Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 105

2008
‎liburu eskultura bat baita. Beste era batean azaltzearren, eskuetan hartu eta irakur daitekeen kollage handi bat dela esan genezake, berak egiten zituen kollage eskultura horietako bat bezalakoxea1.
‎Edonola ere, 1870eko Tratatuaren indarreangotasunaren inguruko jurisprudentzia errealitateak iraulketa berri bat ezagutuko du 2005 eta 2006 urteetan zehar, azkenean zenbait autonomia erkidegotako Auzitegi Nagusiek Auzitegi Gorenaren jarrera, berandu bada ere, berea egin zutenean, nahiz eta ondorengo tratatuak hor mantendu4 Egoera horretan 1870 urteko Ezagutze, Bake eta Adiskidetasun Tratatuaren indarreangotasunaren inguruan errealitate araugilearen baitan zegoen gatazka behin betiko azaleratu eta espainiar jurisdikzioaren batasuna kolokan jarri zen.
‎Ezinbestekoa suertatzen den lehenengo aipamen bat auzitegiak berak egiten duen lehengo baieztapenari lotuta doa. Sententziaren Bigarren Oinarri Juridikoan onartzen duenez, azken urte hauetan Uruguaiko herritarren egoera juridikoaren inguruko gatazka honen abiapuntua Auzitegi Goren honen sententzia batean aurki daiteke.
‎Laburbilduz, jendarteko egitura, egituratuak? bere egiten ditu jendeak, prozesu horretatik sortzen da portaera kolektiboa. Baina harago joan behar dugu, egitura, egituratzaileetara?
‎Habitusak, beraz, jendarteko harremanetan, egituratutako egiturak? dira (sentitzeko, pentsatzeko eta jarduteko egiturak), nork bere eginez gero, haren sentiera, pentsaera eta jarduera egituratuko dituzte, alegia,, egitura egituratzaileak, izango dira (Bourdieu, 1980:
‎onartuko zituzten. Orduan, mendekoek bere egiten dituztenean, goi kapitalek eta ondare sinbolikoek balioa galtzen dute. Goi klaseak ez dira berrizaleak besterik gabe, berria bilatzen dute hedatutakoak eta, batez ere, herriak bere egin duenak galdu duelako, bereizteko dohaina?; herriarena bada, ez da bereizgarria.
‎Orduan, mendekoek bere egiten dituztenean, goi kapitalek eta ondare sinbolikoek balioa galtzen dute. Goi klaseak ez dira berrizaleak besterik gabe, berria bilatzen dute hedatutakoak eta, batez ere, herriak bere egin duenak galdu duelako, bereizteko dohaina?; herriarena bada, ez da bereizgarria. Goitik beherako hegemonia eredu hau ondo aztertu dute N. Elias-ek edo P. Bourdieu k, eta izenen kasuan Besnard eta Grange ikertzaileek (1993).
‎Ikerketa honetan abiapuntu dugun Bourdieu ren ekintzaren soziologia oso da anti intelektualista. Soziologia horrek ez du bere egiten behatzaile erreflexiboaren begirada, beretzat nahi du jokoan ari denaren begirada praktikoa, batzuetan irreflexibo, beste batzuetan erreflexibo ari denaren begirada engaiatua. Aktorea, hots, jardulea, praktikan engaiaturik bizi da ezinbestean.
‎Gizartekideek arauak barneratzea zen lehengo gizarteratzearen helburua, oraingoan, berriz, joko estrategikorako kideak gaitzea da nagusi (Goffman en face work horrek jokaera estrategikoan ondo gaitutako kideak sortzea du helburu). Horrenbestez, gizarteratzea ez da dagoneneko gizartekideek ordena egonkorra bere egitea jokatzeko eskema kultural batzuen bidez (jarreren bidez, alegia), oraingo honetan gizarteratzea gogoeta erreflexiborako gaitzea da, hau da, interpretaziorako eta kontu ematerako subjektua eskuduntzea. Subjektu edo kide hori ez da aritzen aurretiaz ezarritako kodeak eta ordena ostera berregiten, aitzitik, egoeran egoerako sortu behar ditu.
‎Hain zuzen, haren bilduma honelaxe norabideratua da: asmamen eta fantasiatik, idazleak bere egin duen bilaketaren errealitate autobiografikorantz: lehen Septentrio n, antzinako itsasgizonen kondairen ondotik, eleberri labur errealista bat dator, gero eguneroko baten zati bat eta bat bateko poetikoak, iparipar kanadiarreko inguru garaikidetik jalgiak.
‎Edonola dela ere, kudeaketarako teknikak eta tresnak sustatzen dituzten agente batzuek diote kalitateak bereak egin duela eta filosofia berri bat loratuko dela, sigla berri batzuk, teknika eta tresna hutsezin berriak, funtsean. Kalitate kudeaketaren alorrak berezko dituen tresna eta ereduekin ere antzeko zerbait gertatu da:
‎apaizaren neskamea, Francisca Albizuri, izan zela herrian zenbait hilabetez gelditu zen emakume bakarra. Hilaren 11 arte medikuaren bi arreba, Pilar eta Epifania Ortíz de Zárate, bertan egon ziren lan bera egiten, «y algunas otras» (Enciso Viana, 1937: 73).
2009
‎211). Gaztelania bezalako aditz hizkuntzen izaera morfosintaktikoak, ordea, ez du gauza bera egitea ahalbidetzen, eta horregatik txertatu ohi dute itzultzaileek beste aditz bat, Bidezko osagai bakoitzak bere aditza izan dezan (adb.: Pasandopor el salón, fuial gabinete.
‎Arlo publikoan, berriz, komunikabide publikoetarako lanean ari diren azpikontratetako langileen egoera aztertzea eta lan baldintza duinak exijitzea ezinbestekoa du administrazioak. Lan bera egitearren soldata kopuru erdiak ordaintzea ez baita bidezkoa, are gutxiago arlo publikotik politika hori bultzatzen denean.
‎Bigarrenaren arabera, berriz, Estatuak ez du bere egingo ezein erlijio; botere publikoek kontuan hartuko dituzte Espainiako gizartearen erlijio sinesmenak, eta araberako lankidetza harremanak izango dituzte Eliza Katolikoarekin eta gainerako erlijioekin.
‎4 Jesus Altuna paleoantropologoak Ekaineko leize zuloez hartutako neurriek kritika zorrotzak sortu zituzten bere garaian; orain, oredea, hainbat leize zulotan, esaterako, Altamiran gauza bera egiten ari dira.
‎Gauza bera egiten hasi dira industria handiak, parke teknologikoak eta antzeko gune berriak. Herrialde historiko bakoitzeko parkeak beren museo, planetario eta ondare bildumekin aberasten ari dira, eta beren eremu teknologietako gauzarik onenak zaintzen eta eskaintzen ari dira.
2010
‎Gorago azaldu dugunez, bi belaunaldi ez ezik, bi herri ere erkatuko ditugu. Guztira lau lekuko dira eta denei 202 galderaz osaturiko bera egin zaie. Hona horren eta erabilitako metodologiaren ezaugarri nagusiak:
‎Lana ez zen oso zaila suertatu: Manexek berak egina zuen bere lan akademikoen zerrenda bat, haren ordenagailuan atzeman zutena; Peiok zerrenda hura igorri eta ni haren gainean hasi nintzen lanean; horrelako kasuetan ohikoa izaten denari segituz, datuak banan banan egiaztatzeari ekin nion eta, era berean, falta ziren/ zitezkeen datuak bilatzeari. Handik lau hilabetera lana bukatua zegoen:
‎Besettek eta Petersonek (2002) edo Lasherasek eta Piresek (2003) diotenko bezala, profesionalek gaiaren inguruan dituzten hutsune eta sineskerak aztertu lituzkete, hauek estereotipoen eraginez zenbaterainoko kutsadura duten ezagutu eta kontrolatu, eta horrela, bere egiteko profesionalean izango duen eragina saihestu. Horretarako gaiaren inguruko prestakuntza tinko bat beharreza izango da (Carlshmare, 2005; Heise eta García Moreno, 2003; Salber eta Taliaferro, 2000; UNICEF, 2000).
‎117). Bestalde, historizismoa izango litzateke «aldi berean egindako hainbat arkitektura mota, eta mota batek ere ez du nahikoa botere lehiakideei lekua kentzeko edo lehenago eraiki zen arkitektura gainditzeko» (Collins, 1998: 57).
‎Etsipen eta ezintasun sentimendu horiek XX. mendeko iraultza eta utopia salbatzaileek huts egin ondoren ageri dira, baina, orobat, utopia marxistaren erorketarekin batera, neurri berean egin du porrot utopia kapitalistak berak ere. Apika norbaitek uste du gaurko globalizazio oligopolikoa bat datorrela noizbait Adam Smith-ek antzemandako kapitalismo ongilearekin?
‎Ikus entzunezkoen eduki sinbolikoetan aurkitu litezkeen berniz konnotatzaileak antzemateko eta deskribatzeko unean, ahul dabiltza, oso. Jokoan dauden hogeita bost puntu horietatik, inork ez du erdia ere bere egin.
‎Nafarroako Foru Erkidegoan (NFE) ere Natura sareari lotutako balorazioak egin dira. Ikerketa lanik sakonena EINek (2002) egindako Peñadil, Montecillo eta Monterrey-ko EGLaren KOA dugu, zeina Barreiro et al.ibid ek (2004) eremu berean egindakoaren oinarri den. Lehenak EGLaren kudeaketa planaren aurrerapena du gidaritzat eta bigarrenak kudeaketa plana bera, nahiz eta bien arteko desbideratzeak minimoak izan.
2011
‎Aita Villasantek bere egin izan ez balu lapurtera klasikoaren aldeko deia, segur aski Krutwigek ez zukeen lortuko izan zuen eragina. Batere dudarik gabe Krutwigen ideia eta arauei etekin praktikoa ateratzen onena Villasante izan zen; idazle ona zelako.
‎Lurralde garapenak logika sozialarekin bat egiteko pausoa bere egiten dute Moulaertek eta Nussbaumerrek (2008), lurralde garapen integratuaren eredua aintzat hartuta. Bertan, berriz ere, testuinguru historiko, instituzional eta kulturalaren garrantzia azpimarratzen da, nahitaez toki mailako errealitateetatik abiatzea dakarrena.
‎Komunitatearen ahalmen instituzionalak erabaki hartzearen mekanismo eta estrategiak kontuan hartzen ditu, betiere biztanleriaren demokrazia zuzenaren eta kapital publiko eta kolektiboaren bidez ematen den ondasun eta zerbitzuen eskaintzaren esparruan. Modu horretan, kontrol demokratiko zuzena beharrezko baldintza bilakatzen da eta administrazio publikoak erabaki hartzea zuzenean kontrolatu luke, botere harremanen gaineko kontrola bere eginez.
‎–Euskaraz eta erdaraz egiteko gai direnek izen osoak ulertzen dituzte, baina ez beti (euskarazko zatiak oso ilunak izan daitezkeelako); horregatik, hizkuntzek duten funtzio banaketa bere egingo dute, jakinaren gainean edo ohartu gabe.
‎Bourdieu ren kontzeptua erabilita, subjektuen habitusa dela esan daiteke. Haiek jaso eta bere egiten duten modu berean, hedatu eta aldatu ahal dute praktika arruntetan (kodea, azken buruan, praktiketan baino ez da). Subjektuek dute euren esku kodea aberastea edo kodea txirotzea.
‎1 atalaren diseinurako Moring en (2007) ikerketako galdetegia hartu da kontuan; berau oinarri hartuta, egokitu egin da gure ikerketa esparrura. Ondorengo ataletan aipatuko diren ikerketekin ere gauza bera egin da.
‎Tomas eta Miren senar emazteak dira; maitasunak aspaldi alde egin zuen euren bizitzatik, baina, egoera ekonomikoa dela-eta, elkarrekin bizitzen jarraitzen dute. Hori gutxi balitz, egunkari berean egiten dute lan: Tomas komikigilea da eta Miren, berriz, kazetaria.
‎Autoestimu baxua, frustraziosentipena eta erasokortasun maila handia erakusten zituen. Beste pertsona bat izan balitz bezala hitz egiten zuen berak egindako hilketez.
‎Agindu horrek 2007ko azaroaren 29ko Agindua indargabetzen du. Edonola ere, bai batak, bai besteak hutsegite bera egiten dute; izan ere, euren 2 artikuluan ezartzen dutenez, biktimentzako prestazio espezifikoa jasotzeko ezinbestekoa da lana aurkitzeko berebiziko zailtasuna dutela ziurtatzen duen txostena aurkeztea. Lan Zerbitzu Publikoak egiten du ziurtagiri hori, eta aurreko lerroetan ikusi dugun bezala, legeak debekatu egiten du Europar Batasunekoak ez diren etorkinek Lan Zerbitzu Publikoetan izena ematea.
‎Interpretaria oldartzailearen laguna zen. Ez zegoen besterik eta berarekin egin zen guztia. Ezin genuen baieztatu interpretazioa erabat fidagarria zenik.
‎Anak ere alde egingo du, zirkulu polarrera, munduaren amaierara. Lucia eta Elenak ere (Lucia y el sexo) gauza bera egingo dute. Luciak, Lorenzo hil dela pentsatzen duenean, eta Elenak, bere alabaren heriotzaren ondoren.
‎galdetegi luzea zein laburra. Bigarrenean, gauza bera egin dute 98 gurasok baina KGNZ IIaren galdetegi biekin.
2012
‎Jose Luisek esaldi sakon bezain zorrotz hori bere egina zuela dirudi, Ekin ikasle taldearen sorreran esku hartu zuenetik (Julen Madariaga, Jose Manuel Agirre, Jose Maria Benito del Valle, David Lopez Dorronsoro eta Ene Irigarairekin batera), eta, EAJrekin hautsi ondoren, Ekin ekoek ETA talde guztiz independentea sortu zutenetik, alegia.
‎Irailaren 14an, Salvador Sánchez Terán UCDko diputatuak zera adierazi zuen Kongresuan: bezperan «amnistia orokorrari eta behin betikoari» buruz katalan eta euskal gutiengoak aurkezturiko mozioaren «espiritua» berea egiten zuela haren alderdiak49 Amnistiaren alde irailaren 17an Iruñean eginiko bertze manifestazio baten ostean, ondokoa nabarmendu zuen El Paísek, editorial adierazgarrian: «Askatasunaren Ibilaldiak eta iraileko manifestazio jendetsuek jasoriko herri oihartzun handiak txunditurik, menturaz, euskal auziari ausardiaz heltzea eragozten zuen paralisi bitxitik ateratzeko prest bide dago Suárezen gobernua»50.
‎Merkatuak botere handia badauka, nabarmenduko diren idazleak merkatuan arrakasta dutenak izango dira; literaturaren barruko irizpideek (besteak beste, kritikek) indarra badute, kalitatea izango da erdiguneak eratzeko zutabe garrantzitsuena. Horrela, faktore bakoitzak bere egitekoa dauka erdigunearen eraketan. Ondorengo lerroetan ikusiko dugu idazle eta kritikarien ustez nola artikulatu behar diren literatur sistemako faktore garrantzitsuenak sistema sendo eta orekatua lortzeko.
‎Autore horiek, zortzi pentsaera distortsionatu mota bereizten dituzte, depresioa duten pertsonei aplika dakizkiekeenak: ...a hurrengo baterako aurkezpena denbora barruan egin behar dela esan bada, laudorio guztiak ahaztu eta etxera joatea pentsatuz aurkezpen luzeegia egin dela); 4) dena edo ezer ez gisako pentsamendua, hots, gauzak guztiz onak edota guztiz txarrak bailiran hautematea, ñabardurak kontuan izan gabe (adibidez, «festa honetan dibertigarria eta alaia ezin banaiz izan, aspergarri hutsa naiz»egunero gauza bera egiten dugu eta aspertua nago» gisako pentsamenduak); 5) pertsonalizazioa, hau da, norbere inguruan gertatzen diren gauza negatibo guztien ardura norbere buruari leporatzea (adibidez, inguruneko norbaitek esaten badu«, pentsatzea besteak hori dioela bere erruagatik, berari plan dibertigarririk bururatzen ez zaiolako); 6) gogamenaren irakurketa, hots, gainerakoek ere banakoak berak bere buruarek... Ziur begira ari zaidala gero bere lagunei kontatzeko inozo bat naizela eta haiekin nitaz barre egiteko» gisako pentsamenduak izatea edozein delarik ere beste pertsona begira egotearen arrazoia); 7) kontrol gabeziaren ustea, hau da, banakoak uste izatea ezer ez dagoela bere esku eta egiten duena egiten duelarik ere, gauzak izan behar duten modukoak izango direla (adibidez, pertsona batek uste izatea gauza negatiboak gertatzen zaizkiola zorte txarra duelako eta zorte txar hori gainditzeko ezin duela ezertxo ere egin); eta 8) arrazoiketa emozionala, hots, pertsonak argudio logikoetan oinarritutako arrazoiketa erabili ordez, arrazoiketa bere emozioetan oinarritzea (adibidez, pozik dagoen pertsona batek pentsa dezake bere bizitza primerakoa dela, baina, bihar triste badago, bere bizitza desastre hutsa dela pentsatuko du).
‎Aitzitik, elkarrizketatuen diskurtsoetan paradoxa handi bat aurki dezakegu: batetik, arazoak izan dituzten guztiek kritikatu egin dituzte eskolaren hainbat ezaugarri, eta gauza bera egin dute arazoak izan ez dituzten beste hainbatek ere, baina, bestetik, elkarrizketatu gehienek joera handia dute beren ibilbideen norabidearen ardura beren gain hartzeko, hots, elkarrizketatu gehienek ez diete ezer leporatzen faktore hertsiki indibidualak ez direnei, salbuespenak dauden arren.
2013
‎esataria gizartekoa dela, gizaki soziala, eta enuntziatua beti norbaiti zuzenduta dagoela, norentzako baten menpe dagoela, hain zuzen ere. Eta Bakhtine k, bereziki, azken alderdia (norentzako baten menpe egotea, alegia) nabarmentzen du dialogismoa bere egin eta bere teoriaren ardatz bihurtzeko.
‎Estatu nazioen amaiera, eta are gehiago, nazionalismoena ere, iragarria izan zen globalizazioaren eraginagatik, baina nazioarteko futbol partiden adiera adibide argiena da baieztapen hori benetakoa izatetik urrun dagoela. Nolanahi ere, gutxienik nazio selekzioek erakusten dute XIX. mendetik eratorritako nazio monolitikoaren egitasmoa amaitua dagoela, eta estatu nazioek ezinbestean aniztasuna bere egin dutela aurrerantzean. Izan ere, nazioa ordezkatzen duten taldeak askotariko jatorriko futbolariz osatuta daude.
‎Eta, hala eta guztiz ere, sintagma horretan ez dago tautologiarik, Nietzsche biak ez baitira berdinak, bien arteko hutsuneak bereizten baititu izenak. Berdin da, beraz, Nietzsche Nietzsche da edo Nietzsche ez da Nietzsche esatea, izenok ez baitiote gauza berari egiten erreferentzia. Gauzak horrela, Nietzsche Nietzsche eta bere mamua da, badena eta izatera heldu nahi dena:
‎Martínez eta Riopérez en ustez (2005), hezkuntza erakundeen kalitatezko kudeaketak hiru ezaugarri izan behar ditu: funtzionalitatea (hezkuntza erakundea gizartearen beharrizanak betetzeko gai izatea); efizientzia( bere egitekoa gauzatzeko baliabide pertsonal eta ekonomikoen kudeaketa egokia egitea); eraginkorra (erakundeak berak finkatutako helburuak lortzeko gai izatea).
‎Kanpo produkzioko ikus entzunezkoak euskarara bikoizteko prozesuan hainbat profesionalek esku hartu ohi du, eta bakoitzak ondo zehaztuak ditu zein diren bere egitekoak. Oro har, lau lantalde bereizi daitezke:
‎Gauza bera egin nahi izan zuen Araban ere eskuinak Oriolen32 bidez: Estatutuaren kontrako kanpaina eginez, prozesua 1936 arte atzeratu zuen33; botere eta indar erakustaldia izan zen jauntxoen kontrolari eutsi nahian; horretarako, gehiengoa zen nekazaritza populazio esanekoan gotortu ziren Arabako indar biziak.
‎1931n eta 1936an, ezkerrekin bat egin zuen, horrela estatutua lortuko zelakoan. 1933an, berriz, prozesuak aurrera egiten ez zuenean, inoiz baino gertuago egon zen, Jagi Jagiren proposamena bere eginez, fronte abertzaleari heltzetik. Jeltzaleen eta ezkerren artean ibiltze horrek sinesgarritasun politikoa kendu zion eta barne kontraesanak sortu zizkion.
‎Atzeak erakusten aurrea nola dantzatu. Nolanahi ere, gaurtik begiratuta ia edozein identifika daiteke alderdi ekintzailearen planteamendu askorekin eta bere egin. Horrek erakusten du zein oinarri zabal eta egokien gainean jakin zuen bere egitasmoak plazaratzen Eusko Ekintzak; ideien arragoa izan zen, euskal politikagintzarako parametro aurrerazaleetatik aritzekotan, behinik behin.
‎Alderdi berriak sorreratik izan zituen oso harreman txarrak EAJ/ PNVrekin, auzi ideologiko edo politikoengatik ez ezik, baita Bilboko prentsa abertzalearen (Euzkadi eta La Tarde) kontrol politikoagatik ere. Izan ere, EAE/ ANVkoa zen Ortuetaren esku zeuden egunkari horien akzioak, eta ez zegoen prest EAJ/ PNVk bere egin zitzan. Ondorioz, berealdiko borroka izan zen bi alderdien artean, hainbesterainokoa, non jelkideek akzio horietako batzuk lapurtu ere lapurtu zituzten12.
‎Galdera erretorikoaren erabilera egiten du ikasle baten arreta bereganatzeko, zuzenean inplikatutako ikasleen izenak aipatuz eta galdera bere eginez (31) T: Then maybe Jon has yourcopies?
‎kolonialismoaren kontrako ikuspegia, alegia. Ikuspegi horren bidez, eta Hirugarren Munduan, batez ere Kuban, Aljerian eta Txinan garaile suertatu ziren nazio askapeneko mugimenduen ereduak erreferentetzat hartuz, ETA biolentzia erabiltzeko aukeraz teorizatzen hasi zen, gerra iraultzailearen oinarriak bere eginez.
‎199). Halaber, Burgoseko epaiketaren osteko ETAk bere egin zituen epaituen tesiak, 63 Zutiken modu agerian azalduz. Ikusi 63 Zutik in (Hordago, 1979, 12 liburukia:
‎Halaber, emakumezkoen askapeneko borroka bere egiteaz gain, ETAk langile etorkin espainiarrei iraultza integralean parte hartzeko deia zabaltzen zien
2014
‎Euskal aldizkari batean idatzitako «bazuen, behar du, zor zaio» esaldia bere egin zuen UEUk.
‎Uztaro aldizkariak Batzorde Zientifikoa sortzea erabaki zuenetik, 2010eko lehen zenbakiarekin (72.a) gauzatzen hasi zen, kide leiala izan genuen J.Haritschelhar. Batzorde Zientifikoan sartzeko proposamena egitera haren etxera joan ginenean, gure bisitaren arrazoiak agertzean, partaidetzarako baietza bero eta gogotsu eman zigun berehala. Euskara eta euskal kultura zientzietara eramateko asmoak eta ahaleginak bere egiten baitzituen. Bizitzan zehar euskara eta euskal kultura zerbitzatzeko jardueran bilakatu zituen ardura nagusiak gogoraraziko ditugu bokazioz bizi izan zuen eskaintzaren lekuko.
‎Orotara, 387 kodifikazio erabaki egin dituzte ikerketa proban. Gero, kodelariek lortutako datuak konparatu dira euren arteko adostasuna neurtzeko asmoz, hau da, elkarrekin baina nork bere aldetik egindako probetan, hiru kodelariak bat datozen ala ez frogatzea. Horren ondoren, Hoslti ren fidagarritasun formula aplikatu da.
‎Erakunde publikoaren jarrera hori kritikatu duten adituen ustez, ETB1en, euskara hutsezko katean, hedatutako programazio motak itxi egin du euskarak normalizaziorako berez lukeen esparrua. Bizitzaren arlo guztiak bere egin eta normaltasunez hedatu beharrean, katea emanagoa izan da eremu jakin batzuetara. Euskarazko kateko programazioa esparru batzuetara mugatzeak ez dio behar beste lagundu ikus entzunezkoen arloan euskara eta modernitatea normaltasun osoz txertatzeari.
‎Baina politika erakundetze prozesuak aurrera egin ahala, eta alderdi politikoek eta administrazioak politika eta kultura jardueran gero eta gehiago esku hartu ahala, aldatu egin zen egoera hura. 1980tik aurrera, Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako izendatu berria zen Eusko Jaurlaritzak bere egin zuen euskararen berreskurapenaren xedea eta, horretarako, hainbat hizkuntza politika zehazten eta aplikatzen hasi zen. Eusko Jaurlaritzak hizkuntzaren berreskurapena bere egiteak, hasieran, mesede egin zion mugimendu etnolinguistikoari, eta bere eragina handitzea lortu zuen gizarte eragile gisa; baina, aldi berean, paradoxikoki, ahulduz joan zen gizartean (Tejerina, 1999:
‎1980tik aurrera, Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako izendatu berria zen Eusko Jaurlaritzak bere egin zuen euskararen berreskurapenaren xedea eta, horretarako, hainbat hizkuntza politika zehazten eta aplikatzen hasi zen. Eusko Jaurlaritzak hizkuntzaren berreskurapena bere egiteak, hasieran, mesede egin zion mugimendu etnolinguistikoari, eta bere eragina handitzea lortu zuen gizarte eragile gisa; baina, aldi berean, paradoxikoki, ahulduz joan zen gizartean (Tejerina, 1999: 92).
‎Maila sinbolikoan, dena den, betiko diskurtsoari eusten zioten oraindik; euskaltzaleen aldarrikapenak babesten eta bere egiten jarraitzen zuten alderdi abertzaleek. Erakundeek zein gizarte mugimenduak euskararen erabilera bultzatzeko dinamikak jarri zituzten abian.
‎Gizarte eta ekonomia garapen prozesuetan unibertsitatearen lankidetza bezala definitzen du estrategiak Garapenerako Unibertsitate Lankidetza. Eta onartzen du unibertsitateak bere egitekoari dagokionez aniztasun zabala duela (bere funtzio soziala, eragile sozioekonomiko izaera, eta interes gatazkak sortzen direnean solaskide izateko duen ahalmenagatik) eta garapenerako lankidetzaren arloan esperientzia oparoa duela.
2015
‎Paradoxikoki, euskal jendarte tradizionalak, katolizismoari erabat lotuta, ez du bere egin jatorri klerikala duen una caro (Ego, aulki bera eta bakarra?). Printzipio horren arabera, bai sexu harremanak bai ezkontza intzestutzat hartu eta zigortuko dira, bi pertsona berdin edo oso antzekoak badira, «aulki bera erabiltzen dutelako»).
‎Maité Lafourcade k (1994) ohituren gaineko idazkietan eta XVIII. mendeko ezkontza hitzarmenetan definitzen duen moduan, etxea, euskal etxea, ondare orohartzailea da, hots, etxea eta eraikuntzak, altzariak eta ondasun higiezinak, abereak, nekazaritza lurrak, komunalei dagozkien eskubideak, eliza, hilobi eta izenaren eskubideak bere egiten ditu. Etxea ondare ukiezina da, «tronkalitate»an datza Hego Euskal Herriko probintzietan (Nafarroa, Gipuzkoa, Araba eta Bizkaia).
‎Irabazi asmorik gabeko euskal erakundeen sektorean azken hamarkadetan zehar izandako aldaketek fundazioei buruzko legerian berrikuntza sakon bat planteatzeko beharra ekarri dute. Eskari hori behar bat da duela zenbait urtez geroztik; izan ere, urte gehiegi igaro dira Euskal Autonomia Erkidegoko Fundazioen ekainaren 17ko 12/ 1994 Legea (urte berean eginiko estatu mailakoa baino hilabete batzuk lehenagokoa) egin zenetik. Ondoren, hainbat lege aldatzeari buruzko apirilaren 23ko 7/ 2012 Legeak aldatu du.
‎Aurrera begira, beraz, horretan sakontzea izango da erronka, komunikabideek bere egin dutelako jada, inongo zalantzarik gabe, idatzizko albisteen ikus entzunezkotzea ezinbestekoa dela, hau da, webguneko ikus entzunezkoen sendotzea dela Interneten bizirauteko bidea.
2016
‎Gainera, 2014ko abenduan, Euskal Selekzioak eta Kataluniak Bilbon elkarrekin jokatu zuten adiskidantza partida sinbolikoari lotuta, Jauzia deituriko beste plataforma bat sortu zen Durangon euskal selekzioen ofizialtasunaren alde pausoak emateko asmoz. Kirolari eta kirol talde ugariren babesa jaso zuen ekimenak, lehenago ere helburu berarekin egindako ekimenak beren atxikimenduez sostengatu zituztenen antzera. Jauzia plataformak aurkezpenean iragarri zuen herritar, kirolari, federazio eta erakundeen arteko elkarlana sustatuko zuela euskal selekzioen alde (Larrabe Arnaiz, 2014).
‎Kirol ez profesionalaren babesletza ere horretarako baliagarritzat jotzen dute ikertutako lau enpresek. KIROL SAren arduradunaren hitzetan, bezeroak marka zein produktuaren balioak barneratzean eta bere egitean datza horren gakoa. Zentzu berean, kirol babesletzak dagoeneko bezeroak direnen markarekiko identifikazioa lortzen laguntzen du ARGI-INDAR SAren ordezkariaren esanetan.
‎Horrek esan nahi du ereindakoak hurrengo urteko uztaren% 10 eta% 25 bitarteko portzentaje bat suposatzen zuela. Eragiketa bera egin daiteke maileguan utzitakoa erabiliz. Hori egitea posible den epaldiko urteetan (48tik 31 urtetan), zera da aurkitzen duguna:
‎Bi kopuruen arteko batez bestekoa egin da. Gauza bera egin da telebistan emititutako minutuekin. Kalkulatu da hori publizitatea izango balitz, zenbat kostako litzatekeen, eta zenbatekoa den ordu bateko programazioaren produkzio gastua.
‎Momentu batean, aitzitik, eskultura bere izen izana aldarrikatu eta konformatu beharrean, existitu ahal izateko espazio berriak egituratzen saiatuko da buru belarri. Ordura arte eskultura toki espazio jakinean kokatuz lengoaia sinbolikoaz aritzen bazen ere, aurrerantzean bestelako «paisaia» eta agertokiak bereak egingo zituen; leku espezifikoak(, site specific?), plazaratze alternatiboak, estruktura axiomatikoak, ez paisaiak edota ez arkitekturaren nozioak (Rosalind Krauss, 1985, 1996; José Luis Brea, 1996). Arteen berrantolaketan nolabaiteko jakintza arloaren berrezarpenak nagusitasuna hartuko bazuen ere, eskulturak ez zion «publikoa» izateari utziko, salbuespenezko hamarraldi batzuen ondoren.
‎Orduan konturatu ginen, menturaz, emozioen karga astunak beharbada ezin ditugula bere horretan transferitu subjektu batetik bestera, ezta artearen objektu bidezko materialtasunarekin ere, artistaren grinak zuzenean ikusleak harrapa ditzan ezinean gabiltzala. Batak eta besteak igual ez dituzte esperientzia konpartituak zertan izan arteak bere egiteko asaldagarria ohiko transferentzia bideetatik aparte bete dezan, denboraltasunean askatasunez nozitzen den esperientzia librean eta eskaski bideratuan ezpada. Honakoan ez gara, hortaz, terapiaz ari, arteaz baino.
2017
‎Bestalde, teknologia erlazionalakInformazio eta Komunikazio Teknologiak izena ez zen IKTekin() bereziki lotzen. Horrela esanda, ez zen argitzen ea pertsonen arte harremanei dagokien ala eremu abstraktu bati (artean, erlazional hitza estetika erlazionalarekin lotzen da eta, beraz, batzuek berari egindako kritikak transferitu lituzkete, azaleko hausnarketetan).
‎Mintegiak, bada, aintzat hartu eta onartu egin zituen Bibli Elkarte Batuen barruan zeuzkaten ebazpideak. Eta Bibli Elkarte Batuak erakundeak eratu zuen, euskal elizbarrutietako ordezkariekin batera, eta neurri handi batean finantzatu ere berak egin zuen asmoa eta proiektua. Malgutasunez erabili ziren, horratio, ebazpideak eta teknikak, BEBek bultzatutako beste itzulpen batzuetan baino erradikaltasun gutxiagoz (gaztelaniazko «Santa Biblia.
‎Are gehiago, nahiz eta haiek ez jakin, ikusi dugunaren arabera, Platonentzat arimaren hiru atalen eta hiri estatuaren talde ezberdinen ongia bat eta bakarra dugu. Hain zuzen ere, hori horrela den heinean hiria gizarte klase ezberdinetan sailkatuagatik ere, estatuaren osotasunak norabide berean egin behar du arraun, hots, objektiboa eta unibertsala den ongiaren norabidean. Are gehiago, arima osasuntsu mantentzeko haren atalen artean batasuna egon beharra dago; une oro liskarrean baleude, harmoniarik ez legoke ariman eta hori gaitzaren parekoa dugu.
2018
‎Hauxe da saiakeraren tesi nagusia: euskal abertzaletasunak globalizaziorako erakusten duen itsutasuna kaltegarria zaio bere helburuak lortzeko bidean eta «itsutasun» hori berea egin eta gainditzen ikasi luke hemendik aurrera. Gabilondoren iritziz, itsutasun hori hain da larria ezen, kontuan hartzen ez bada, etorkizuneko edozein ekimen edo egitasmo politiko porrotera eraman lezake, hots:
2019
‎/ Banequique goruetan/ gonearequin atorrea;/ saldu neique gorguerea,/ aregaz ezer al banegui bertso lerroak irakurtzen baditugu, ez zaigu ezinezkoa iruditzen hor arreoaz ari dela ulertzea: ezkontzeko duen grina hain da sutsua, prest dagoela goruetan hasi eta arreoa berak egiteko (Oy nolaco atrenpea/ irra darabildan ancaetan! / Banequique goruetan/ gonearequin atorrea), bai eta hondasun batzuk saldu eta diru pixka bat eskuratzeko ere (saldu neique gorguerea,/ aregaz ezer al banegui).
‎Salbuespena da E poemako azken ahapaldiko tan buen tanmaño, erreferentzia sexual zuzena baita (beherago arituko gara horretaz). D poemaren kasuan, 5 ahapaldiko En esse fardel lleváis/(?)/ también cinco camisones/ que yo quiero que rompáis bertso lerroek, agian, nolabaiteko sexu kutsua izan dezaketela iruditzen zaigu (ohe atorrak ohean puskatu ahal dizkiola, edo, berarekin egingo duenez lo aurrerantzean, ez duela ohe atorren beharrik).
‎Ez dirudien arren Lazarragak gorago aipatu ditugun beste cancioneroak zuzenean ezagutu zituenik, horiek ere Lazarragaren eskuizkribuarekin alderatu daitezke, parekotasunik ba ote den ikusteko. Gauza bera egin daiteke editoreek beste poema batzuetarako aipatzen dituzten iturriekin ere (Cancionero musical de palacio eta Cancionero sevillano de Toledo, adibidez).. Lazarragak gaztelaniazko literaturatik jaso zituen bere iturri nagusiak A19 poemarako.
‎alde zeuden urtean, modu baketsuan egiten direnean35 Orduan, zein da arau hauste bihurtzea eskatu duen gizarte beharra? Segurtasun kontzeptua izango litzateke gakoa hemen, arau haustea ezarri litzateke bakarrik escracheak segurtasunari eragiten dionean, eta ez escrachea bera egiten denean, edo escracheak berak segurtasuna urratzen duela aurresuposatu al du legegileak?
2020
‎5) Arau haustea egile askok egin dutenean, egile bakoitzaren inguruabar objektibo, subjektibo eta beste batzuk ikusita, zehapenaren bakoiztea zuzentze irizpidea izango da77, horrek bakoitzaren jarreraren astuntasuna azkenean ezartzen zaien zehapenari egokitzea ekarriko du78 Gauza bera egin da arau hauste asko egin direnean: ebazpenak bakoitzaren balioa zehaztu du bakoitzaren bana banakako inguruabarrei begira79.
‎–Azkenik, begi bistakoa den zerbait gogorarazi zuen; Venezuela erregimen «nagusiki presidentziala» dela. Horregatik, hain zuen, Parlamentuak ezin zituen inolaz ere Gobernuaren edo Ogasun Publikoaren administrazioaren egitekoak bere egin, lehendakariari baitagozkio aipatutako funtzioak (236.2, 11, 12 eta 14 artikuluen arabera, besteak beste).
‎" Asanblada Nazionalak usurpazioa ebatzi ahal izateko JAGren mailara ezin dela igo" argitu zuen," aurretik aipatutako Konstituzioaren 138 eta 139 artikuluek 136 eta 137 artikuluekin bat etorrita deskribatzen duten jokabidearen tipifikazioa ekarriko bailuke37". Azkenik, begi bistakoa den zerbait gogorarazi zuen; Venezuela erregimen" nagusiki presidentziala" dela. Horregatik, hain zuen, Parlamentuak ezin zituen inolaz ere Gobernuaren edo Ogasun Publikoaren administrazioaren egitekoak bere egin, lehendakariari baitagozkio aipatutako funtzioak (236.2, 11, 12 eta 14 artikuluen arabera, besteak beste).
‎Haiek ere, merkatura zuzenduriko arteen marketinaren aurkako iritzia dute. Beste lan batzuek ere, ildo beretik egiten dute kritika (Caust, 2003; Nielsen, 2003) eta marketinaren filosofiaren tresnen erabilerak meritu artistikoa sakrifikatzeko arriskua dakarrela diote. Horrela, enpresa ikuspegi batek merkatura orientaturiko produktuak ekoiztea ekarriko luke eta agian hori ez da kontsumitzaileek nahi edota behar dutena.
‎Honek bazuen proposamena justo hezkidetzana, edo genero perspektibatik hola, eta berak egin zituen espazio moldaketak eta proposamen pila bat eta hori, albumak superguapoak izan ziren, hori harreman mota desberdinak... (E2_ 2018/02/13)
2021
‎Estrategia ez zen berria. Errestaurazioaren garaiko erregimenak gauza bera egin zuen anarkistekin: " Los anarquistas eran enjuiciados no como miembros de un movimiento sociopolftico con el fin de un cambio social, sino como locos o criminales" (Bernecker, 1994:
‎Amaitzeko, doktoretza lan honi loturiko aipamen bi egin behar dira. Batetik, azpimarratzekoa da Lourdes Iriondo eta Xabier Leteren funtsaren katalogazioeta azterketa lana, tesiaren autoreak berak egina, Lourdes Otaegi irakaslearen laguntzarekin —egun, Koldo Mitxelena Kulturunean dago artxiboa— Material horien azterketak informazio iturri aparta ekarri zuen doktoretzari begira. Bestetik, behin tesia irakurrita eta egindako ikerketaren emaitza gisa, Xabier Lete, aberriaren poeta kantaria (Alberdania, 2020) saiakera argitaratu zuen tesiaren autoreak, baita Leteren obraren alderdi askotarikoak jorratu dituzten hainbat artikulu ere, aldizkari eta liburu espezializatuetan.
‎kasu honetan ez da eliza ez eta armada ere, haren ama (zeinak aitaren heriotza sinetsarazten dion une oro), haren emaztea Meryl (zeinak Seahaven abandonatzeko ideia txarra dela esaten dion), haren laguna Marlon (zeinak Trumanek bere susmoak aitortzen dizkionean halakoak txorakeriak besterik ez direla esaten dion) eta beste hainbeste izan daitezke autoritate itsuaren irudi. Nahiz eta Trumanek Sylviaren hitzak gorde, ez da horiek sinistera ausartzen, ez da gai ulergaitzak diren gertakariak (fokuak zerutik erortzea, bere ingurukoek beti bide bera egitea, hiritik atera nahi duen bakoitzean arazo tekniko bat dela medio ezin egin ahal izatea.) bere kabuz ulertzen saiatzeko, arrazoia erabiltzeko, alegia. Nahiago du, hasiera batean bederen, eroso bizi kuraia eta kemena erabili baino.
‎22 Esanguratsuenak aipatzearren; autoan doa eta akats tekniko baten ondorioz, autoko irratian bere mugimendu guztiak entzun ditzake. Gero, hondartzan dagoela, euria egiten hasten da, baina euria egiteko makinak arazo bat du eta euria soilik bere gainean egiten du. Harridura horren aurrean, Truman bi pauso mugitzen da alde batera, eta euri jasak" jarraitu" egiten dio.
‎lehena, mastekatzeko gailuaren murrizketaren ondorioz, segmentu horizontalaren murrizketa izan zela; eta, bigarrena, laringearen jaitsiera dela eta, segmentu bertikalaren luzapena. Txinpantzeek, adibidez, Homo sapiensek ez bezala, segmentu bertikala laburragoa dute, eta ondorioz, irentsi eta arnasa une berean egiteko gaitasuna (Barcelo Coblijn eta Bentez, 2015: 63).
‎Lehen eragiketa estatistikoak antzekotasun handiena duten bi aldagai biltzen ditu multzo edo cluster batean. Hurrengo urratsean berriro eragiketa bera egiten du; hots, hurrengo profil geografiko hurbilen edo antzekoenak sortzen dituzten aldagaiak biltzen ditu. Eta horrela jarraitzen du prozedurak, harik eta aldagai guztiak multzo bakarrean bildu arte.
‎Dena den, eta Janer Manilak dioenez (in Bettelheim, 2009), ipuinek haurra edo orokorrean hartzailea ispiluaz bestaldera salto egitera eraman dezakete; enpatiaeta identifikazio prozesua positiboki gauzatzen bada, zalantzarik gabe proposatzen zaizkion ikasbideak lagungarri egingo zaizkio, nola edo hala, modu ludikoan bada ere, egoera horretan horiek bere egitera iritsiko delako: " El cuento es terapeutico porque el paciente encuentra sus propias soluciones mediante la contemplacion de lo que la historia parece aludir sobre el mismo y sobre sus conflictos internos, en aquel momento de su vida" (op., 31).
‎Hain zuzen ere, aldakortasunerako gaitasuna eta testuek izan ohi dituzten aldaerak ahozko transmisioari egozten dizkio Maria Jesus Zamorak (Zamora, 2005 in Zaika, 2011). Bestelako ahozko testuekin gertatzen den antzera, garaian garaiko eta tokian tokiko kontalariek bere egin izan dituzte istorioak eta beharrezkoak ikusi dituzten aldaketa edota egokitzapenak sartu dituzte. Istorioak aldatuz joateaz gainera, ahozko transmisio prozesuan narrazio elaborazio zabala jasan izan dute (Bettelheim, 2009).
‎*. Gazta ala erregea(= La sal o el rey) da Barandiaranek ematen duen izenburu osoa, baina, berak egiten duen izenburuaren itzulpena, ipuina bera eta gainerako bertsioak ikusita, akats tipografikoa dela pentsa genezake.
2022
‎Batetik, ezker abertzaleak politika publikoetan eragiteko gaitasun berria erakutsiz; eta bestetik, autonomismotik zetozen eragileek ohiko jarduera instituzionaletik haragoko urratsak emanez. Prozesu horrek osatuko luke demokratizazioaren ezaugarri nagusietako bat; momentu batera arte agenda politikotik kanpo egon diren eskaerak (edo horietako batzuk, gutxienez) sistemak bere egiten dituenean, bere orube demokratikoa zabalduz. Giugni ren (1998:
‎Alternatibaren helburu estrategikoa Euskal Estatu burujabe, bateratu, sozialista eta euskalduna lortzea zen. LAIAk helburu horiek bere osotasunean bere egiten zituen, hala ere helburu taktikoei dagokienez, LAIA uzkur zen burgesiak onar zezakeen programari baiezkoa emateko. Horrekin batera iritzi bi piztuko dira alderdiaren barruan:
‎Ez dut bereizketa horren berririk inon aurkitu; bai, haatik, Lapurdin oren erabili izan dela erlojua izendatzeko (cf. OEH s. v. oren), eta inoiz ordu ere baliatu izan dela esanahi horrekin, Baztanen adibidez, Azkuek F. Seguraren hitzak bere eginez jaso bezala (cf. OEH s. v. ordu).
‎Zaldunak bere egiten du Larramendiren ikuspegia, eta" zuberotartzen" du, bere irakurlegoarendako moldatzen. Hala, Belak maiz bere hizkeraren adibideak gehitzen dizkie Larramendiren ideiei, eta Zuberoako euskalkia ere berariaz aipatzen du15; izan ere," le dialecte de Soule, que ye ne vante pas comme le plus riche, quoyqu’elle soit celle de ma patrie" (HB, III, 467), baina euskara ona aurkitzeko, Zuberoako mendietara jotzea aski da:
‎Indarkeria sexistari buruzko diskurtsoa itxuratzen duten zenbait oinarri azaldu nahi nituzke, bai eta bereizi ere, batetik, diskurtso hegemoniko/ heteropatriarkalean azaltzen direnak, eta bestetik, diskurtso eta teoria feministak bere egiten dituenak.
‎benetan ezagut ditzakegun fenomenoak, baldin eta zuhur aztertzen, metodologikoki zorrotz jokatzen eta emaitzak modu kritikoan kontrastatzen baditugu, eta betiere argi badugu gure ondorioak ezin direla behin betikoak izan, etengabe eraiki eta berrikusi behar ditugula baizik. Beraz, honezkero ezin da orain arteko Historia bera egiten jarraitu, ezta, beraz, Hezkuntzaren Historia bera egiten jarraitu ere. Viñaoren hitzetan:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia