Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2001
‎Honela zioen Lertxundik orduan: «Lehenik literaturgintza bera ere errealitatea da. Ez errealitatea aztertzeko moduabakarrik, literatura bera eraikitzen da, honela, literaturaren gai».
2002
‎Horrela, izaera pertsonaleko eta globaleko eta, gainera, aurkakoak diren arriskuei atxikia azaltzen da beraien bizitza. Industria gizarteak bera eraikitzeko natur eta kultur baliabideak izan ditu, baina modernizazioaren bidez berauek eraldatuak izaten ari dira (ikus: 2 atala).
‎Kultura nazionala bada zerbait, baina era berean ezer ez da; izan ere, izatekotan, kultura nazionala konstrukzio bat da: kultura bera eraiki egiten delako denboraren poderioz eta, zer esanik ez, lurraldea bera ere eraiki ez eze, zenbait kasutan, babestu egin behar izaten delako arerioen erasoetatik. Nazio nortasunak eta kultura nortasunak, hartara, eraikiak dira; ez dira berezkoak.
‎Ostera, informazioa gutunez norbaiti azaltzen bazaio, edo historia beltz horren pasarte luktuosoa kameraren batek erregistratzen baldin badu, lekukotasuna ez da desagertuko, ez da lurperatuko. Informazioak, hartara, bere bizitza propio eta berea eraikiko du lekukoen joan etorrietatik aparte. Hedabideek, lekuko teknikoek?
‎Mezuaren zentzua ez da automatikoki sortzen, hartzaileak berak eraikitzen du
‎Albistearen fabrikazioak, albistearen ekoizpenak? oso bide luzea korritzen du gertakari albistegarria izan denetik albistea bera eraiki bitartean; bide horretan, gertakariak profesioaren eta elite mediatikoaren harresiak gainditu behar ditu, banan banan.
‎Ataka bakarrarekin egosten baduzu, barruan paratu leku zabala, errautsa hartzeko adinakoa, kanpora atera beharrik ez izateko; labea bera eraiki ondo eta saiatu harriak labearen zorua osorik estal dezan. Bi atakarekin egosten baduzu ez da hutsunerik, errautsa atera behar denean ataka batetik aterako baituzu bestean sua den bitartean.
2007
‎Neopiagetiartzat hartzen den ikuspegi horren arabera (Barrett eta Buchanan Barrow, 2005), haurrak teoria inplizituak eraikitzen ditu, errealitate bakoitzarekin erlazionatutako gertakariak azaldu ahal izateko. Teoriainplizituak haurrak berak eraikitzen ditu, jarduera kulturalak egiten ari denean.Hain zuzen ere, berarekin dauden pertsonei komunikatzen dizkienean bereezagutzak, asmoak eta helburuak egoeraren esanahi erkide bat lortzearren (Rodrigo, 1994).
‎Gizarteezagutzaren garapenean Piaget-ek planteatutako estadioak identifikatzea zenikerketa horien helburua, eta nagusiki elkarrizketa irekietan eta galdetegietanoinarritzen ziren. Lan horien oinarri teorikoaren arabera, gizarte edukia duen ezagutza pertsonak berak eraikitzen du, bere esperientzia zuzenean oinarrituz. Halaber, ezagutza eraikitzea ahalbidetzen duten egitura kognitiboak eremu orotakoakdirela aldezten zen (hau da, eduki guztietako informazioari aplikagarriak).
‎Pinker ek gauza asko eta historia asko juntatzen ditu, erraldoi buztinezko hankadun hori, estreina berak eraiki etsaia, gero berak kolpe batekin aisa zerraldotzeko. Azkenean hizkuntzak pentsamenduan eragina duelako uste ororen oinarriak edo arrazoiak oro Sapir Whorf-en teoriara murrizten dira, eta teoria hori ke hutsera:
2008
‎Kontuan hartzekoa da umezurtzen erdiak baino gehiago hamabi urte bete baino lehen hiltzen zirela. Aurreko urtean, Eibarko Udalak umezurztegi bat bertan eraikitzea erabaki zuen, baina proiektua bertan behera gelditu zen, ez baitzen diru nahikorik lortu. Eibartarren egoeraz errukitu ziren ongileen artean, Jose Antonio Campos aipatu behar dugu.
‎Haren ustez, ezagutza umeak berak eraikitzen duen zerbait da. Jaiotzen garenean ditugun dohain bakarrak erreakzio zirkularrak direlakoak dira.
‎Baina, garbi esan behar da honako hau: haurraren trazatu eraginkorra sustatzea garrantzitsua da, baina, era berean, haurrak berak eraikitzea bere keinu grafikoa. Ez da ezarritako eredu bat besterik gabe imitarazi behar, edo idazketa metodo bat aplikatu behar.
2011
‎Ingurukoekin lehian jardun baino nahiago du jarduera bakartietan edo abstraktuetan murgildu. Harremanetatik ihesi, sarri babesten da berak eraikitako mundu fantastiko batean. Intelektualizazioa erabiltzen du babes mekanismo moduan.
2012
‎Sabino Aranaren jarraitzaile leial C. Xemeinek eta bereziki P. Lafittek egin ziotenkontra, eta bere alde, berriz, nork bere ñabardurekin, Etxanizek eta Mirandek eginzuten. Gisa honetan eman zion azkena berak eraikitako polemikari Ibinagabeitiak:
‎Laugarrenik eta azkenik, normatik desbideratutako subjektuen desirak (maskulinitatearen desira lesbikoa, hipermaskulinitatearen desira homosexuala, feminitatearen desira gaya...) bere desbideraketarekiko desiran azaltzen dueneznormaren izaera ideologiko eta soziala, azken batean maskulinitatearen etafeminitatearen (heteronormatibitatearen nortasun bien) izaera konstruitua, eraikia, egina, azaltzen du. Hots, maskulinitatearen performantzia lesbiko edota gayakfrogatzen du maskulinitatea bera eraikia dela eta, beraz, maskulinitatea, opresiozkoposizio baino gehiago, kritikarako eta desirarako (gozamenerako) lekune desberdinbihurtzen dute queer ikasketek. Bertatik abiatzen da, maskulinitatearen teorizaziolesbikorik iraunkor eta jarraikiena egin duen teorizatzaile queer a:
‎Konkretuki, adierazle horren neurri emaitza objektiboak muga kritikoen barnera ekartzekoak. Neurri zuzentzaileek kontrol galera gertatu aurretik definituta egon behar dute, hain zuzen ere, AKKPA sistema bera eraikitzen ari den momentutik. Neurri zuzentzaile egokiak aukeratzeko hiru galdera hauen inguruan hausnartu litzateke:
2014
‎...rbitoriaren azken liburuetan maiz agertzenden emakume eta gizonen arteko harremanen gaia, non gizonezko pertsonaia baldarsamarra eta emakumezkoa dezente positiboagoa den, azkarragoa, erromantikoagoa, zentzudunagoa, bere sentimenduak askoz hobeto ezagutzen dituena eta hauetaz gauza dena, bera joango baita bizitzaren bila, esperientziaren xerka, hasieratikkonturatuz zein urruti dagoen errealitatetik berak eraikitako ametsa (Mikel H. Abaitua, Egunero, 2003).
‎Hainbat alorretan bioeraikuntzak arkitektura modernoarekin talka egiten du. XX. mendearen hasieran arkitekto berriek herri jakituriarekin eta tokian tokikoarekin haustura bat marraztu zuten, teknikak edozein lekutan edozer eraikitzeko aukera eskainiko zigula sinetsirik, era paradoxikoan munduko bazter guztietan ia gauza bera eraikitzera iritsiz. Arkitekturak zenbaitetan ez zuen genius locia24ulertzen.
‎Haren ustez, ezagutza umeak berak eraikitzen duen zerbait da. Jaiotzen garenean ditugun dohain bakarrak erreakzio zirkularrak direlakoak dira.
2015
‎Ekonomia Ekologikoaren (EE) ikuspuntutik, Ipar Hego dialektika azaltzeko «Notarioaren Erregela» erabili izan da, eta honetan datza (Naredo eta Valero, 1999): etxebizitza bat eraikitzean, material eta energia gehien erabili behar duen fasea etxea bera eraikitzea izango da; hori da momenturik trinkoena material eta energia erabileran. Behin etxebizitza egina dagoenean, ordea, horren merkaturatzefasean gertatzen da moneta balioaren igoera handiena, nahiz eta fase horretan apenas material eta energiarik erabiltzen den.
‎Jarduera honetan, haurrak berak eraikitzen ditu forma lauak, bai paperaren gainean bai ordenagailuaren pantailan. Horrela, forma lauen aurkezpen estereotipatua saihesten da, oztopo didaktiko klasikoa (Castro, 2001).
‎Transmedia dokumental bakoitzak logika narratibo, multimedial eta interaktibo propioak eraikitzen ditu, eta hain zuzen ere, erabiltzaileari dagokio logika horren arrastoak antzematea ikur grafiko eta diskurtsiboetan. Jakina, transmedia ekoizpen hauetan ez da logika narratibo bera eraiki, batzuek besteek baino malgutasun handiago erakutsiz narrazioaren adarkatzeak ibiltzeko: Las sinsombrero k eskaintzen du adarkatzeetan aske aritzeko aukera gehien; Las voces de la memoria k bi narrazio lerroetan jauzika aritzeko aukera eskaintzen du, nahiz eta lehen narrazio lerroaren hurrenkera zehaztu; Calles perdidas ek hurrenkera esplizituki adierazten ez badu ere, ezkerretik eskuineranzko lerrokatzeak hurrenkera hori lehenesten dela iradokitzen du; eta azkenik, Mujeres en venta k hurrenkera esplizitua irudikatzen du narrazio lerro batean, baina, transmedia ibilbidean adarkatzeak aniztu egiten dira (plataforma ugarik proposaturiko hedatzeari esker).
2017
‎Esku hartze, mugimendu, lekualdaketa orok lurzoruan bere arrastoa uzteazgain lurraldearekiko ikuspegia aldatzea dakar. Jada lurra ez da lehen zena, kanpotik eratorritakoelementu distiratsu eta arrotz batek lurzoru biluzi horretan txertatzean berau jantzi duelako.Elementu distiratsu eta arrotzak egote hutsarekin ingurua kokatzen eta aldi berean eraikitzen du.Kanpoko elementu distiratsu hori kasualitatez haizeak mugiarazitako eta beraz lekualdatutakozinkezko xafla bat izan daiteke belardi zabal batean lurreratu dena edo gizakiaren galbahetikpasatako ekintza baten gauzatzea: esku hartzea.
2019
‎Hortaz gain, badirazenbait eredu ezaugarri/ berezitasun ezberdinak aztertu eta interesgarri egiten dituztenak (Alonsoet al., 2017; Chang, 2008). Orain arte izendatu diren modelo hauek guztiek baloiak berak, malguki laguntzaileak, tutuek, tangak, metagailuak, balbulak, konpresoreak, bogiak eta kotxeakduen eragina aztertzen dute, baina baloiaren beraren eraikitze parametroek edo geometriakduten eragina ez dute kontutan hartzen. Gainera, orokorrean modelo hauek guztiek zurruntasunbertikala besterik ez dute kontuan hartzen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia