Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 117

2000
‎Ameriketatik harrapa zezakeen guztia lapurtu zuen Espainiak, aberastasun iturri osoa hirietara ekarri; eta orduan, jendeak hirietara jo zuen... Askok, fabrika textilean lana eginez baino gehiago irabazten zuten eliz atarian eskale jardunda. Venezuelan horrelako zerbait gertatu zen nekazaritzan aritu izandako jendearekin, petrolioa aurkitutakoan.
2001
‎Orduan, eta orduan soilik, lortzen zen argi hori arrastian. Eta hobeto ikusten ziren gauzak, eta edonon barregarri geratzeko moduko dioptria kopurua zeukatenak ere zoriontsuak ziren egun horietan, egunero ikusten zuten elizako kanpandorrean erlojua zegoela deskubritzen baitzuten, besteak beste.
2002
‎Baigorri ez da salbuespena izan. XIV. mendearen hasieran ia 200 biztanle izatera heldu zen, mende hartan bukatu zuten eliza. Herriaren gainbehera gertatzear zen.
‎Akordio protokolo horren arabera, elizari Uhin Ertainean maiztasun batzuk emateaz gain, FMra pasatu behar zuten elizaren emisorek Uhin Ertainean jarraitu ahal zuten 1963ko urriaren 31ra bitartean, baina aldaketa egiten lehenek kontzesioaren iraupenaren luzapena izango zuten sari moduan2 Epe horiek bi urtez luzatugarren epe hori amaitu baino lehenago itxi ziren; Hego Euskal Herrikoak, adibidez. ziren, 1963ko urriaren 24ko dekretuaren arabera. Hala eta guztiz ere, gehienak bi
‎a) Gipuzkoan, euskaraz emititzen zuten elizaren irratiek. Loiolako Herri Irratiak, Segura Irratiak eta Arrate Irratiak?, Donostiako Herri Irratian gaztelaniazko irratsaio asko eskaintzen ziren arren. Beste aldetik, Donostiako Radio Nacional delakoan, astean zehar ematen ziren albistegietako edukien laburpena eskaintzen zuten igandeetan euskaraz, baita hilean behin baserritarrei zuzendutako irratsaio bat ere.
‎Eliza katolikoak zati bat eskuratu nahi zuen maiztasunen banaketan, eta 1956an Comisión Episcopal de Cine, Radio y Televisión izeneko erakundea sortu zuen, besteak beste irratigintzaren garapenean parte hartzeko gogoz. Horren bidez, Elizaren partaidetza eta komunikabideen kudeaketa zuzentzea bilatzen zuten elizako arduradunek (Sánchez Redondo, 2001: 39).
‎Zifrek berresten dute hori: azken ekitaldian, 5.593.138 zergadunek markatu zuten Elizaren laukia, 5.960.581 GKEena (aurreko urtean baino 413.000 gehiago) eta 4.412 174 abstenitu egin ziren. 1.668.505 pertsonak bakarrik markatu zituzten bi aukerak, eta horrek pentsarazten du erreformari buruzko informazioak ez duela garrantzirik izan.
‎Era berean, kultura ondare diren eraikinetan dauden arazoei buruz ere hitz egin zuen Vázquezek; izan ere, lege motako oztopoak planteatzen dira erreformak egiteko, bai eta zailtasun ekonomikoak ere, eta horiek beste oztopo bat dakarte aldaketetarako, konplexuak eta garestiak baitira». Hala ere, kanpainaren arduradunek adierazi zuten Elizaren jabetzako eraikinetan oztopoak ezabatzeak kristauei mesede ez ezik, gizarte osoari ere mesede egingo ziela, baita adinekoei eta haurrei ere». Ildo horretan, Vázquezek adierazi zuen «pertsonak mailak baino garrantzitsuagoak direla uste badugu, errealitate bihur dezakegu».
2003
‎Gisa horretako erreparoak askotan entzun behar izan zituzten Zarauzko misiolariek (aitzakien iturria beraiek garbi ikusten bazuten ere: " astucias del demonio para impedir el fruto de las Misiones", Becerro), eta lehenengo urteetan asko zaildu zuten eliz agintariekin izaten zuten harremana. Denbora igaro ahala, ordea, gotzainak Zarauzkoen misio lana hurbiletik ezagutzen joan ziren neurrian, erabat ezabatu ziren beldur horiek, eta erraztasun eta laguntza guztiak eman zizkieten azkenean.
2005
‎Duela 60 bat urte H. Godin ek idatzi zuen, Elizarekin aspaldi hartan harremanik ez zuen langileen munduaz, gizonarentzat denak haizu izatea onartzen zutela emazteek berek, senarra gal beldurrez. Hor ere bazen nolazbait ezkontzako eginbidearen eta ezkontza hautsi behar ez zelako sendimendua.261 Ez zuten Elizan bildua ikusmolde hori. Haur baten ukaitea, gaizki ikusia zen.262
‎Hortxe egin zen konpetizioa. Eta badakizue zergatik egin zuten eliza barruan, ezta. Hori badakizue, ezta?
‎Altueragatik. Horregatik egin zuten eliza barruan. Logikoa da hori.
‎Frantxua miretsi zuten elizatik jalgitzen: hauxe gizon eme ikaragarria xuxurlatu zuten, buruak apalduz eta tresnen besoak are trinkoago tinkatuz.
2006
‎Handik puska batera, hamarrak jo zuten elizaren bateko kanpaiek. Kurtek utzitako giltza sarrerakoa zela konprobatu eta kalera irten nintzen, poz handirik gabeko beste egun hutsal horietako bat nola edo hala pasatzeko asmoarekin.
‎Errusiako aspaldiko gosete batetaz ari ziren eta esan zuten nola garai hartan bertako abade batzuek proponitu zuten Elizako altxorrak saltzea gosekilen mesedetan eta nola patriarka batek (Tikhonez ari zen noski; 1921garren urteko gose handiaz ari zen) ukatu egin zuen eta horregatik orain hango elizetan koadro zaharrak eta eta, nola dira horiek?, eskulturak edo asko zeudela eta orain, bada, lapurrak ari direla zera haietako asko Pragara eramaten, Pragan baitago merkatu handi bat, haren izena apuntatu zuela, eta... Gauzak ondo, joan etorri batean, urtebetekoa egin genezakeela aise, hainbesterekin, bera bere bordara bakean eta ni, nahi baldin banuen, Uraletara itzuli nintekeela.
2007
‎Euskaltzaleen pentsamoldea printzipio kristauetan zegoen oinarriturik (notre formule ne ment pas: Jainkoa eta Lege Zaharra667) eta mugimendu kristau bezala, euskaltzaleek Frantziako Gobernu ezkertiarra salatu egin zuten eliz ikastetxeak (eskola librea) debekatzeagatik. Eskola bakarra (irakaskuntza publiko eta laikoa) Frantzia guztira hedatzeko asmoaren aurka agertu ziren euskaltzaleak, haurrak laikotzeko Frantziako Gobernu ezkertiarraren azpikeria zelakoan.
2008
‎Behin forma egokia zutela, igeltseroek eraikitzen zuten eliza guztia; sabaiko harriak bata bestearen gainean eta ondoan behar bezala jarrita eratzen zituzten aipatutako egiturak.
‎Beraz, egoera politiko desberdinetako Orozko XVIII. mendean Bizkaira pasatua, Gordexola, Enkarterrikoa eta Okondo, Aiara foruarekin eta Laudio Bizkaiko foruarekin, baina Araban. Laurok osatzen zuten eliz eskualde bat, mapa baten begiratuta eskualde natural bat. Jende askok ahaztu dute Orozkoko euskara eta Laudiokoa antzerakoak zirela, seguru asko, Okondokoarekin ere antza izango zuen, ikertu lirateke Jose Paulo Ulibarrikoaren lanak.
‎Ez zituzkeen hauek gogoan bere neurtitzak ontzerakoan. Aitzitik, zehazki definitu zituen gizarte gidaritza eskuetan zeukaten hiru taldeak, 40 erran nahi baitu, botere politikoa zuten arma gizonak (I, 290), erlijio egituren kontrola zuten elizako kargudunak (I, 298), eta, bien artean bezala, hitzaren jabe ziren luma gizonak (I, 295). 41 Hori zatekeen Echeparek idaztean gogoan zuen gizarte ingurumena. Euskarazko koplak orduan Euskal Herrian erabiliak ziren neurbideak baliatuz (eta beraz imitazio bide hutsetan sartu gabe) moldatzerakoan, Frantzian frantsesez egiten ziren neurtitzen parean ezarri nahi izan zituen, euskara ohoretan jartzeko gora behatzen zuela dudarik batere gabe, ez behera.
‎aspalditik salduta zeudelako. Beraz, Mendizabalen garaitik zerbait gordetzea lortu zuten eliz eta komentuak izan ziren desamortizazioaren pairatzaile nagusiak. Eibarren ere horrela gertatu zen, eta gehienbat erakunde erlijiosoen ondasunak saldu ziren:
‎Meza ondotik hasiera eman zitzaion ekitaldiari. Omenduak izan behar ziren guztiek beren tokia izendatua zuten elizaren aulkietan eta hala, denak aitzineko eserlekuetan zeuden ongi antolatuak.
‎Apaizaren bi hitz hauek harritu zuten eliza honetan zegoen krixtau andana guzia: Jar zaizte eta oroit Goiko Izpirituaren hazietarik dela gu bakoitxean eraina. Beraz alkarri zor dugula urrikalmenezko oarra.
2009
‎Domu Santu egunez eta herriko patroiaren egunean batzen ziren senideak, hau da, San Lorentzotan Jataben, baina Goieta auzoko hainbat etxetan Andra Mari ospatzen zuten elizaz Lemoiz diren etxeetan. Halakoetan, etxean jatorriz bertako kide direnak batzen ziren.
‎Gerran nesken eskola erauzi zuten elizarekin batera. Eta gertakizun horrek presazko aldaketak egitera behartu zituen jatabearrak.
‎Jatabeko antzinako eliza 1937 urtean erauzi zuten. Berriemaile batzuen esanetan gorriek bota zuten eliza, baita Birleko ermita eta Mungiako eliza ere. Lurrez italiarrak, airez alemaniarrak eta itsasoz espainiar gerra-ontziak egiten zebiltzan erasotik atzeraka zetorren Tomas Meabe konpainia sozialistari egozten diote elizak eta
‎Jabe hura eta abadea senitartekoak ziren, seguru. Lur-zati horrezaz gainera, kanposantu zen beste lur arlo bat ere hartu behar izan zuten eliza zabaltzeko.
‎Ez ziren, itxuraz, gure ordutegira ohitzen. Orduero, kanpaiak dantzan hasten zirenean, izu laborriak hartzen zituen kresalezko hegaztiak eta, ikarak jota, hegoak astinduz, guztiek batera uzten zuten eliz dorrea. Kosta egiten zitzaien hegaldatzea, hegoekin elkarren kontra talka egiten baitzuten etengabe, eta nahaspila zuri bat, txilio anabasa bat sortzen zuten dorrearen inguruan.
‎Gehienetan gurutzean iltzatuta, zaurituta eta odoletan irudikatzen zen Jesus gainera. Zer bilatu nahi izan zuten Elizaren marketing arduradunek horrekin. Beldurtzea?
‎Bazekiten Nafarroako erregeren taldekoa nintzela, eta horrek izaera zehaztu gabeko egiten ninduen, ez arras armada bereko, ez guztiz arerio. Su tiki bat egina zuten elizaren sarreraren ondoan. Egur puskak aldaretik atereak ziren hainbat.
‎Legoak legoei, ikuspegi guztia betetzen zuen harresi lerroak. Murruen gibelean, halako harrizko oihan gaitza osatzen zuten eliz dorreen orratzek, gerlari erraldoien lantzak iduri. Urrun egonda ere, gure belarrietaraino ailegatzen zen lerro horren barnean milaka hots sortzen ari ziren asotsaren oihartzuna.
‎1947ko udan Sestaoko Agustin Quintana biriketako minez hil zen. Osasun estatistikaren arabera, garai horretan hildakoen% 20k biriketako minaren eraginez galdu zuen bizia.Quintanaren senideak, haien uste sendoei eutsiz, ez zuten elizakoak emateko baimena zabaldu eta ehorzketa zibila antolatuz zuten. Oilarraren Bentan hildakoen lagunek eta familiak sortu zuten ilara desegin zuen.
‎Homilia horietan apaizek barkamena eskatu zuten Elizak «Gurutzada Santuan» egindakoarengatik. Apaiz horietako batzuk, gainera, nazionalek hildakoensenideak ziren.
‎Eta Tafallako Udala izan zen 1538an Santa Maria eliza egitea erabaki zuena. Eta 1658an, Tafallako auzo guztiok bildurik, erabaki zuten eliza eta komentu bat eraikitzea, eta geroago lortu zen apezpikuaren baimena, Kaputxinoei emateko.
‎Gure artean denetik zegoen. Batzuek ikusten zuten Elizak ez zuela bide handirik emango. Baina esperientzia on bat bageneukan:
2010
‎Elizak, zirrikitu hori baliatuta eta lege horren 206 eta 207 artikuluek babestuta, Nafarroako eliza guztiak Jabetza Erregistroan inskribatzen hasi zen. 2007 urtean Nafarroako zenbait herritar Eliza burutzen ari zen kanpainaz jabetu ziren eta Nafarroako Ondarearen Defentsarako Plataforma sortu zuten Elizaren jokabidea salatzeko. Besteak beste, Escandalo monumental (Altaffaylla, 2009) liburua argitaratu dute.
‎Gipuzkoan, esaterako, 78 ikastoletatik 53k? %68k, beraz? jaso zuten eliza katolikoaren babesa. Bizkaian ere gertatu zen fenomeno hau, baina maila apalagoan, ikastolen mugimendua bera sakabanatuagoa zegoelako herrialde horretan.
‎Donostian itxi egin behar izan zuten eliza uztailaren 19an eta ezin ireki izan zuten irailaren 25era arte1 Markinan erlijiosoak sakabanatu egin ziren; 1937ko apirilaren 27an tropa na zionalak sartu zirenean, A. Martin Uriarte Priorea eta A. Bautista Legarra atxilotuak eta kartzelara eramanak izan ziren2.
‎Alfonso Etxegarai plentziarrak, berriz, 25 urte egin ditu aurten deserrian, Afrikako Sao Tome uharte txikian. Arratsaldeko hotzean, udaletxe plentziarrerako bidea egin zuten Eliz plaza gorliztarrean batu ziren gizon emakumeek. Bertara helduta, Xabiren lagun koadrilak, bi herrietako gazte asanbladak, Amnistiaren Aldeko Mugimenduak eta herriko koadrilak elkartasun adierazpenak (mp3) irakurri zituzten.
‎Gaur, lagun baten alde otoitz egitera gatoz". Elizkizuna amaitu eta bere gorpua jesuita gazte batzuek eraman zuten elizan barrena, atarira arte. Une hartan, elizan zeuden guztiek txalo handi bat jo zioten kanpora eraman zuten arte.
‎Ez baitago dena aurrez igartzerik, kazetariak hobe du testu ugari eramatea hutsune guztiak ongi bete ahal izateko. Emankizun horietako une egoki batzuetan, teleikusleek eskertzen zuten Eliza eta Vatikanoko berri nagusiak entzutea.
‎Zeremonia ederra izaten zen. Jendea dotore jantzita joaten zen; kasula gorri nakaratu batekin hornitzen zen apaiza; koruak eta organoak kantaz eta musikaz betetzen zuten eliza argitsua.
‎Uztailean ERC, IU eta ICV alderdiek, bat eginik, ekimen bat aurkeztu zuten Espainiako Parlamentuan Elizaren autofinantzaketa eskatzeko. Salatu zuten Eliza katolikoak autofinantzaketan aurrera egiteko konpromisoa hartua badu ere oraindik dirua jasotzen duela.
2011
‎Bi hauetan, notizien helburua eta kontatzen zenaren subjektuak nortzuk ziren agerian zegoen. Lehenaren kasuan, monarkia britainiarraren jarraipena ziurtatuko duen kontratua sinatu zuten eliza bateko aldarean. Bestean, figura mediatiko indartsua bilakatu zen pontifizea erabili nahi izan dute Vaticanoko ikonografikari berritasun astindu bat eman guran.
2012
‎Jendez gainezka zegoen parrokia eta itxura polita zuen lore ederrez apainduta. Gainera, alboka eta Erketz EDT k euren aletxoa jarri zuten eliza barruan abestuz zein dantzatuz. Irteeran, ohi bezala, Erketzekoek txistua eta danbolina joaz pasiloa egin zieten fededun guztiei.Omenaldi hunkigarriakAzken asteotan aipatu den bezala, Danok Kide, Jalgune eta Pirritx, Porrotx, Marimotots eta Takolo izan dira aurtengo omenduak.
‎Hura eta gainerako bahituak askatzeko urratsak, ordea, Kolonbiako Artzapezpikutzatik zuzendu zituzten, gobernuaren eta ELNren baimenarekin. Itaguiko kartzelan ere negoziatu zuten Elizak eta ELNk. Espetxean zegoen Francisco Galan ELNko buruzagia, eta Elizako ordezkariak harekin bildu ziren.
‎Erabilpen militarra izan zuten eliza, komentu eta jauregiak ere asko hondatu ziren. Karmengo txerritegi bat eginik gelditu zen, eta balioko gauzarik gehienak apurtuta edo ostuta.
‎" Atzo arratsaldean Agure Noel urkatu zuten Dijongo katedraleko ate nagusiko burdin sarean, eta publikoki erre zuten eliza aurreko zabaldegian. Parrokietako ehunka umeen presentzian antzeztu zuten exekuzio ikusgarria.
‎Testuinguru horretan erabaki zuten Elizak eta Estatuak Zamorako Kartzela Probintziala aukeratzea, gerora Konkordatu Kartzela deitu zitzaion hura, zio politiko eta sozialengatik zigorturiko edo kondenaturiko apaizek eta fraideek ezarritako kondenak han bete zitzaten. Eliza Katolikoak, bai Mendebaldean eta bai Ekialdean —hain gaiztotzat mila aldiz kondenatutako Ekialdea—, Estatuarekin batera izan duen kartzela bakarra.
‎Harri lauza higatuek halako ordoki dudazko batean atxikitzen zuten harmoniumak bere azken nota mehe akitu bezain enoagarriek kurritzen zuten eliza isildu zen, marmarika ondarkinek eta jartzen ari zen jendearen pausatze pizuaren errespeturik gabeko harrabotsek betetzen zutela.
‎" Ez gara Frantzia, euskaldun bizi nahi dugu eta euskaldun hil." Guiberteko kondearen erranetan, emazte hori Baionako presondegietan preso sartu ondotik, libratu omen zuten. Halaber, berritu zuten erregearen manuz aurtiki zuten elizako ezkila dorrea.
2013
‎Erdi Aroan emakumeek halako estatus bat izan zuten Elizan, baina Trentoko kontzilioagaz, guztiak klausuran sartzen ahalegindu ziren. Vatikano II.agaz eta Juan XXIII.agaz ematen zuen gauza batzuk lortu zirela, baina gero geldialdi handi bat egon da, batez ere, Juan Pablo II.agaz.
‎Errepublikazaleen eta monarkiara itzultzearen alde zirenen arteko polemika bizi bizia zen urte haietan. Errepublika laikoaren aldekoek bataila inportantea irabazi zuten Elizaren kontra, eskola laiko eta derrigorrezkoa indarrean ezarri zutenean. Horrek zalaparta berezia sortu zuen Euskal Herrian.
‎Errepublikazaleek begi txarrez ikusten zuten Elizaren ingurukoek monarkia berriz ezartzeko zuten asmoa. Gambettaren ustez, klerikalismoa arriskutsua zen, Estatua ahuldu, batasun nazionala mehatxatu eta gizartea desegin zitzakeelako.
‎Helburua hau zen: Gizakien eskubideen eta betebeharren zerrenda bat aurkeztu nahi zuten eliza katolikoaren dotri, aren arabera. Ez zuten amaitu, eta hurrengo urterako gai honen jarraipena eta eta beste gai bat aztertu zuten:
‎Dena dela, jurista zibilistek suminduta ikusi zuten elizak gai guztien gaineko jurisdikzioa hartzen zuela halabeharrez, beti zegoelako loturaren bat bekatuarekin. Liber extraren garaietatik, Justinianoren zuzenbidean jasotako hainbat gai bildu ziren zuzenbide kanonikora.
‎Biharamunean, tropek ilaran itxoin zuten eliza atarian, eta gobernadorea haien artetik pasatu eta elizan sartu zenean Te Deum intonatu zuten denek, fraideek misioetatik ekarritako musikari indioek lagunduta eta kanoi eta moskete deskargek unearen solemnitatea azpimarratzen zutela. Funtzioa amaitzean, presidioko plazan, Solak hitza hartu eta miresmenez mintzatu zen Kaliforniaz eta bertako jendeaz.
‎1775eko urriaren 30ean, hautatutako tokian Quanis savit esaten zioten bertakoek, Lasuenek gurutze handi bat altxatu, ezkilak zintzilikatu eta lehenengo meza eman zuen adarrez egindako estalpean. Indio asko izan ziren misioaren sorreraren lekuko, eta beren borondate ona erakutsi zuten eliza eta bizilekuak altxatzeko egurra ebakitzen eta ekartzen lagunduz. Astea bete baino lehen, lanak bideratuta zeuden.
2014
‎Garai hartan gertatzen hasi ziren prozesuen artean, oso garrantzitsua izan zen erlijioaren tokiaren bilakaera. Euskal herritar gehienek fede katoliko sutsua erakutsi zuten aurreko mendean, baina eraberritze sozioekonomikoak eta kulturalak higatu egin zuten fede hori, eta, bereziki, auzitan jarri zuten Elizak gizarte bizitzan eta hezkuntzan izan beharreko tokia. Beste kasu batzuetan ez bezala, Euskal Herri osoa hartu zuen fenomenoak.
‎“Guatemalan badago izen bereko erakunde bat; emakume talde batek sortu zuen elkarte hura Nueva Santa Rosa izeneko herrian. Kontsultorio bat irekitzea lortu zuten elizak utzitako gela batzuetan eta astean hirutan zabaltzen dute. Euren zerbitzua ez da erabat doakoa, baina bai ohikoa baino merkeagoa.
‎Urrunago doa. Etxahunen bi amoranteek hitza elkarri eman zuten Elizari eman aitzin, ezkontza hau aita amek behartu zutelako berantago. Lortzen du jendearen konbentzitzera harreman horizontala, jendeen artekoa, bertikala, Jainkoarekikoa baino gehiago dela.
‎Baina hemengo aski pribatua zait bekatu hori. Apezek ez zuten elizako biltzeak, meza edo beste errituak, bezainbat kontrolatzen ahal konfesiotik ez bada. Hots, Duny Petreren barurari pentsarazten dit.
‎Teknika kapitalistek ahalbideturiko aukera aniztasunak, krisi erlijioso, politiko eta moralarekin batera, joko zelai eta helburu berriak eman zizkion zientzia eta komertzioari. Honekin guztiarekin ere, behintzat hasiera batean, zientzialari eta komertzialariek jarraituko zuten Eliza katolikoaren menpekoak izaten, modu batean zein bestean; are gehiago, XVIII. mende hasiera arte, industriaren garapena eman arte, pentsamendu zientifikoaren aktibitatea antzua da oso. Zer edo zer aldatzen hasia zen, ordea.
‎Kontatzen ziguten ez genuela zertan santuak izan mirari bat bizitzeko, hain zuzen, mirariak bihurtuko gintuzkeela santu, aldez aurretik gaiztoak baginen ere. Behin, ostiral santuko prozesioa ikustera joan ginela, gurasoen lagun batzuen balkoira, justu san Vicenteko atarian zegoen lehen pisu batera, ikusi nuen nola ateratzen zuten elizatik Kristo gurutzatuaren pausoa. Atera zuten gurutziltzatua eta, bat batean, gurutzeak gora egiten zuela ikusi nuen, poliki baina modu nabarmenean.
‎Harrika defendatzen ahalegindu ziren, baina ulertu zuten alferrik zela, eta elizara bildu ziren azkenean jende gehiena bezala. Lehertu zuten eliza bera ere, granadak zituzten; interahamweak sartu ziren barrura gero, hiltzen hasi ziren. Berria zen hori, kristauak dira ruandarrak, kristauak diren bezala 2.000 milioi lagun baino gehiago munduan, kristauak ziren bezala karlistak, kapilau militarrak, kolonoak.
‎Begoña Sasietaren aitite amamen ezkontza baino 19 urte geroago sartu zuten organoa korura. Irene Arriasek ez zekien haien ezkontzan musika jo zuten elizan, ez zekien ohitura hori zegoen ala ez. Irene ikusten ari zen plaza horretara aterako ziren ia ziur Begoña Sasietaren aitite amamak ezkondu eta gero, Leon Sasieta eta Telesfora Rosa Uria, Irene Arriasen birraitite eta birramama, Irene orain zegoen lekutik pasatu ziren beharbada.
‎Cyprien Kakuri doakionaz, herriko ehorzketa ederrenak egin zizkioten: karia horretara zuten tindatu aspaldi eraikia zuten eliza. Luze liteke esklabo batzuentzat zeukaten errespetua esplikatzea.
‎Cyprien Kakuri doakionaz, herriko ehorzketa ederrenak egin zizkioten: karia horretara zuten tindatu aspaldi eraikia zuten eliza. Luze liteke esklabo batzuentzat zeukaten errespetua esplikatzea.
2015
‎Kale Nagusia eta Abuztuak 31 kaleen gurutzaketan kokaturik, Hernani eta Loiola kaleei jarraituz hiriko beste eraikuntza erlijioso nagusiarekin elkartzen da, Artzain Onaren katedralarekin. 1774 urtean amaitua, Donostiako elizarik zaharrena kontsideratzen da, 1743 urtetik Pedro Ignacio Lizardi eta Miguel de Salazar arkitektoek eraiki zuten eliza XII. eta XIII. mendeetako eliza erromaniko baten gainean kokatuta baitago. Azken hilabete honetan, Donostiako eliza zaharrenari hirian zehar zabaltzen den azken eskultura publikoa erantsi zaio:
‎Ez familia bereziki elizkoia zelako gurea. Ez amaren aldetik ez aitaren aldetik ez zegoen gurean moja, fraide edo apaizik, amonaren herengusu edo bestengusu moja bat izan ezik; aitaren aldeko familian jaiera gehixeago zuten eliz kontuetarako, baina aitak berak oso gutxi, zaleago zen fraideen gainean gaizki esaka aritzeko, jardun horiek amaren gustukoak ez baziren ere; ama lotuago zegoen elizara, baina hori, beregan, jasotako tradizioen transmisioa zen batik bat, ohituren errepikapen kulturala nik uste, eta nik ere errito batzuen betekizun moduan, ondare baten jasotzaile gisa bizi izan nuen txikitan kristautasuna:... ez debozio gaixotirik, ez beldur traumatikorik.
‎Kale osoan ez ezik, herri osoan ere jendea jakitun zen gertatzen zenaz. Karmen bederatzietan ezkontzekotan zegoen, eta ordua iritsi zenean, ezkongaiek, senide eta adiskideek etxetik irten zuten elizara joateko.
‎Atzeko aldean jesarri ziren, batean eta bestean sakabanatuta orduan ere. Espero baino jende gehiago aurkitu zuten elizan. Beren informazio zerbitzuek aurreikusitakoa baino dezente gehiago.
‎Etxart Baigorriko doiena auzitaratua izan zen predikuan erranik Frantziak merezi zuela Jainkoak suntsitzea. Eta, gauza arraroa, kontrakoek gora gora moztu zuten elizan: gerlaren alde altxatu zirenak ez ziren beraz erretorak bilduak.
2016
‎Lehenbiziko sermoiak 1877an eman zituen Oñatin, garizuma predikatzera Arantzazutik joandako fraide gaztea zenean. Aunitz ziren frai Danielen hitza aditu zuten elizak, Hegoalde osoan ez ezik baita Aragoi eta Gaztelan ere, eta badira Baerthelek ogutzi predikuak 13 500 inguru izan zirela segurtamen handiz baieztatzen dutenak. Predikaldi sonatuenen artean Kortezubin lau mila pertsonen aurrean eman zuena eta bereziki Beasainen, 1909an, hamar mila pertsonen aurrean eman zuena aipatu lirateke.
‎ez judua, ezta mahometarra, ezta agota. Nahiz eta giristinoak izan, agotek bereizkuntza bat jasaten zuten elizan, eta beldur izaten ahal ziren Inkisizioaren errepresioaz. Agian horrengatik Aita Sainduari idatzi zioten bere babesa eskuratzeko eta beste herritarrak bezala kontsideratuak izateko erlijio mailan.
‎Ondorioz Zaldua agot etxea zitekeen ere, garai horretan agotak beren artean baizik ez baitziren ezkontzen ahal. Zaldukoek Ameztoikoek bezala bazterketa jasaten zuten elizan oraindik 100 urte berantago, gero ikusiko dugun arabera. Baina apezarentzat Ameztoia eta Zaldua ez ziren gehiago agot etxeak, detxema ordaindu behar ziotelako.
‎Badakigu, ez dela gauza bera gertatu leku guzietan; eta oraindik, zerbait oroimen gelditzen dela mendeetako bereizketaz, adibidez Arizkunen. Baigorrin 2004eko martxoan, Ihauteriz, herriko gazteek" Agoten Mar146 txa" egin zuten eliza aurrean eta karriketan, agoten oroitzapena berpizteko. Eta, orain, non ote dira agotak?
‎Arriskua zen gaizki ikusia izaten ahal zela beste herritarrengandik, batez ere Urdoze eta Bastida auzoak hurbil direlako Ameztoitik. Ordu arte agotek ezin zuten elizan edo herrian kargurik ukan, baina egoera aldatu zen 1688tik. Luis 14en gutunaren ondorio zuzen bat ikusten dugu hemen.
‎Bestalde, ezkontza hori onartua izateko, legeak aldatuak ziren ordurako eta mentalitateak aldatzen ari zitezkeen. Bizkitartean Joaneshandikoek bereizkuntza jasaten segitzen zuten elizan. Horko nagusi bat 1730eko aktan agertzen da, baita Auzkie etxeko beste bat.
‎Aita igandetan ihizin eta ama mezara joateko partez kozinan, etxean ardura bazen erbia saltsan. Mahaño hemezortzi urtetan ezkondu zenean alta, aitaamek nahi izan zuten elizan, bere ezkontzari ospe handia ematearren. — Ba, elizatik behar da pasatu merezi duen ospea emateko ezkontzari, aitortzen zuen Mahañoren aitak...
2017
‎Garai batean, herri bakoitzaren identitatearen berri ematen zuten elizek eta barruan zeuden artelanek. Mundua ikusteko zein irudikatzeko moduaren isla ziren.
‎Eliza ofizialarekin oso kritikoak ziren apaizak, hain zuzen ere. Horregatik, Aretxagaren kideek itxialdia egin zuten elizan, giltzak berriro ere itzuli ziezazkieten eskatzeko. Polizia atarian zela ikusita, ezkilak jo zituzten gaualdean, eta herritar asko gerturatu zirela dio emozioz Aretxagak.
‎2010ean, elkargo berak beste azterketa bat burutu zuen: ikerketa kualitatiboa, oraingo honetan, eta ondorioek itsusi agerrarazten zuten eliza katolikoa: –Abusuen salaketak formalizatu zirenean, elizaren arduradun gehienek erantzun egin zituzten.
‎Beharrak gaixotu arte estutu arren, Jainkoak ez duela itotzen sinesteak eta inteligentzia praktikoak salbatu zuten Elizari eta Estatuari egindako kritiketatik bezainbat heresia izurrite gisara hedatzen ari zen gizartean ezentzuna eta erahila izatetik.
‎Sukaldeko mahaia ez zen balkoian kabitzen, eta hiru aulki eraman genituen, bat mahai gisa. Foku indartsuek argitzen zuten elizaren hareharrizko horma. Antxoak oliotan atera zituen Lukak.
‎Bederatziek jo zuten eliza nagusian. Etxehorik punparazten zuen bere pilota etengabe bere bulegoan.
2018
‎20:15ean, Balda Plazatik abiatu ziren jokalariak, Udal Musika Bandak lagunduta. Ondoren, Anaitasunaren zapia jarri zuten Eliz Atariko barriketan, eta handik udaletxera abiatu zen taldea; bertan, udal ordezkariek harrera egin zioten. Herritarren txalo artean, gogotik ospatu zuten futbolariek igoera.
‎Dena dela, jarraitu zuen kontatzen Aloñak, ordena erlijiosoen zurruntasunak eta Vatikanoaren jokabideak hainbat auzitan, urrundu egin zuten elizatik, lehengo pentsamenduaren zuztarrak bere horretan jarraitzen zuen arren.
‎Hala ere, ahalegin guztiak egin arren, Kontzilioak ez zuen erabateko arrakasta lortu herri ohituren erreforman. Ohitura askok, esaterako inauteriak, mezetak edo delitu bekatu jakin batzuk, bere horretan jarraitu zuten Elizaren eta agintarien jazarpena jasan arren (Jimeno Jurio, 2004, 201; Carasatorre, 2007; Apesteguia, 2014, 22).
‎Feudalismoaren deuseztapenarekin eta desamortizazioekin jabetza pribatua eta askea antolaketa ekonomikoaren oinarrian kokatzen da. Jabeek eskubidea izango zuten elizaren eta udalen lurrak erosteko, eta horri esker jabe handiek beren lursailak handitu zituzten. Iruñeko kasuan, desamortizazio prozesuak elizaren eraikinen salmenta ekarri zuen, eta hiriko jabetzen antolaketa berria (Donezar, 1991).
2019
‎Kanpaina horrek lortu zuen nahi zuen emaitza. " Herritar anitzek barneratu zuten Elizak zabaldutako mezua". Drondak argi du 1936ko uztailaren 18koa ez zela izan estatua aldatzeko kolpe hutsa:
‎Hileta egin behar zuten elizara arteko bidea egin zuen laminak hilkutxaren ondoan. Baina kanpoan geratu zen.
‎Baina, jendeak erraz ahazten ditu gauza hauek. Hain gogoz abestu zuten elizan, hain une biziak bizi izan zituzten, ze engainuak bazuen zentzu bat une hartan.
‎Estoldak behar dira jauregiak osasungarriak izan daitezen, esaten zuten Elizako Aitek. Eta Mandevillek hauxe, zalaparta handia atera zuen lan batean:
2020
‎Lau t' erdiak jo zuten elizako kanpandorrean. Luc' ek ezer errepara ez zezan, kontu haundiaz jaiki zan Elsa, eta sukalderuntz abiatu zan ur baso bat edatera:
‎Biak jaitsita, buru keinu isil bat egin eta beste aldera zeharkatu zuen, Erribera kaleko bazterrerantz. Hango eskailera estuetatik igo ziren, isil isilik, buruen gaindi igarotzen zen Kale Handirantz eta, honen parera iristean ere, gorantz jarraitu zuten elizarantz. Mikelek gero eta ezinegon handiagoz itxaroten zuen Goikok noiz azalduko ote zion nora zihoazen eta zertara, baina, ezordu hartan pazientzia sano urrituta zeukala eta, erabat galtzeko zorian zegoenean, elizaren ingurura heldu ziren eta hantxe gelditu zen Goiko.
‎Dirudienez, orduko baztandarrek ez zuten horrelakorik onartzen, agotek ez baitzituzten" eskubide haiek lortzeko baldintzak betetzen"; esan nahi baita, Baztango jatorria eta odol garbia izatea. Aitzakia horrekin ez zieten herri lurrak lantzen uzten; ezin zuten errota erabili; elizetara sartzeko ate bereziak zituzten, eta gibeleko aldean jarri behar izaten zuten elizetan. Bizirik irauteko, agotek abere hiltzaile edo zurgin lanak bakarrik egiten ahal zituzten –uste baitzen zuraren bidez ez zela eritasunik kutsatzen–, baina geroago, igeltsero, artisau eta musikari ere jardun zuten.
‎Hiru zaldi eta mando batekin zihoazen hiru lagunek erretorea agurtu zuten eliza parean.
2021
‎Hekien artean zegoen, beharriak landaturik, papera eskuan, entzun guztiak izkribatuz (J. P. Arbelbide); Ile izarra ezagutuko duzu azienden ixter arteari gibeletik ongi begiratuz (Duvoisin); Eskerrak bihurtu ondoan, barnez egin zuten elizaren ingurua, aldare guzietan otoitz egiten baratuz (Laphitz); Hazitik dator ordea landarea, eta ahizpek bere amaren jokaeraren ikasbide hartuz, lotsagarriro zapuztu zuten (Etxaide); Jaunaren hitzak jauzi egin zuen, haragia hartuz, mundura (Orixe). tuaz:
‎Sarrerara hurbiltzean, neska eta mutil batekin sartzen ari ziren gerlari batzuk ikusi zituzten,. Amazigh zanatak ziren, musulmanak izaki ez zuten elizaren santutasuna errespetatzen eta zirudienez, neska modu txarrez zirikatzen ari zirelarik, mutilak haren laguna edo familiakoa nonbait, neska babestu nahi izateagatik gerlariak bultzaka eta kolpeka hasi zitzaizkion. Habus, Azenarik laguntzen ziolarik, tartean sartu zen eta soldaduei amazigheraz leporatu zien jarrera koldarra.
‎Zutik egon behar zuenez ez zen lotan gelditu, erdi lotan bai. Salmoek oihartzun egiten zuten elizaren kupula eta sabai borobilduan eta lo kantak balira bezala beste mundu batera eramaten zuten Azenari. Fraideen kantuak are gehiago sorgintzen zuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia