Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2001
‎Renfrew l ondo aipatu zuen bezala, herri batek dokumenturik ez duenean,[ bere iragana] arkeologian aurkitzen da? (Azkarate, 1990:
2005
‎Izan ere, Alarde tradizionalak, bere errepresentazioak eta exekuzioak, araubatzuei jarraitzen die, preskripzio bat ekintzen sekuentzian, bere partaidetza arautzen duten gutxieneko baldintza batzuei. Horrela, Alardeak iraun egiten du, bereesentziari, bere iraganarekiko loturari, bere buruari fidel.
2006
Bere iragana asmatzeko eskubidea, beraz, orainaldia legitimatzeko.
2007
‎historikotasunak Humboldt-en arabera esan nahi du, nazioaren gorabehera guztietan parte hartzen duela, haien memoria belaunez belaun irozotzen eta islatzen duela (beraz, nolabait iraganaren azpian eta gainean berdenboran), arabera moldatzen dela bera eta hala eskaintzen zaiela hurrengo belaunaldiei. Hizkuntzalariarentzat horrek esan nahi du, hizkuntza bat beti bere iraganarekin batera zertzen dela732.
‎Hizkuntza hori egunoroko hizketan jaiotzen da, eta bere iraganarekin batera jaiotzen da, jaiotzen den une oro. Alferrikakoa eta ezinezkoa da, esperientziaren kontrolpetik ihes eginez bakarrik entsea litekeena, behiala urrunean hizkuntzaren hasmentaren bila ibiltzea353 Hizkuntza da errealitate bat, non beti bat diren iragana eta presentea.
2008
‎garapenerako, aurrerapauso handia izango da. Hizkuntzak bere iraganeko ekintzak berreraikitzeko aukera eta etorkizunean egingo dituen ekintzak interpretatzeko aukera ematen dio. Gainera, besteekin komunikatzeko bidea zabaltzeaz gain, bere buruarekin hitz egiteko aukera ere lortuko du.
2009
‎Nik adibide sinple bat jarriko nuke: mutil txiki batek edo neska txiki batek lauurte dituenean gehiegikeriak jasotzen baditu, edo fenomeno jakin batzuk pairatzenbaditu, gero horien kontzientzia eman behar diogu pasatu ahala, bere iragana garbieduki dezan eta bere iraganeko arazoak gainditu ahal izateko. Orduan, noski, fenomeno soziala ezin dugu psikologizatu, baina herrialde batean gauza larriakgertatu badira, horiek ezagutu eta landu behar ditugu.
‎Nik adibide sinple bat jarriko nuke: mutil txiki batek edo neska txiki batek lauurte dituenean gehiegikeriak jasotzen baditu, edo fenomeno jakin batzuk pairatzenbaditu, gero horien kontzientzia eman behar diogu pasatu ahala, bere iragana garbieduki dezan eta bere iraganeko arazoak gainditu ahal izateko. Orduan, noski, fenomeno soziala ezin dugu psikologizatu, baina herrialde batean gauza larriakgertatu badira, horiek ezagutu eta landu behar ditugu.
‎Iraganari begira, gu zer garen, zer ez garen, zer gauza partekatzen ditugun.eta horrek osatzen du identitatearen zati bat. Ez dut uste ulertzerik dagoenikinongo fenomenorik, ez eta herri izaerarik ere bere iragana kontuan hartu gabe etaez dago zalantzarik, aldakorra baldin bada ere, iraganaren inguruko irudi kolektiboa badaukagula. Memoriak zer dakar?
‎Todorov en arabera, «iragana berreskuratzea, demokrazian, bidezko eskubideada, baina ez du eginbehar bilakatu behar. Norbaiti bere iraganeko gertaerarikmingarrienak behin eta berriro gogoraraztea sekulako ankerkeria izango litzateke: ahanzteko eskubidea ere badago» (2002: 203).
Bere iragan traumatikoari aurre egiteko gizarte jakin batek dauzkan aukerakera askotakoak dira, eta benetan sorta zabala osatzen dute: ukapen, faltsutasun, ahanztura, isiltasun eta errepresioarekin hasi eta, batez ere trantsizio politikoarengaraietan, amnistia promulgazioekin eta egia batzordeekin buka.
‎Era berean, garai hartako nazioarteko testuingurua kontuan hartu behar da, gaur egunean bezainbesteko arreta ez baitzitzaienematen egiaren ezagutzari eta bere giza eskubideen bortxaketa larria pairatu zutenbiktimei euren izaera aitortzeari. Horrek guztiak neurri batean espainiar erregimenberriak bere iraganari aurre egiteko aukeratu zuen bidea azaltzen du. Urte askorenburuan Gerra Hotzarengatik izandako tentsioak bloke biek giza eskubideen aurkagertuko erregimenek burututako bortxak ukatzea ekarri zuen.
‎Denek dakigulako bere iragana ahanzten duen herria iragan hori berrizbizitzera kondenatuta dagoela.
2012
‎Unamunoren pentsamendua Euskal Herriaz oso samartu nahi izanez gerotesi doktorala eta konferentziak ere begiratu behar lirateke, batez ere BilbokoLore Jokoetakoa (1901). Tesiak (1884) bere iragan foralista euskaltzalearekinetena markatzen du. Euskaldunez eta euskaraz honezkero dituen iritzi gogorrak (euskararen gauzeztasun kulturala, hil beharra, etab.), euskalarien artean ez zirenberriak, beraz posizionatze kritiko originalak ez dira izan (Ereño Altuna, J. A. (2000):
2014
‎A irizpidea: etxetik edo lanpostutik urrun dagoen tokiren batera bat bateko edo ustekabeko bidaiak egitea da nahaste honen bereizgarri nagusia, eta pertsona ez da bere iragana gogoratzeko gauza.
2015
‎Iragana, orainaren eta etorkizunaren gakoa da. Beraz iraganean ezegonkortasunak jasandituen mendi hegalak, gaur egun edo etorkizunean ezegonkortasunak jasateko joeraizango du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia