2002
|
|
|
Berak
emoniko ikurritza da gure osasuna, bixi iturrija: " Jaun Goikua eta Lagi Zarra".
|
|
Oi diralako puntuez ganera, amaierako berbak
|
bere
emon yakezan, bitarteko itzak bakotxak bete egizan, bertso bitan kanta kantari. Urrengo, lanbideak izan ziran euren eginkizunak:
|
2003
|
|
Separasinoo eskatu eta... laskittu (fastidiatu)" in nendun... ezin nendun kobra jornalaren erdii baino. Esa" ustean ba ze... eztakitt zer ta badakitt zer... eta beste erdii jusgaduek kentzen eustela
|
berari
emoteko.
|
|
Liturgi itzultzaileen taldekoak Erroman, San Pedro plazan, 1971an. Ezkerretik hasita Bizente Hernandorena (N), Karmelo Etxenagusia (B), Pedro Mari Zabalza (N), Mixel Idiart (L), Miguel Azpiroz (N), Piarres Xarriton (L) eta Jesus Gaztañaga (G). bihotzeko min barik!), eta barri hori hartu genduan guztiok, batasunari
|
berea
emonez. Geroago ikusi dodanez, ingelesak be bide bardinetik jo eben zati honen itzulpenean.
|
|
1
|
Berak
emoten ditu horren ganeko argibide batzuk hasierako atalean. dau barruan lehen ez ebala h rik idazten, baina orain bai. Gure eretxiz, gaur egun dituan ezaugarriak prozesu baten betetasuna adierazoten dabe, eta hori testu osora zabaltzeari eretxi deutsagu zuzenena.
|
|
Eta holako beste lan asko ta asko. Guzti honen barri zehatzago Martinek
|
berak
emon deusku oraintsu, bere Zu, Martin liburu autobiografikoan.
|
2005
|
|
–Neanderthal go arbasoek emoten deustie lotsa. Baia geuk pe geure ondorengoei lotsa
|
bera
emongo deutsegun lez... Poetok salbatuko zarie agian!
|
2008
|
|
Nere andrian kamixa zaharra, beria balu ezer ez; zazpi astian soinean dauka erantziteko alperrez. Iparragirrek Ezkongaietan kantuan erabilitako ildo
|
berekoak
emoten dabe.
|
|
ANDONI. (atea zabalduz) Ez dakigu. Milenak
|
berak
emon dizkigu erantzun guztiak.
|
2009
|
|
Danantzat iñ. Eta atagiñoko, aiñ ona ixen san andre, berantzako dekona
|
bere
emon itte" un askotan."
|
|
Urtero bat ingeru egote (n) san, ta gero bera ixete (n) san estimaduena akabuen, alau lepoas... Talo satik, eta sobraten sirenak
|
berari
emon, ta akabun pisti itzela. Eta arkumea beste ardiaren umetokiagaz igurditea ezagutu dozu?
|
|
Beste munduko gizon bateri. Nire Peru be beragaz ei dago eta,
|
berarentzat
emon deutsadaz lukainka, solomo eta diruak, Perurentzat. Gizajoa gosez hil beharrean ei dago eta!
|
|
Eskerrak herritarren artean egoan aberats bateri.
|
Berak
emon eutsan besiguaren ordaina arrain saltzaileari. Osterantzean batek badaki zelan amaituko zan komedia barregarri ha!
|
2011
|
|
Bart arratsean egon gintzezan herriko alkate deunagaz/ jaunagaz,
|
berak
emon dau libertadea ta ibiliteko patxadaz.
|
|
1051 urtekoa da Busturiko auzo edo gune hau aitatzen dauen dokumenturik zaharrena; Axpeko Andra Mariko monastegiaren gozamenaren donazinoa eta Busturiaren hamarrenak dirala eta. Agiri horretan Izpea emoten jako gune horri izena3 Latinezko testu
|
berean
emoten da toponimo horren etimologiarik zaharrena be, Izpea, subtus penna edo hatxaren azpia dala4 Aizpea> Axpea da izen zaharra, a artikulu eta guzti, eta gaztelaniazko Sopeña toponimoaren ordezko zuzena litzateke.
|
|
Orduan ez egoan oraindino alkarregazko Mezarik. Abade bakotxak
|
berea
emoten eban. Eta asko ziran Meza emon behar ebenak.
|
|
Atzerantz eragin eutsan harrituta eukan kapitanari, eta honek ez irakurteko agindu eutsen beste guardia zibilei,
|
berari
emoteko baino, eta erremiterik edo bidaltzailearen izenik azalean eukenak bertan behera ixteko.
|
|
Jose Mari Rementeria Etxebarrikoak ditu ale guztiak eta
|
berak
emon deustaz Gure Erria ri buruzko zertzelada horreek, nahiz eta neuk be nire denporakoak danak irakurri. Jose Mari hau beti izan da zehatza danean.
|
|
Horregaitik eta egiten dauen eta egin leiken guztiagaitik, ezinbestekoa da parrokian, honek lehen aitatu dogun hirugarren hankea be izan daian. Nik, nahiz eta beharbada igarri ez,
|
berari
emoten neutsan lehentasuna. Eta zelako lana egiten eben eta daben parrokiako Caritasegaz arduratzen diranak!
|
|
liburuaren esan nahia jaso nahian. (Katua bere laguna eban,
|
berak
emoten eutson jaten; eta A. Lino hil zanean, eta anbulantzia etxean sartu zanean, katua, urteak komentuan egin arren, desagertu egin zan).
|
2012
|
|
enterru osteko bazkariak, ezkontzak eta bestetarikoak. Eguneroko jatorduak
|
bere
emoten ziran Fondan, eta horra joaten ziran bazkaltzen alboko zerrako beharginak, basoan beharrean ebilzanak eta osterantzekoak bere bai. Neguan hiru txarri hilten ebezan, gero urte guztian etorren jenteari jaten emoteko.
|
|
Jeneralean artoa ekarri eta astebetera eroaten eben uruna etxera. Inoiz ordea
|
bere
emoten jakon bezeruari, hau da, artoa ekarri eta egun beratan beste baten uruna eroan, baina hori konfiantzazko bezeruakaz baino ez zan egiten. Arto ona edo txarra zan jakiteko, errotariak haginka egiten eutson artagarauari; gogor egoana ona zan, bigun baegoan, ostera, hezea.
|
|
Pantxike Elgezabal, Maria Elorriaga, Jesusa Abaunza, Juanita Nardiz, Fernanda Beldarrain, Mari Olea, Carmen Bermeosolo, Juanita Olea, Floren Iturregi eta Jesusa Oleaga. eta Abarketerune (hau Lauaxetaren gurasoena izan zan); eta goiko plazan Hcrriko Tabernea eta Jai Alai egozan. Euretariko batzuetan jatekoa
|
bere
emoten eben, eta ezkontza eta enterruetako bazkariak bere egiten ziran. Etxeetarako ardaoa alondigan edo tabernetan erosten zan, eta limonadea eta sifoia, ostera, etxerik etxe banatzen ebezan.
|
|
Kanpoko eraginen artean, gainera, zuzeneko eskaria jaso neban, mezulari baten bidez, pertsona batek horretarako beren
|
beregi
emoniko diru-laguntza bat aginduz. Orain dala urte batzuk izan zan hori, baina bat batean etorri jatan mezulari edo bitartekoa eta, orduan San Joan Gurutzekoa be tartean sartzen zan ezkero, ez nekian gauzak serio ete joiazan.
|
|
Pozarren da. Baina biar eta geroagojoan eta kanpoan baratza eta zelaia ikustean, zugatz loratuaren azpian, udabarriko jaiegunetan, asko dot orretaz esango eta zuokaz itxarongo, maiteok! Asko dot Aita andiaz entzun eta luzaro nazaretaz isildu, berak dau aldi igarokorraan goietan barriztatzen, eta mendien ganetik jaurritzen,
|
berak
emongo deuskuz laster zeruko doaiak eta erakarrikoabesti argiagoa eta espiritu on asko bialduko. Oi ez atzeratu, zatoze, eratsuok!, zaartzaroaren aingeruak!, eta zuek
|
2013
|
|
Bedian Asentsioz egin da beti komuninoa, baita gaur egun be, domekara igarota egon arren. Komuninoa egin aurretik umeei prestakuntza berezia emoten jaken, abadeak
|
berak
emoten eutsen dotrinea. Komuninoko bezperan, lehenengo autortza egiten eben.
|
|
GARBIÑE. Benetan uste duzu
|
berak
emon ziola su baserriari?
|
2014
|
|
Udabarria bere seinaleak agertzen hasi zaneko, haren bisita ofizialaren ordua baino apur bat lehenago, martiaren 12an, itxi zituan begiak gure Jose Antoniok. Begi nekatuak, hainbat buruhauste
|
berari
emonikoak. Baina artean, ume euskaldunen irribarreak liluraturiko begiak; Euskal Herria batetik bestera ikusi eta arakaturikoak; bere Abandoko, Muxikako eta Arrazolako, Anbotoko?
|
2015
|
|
Aurrerago be esan dot, Barandiaranegaz hartu emonean hasi nintzala 1972 urte inguruan. Derioko Seminariora ekarri genduan eta
|
berak
emon eutsezan lehenengo bideak Bizkaiko Etniker ekoai. Horreetan urteetan, 1972an hasi eta 1975era arte edo, hartu emon estua geunkan Barandiaranegaz.
|
|
Nik uste dot don Jose Migelek barre egiteko be pentsau egiten ebala lehenago, oso arrazionalistea zan; prestigio handia eukan besteen artean.
|
Berak
emoten eban azken eretxia. Justo Garate gehiago ezagutu neban Eusko Ikaskuntzatik kanpo.
|
|
Behin nire amoma haserre egoan eurakaz. Ze erropea emon eutsen limosnatzat eta handik apurrera
|
berak
emondako fraka batzuk botata topau ebazan zubi ondoan. " Nik neurea emon eta eurak bota", amomak.
|
|
Gure bizitzako zati garrantzitsu bat etxe barruan egiten dogu;
|
berak
emoten deusku babes fisikoa eta espirituala. Etxean familia bat batzen da, leku berean jan eta bizi dana; komunidade horren parte dira etxeko animaliak eta difuntuak be.
|
|
|
Berak
emonda artu zenduan toki neurtua;
|
2019
|
|
kapilauaren etxea izateaz aparte, eskolea be izan zan. Lehenengo urteetan kapilauak
|
berak
emoten ebazan eskolak; gerora etorri zan maistrea. Sakristanekoa, ostera, sakristauaren eta serorearen etxea izandakoa da.
|
2021
|
|
Hau da, hura adierazte edo jakite hutsa baino zerbait gehiago: Brusela hiri espantagarria dela ia aho batez erabaki dugu (Jimenez); Duda muda une baten ondoren, trago bakar batean husteko gehitxo geratzen zela deliberatu zuen (Cano); Lenengo egunetan Indianoari agindu eutsan
|
bere alde
emongo ebala (Agirre); Itza ematen dezu betiko utziko dituzula (Agirre Asteasukoa); Bañan esperantzetan/ natxiok oraindik,/ alkar joko degula/ nundik edo andik (Txirrita).
|
|
Arnoldo salduta egoan eta bere Sorterria saltzeko prest, eriotzea etorri iakonean. Bakotxari
|
berea
emon bear iako, eta nik ezagututen dot gaztetan Errizalea izan zala; baiña zartzara, bere alabeagaz txotxinduta, Riktrudis andi ikusteagaitik, errege usaiñekoakaz ibilteagaitik, eta eliz-gizon arrotzaren esandeak entzunda, edozetara iarri zan. Eta Aita eta Ama ill arren, Riktrudis petralak ez dau gero aztu gurasoen erakutsia, eta ekarri deutsa orain Euskal Erriari izugarrizko lotsaria eta kaltea.
|
|
eurak eta geuk danok erruak ditugula, geuk geiago eurak baiño, bada gutarrak ziran Euskal Errira ioan eta lurrak ostu, gizonak ill, etxeak erre eta beste oben negargarri asko egin zituen gudarik. Bakotxari
|
berea
emon bear iako, eta bakotxari berea emotearren esaten ditut olango gauzak, ez zueri min geiago emoteagaitik. Entzu idazue, siñistu idazue, zuen biotzetan benetako leiñargitasunari toki emon eiozue, eta iñoiz bere etxatzue damutuko.
|
|
arerioakandik aspaldietan arturiko destaiña eta urruiñ guztiak gaurtik aurrerantzean aztu egizuez, bada Dierririk andiena eta leiñargiena parkatuten dakiena da. Zuen Lurreko erregeak bere izen onagaitik zenbat lan eta io eta auste erabilli dozuen badaki, eta bakotxari
|
berea
emoteko gogoan eukiko ditu: zuen eta nire zeruetako Errege maitegarriak oraiñ egiten deutsazuen doskaiñi apurra betiko zoriontasun ugari neurribagakoakaz sarituko deutsue.
|
|
eurak eta geuk danok erruak ditugula, geuk geiago eurak baiño, bada gutarrak ziran Euskal Errira ioan eta lurrak ostu, gizonak ill, etxeak erre eta beste oben negargarri asko egin zituen gudarik. Bakotxari berea emon bear iako, eta bakotxari
|
berea
emotearren esaten ditut olango gauzak, ez zueri min geiago emoteagaitik. Entzu idazue, siñistu idazue, zuen biotzetan benetako leiñargitasunari toki emon eiozue, eta iñoiz bere etxatzue damutuko.
|
|
Ikusten dot, arrotza, bakotxari
|
berea
emoten dakizula, eta mingarria da zure erritar guztiak zure eritxikoak ez izatea. Euskaldunari bakean izten baiako bere basetxe eta txabolatxoetan, poz pozik bizi da bere lur, soro, baso, bei, ardi, auntz eta beorrai begira.
|
|
Euskal Erriak ezer galtzen ez dabela. Iaungoikoaren legea zuzen zuzena da, eta bakotxari
|
berea
emoteko agintzen dau. A!
|
|
Berak aitortzen duenez," prankotarrakaz gudetan ibilteko amorratzen egon izan naz neure bizitza guztian" (63 or.); orain, aldiz, euskaldunen buruzagi izaten segitu arren, apaldurik sentitzen bide du iraupen konfrontaziorako premia eta aski omen du" Euskalerriak ostu jakozan lurrak eskatuteko araudea galduten ez" bada (65 or.). Eta, Amandoren hitzak sinetsiz, nahikorik dauka" Jainkoaren legea" ren bermea, kristau guztiek inbaditzaileak barne betetzen dutela sinetsarazten baitio gotzain frankoak: " Jaungoikoaren legea zuzen zuzena da, ta bakotxari
|
berea
emoteko agintzen dau" (65 or.). Eta, itun berriaren sinadura gisa, prest dago garai bateko buruzagi euskaldun ausarta frankoen burua inbaditzailea baina fededuna besarkatzera joateko.
|
|
Arnoldo salduta egoan ta bere Sorterria saltzeko prest, eriotzea etorri jakonean. Bakotxari
|
berea
emon bear jako, ta nik ezagututen dot gaztetan Errizalea izan zala; baiña zartzara, bere alabeagaz txotxinduta, Riktrudis andi ikusteagaitik, errege usaiñekoakaz ibilteagaitik, eta elizgizon arrotzaren esandeak entzunda, edozetara jarri zan. Ta Aita ta Ama il arren, Riktrudis petralak ez dau gero aztu gurasoen erakutsia, ta ekarri deutsa orain Euskalerriari izugarrizko lotsaria ta kaltea.
|
|
Ikusten dot, arrotza, bakotxari
|
berea
emoten dakizula (62 or.) 164.
|
|
Euskalerriak ezer galtzen ez dabela. Jaungoikoaren legea zuzen zuzena da, ta bakotxari
|
berea
emoteko agintzen dau. A!
|