatze aditzaileari aurkakotzen zaizkion bi alde azpimarratu behar dira. — Aldez hark negatiboki jokatzen du atzemandako edukiaren aurrean, badaki hori errefusatzen eta suntsitzen. Edukia hori ez dela ulertzea negatibo dena besterik ez da, azkena da, bere buruaren gainetik eduki berri batera igarotzen ez dena, baizik eta berriro eduki bat izatearren nonbaitetik beste zerbait hartu behar duena.
‎Bigarren mugimenduan, amaiera izugarri horretara, bukaeraraino iritsi da, inoiz ez itzultzeko. Eta hark sonata esaten zuenean, ez zen pentsatzen ari sonata jakin horretan baizik eta sonata generoan, kulturan zehar jaso dugun forma artistikoan alegia: sonata bera bere amaierara ailegatu da, bere patua bete du, gaindi ez lezakeen bere helmugara iritsi da, disolbatzen da, agurtzen da —do sostenidoaren melodiarekin kontsolatutako re sol sol motiboaren agurraren keinua, agur bat, pieza bezain handia, sonataren agurra.7
2009
‎erotasuna, berarekin lotura duten fenomeno guztien osotasuna da; erotasuna jakitearen ordenari dagokio—, epoka klasikoan, bai teoria medikoen barrutian, baita terapienean ere. Lekualdaketa kontzeptualak eginez, jakite horren aldaketak zehaztasun osoz aztertu ditu Foucaultek. Canguilhemek sortu eta baliaturiko prozedura eta ildo historiografikoen presentzia nabarmena da, erotasunari buruzko kontzientzia analitikoaz Foucaultek eginiko analisi honetan.
2011
‎Nolatan ahazten dugu begirada (hautamen) baten ordez beste bat proposatzen digula, eta hobespen hori oso gizatiarra dela? Nolatan ez dugu gainetik kentzen gure irudipena, zeinak baitiosku izatearen zientzia izatea bera dela, ezen jakite hori hautatze posible baten ondorioz azaleratzen den errealitate edo ordena baita. Bide banatze batean irudikatu eta muntaturiko giza ordena ote da izatea?
2012
‎gizabanakoak gorputz subjektibatzailean parte hartuz bakarrik esperimentatzen du unibertsaltasuna. Parte hartzen duenak badaki horrek denontzat balio duela eta horrela bere bizitza bere substantzia sinpletik haraindi kokatzen dela: jakintza hori Ideiarena da.
2014
‎‘Jakiteko’, ama seduzitzera doa bere ama, beraz, jainko guztien ama delakoeta zortzi alaba egiten dizkio. Gizakien munduan, badakizu hori debekatua dagoela, badakizu intzestua esaten diogula. Ongi bilatuta, Wagnerrek bere mitoa sortzeko oinarritzat hartu zituen istorio mitikoetan ikusten dugu jada Wotanek lehenengo intzestua egina zuela:
2017
‎Ametsezko munduetan, osotasunaren ikuspuntu orokorra berez subjektu ni batena bada ere, ametsak sortutako objektu ni batek berea balitz bezala bizi du bere izatea: ametsa ez da ikusia, osotasunez bizitua baizik," ametsa mundu bat da" (215 or.). Sartrek dioenez," irudimenezko niak ez du ikusten mundu hori, eta lo dagoenak ez du hartzen izate jakin horren lekua gauzak bere ikuspuntutik ikusteko: bere ikuspuntu propiotik ikusten ditu beti, bere sortzaile ikuspuntutik.
2022
‎zer egin horrekin guztiarekin, munduaz eta geure buruaz eduki dezakegun ezagutzarekin, erlazio libre eta aldi berean sendoa eratzerakoan? Descartesek ondoen egiten dakien hori egiten du: bereizi eta banandu.
‎Heztea, beraz, bestea lekualdaketa horretan abiaraztea da, mugitzea, astintzea edo limurtzea; den eta ustez den, dakien eta ustez dakien horretatik erauztea. Horregatik, filosofiak hezkuntzarekin duen erlazioa aldi berean bortxazkoa eta emankorra da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia