2000
|
|
Familia bakoitza elkarte bereizi eta apartekoa da. Horren gobernua familia handiari ardura zaio, horrek hartzen baititu
|
bere
barruan beste guztiak.
|
|
Familia bakoitza elkarte bereizi eta apartekoa da. Horren gobernua familia handiari ardura zaio, horrek hartzen baititu
|
bere
barruan beste guztiak.
|
|
Ezin legegilearena izan, legegilea baita justizia edo ekitate orokor horren ministraria. Justizia eta ekitate orokor horrek, bestalde ere, inguruabar zehatzik aintzat hartu gabe, gauza eta pertsonen arteko unibertsalitatea hartzen du
|
bere
barruan. Norbanakoen artean sorturiko legeak, alderdikeriaren susmagarri izateaz kanpo, beti atzera eragingarriak eta ez zilegiak izango lirateke batzuentzat, baldin eta horien arteko gatazkak lege horien parte hartzearen aurrekoak badira.
|
2001
|
|
Ederra den gauzaren bat azaltzen bazaio, eder hutsaren edo kutsatuaren epaia sortuko zaio, edo sublimearena, besterik ez. Eta egiari buruz, egiaren aurrean aurkitzen denean, Kantek ez du aipatzen zer nabari duen
|
bere
barruan. Gutxiago egiaren bila —maitasunak eraginda— jardun beharrari buruz.
|
|
Bestalde, gizaki helduak beste hau ere daki, apurtxo bat bakarrik
|
bere
barrua arakatzen badu: bere baitan, bere gogoaren gogoan, maitatzaile izanik, gezurra ari dela borrokan bere gogo egiaren kontra.
|
|
Sakon sakonean, gizakiaren maitasunerako berezko joera zeharo argia da, ongia eta gaizkia bereizteko gai garela esaten badugu. Ongia eta gaizkia bereizteko gai denak, berak
|
bere
barrutik esaten dihardu maitale dela. Aukeragile dela.
|
|
Baina hala eta guztiz ere, argi dago gizakiak onerako joera garbia duela, parrean jokatzen duen une orotan azaltzen denez. Baita ere ziur dagoelako ondo egiteak
|
bere
barruan beteago, osatuago egiten duela; eta besteen aurrean ospe handia ematen diola. Besteen epaia ere oso garbi jasotzen du:
|
2002
|
|
probetxuzko izaten ikasi duenak, askatasun egoerara itzuli eta ikasitakoak behar bezala erabiliko ditu. Jarreraz aldatu eta ohitura onak ikasi dituenak, kanpoan aurkituko dituen gizagaixoei irakatsiko die
|
berak
barruan ikasitakoa. Beraz, bistakoa da ustelkeria progresiboa bezain posible dela erreforma erabatekoa ere.
|
2003
|
|
Lehenak
|
bere
barruan hartzen ditu erromatar zuzenbidetik hartu ditugunak. Horiek aginpidea dute, guk geuk erabileraren eraginez eman diegunaren araberakoa; adibidez, halako lege ohargarria, salmentak hutsaltzeko salneurri zuzenaren erdia baino kalte gehiagokoa gertatzen denean; testamentu formak arautzen dituzten legeak; preskripzioaren epeak eta antzekoak, erresuma osoan nahiz probintzia batzuetan soil soilean hartu izan direnak.
|
|
Betebehar partikularrak bi motatakoak dira; lehena da senarraren eta emaztearen artean sortzen dena, ezkontzaren lotura dela eta; edo jaiotzaren bitartez, gurasoen eta seme alaben artekoa. Horrek ere
|
bere
barruan hartzen ditu odolkidetasuna eta ezkontza ahaidetasuna, ezkontzaren eta jaiotzaren ondorengo berehalakoak.
|
2004
|
|
du inongo agintek muturra sartu bertan, ez dago inongo baldintzarik bera mugatuko duenik: ez
|
bere
barruan, askatasunik gabe arrazoimenik ez legokeelako, eta ezta kanpoan ere, helezina, aldaezina, litzatekeelako baita diktadore, Aita Santu eta inkisidore gogorrenarentzako ere. Descartesek babesa eta lasaitu galanta aurkituko du era horretara definitutako askatasunean.
|
|
Arriskutsua izango zen zientziarekin zerikusia zuten zenbait ustekizun auzitan jartzea, baina arriskutsuagoa izan zitekeen elizaren aginte morala ere auzitan jartzea. Dena dela, ez du ematen, berak esaten duenagatik,
|
bere
barruan horrelako asmorik gordeta geratu zenik. Alderdi horretatik arrazoiak daude pentsatzeko bere iritzian onartzen zuela bere garaian indarrean zegoen agintea.
|
|
Hor dugu, bada, Descartes bere segurtasunak eta erosotasunak atzean utzita eta bidaiariaren artegatasuna eta sosegurik eza bere gain hartuta sustrai sakonagoen eta sendoagoen bila, bide berriak urratzen hasteko gertu eta asmo garbiak daramatzala buruan. Ikasi, bai, baina
|
bere
barruan eta munduko liburu handian ikasi... ez liburu sakratuetan, ez garai bateko filosofoek idatzitako testu idortuetan, ez inolako abantailarik eskaintzen ez duen zientzian. Errozko erabakia izango da hau, argiro erakusten duena bere helburua ez dela zientziaren azaleko eraberritze lan bati ekitea, baizik eta sakoneko aldaketa ezartzea, eta horretarako ezinbestekoa izango da iturriei ere uko egitea.
|
2005
|
|
Agian, makurragoa eta justifikaezinagoa da batzuen errakuntza, euren arimak gaizkia egiteko ahalak kendu baitizkie, hain neurri indartsuan, ezen zerbait maitagarri eta minberak ere iraindu dezakeela norbait, hala egitea komeni ez bada ere. Beste makurra, ugari izanaren keria, are baztergarriagoa da,
|
bere
barruan ez baititu ezaugarri ezagunak eta horrexegatik, sarritan bertutearen moldea hartzen baitu. Hauxe da errefrau zaharrean esaten dena:
|
|
Horra, bada, euskarazko argitalpen horren arrazoia. Zuzenbidearen obra nagusia izateaz landara ere, badira tartean haren euskaratzeari ekiteko arrazoiak, lan horrek zirriborratzen baititu
|
bere
barruan, segituan etorriko diren Domat, Pothier edota Portalisenak.
|
2010
|
|
Bereizketa hori objektuaren arabera egin zen. Ondorenez, harako legeek onura pertsonalak arautzen dituztela esaten dugu, haien objektua delako herritarren euren banakako ontasuna; baina, beste ikuspuntu batetik, ontasun horrek
|
bere
barruan hartzen du guztion ontasuna, dagoeneko aipatuta geratu den bezala.
|
|
Katramila hori bideratu behar da, halaber, beste arazo bat guztiz konpontzeko, hain zuzen ere, tratatu honen objektu edo xedea zein izan eta objektu edo xede horren existentzia behin betiko argitzeko. Lehen esan dugu objektu edo xede horrek
|
bere
barruan hartzen dituela mota guztietako legeak. Eta egokia izango da, bestalde, tratatu osoan erabili beharreko terminoak ulertzeko.
|
|
Idatzia eta irakurria, bistan da. Onik onenean ere, hemen legeaz ari bagara bere esangurarik zabalenean, etimologia hori legearen motetatik edozeini aplikatzeko, komeni da legendi horrek
|
bere
barruan hartzea barne irakurketa edo gogoeta, Alexander Alensisek azaldu zuen moduan. Izatez, San Paulok dio lege naturala bihotzetan idatzia dela; era berean, espirituak ahal eta behar du horietan irakurri, alegia, legearen gainean gogoetatu eta hausnartu, gure jokamoldeen gida izan dadin, Salmoen arabera:
|
|
W. v. Humboldtek bere zehaztapenetan" nazio" erabiltzen duenean, baina, 1800 urtetik aurrera geroz eta gehiago" herri" hitzarekin biltzen diren gertaerak ditu buruan (ikus P. Kluckhohn)] 312 W. v. Humboldten esaldi horietako batek honela dio: " Funtsean hizkuntza —ez berori gerora zatikako produktutan etorri zaigun bezala, baizik eta bere existentzia bizi eta aktiboan, bai eta berorrek pentsatzea
|
bera
barru barrutik posible egiten duen horretan ere— nazioa bera da, alegia, zuzenean eta egiazki nazioa" [W. v. Humboldt, GS VII, 641]. Bera ziur dago ama hizkuntzan osatutako mundu espiritualaz, bai eta horrek hizkuntza komunitatean bertan duen etenik gabeko eraginkortasunaz ere.
|
2011
|
|
Osotasun ordenatu eta esplikatu hori ez ote da ba lilura huts, gainerako itzalak bezala? Leize zuloko irudian, ez ote dago gizakiaren paradoxa
|
bera
barruan?
|
|
Mitoak munduan izaera diferenteak aitortzen ditu, eta mendiari izen propio bat jartzen dio, bidegurutzeari Ediporen edo istorio bat asmatzen dio, lamiak ipintzen ditu iturrian, itsasoa jainko bat (en erresuma) bihurtzen du.
|
Bere
barrutik begira, zera bakoitzak bere izate berezia du, edo bere izaerak ditu, bera eta bera bakarrik den legez da (neure ustean ni ere naizen bezalaxe); berea ez da" izate" bereizgabe, higigabe abstraktu bat, bere bere izatea baino, beste ezer edo inorena ez dena. Eta guk beste edozeren izate berdina egozten diogunean, bortxatu egiten dugu, ez diogu uzten bera izaten, edozeren izatetara biluzten dugu eta biluztasun horretan lotzen dugu...
|
2014
|
|
Richard Wagnerrek bere garaiko opera bortizkeria handiz kritikatu bazuen, publiko burgesaren zerbitzura egindako menperaketa komertziala salatu bazuen, Wagnerrek bere burua benetako artistatzat zuelako zen alegia, ‘goi kulturako’ artearen tradizio sortzaileko musikari bat zen, eta, aldi berean,
|
bere
barruan musikari dramatiko baten bokazioa sentitzen zuelako. Badakigu nola konpondu zuen Wagnerrek funtsezko kontraesan hori.
|
2017
|
|
Distantziaren bi terminoak indiferenteak eta aldagarriak izan beharrean, eta elkarrekikotasunezko erlazioa eduki, distantzia zabaldu egiten da abiatzen ikusten dudan gizonarengandik zelairaino, erlazio uniboko baten agertze sintetikoa bezala. Alderik gabeko erlazioa da gertatzen dena, bat batean ematen dena eta
|
bere
barruan nirea ez den espazio tarte bat zabaltzen duena, ezen, objektuak niganantz bildu beharrean, ihes egiten didan orientazio bat hartzen baitute.
|