2015
|
|
8 Burgos hiri honetan alargun santu bat bizi zen, Katalina Tolosa zeritzana, Bizkaiko alaba; haren bertuteak kontatzean asko luza naiteke, penitentziazko bertuteak nahiz otoitzezkoak, limosna handi eta karitatezkoak, adimen oso argikoa eta kementsua. Valladoliden dagoen gure Ordenako sorkundeko monasterioan sartu zituen moja
|
bere
alabetako bi, uste dut orain dela lau urte, eta Palentzian sartu zituen beste bi, fundazioa noiz amaituko zain egon baitzen, eta nik fundazio hartatik alde egin baino lehen eraman zituen.
|
|
Quiroga Kardinalaren iloba zen eta geroago karmeldar oinutsen abitua hartu zuen (1581) Medinako Karmel honetan, Elena Jesusena izenaz; monasterio berean ordurako moja zen
|
beraren
alaba, Jeronima Gizakundekoa. –
|
|
Hau behin bisitatzera etorri zitzaidan Ávilara eta Jainkoaren mirabe zintzoa zen, eta moja izateko bokazioa izan zuen beti. Horrela, monasterioa egin zenean, bera eta
|
beraren
alaba oso bizitza ona zeramana sartu ziren, eta ezkondua eta alargundua zenean izan zuen pozbiderik ezaren ordez bi halako pozbide eman zizkion Jaunak Ordena erlijiosoaren barruan. Beti izan ziren ama alabak bildutasun handikoak eta Jainkoaren mirabeak.
|
|
5 Hau ez dakit berarengandik soilik, haren amak, eman zizkion tratu txarrengatik nahigabe handiz, hura moja ikusi ondoren, kontatu baitzidan beste gauza batzuekin batera; izan ere, haien martiritzak handiak izan ziren; eta amak bera besterik ez zuen eta oso kristau ona izanik, Jainkoak baimentzen zuen bihotz bihotzez maite zuen
|
bere
alabaren borreroa izan zedin. Egiazalea eta kristautasun handiko emakumea da.
|
|
Nik bere amari dei egitera bidali nuen. Bere onetik irtenda bezala etorri zen; baina esan zuen, konturatzen zela Jainkoak
|
bere
alabari egiten zion mesedeaz; eta, nekez bada ere, onartu zuen; ez beste batzuk bezala, hitzik ere ez egiteraino iritsiz; alderantziz: etengabe egiten zizkigun limosna handiak.
|
|
Halaxe egin zuen; eta hark idatzi zion, ziurtasun handia emanez. Kontu emate hau hain zen zehatza, non, ikusi zuten letradun guztiek, hau da, beraren aitor entzuleek?, esaten baitzuten oso egokia zela gauza espiritualetarako, eta agindu zioten alda zezala eta liburutxo bat egin
|
bere
alabei zenbait abisu emateko, priorea baitzen.
|
|
Neure osasun kaskar honek akats askotan erorarazten nau. Ana San Pedrorenak hara eramateko baino estimu handiagotan ditu
|
bere
alabak; burutik pasatu ere ez zaio egiten halakorik. Etzi joango naiz, berriro beste gaitzen batek jotzen ez banau; handia izan du, eragozteko.
|
|
5 Elena andereak
|
bere
alabaren senipartea eta, sartzen baldin bada, berak ekarriko duena bildu ditu; eta berarenetik, beste bi mojaren eta belo zuridun beste birenetik hartu behar dutela dio, eta etxea eraikitzen denean, Albakoa bezalako karitateko obra bat gera dadila. Egia esan, dena uzten du berorrek, aita Baltasar Álvarezek eta nik deritzagunerako.
|
|
Nik diot, Teresa Jesusena karmeldarrak, Aita Luisek, Jesusen Lagundiko jeneralak, Diego San Pedro de Palma jaunarekin hitzartu zuenez gero zer eman limosna gisa etxe honi,
|
beraren
alabak hemen moja sartu zirelako, neure izenez sinaturiko gutun honen bidez, emango ditudala nik eta etxe honetako mojek behar diren eskriturak, Diego San Pedro jaunaren alabek dagokien seniparteei uko egiteko.
|
|
4 Arenaserako uste dut ona izango dela flandestarra, lasai baitago
|
bere
alabei lagundu ondoren, eta oso dohain onak baititu. Jainkoak Madrilgoa egitea nahi badu, Ines Jesusena dut harako.
|
|
2 Orain Elena anderearen arazo hauetaz idazten diot, pena handiaz naukatelako, eta Elenak niri idatzi zidan gutun bat bidaltzen diot; bertan dioenez, Ordena honetan hartzen ez badugu, frantziskotarretan sartu nahiko luke, eta pena emango lidake, inoiz ez litzatekeelako pozik egongo; bada, haren espiritua ezagutuz, hobeki egokitzen da gure Ordenara, eta, azken batean, hemen du
|
bere
alaba eta bere semeen ondoan egongo litzateke.
|
|
6 Markes jauna hor dagoen jakin nahiko nuke, eta nire Joana Toledoren,
|
beraren
alabaren, berri, eta nola dagoen markesa anderea. Berorri eskatzen diot, esan diezaiela, urrun ibili banaiz ere, ez naizela ahazten neure otoitz xumeetan gure Jaunari haiek gomendatzeaz.
|
|
Neure Maria andereari ere ezin diot idatzi. Behin eta berriro muin egiten diot eskuetan, eta uste dut hobeki babesten dituela Andre Mariak
|
bere
alabak berorren jauntasunak mendekoak baino, auzi hauetan isilik geratu dela esaten baitidate. Jaunak lagun diezaiola aingerutxo hari, munduan oso berria baita Jaunak haren alde egiten duena.
|
|
5 Berorren aitatasunak dioen hirugarren puntuaz: Joana anderea
|
bere
alabarekin etortzeaz, oso gogor egiten zait hark laurogei legoako bideari ekitea orain, beharrik izan gabe, eta beraren osasuna hainbeste doakigunean. Nik egin izan dut bide hori, eta eroso eta atseginez joan arren. Maria Mendoza anderearekin nindoalako?, oso luze egin zitzaidan.
|
|
6 Jakin beza berorren aitatasunak, hari hemendik aurrera egiten ez uzteko erabakia harturik nagoela; bada, ez da beharrezkoa, emakume bat baldin badoa Maria anderearekin eta berorren anaiarekin; izan ere, han ongi zaindua dago, eta oker handia litzateke hainbeste neke hartzea, orain
|
bere
alaba ikusi duenean. Belo hartzeko egunean ere hobe litzateke, orduan, Jainkoa lagun, ez baitira egongo gauzak hain arriskutsu eta berorren aitatasunak orain baino hobeki lagundu baitiezaioke amari.
|
|
7 Joana andereak eta nik uste genuen beste gauzarik ezin zitekeela egin, poztasun gabe egoteko bidea zelako hemen abitua hartu eta ondoren hara joatea; eta argi eta garbi esan zidan, sartzen den lekutik berriro irtetea ezin dela onartu, eta horrela, Joana anderea bihar joango dela uste dut, bazkal ondoren,
|
bere
alabarekin. Nik, astelehenera arte behintzat, hemen geratzea nahiko nuke; hainbeste kostatzen zaiola ikusirik, ez diot asko ekin.
|
|
Etxe honetako guztiek erregutzen dute berorren alde. Ni ez naiz harritzen, diotenez, berorren aitatasunak duen santutasunaz, santutasunera iritsi ez denaz baizik; izan ere, jende onak otoitz egiten du beraren alde; uste dut
|
beraren
alaba hauek direla. Baina nolako prelatu aldaketak ekarri dizkigun gure Jaunak eta nolako beldurrak sortu nigan!
|
|
Esan biezaio, eta eman goraintziak nire partetik. Izan bedi bedeinkatua, osasuna eman diolako, eta esan biezaio
|
bere
alabari eta guztiei nire alde erregutzeko.
|
|
Ama priore horri ez zaio falta, baina Pastranan ugarian ohiturik, pobretasun espiritu gutxi geratu zaio; niri horrek pena ematen zidan eta emango dit hori entzuten dudan bakoitzean; izan ere, etxe hauek, Jainkoari eskerrak, Beragan soilik ustea dugula fundatu dira, eta horrela beldur naiz, giza bitartekoetan ustea jartzen hasten bagara, jainkozkoak faltako ez ote zaizkigun. Hau ez dut esaten negozio horrengatik, baina badakit ez lukeela sartuko hor
|
bere
alaba era horretakoa ez balitz. Hala ere hari ez zaio ezer zor, eta Jainkoaren nahia horrela egitea izango da.
|
|
5 Zer deritza Luisa anderearen sufrikarioari? Oso atsekabeturik daude bera eta
|
beraren
alaba. Jainkoari gomenda bitza.
|
|
|
Beraren
alabaren, Maria San Joserenaren, profesa.
|
|
Hau da, Maria Acuña andereak ontzat ematen duela,
|
bere
alaba Kasildak senipartea Valladolideko karmelen alde utz dezan.
|
|
Ávilan egin zuen profesa, Ana San Pedrorena izenaz.
|
Beraren ondoren
alaba sartu zen, Ana Aingeruena izena hartuko zuena; ezinegon ugariren ondoren, profesa egingo zuen 1581eko azaroaren 28an. Lehenengoa San Joserenean sartu zenean, Teresa Toledon zen.
|
|
Ama alabak: alargun dagoen Elena andereak Medinako karmelen sartu nahi du moja, lehendik
|
beraren
alaba Jeronima gizakundeko moja dagoen komentu berean.
|
|
Paulo Matiasek, Sevillan nobizia den
|
bere
alaba Bernarda San Joserenak, profesa egin baino lehen, seniparteari uko egitea nahi duela dirudi. 1577ko martxoaren 21ean egin zuen profesa eta ez zuen ekarri limosnarik ezta ez zion uko egin seniparteari ere.
|
|
Jainkoaren esperientziak adierazi beharra izan zuen, ezohikoak eta apartekoak zirelako. Aitor entzule eta aholkulari espiritualek bultzaturik batetik, eta Ávilako San Josereneko
|
bere
alabek eskaturik bestetik, ia ustekabean, barruko kontu horiek idatziz jartzeari ekin zion. Maistra espiritual berdingabe bihurtuko da eta hortik aurrera ez zuen etengo ekoizpen espirituala, bere barruak, inguruak eta premiek hartaraturik.
|
|
Alde batetik, haien jatorria zehaztu nahi du: . Ez dakit berak idatziak diren ala aitor entzuleek eman zizkioten?. Beste aldetik, gai aldetik duten balioa azpimarratzen du, eta Teresak
|
bere
alabei ematen zizkiela eta oso ongi gordetzen zituela (Diálogos sobre la muerte de la M. Teresa de Jesús [Burgos 1913] 155 or.). Tomas Álvarezen iritziz, Abisuak ez datoz Teresaren lumatik; gutxi batzuk etor daitezkeela, baina gehienak ez. Dena dela, beste aditu batzuek uste dute, asko beste jatorri batekoak izan arren, beretzakotzat hartu eta gehitze, ukitu eta ñabardurak jarri zizkiela eta batzuk osorik bereak ere izan daitezkeela.
|
|
Ahotsik leunenaz hitz eginda ere, hurbil hurbil dago eta entzungo digu. Ezta ez du arimak hegorik ere behar Hura bilatzeko, bakardadean jarri eta bere barrura begiratu baizik eta ez harritu hain ostalari onaz; baizik eta aitari legez hitz egin, aitari legez eskatu, bere nekeak kontatu, haietarako erremedioa eskatu,
|
beraren
alaba izateko ez dela duin konturaturik.
|
|
Liburu hau, Teresa Jesusenak, gure Jaunaren eta Jainkoaren Ama Birjina aintzatsu eta gure Amaren laguntzaz, Karmengo Amaren hasierako Erregelaren arabera fundatu zituen monasterioetako ahizpa erlijioso
|
bere
alabei emandako abisu eta aholkuez ari da. Batez ere Ávilako San Jose Monasterioko ahizpei zuzendua dago, lehenbiziko fundazioa izan baitzen eta bertan priore izan baitzen idatzi zuenean.
|
|
–Liburu hau, Teresa Jesusenak, gure Jaunaren eta Jainkoaren Ama Birjina aintzatsu eta gure Amaren laguntzaz, Karmengo Amaren hasierako Erregelaren arabera fundatu zituen monasterioetako ahizpa erlijioso
|
bere
alabei emandako abisu eta aholkuez, ari da. Batez ere Ávilako San Jose Monasterioko ahizpei zuzendua dago, lehenbiziko fundazioa izan baitzen eta bertan priore izan baitzen idatzi zuenean?.
|
|
Liburu hau idaztean, Teresa gogotsuago dago eta bere burua gai ikusten duela dirudi,
|
bere
alaba moja karmeldar oinutsei, batez ere Ávilako San Josereneko mojei, otoitzaz eta perfekzio bideaz irakaspen probetxugarriak emateko. Alde batetik, esperientzia eta jakintza praktiko handia bildu du otoitz bideetan; bestetik, monasterioko bere alabek maite dute eta maitasunak zoztor guztiak kentzen ditu.
|
|
Liburu hau idaztean, Teresa gogotsuago dago eta bere burua gai ikusten duela dirudi, bere alaba moja karmeldar oinutsei, batez ere Ávilako San Josereneko mojei, otoitzaz eta perfekzio bideaz irakaspen probetxugarriak emateko. Alde batetik, esperientzia eta jakintza praktiko handia bildu du otoitz bideetan; bestetik, monasterioko
|
bere
alabek maite dute eta maitasunak zoztor guztiak kentzen ditu. Are gehiago, monasterio barruko xehetasun txikietan, emakumeek baliteke, gizonezko letradun jakintsuek baino hobeki asmatzea.
|