Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 45

2009
‎Kontzienteki transmititzen dugu, ala inkontzienteki ere transmiti daiteke?, galdetu du norbaitek. Transmisioa naturala izan liteke, ala guztiz kulturala da?; Zerbait transmititzean berean kultura egiten da?; Kulturaren funtsa transmisioa da?.
‎Euskal komunitateak zer kontzientzia du bere kulturaz. Eta euskal kulturgileek euskal komunitateaz?
‎Globalizazioak are konplexuagoa egin du etorkinen errealitatea, Amezagak azaldu duenez. Gaur egun etorkinak hobeto eutsi ahal dio bere kulturari, satelite bidezko komunikabideak, Internet, janaria... ditu eskura. Halaber, ez da leku batean finkatzen, baizik eta mugitu egiten da herrialde batetik bestera, eta harreman transnazionalak garatzen ditu (hemen bizi, negozioak han egin, sorterriarekiko loturak gorde...).
‎–Denak elkartzeko eguna da, partekatzeko, eta elkar ezagutzeko unea. Norberak bere kultura ezagutarazten du arrozaren bidez, baita jarritako postuen bidez, ere, zehaztu du Rafael Azaola antolatzaileetako batek.
‎Askatasuna 2005ean eskuratu zuen, osasun arazoak zituela eta. Orain, Virginia estatuan (AEB) bizi da, erbestean, eta bere kulturaren alde modu baketsuan borrokatzen dela esan izan du beti. Estatu Batuetako Uigurren Erakundearen zuzendaria da, eta haren herriaren, eskubide zibilak eta autodeterminazioa?
‎Euskal gizartea aldaketa handiak ari da jasaten bere kultura politikoan. Herritargoak politikarekiko duen harremana gero eta ahulagoa da.
‎Geroz eta erraldoi gutxiago ibiltzen ziren Bera herrian; iazko festetan, esaterako, bat bakarra atera zen buruhandiekin. Hori dela eta, Berako kultur batzordeak, erraldoien konpartsa indartu nahirik, erraldoiak dantzatzen ikasteko ikastaroa antolatu zuen.
‎Ttipi Ttapa telebista ikusten ari nintzen, eta Berako kultur batzordeak eskaintzen zuen aukera gustatu zitzaidan, eta izena eman nuen.
‎Dena dela,, nahi edo nahi ez?, kultura batekoak izateak batzen ditu maila diferente horiek denak. Eta, ondorioz, bertako kulturak konpondu gabe jarraitzen duen kontraesana ere bada Azurmendirena: Jainkoaren onarpena/ ukazioa eta harenganako sinesmena.
‎–Jendea bere kulturaren aberastasunarekin identifikatzea nahi dut?
‎Bide luzea urratsak neurtzeko, lurra oinutsik sentitzeko, ingurua zehaztasunez ezagutzeko. Nork bere bidea, bere erara, bere hizkuntzan, bere kulturari, bere herrikideei.
Bere kultur militantziagatik, oinarri hori beti oso argi izan duela nabarmendu du Auzmendik. Euskal hiztunek osatutako gizartearen zati handi bat ordezkatzen zuen gure proiektua inork kontrolatzea aberrazioa litzateke, onartezina, eta utzi egingo nuke berehala.
2010
‎Nazioarteko Zuzenbide Publikoaren arabera, legezko jarduera bat da, eta oraintsu aitortu du Hagako Auzitegiak Kosovoren kasuan. Azkenean, EBko kide gisa eskubide guztiak izango dituen Katalunia batera garamatza prozesu honek, horrelaxe baitagokio bere historiagatik, bere kulturagatik baina, batez ere, bere herritar gehienek demokratikoki adierazitako borondateagatik. Barneko ikuspegitik, gobernu berriak trantsizioa kudeatzeaz arduratuko den Lehen Kontseilaritza sortu du, eta zerga agentzia propio bat, banku zentral propio bat eta gizarte segurantzako agentzia propio bat egituratu ditu.
‎Horren bitartez, gizarte elebiduna edo hiru eleduna ahal bada modu progresiboan lortzeko pausoak emango direla gaineratu du, xede argi bat jomuga: Bere kulturaz harro dagoen gizartea.
2011
‎eta ohera optimismo gaindosiz joan ostean, atzerapenez ikusi ahal izan dizkiot abantailak garaipenari. Juan Karlos Izagirreren sandaliak informatiboko lehen planoan, («paleto» jartzea falta zen), Rosa Aguilarren kexa, Belloch enaren parekoa, erabakia politikoa izan dela esanez; susmoa sortzen dit zerbait okerra dela adierazteko «politizatu» egin dela esaten denean; Donostiako proiektuan bertan kulturari gizartea transformatzeko funtzioa ematen bazitzaion, planteamendua bera da politikoa; kexa horixe politikoen ahotik datorrenean, zur eta lur geratzen naiz, gogoz bainago noizbait politiko hitza lorpentzat irakurtzeko. Baina plazer handien, alkatearen eta alkate ohiaren besarkada kenduta (niri ere malkoa atera zitzaidan ia), eta sandalietatik harago begiratuta Donostiako alkate berriaren elegantziaz gain, nire lankide eta tertulietako iritzi emaile zenbaiten erreakzio inbidiazkoak sortu dit, zeinak Donostiak irabazi izanaz poztera eraman nauen.
2012
‎Zilegitasuna, dudarik ez da, gobernatzen dugunon lan onaren zigilu bihurtzen da: halako ukitu kultu jaso bat ematen dio zenbaitetan, distira kapa bat; herrikoitasun bat eta bertako kulturarekiko lotura itxura bat bestetan, moderno eta are transgresore puntu bat inoiz, neurrian beti ere. Zer behar duen, hura.
2013
‎Horrez gain, hitzaldi zikloa antolatu dute ikasleentzat zein herritarrentzat, gertatutakoa azaltzeko asmoz. Hitzaldietara joaterik izan ez duenak erakusketa ikusgai izanen du Berako kultur etxean irailaren 8ra bitartean. Erakusketan bildu dituzte garai hartako hainbat argazki, testu, eta gudak herritarrengan zer ondorio izan zituen.
2014
‎Euskal diaspora ikertzeko eta bertako kulturaren artxiboa sortzeko helburuarekin, Etxepare Euskal Institutuak Jon Bilbao katedra berria sortu du. Historialari eta biografoaren mendeurrena gogoratzeko asmoarekin erabaki dute katedra haren izenarekin bataiatzea.
2015
‎fin fin ibili da, ibilbide luzeko ikerlari baten antzera, segurtasunez, harira beti eta manera onak mantenduz, aurrean duen genozidaren figura hala edo nola eramanez.Luppik, noski, ezin hobeto eman du bere azken rola izan daitekeena, bere zahar ahoskera gorabehera, eta luxu bat izan da bere isilune esanguratsuak eta eskuen keinu agintedunak behatu ahal izatea. Umore txinpartak ere sortu dira, jenerala bere kultur faltak ezarritako tranpetan erortzean, baina umore tristea izan da azken finean, tanta batzuk baino ez kolpistek sortutako basakeriaren infernuan.
2016
‎«Laguntza hauei esker gure liburuak aurki litezke Moskun bezala Madrileko Retiron. Ez du merezi bere kultura babesten ez duen herri bat defendatzerik». Alegia, merezi du bere kultura babesten duen herri bat defendatzea.
‎Ez du merezi bere kultura babesten ez duen herri bat defendatzerik». Alegia, merezi du bere kultura babesten duen herri bat defendatzea. Hona kulturaren definiziorik unibertsalena, guretzako ere balio duena:
2017
‎Zein zen hobeto ezagutzeko, Isidoro Fagoaga, bada tenorea! erakusketa bisitatu daiteke ekainaren 9ra bitarte, Berako kultur etxean.Fagoagaren nahia betez, 1937az geroztik erabili gabeko objektuak ez dira inoiz «inauteritako mozorro» modura baliatu. Are gehiago, Beran ikus daitezkeen jantzi, makillaje kaxa eta gainerako objektuak 80 urtean gordeta egon dira, horietako asko Iruritako (Nafarroa) etxe bateko ukuiluan.
2018
‎Irailerako zehaztekoa du bere kultur eskumenarekin zer eginen duen zehazki Euskal Elkargoak. Non eskua sartuko duen, non ez.
‎Non eskua sartuko duen, non ez. Bere kultur sasoia ere irailean du abiatzekoa, Hendaiatik Maulera. Euskal kulturaren eskumena ere bereganatua duela, hori nola aldatzekoa duen ere argitzekoa da.
‎Futbolera bideratzen dira egundoko baliabide humano, tekniko eta ekonomikoak, nahiz eta hori ez egon idatzita EITBren helburuen artean. Ez da utopiatan eta inozokeriatan ibiltzea, baldin eta sinesten badugu EITB ez zela jaio hartzaile datuen morroi izateko, euskal gizartearen eta bere kultur balioen zerbitzu publikora egoteko baizik.
2019
‎Gero azaldu zidaten zergatia...Euskal Herrian, tradizioz edo ohituraz, elizetan kantaldiak eman izan dira, 70eko hamarkadatik aitzina behintzat. Oroitzen naiz gose grebak aterpetzeko babes lekuak ere izan direla behar izan denean, eta euskal kantagintzarentzat biltoki ere bai.Ohitura horrekin bat egitearren edo, Donibaneko abesbatzak udako kontzertuetan euskal kantari ugari gonbidatu izan du berrogei urteotan denon plazerarentzat, eta, bide batez, kanpotik zetorren turistari tokiko bertako kulturari hurbiltzeko parada eskaini dio, euskaraz aurkezturik, hemen kultura bat bizirik dagoela ohartzeko beharbada, piper gorriaz eta hondartzaz gain besterik ere badagoela, alegia.Ipar Euskal Herriko elizetan kantatzen ikusi ditudan artisten zerrenda etorri zait gogora: Benito, Mikel Laboa, eta azken urteotan Mikel Markezetik Patxi Saizera, Kalakan eta beste hainbeste talde eta bakarlari entzuteko parada ukan dugu.Duela gutxi Lertxundik Sud Ouest egunkariari emaniko elkarrizketan aipatu du nola hasi zen duela berrogei bat urte elizetan kantatzen.Kazetariak galdetu diolarik «Zer oroitzapen duzu Iparraldeko kontzertuez?», Benitok honela erantzun dio:
2021
‎Erakunde politikoek sustatutako desagertze bat da. Euskara bera kultur panoramatik eta zirkuitu ekonomikotik kanpo ikusten da gero eta gehiago».
2022
‎Larunbatean egingo dute 2022ko Mendi Eguna, baina lehenengo urteekin alderatuta oroitzapenak asko aldatu direla ere azpimarratu nahi izan dute biek. Aurten, esaterako, Mikel Sarasola piraguista donostiarraren Jötunn dokumentala emango dute arratsaldean, Berako kultur etxean. «Aurreneko urteetan omenaldi gisara hartzen genuen eguna, baina, azken urteetan, festa modura hartzen dugu.
‎Legebiltzarreko atal desberdinetatik egindako edozein ibilbidek bere legatuaren fede ematen du: Ganberaren buru den Izaro, Eusko Legebiltzarraren ikurra; Osoko Bilkuren aretoaren diseinua, lurraren arrasean, «herri mailan egin behar delako legea»; liburutegia, liburuekiko zuen maitasunaren isla; artelanak, bere kultura itzelaren erakusle; egoitza eraikitzeko erabili ziren euskal erroko materialak... Guztiak dakarkigu gogora Juan Jose Pujana, bera baitugu Legebiltzarraren oinarrian.
‎Euskarak hezkuntzan izan behar duen garrantziaz ekarpen sakona egiten du dokumentuak, eta balioetan ere nabarmentzen du euskararen garrantzia: «Hezkuntza sistemak konpromiso berezia du euskararekin, bere kulturarekin eta haren transmisioarekin».
‎Halaber, mundua desberdintasun gogorren aurrean zegoen, estualdi ekonomiko larriak bizi zituen eta guda hotsak ozenak ziren. Era berean, ez zen txikiagoa euskaldun jendeak eta bere kulturak nozitzen zuen bazterkeria gainditzeko gogoa.
‎«Inork ez du Errusia defendatu. Are, Alemaniak aldatu egin du bere kultura estrategikoa, eta hori erabakigarria izan da. Orain arte ez zuen gogo handirik izaten Errusiarekin konfrontazioak izateko, eta aldaketa horrek ekarri du beste herrialde batzuk ere mobilizatzea; adibidez, Italia».
‎Paueren alde zaharrean kokatua da La Ciutat, hiriaren bihotzean okzitaniera eta bere kulturaren taupadaren herrixka gisa deskriba daiteke: sei eraikin zaharberritu dituzte, kultura eta okzitaniera bultzatzeko.
‎«Ez dago arazorik bakoitzak bere kultura, bere hizkuntza izateko; denei irakatsi diet gustura gure sukaldaritza. Zein da arazoa bakoitzak bere kulturari euts diezaion. Zergatik nahi du Txinak denok berdinak izatea?».
‎«Komikia arte bat bezala aztertu zuen lehenengo taldeko kide izan zen, Umberto Eco, Alain Resnais eta abarrekin». Gascak bere kultur ibilbide luzean egin zuen lana hobeto ezagutzeko asmoarekin, haren bilduma pertsonaleko 270 pieza inguru —obra grafikoari eta komikiari lotutakoak— eta ehun bat argazki biltzen dituen erakusketa ireki dute Donostiako Okendo kultur etxean: Luis Gasca, komikia eta zinema.
‎komikia eta zinema. Hain zuzen ere, bi arte diziplina horiei eman zizkien bere kultur ibilbideko urterik garrantzitsuenak. 1970ean Buru Lan argitaletxea sortu zuen, eta, haren bitartez —eta geroago sortuko zuen Pala argitaletxearen bidez—, komikiari hauspoa eta behar zuen garrantzia emateko lan eskerga egin zuen.
‎2020 urtean, halaber, Gure Artea saria eman zion Eusko Jaurlaritzak, Arte plastikoen eta ikusizkoen arloan agenteek egindako lana aitortzeko modalitatean —Laida Lertxundik eta Pello Irazuk jaso zuten saria urte berean— Epaimahaiak azaldu zuen «Euskadin kultura eta arte plastikoak sei hamarkadatan sustatzearen eta zabaltzearen alde egin duen ibilbide oparoan oinarrituta» hartu zuela saria hari emateko erabakia. «Artearen munduarekin lotutako hainbat elkarte eta erakunderen ekintzaile, editore eta sortzaile izan da Leopoldo Zugaza, eta haren jakin mina eta lanerako gaitasuna nekaezinak izan dira, hain zuzen ere, bere inguruko kulturaren esparruan aurkitu diren hutsuneak betetzera bultzatu dutenak. Izan ere, artea eta kultura, orokorrean, jendearengana hurbiltzera bideratutako lana da, bai azpiegitura handietatik, bai tokiko espazio txikietatik».
‎2020 urtean, halaber, Gure Artea saria eman zion Eusko Jaurlaritzak, Arte plastiko eta ikusizkoen arloan agenteek egindako lana aitortzeko modalitatean —Laida Lertxundi eta Pello Irazu artistek jaso zuten saria urte berean— Epaimahaiak azaldu zuen «Euskadin kultura eta arte plastikoak sei hamarkadatan sustatzearen eta zabaltzearen alde egin duen ibilbide oparoan oinarrituta» hartu zuela saria hari emateko erabakia. «Artearen munduarekin lotutako hainbat elkarte eta erakunderen ekintzaile, editore eta sortzaile izan da Leopoldo Zugaza, eta haren jakin mina eta lanerako gaitasuna nekaezinak izan dira, hain zuzen ere, bere inguruko kulturaren esparruan aurkitu diren hutsuneak betetzera bultzatu dutenak. Izan ere, artea eta kultura, orokorrean, jendearengana hurbiltzera bideratutako lana da, bai azpiegitura handietatik, bai tokiko espazio txikietatik».
‎Euskarak eta bere kulturak «bereizezinak» behar luketela ere uste dute, eta hizkuntzaren normalizazioarekin lotuta deskribatu dute kulturgintza. «Euskara ez da normalizatuko euskarazko kulturgintzaren ekosistema osasuntsurik gabe».
‎Euskarak eta bere kulturak «bereizezinak» behar luketela ere uste dute eragileek, eta hizkuntzaren normalizazioarekin lotuta deskribatu dute kulturgintza. «Euskara ez da normalizatuko euskarazko kulturgintzaren ekosistema osasuntsurik gabe».
‎Azterketa kritikoa egiteaz harago, proposamen zehatzak egiteko asmoa ere azaldu dute agerraldian, «euskararen eta bere kulturaren transmisioa bermatzeko oinarriak jartzeko». Iragarri dutenez, prest dute horretarako dokumentua, eta Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailari igorriko diote aurki.
2023
‎Itxuraz, Veneziako azken Biurtekoan samiek berezko pabiloia izan zuten, eskandinaviar herrialdeek utzitako tokian. Hizlariaren arabera, Sami herria Europako herri indigena bakarra da, eta bere kulturak eta hizkuntzak debekua eta bazterketa jasan dituzte mendeetan. Sami herria euskaldunak hitzaren bidez ordezkatuz gero, esaldiak aldaketa handirik ez zuela izango pentsatu nuen nire baitan.
‎Turismo lasaia masa turismotik ateratzeko aukera ona izan edo ez izan, «lekukotik eragiteko» balio duela zehaztu du Alzuak. Haren hitzetan, karbono aztarnaren murrizketa aukera berri bat izan daiteke, lasaitasunak bertakoaren kulturarekiko errespetu handiagoa eskaini bitartean.
‎Dantzan.eus hedabidean argitaratu ziren eta antropologo itsasuarrak irakulea Mexikon egongo balitz bezala sentiarazten du. Lekukotasuna baliatu du bertako kultura erakusteko. Rikardo Arregi kazetaritza sarien oroigarri bana jaso dute.
‎Artistak Mexikoko hainbat iruditeriaren itzulpen bisualak jartzen dizkigu mahai gainean. Hots, iruditeriak ez dira perspektiba estereotipatu batetik azaleratu daitezkeenak, edota bertako herrialdearekiko ikuspuntu turistiko batek eman ditzakeenak; bertako kultura garaikidean bizirik dauden sinesmenekin eta ohiturekin lotzen diren irudiak dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia