2000
|
|
|
Bazekien
hori Wittgensteinek. Arestian aipatutako gutunean, Tractatus aren zentzu nagusia ez zegoela idatzita esaten du.
|
2001
|
|
Balentria horren izena filosofia da. Horregatik, Platon itzal egin diezaioketen lehiakideen begirale arduratsua da; asko zegoen jokoan, eta berak
|
bazekien
hori. Lehiakide horiek, nagusiki, artisauak, politikariak (hizlariak eta sofistak), militarrak eta olerkariak ziren.
|
|
Adimenez ezjakintsu den maitagogoak ez ditu ongiago/ gaizkiago erabiltzen bere ahalmenak eta hauen emaitzak, jakintsuenak baino. Hobeto esan, batek
|
daki
hori!
|
2003
|
|
Hainbat eskola eta azpieskola lehiakideen existentzia onartzera behartuta gaude: bakoitzari metafisika korpuskularraren aldaera jakin batekin (cartesiar ala newtondarrarekin) duen erlaziotik datorkio indarra, eta bakoitzak bere teoriak hobeki azal zezakeen fenomeno elektrikoen multzo
|
jakin
hori nabarmentzen du. Beste behaketak ad hoc eko lanketen bidez jorratu zituzten edo etorkizuneko ikerketetan ebatzi beharreko arazo gisa geratu.5
|
2008
|
|
Baina denborari dagokionez[...] egintza aurrekoa da, baina espezifikoki, ez aritmetikoki. Izan ere, materia, hazia eta ikusteko gai dena —potentzian gizaki bat, garia eta ikusteko gai dena direnak, alegia, baina egintzan oraindik ez— jadanik egintzan diren gizaki
|
jakin
horren, gariaren eta ikuslearen aurrekoak dira denboran; baina aldi berean, potentzia horien aurrekoak dira egintzan diren beste gauza batzuk zeintzuetatik potentziak sortu diren, egintzan dagoena beti sortzen baita potentzia izanik egintzan dagoen zerbaitetik. [...].
|
|
Atalean zehar Aristotelesek baieztapen horren arrazoiak ematen ditu: a) errealitate jakin baten substantzia errealitate
|
jakin
horri berez dagokion zerbait baita, eta ez errealitate anitz baten komuna edo partekatua den ezer. Izan ere, esentzia partekatzen duten errealitateak errealitate bat eta bera dira.
|
|
filosofoarentzat, esentzia, substantziarekin identifikatua (VII 6), definizioaren esakunean adierazten da (VII 4), aldi berean formaren eta unibertsalaren esakune bat dena, (formaz eta materiaz osaturiko) konposatu partikularraren definiziorik ez baitago (VII 10, 11, 15). Filosofoak, bestalde, errealitate jakin baten ezagutza errealitate
|
jakin
horren esentziaren ezagutza dela, eta benetako ezagutza unibertsala denari buruzkoa dela ezarri du. Beraz, esentzia unibertsala dela pentsa liteke.
|
|
59 Jokabide arrazoitzailean pentsatze aditzaileari aurkakotzen zaizkion bi alde azpimarratu behar dira. — Aldez hark negatiboki jokatzen du atzemandako edukiaren aurrean,
|
badaki
hori errefusatzen eta suntsitzen. Edukia hori ez dela ulertzea negatibo dena besterik ez da, azkena da, bere buruaren gainetik eduki berri batera igarotzen ez dena, baizik eta berriro eduki bat izatearren nonbaitetik beste zerbait hartu behar duena.
|
|
Bigarren mugimenduan, amaiera izugarri horretara, bukaeraraino iritsi da, inoiz ez itzultzeko. Eta hark sonata esaten zuenean, ez zen pentsatzen ari sonata
|
jakin
horretan baizik eta sonata generoan, kulturan zehar jaso dugun forma artistikoan alegia: sonata bera bere amaierara ailegatu da, bere patua bete du, gaindi ez lezakeen bere helmugara iritsi da, disolbatzen da, agurtzen da —do sostenidoaren melodiarekin kontsolatutako re sol sol motiboaren agurraren keinua, agur bat, pieza bezain handia, sonataren agurra.7
|
2009
|
|
erotasuna, berarekin lotura duten fenomeno guztien osotasuna da; erotasuna jakitearen ordenari dagokio—, epoka klasikoan, bai teoria medikoen barrutian, baita terapienean ere. Lekualdaketa kontzeptualak eginez,
|
jakite
horren aldaketak zehaztasun osoz aztertu ditu Foucaultek. Canguilhemek sortu eta baliaturiko prozedura eta ildo historiografikoen presentzia nabarmena da, erotasunari buruzko kontzientzia analitikoaz Foucaultek eginiko analisi honetan.
|
2011
|
|
Nolatan ahazten dugu begirada (hautamen) baten ordez beste bat proposatzen digula, eta hobespen hori oso gizatiarra dela? Nolatan ez dugu gainetik kentzen gure irudipena, zeinak baitiosku izatearen zientzia izatea bera dela, ezen
|
jakite
hori hautatze posible baten ondorioz azaleratzen den errealitate edo ordena baita. Bide banatze batean irudikatu eta muntaturiko giza ordena ote da izatea?
|
2012
|
|
gizabanakoak gorputz subjektibatzailean parte hartuz bakarrik esperimentatzen du unibertsaltasuna. Parte hartzen duenak
|
badaki
horrek denontzat balio duela eta horrela bere bizitza bere substantzia sinpletik haraindi kokatzen dela: jakintza hori Ideiarena da.
|
2014
|
|
‘Jakiteko’, ama seduzitzera doa bere ama, beraz, jainko guztien ama delakoeta zortzi alaba egiten dizkio. Gizakien munduan,
|
badakizu
hori debekatua dagoela, badakizu intzestua esaten diogula. Ongi bilatuta, Wagnerrek bere mitoa sortzeko oinarritzat hartu zituen istorio mitikoetan ikusten dugu jada Wotanek lehenengo intzestua egina zuela:
|
2017
|
|
Ametsezko munduetan, osotasunaren ikuspuntu orokorra berez subjektu ni batena bada ere, ametsak sortutako objektu ni batek berea balitz bezala bizi du bere izatea: ametsa ez da ikusia, osotasunez bizitua baizik," ametsa mundu bat da" (215 or.). Sartrek dioenez," irudimenezko niak ez du ikusten mundu hori, eta lo dagoenak ez du hartzen izate
|
jakin
horren lekua gauzak bere ikuspuntutik ikusteko: bere ikuspuntu propiotik ikusten ditu beti, bere sortzaile ikuspuntutik.
|
2022
|
|
zer egin horrekin guztiarekin, munduaz eta geure buruaz eduki dezakegun ezagutzarekin, erlazio libre eta aldi berean sendoa eratzerakoan? Descartesek ondoen egiten
|
dakien
hori egiten du: bereizi eta banandu.
|
|
Heztea, beraz, bestea lekualdaketa horretan abiaraztea da, mugitzea, astintzea edo limurtzea; den eta ustez den, dakien eta ustez
|
dakien
horretatik erauztea. Horregatik, filosofiak hezkuntzarekin duen erlazioa aldi berean bortxazkoa eta emankorra da:
|