Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2016
‎historiari esker, ondotxo ikasi dugu bortxaketarako gonbidapen irekia dakarrela ideologia arrazistak. Esklabotza garaian, esklabo jabeek beren botere ekonomikoari esker hartzen zuten emakume beltzak bortxatzeko lizentzia; beraz, gizarte kapitalistaren egiturak ere barruan dakar bortxaketak hauspotzeko sugarra. Are gehiago, badirudi kapitalisten klaseak eta klase ertaineko gizonek zigorrik jaso gabe egiten dituztela sexu erasoak, langileriaren duintasunari eta lanari egunero erasotzen dieten autoritate zalantzaezin berarekin.
‎Direnik eta egoera arriskutsuenetan ahizpa beltzei elkartasuna agertu zieten emakume zurietako askok hezkuntzaren aldeko borrokarekin bat egin zuten, eta ezin da kasualitate historiko hutsa izan. Aitzitik, ulertu bide zuten emakume beltzek presazkoa zutela jakintza lortzea: lanpara bat zen beren jendearen oinak argitzeko, argi bat askatasunera bidean.
‎Gerora,, arrisku hirukoitzari? buruzko analisi hori berori erabili zuten emakume beltzek, eta emakumeen askapen mugimendu garaikideari helarazi; izan ere, mugimendu hartan eragin nahi izan zuten mugimendua abiatu orduko.
‎Claudia Jonesek kargu hartu zien aurrerakoiei eta, bereziki, sindikalistei, ez zituztelako aintzat hartzen etxeko langile beltzek beren burua antolatze aldera egindako ahaleginak. Oraindik ere, etxeko zerbitzuan ziharduten emakume beltz langile gehienek, eta, ondorioz, edo halaxe zioen Jonesek, neskameekiko jarrera paternalistek hauspotu egin zuten emakume beltzei buruzko ikuspegi nagusia:
‎1890ean, Emakumeen Klubeen Federazio Nagusia sortu eta eta bost urtera, beren lehen nazio biltzarra antolatu zuten emakume beltzek. Antolakuntzan arituak ziren Gerra Zibilaren aurretik ere eta, beren ahizpa zurien moduan, literatur elkarte eta ongintza antolakundeetan parte hartutakoak ziren.
‎Ipar zein hego, etxetik kanpo lan egiten zuten emakume beltzek, emakume zuriek baino askoz neurri handiagoan lan egin ere. 1890ean, lau milioi emakume ari ziren lanean etxetik kanpo, eta horietatik milioi bat ziren beltzak.
‎Ida B. Wells egunkari zuzendariari eraso arrazistak egin zizkioten, eta, kluben mugimendua jaio aurretik, eraso haien harira antolatu zuten emakume beltzek lehen aldiz halako biltzar handi bat modu independentean. Jende aldra arrazista batek egunkariaren Memphisko bulegoak suntsitu zituen ez zegoelako ados Wellsek lintxamenduen aurka egiten zuen lanarekin, eta, beraz, Wells New Yorkera joan zen bizitzera, behin betiko.
‎Era berean, goiko pasarte horretan argi ikusten da Grimke ahizpen tema; izan ere, iparraldeko zein hegoaldeko emakume zuriei ohartarazten zieten, behin eta berriz, lotura berezia zeukatela esklabotza pairatzen zuten emakume beltzekin. Berriro ere:
‎Osaba Tomek eta Sambok ondoan zituzten beti laguntzaile fidelak, Izeba Jemima eta Amatxo Beltza: estereotipo horiek islatzen dute, ustez, zer nolako rola izan zuten emakume beltzek esklabotza garaian. Askotan izaten den moduan, mitoaren juxtu kontrakoa gertatzen zen errealitatean.
‎Nagusiek emakumeei agintzen zieten gizonak bezain, maskulinoak? izan zitezela lan egiteko orduan; beraz, esklabotza garaian bizitakoek sekulako eragina izan zuten emakume beltzengan. Noski, hautsi eta suntsitu egin zituzten emakumeetako batzuk, baina gehienek aurrera egin zuten, eta, bidean, zenbait gaitasun erdietsi zituzten, XIX. mendeko emakumetasunaren ideologiak tabutzat jotzen zituen gaitasunak erdietsi ere.
2017
‎Obamaren bi kanpainetan nabarmendu zen hori. Boz eskubidea zuten emakume beltzen %74k eman zioten botoa 2012an, eta biztanleria orokorraren artean, berriz, %58k. Hanka sartze zorigaiztokoa hauxe izan zen:
2021
‎Lehenago aipatu dugu aurkikuntza hau: zaborrontzi batean aurkitu zuten emakume beltzaren gorpua, mertxika itxurako bihotz bat tatuatuta zeukan eta poliziak" Peaches" mertxikak izena jarri ziona. 1997an aurkitu zuten gorpuak zesarea baten orbaina zeukan eta 2010ean oraindik ikertzaileek hildakoaren semea edo alaba, ordurako 13 urte gutxienez izan behar zituena, non ote zegoen galdetzen zuten.
2023
‎Adierazgarria da emakume haietatik bakar batek ere –ez Couzinsek, politikoki hain aktiboa izanik, ez Palmerrek, joera filantropikoko dama bat izanik– ez kontuan hartzea emakume beltzen ekarpenak ere bazirela AEBren historiaren parte, zeren agerian uzten baitu zein normalizatuta zegoen emakume beltzen ikusezintasuna. Britainiar sufragistek indiar, egiptoar edo afrikar emakume kolonizatuentzat onena zer zen –haiei deus galdetu gabe– eztabaidatzen zuten bezalaxe, estatubatuar emakumeek ere egozentrikoki eta ez ikusiarena eginez jokatu zuten emakume beltzen ezabaketaren auzian.
‎emakumeok ez bozkatzea nahi zuten, nahiz lortua zuten beren izena hautesleen erroldan sartzea. Wilmingtongo (Delaware) egunkarien arabera, botoa eman nahi zuten emakume beltzen kopurua" ohiz baino altuagoa" zen; nolanahi ere, kanpoan utzi zituzten," eskakizun konstituzionalak" betetzen ez zituztela argudiatuta, nahiz ez zuten inolaz ere zehaztu zein ziren eskakizun horiek. Voice of the People Birminghamgo egunkari beltzaren arabera, soilik dozena bat emakume beltz erregistratu ziren botoa emateko, estatuak koloreko gizonei botoa emateko ezarritako arau zorrotz berberak ezarri zizkietelako koloreko emakumeei ere.
‎Alegia, Beauvoirrek ez du kontuan hartzen indiar emakumeak betiereko esklabotza batean harrapatuta daudela, eta, aldi berean, etengabe erabiltzen du" esklabotza" emakumeen egoera deskribatzeko, hots, dakigun bezala, soilik emakume zuriez ari denean. Estatu Batuetara eta liburutegietara eginiko bisitak eta ikustaldiak direla medio, jakin behar zukeen nolako izugarrikeriak bizi izan zituzten benetako esklabotza sufritu zuten emakume beltzek.
‎Lucier izan zen ahotsa altxatu zuten emakume beltzetariko bat. Martxa aurreko eta ondoko giroari buruzko ikerketa baten arabera, ekitaldia kritikatu zuten iritzi emaile beltzak isilaraziak izan ziren.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia