2000
|
|
Versus Kant berriro ere, ez zituzten osagai formalak —razionalak— ukiezinak bailiran hartu, hau da, beharrezko eta apriorizkotzat. Labur beharrez, zientzia berriak eztabaidaezintasun kantiarraren zutabeak jada bertan behera botata zituen, eta horregatik geometria euklidearrak eta espazio eta denbora newtondarrak zeresan
|
handirik
ez zeukaten ordurako. Hortaz, Schlickek, Reichenbachek eta Carnapek ez zuten onartu naturaren ezagutzan ezer a priori eta ukaezinik zegoenik.
|
2004
|
|
Ustezko errealitate baten irudia dugu aurrean, baina ezer gutxi esan dezakegu berari buruz. Gure eguneroko bizitzan hori baino indar
|
handiagorik
ez duten inpresioez baliatzen gara eta nahikoa ondo moldatzen gara gainera. Izan ere, neurri batean behintzat, pertsona berori kalean ikustean argazkiak ematen digun antzerako informazioa jasotzen dugu, irudi bat gureganatzen dugu, aberatsagoa perspektibagatik, ibileragatik, bere ahotsa entzun dezakegulako, zuzenduko digun irribarreagatik eta agurtzeko egingo digun keinuagatik.
|
|
Orduko garaietan gizakiari erlijioak eskain ziezaiokeen guztia eskain diezaiokete gaur egun haiek, baita hilezkortasunaren, edo horren ezean bizitza luzeago baten, ametsa iziotuta izatea ere. Hartara, batzuentzat, zientzia eta teknologia bihurtu dira gaur egun mito, zientziak egiten ditu mirariak, utopia
|
handien
ezean zientziak agintzen digu munduko gaitz guztien osaketa eta geroan etorriko den zoriontasuneko mundu berria, oinazerik gabekoa. Beste batzuentzat, aldi berean, zientziatik eta teknologiatik etorriko omen zaizkigu hondamendi guztiak, baita munduaren amaiera ere.
|
|
Uste sendoa daukagu Wittgenstein, Frege eta Russellen antzera, ustezko hizkuntza perfektuaren bilaketak itsuturik, ez zela ohartu kategoria horiek hizkuntzaren funtzionamenduan (hizkuntza zientifikoa barne) eta errealitatearen irudikatzean duten berebiziko garrantziaz. Hemen dakusagu guk Tractatus aren ahuleziarik handienetako bat,
|
handiena
ez esateagatik. Ahulezia barkagarria, egia esan, kontuan hartzen badugu artean hizkuntzalaritza modernoa apenas sortu berria zela Tractatus a izkiriatu zuenean eta bere kezka nagusia zela perpausen eta izenen arteko irudikatze diferentzia argitzea, Frege eta Russellek irekitako bidetik abiatuz.
|
2005
|
|
Eta, horren eretzean, nik neuk ere eskerrak eman behar dizkizut jendaurreko azalpen honetan. Zeruko argizariak, munduaren zati
|
handietara
ez eze, beste alderdi batzuetara ere isurtzen diren ber, eta euren eragingarritasuna bizidun guztiei helarazten dieten ber, Zuk Zeuk ere, munduko argizari hoberen horrek, ez duzu nahiko izan printzeak altxarazi eta herriei laguntzearekin; neuri ere laguntza eta kontsolamendua eman didazu, neure aberrian pertsegitua izan naizenean.
|
2006
|
|
Pertsona heldu baten kokapena hartuz gero, orduan Horazio izango genuke gustuko. Hala ere, tematuko bagina galdetzen, zein da hobea, Horazio edo Ovidio?, eztabaidak ez luke ez garrantzi
|
handirik
ez etorkizunik, antza. Ikusle (edo irakurle) ideal batek bai Horazio bai Ovidio onak direla onartuko luke.
|
|
Iturriotzek" arazo bat izan duk ordenagailuan, erakutsiko diat" esan eta gela batean sartu ninduen: " kontuz, txorakeria
|
handirik
ez bota, Starsky eta Hutch zauzkaagu afaltzen". Erromesarena egin nahian zebiltzan bi morrosko haiei urrutitik usaintzen omen zitzaien txakurtasuna.
|
2007
|
|
• Parmenides: filosofiaren erdigunean bertan dauden gaiak sarrarazi zituen gogoetan23 Iritziaren mundua arbuiaturik, logikan oinarrituriko ikerketa zientifikoa proposatzen eta garatzen du24, nahiz eta iritziak baztertzeko ematen dituen arrazoiak berme
|
handikoak
ez izan eta, ondorioz, bere metafisika faltsutasunean oinarritzen den25.
|
2009
|
|
begien aurrean ditugu hondaturiko hiriak eta monumentu enigmatikoak; eraitsitako harresiei so, geure buruari galdetzen diogu tenplu hustu horietan zer nolako jainkoek bizi ahal izan zuten. Garai
|
handietan
ez zegoen horrelako jakin minik eta begirunerik; ez zuten aurrekorik onartzen; klasizismoak ez zuen Shakespeare ezagutzen. Europako gainbeherak ikuskari erraldoi bat eskaintzen digu, non garai bizkor eta bizienak baztertu egiten diren eta horiei uko egiten zaien.
|
2012
|
|
Baina Adornok ere ideia unibertsala abiapuntutzat hartuta pentsatzen du politika. Bitxia da, bestalde, ekonomiari politikan zeregin
|
handirik
ez esleitzea, ez batak ez besteak. Schonbergen eskolari buruzko Adornoren lanak hain garrantzitsuak dira, ezen harritzekoa baita haren izena ez aurkitzea eskola horri buruzko Badiouren tratamenduan.
|
2021
|
|
Ozenegi ez mintzatu. Irmotasun
|
handiegiz
ez hitz egin. Hankak zabalik ez eseri, behar bezala eseri nahi izanez gero.
|
2022
|
|
Filosofiarekiko lotura
|
handirik
ez duten testuinguru historiko sozialetatik gatozenontzat, eta Iberiar penintsularen eta bertako hizkuntzen kasua hori da, planteamendu hori interpelatzailea zaigu. Izan ere, biktimismoan edo ezkortasunean murgildu beharrean, zergatik oso ongi jakin ez arren filosofiaren historia handi eta beharrezkotik baztertuta geratu garelako edo egia filosofikoaren graziak ukitu ez gaituelako, galde diezaiokegu geure buruari zergatik eta nolatan ez den gertatu hemen filosofiarik hala antzemateko moduan, eta zein adierazpidetan kamuflatu behar izan ote duten amaitu gabeko gure existentziaren funtsezko auziek.
|