Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 61

2002
‎1530ean eraiki zuten baserria. Egitura osoa egurrezkoa da, haritzezkoa hain zuzen, XVI. mendean halaxe egiten baitziren baserriak Euskal Herrian.
‎Gipuzkoatik kanpo, beste probintzietan ere egin zituzten tipologia bereko dolare baserriak. Lapurdin eta Nafarroako ipar ekialdean aurki ditzakegu tarteka dolarea zuten baserrien aztarnak. Araban, Aramaioko haranean ere bakarren bat bada.
‎Adibideak nonahi dira: etorkinen kasuan, esate baterako, hartzaile duen gizarteko hizkuntza ondo menperatzen duenak ezagutzen ez duenak baino erraztasun handiagoa izango du gizarte berrian mugitzeko; ezaguna da gure artean, bestalde, duela oso gutxira arte, baserritik kalera jaitsi behar izaten zuten baserriko alabei erdara ikastea zenbat aholkatzen zitzaien, han, kalean, lana aurkitzeko edo bertara ezkontzeko.
‎Txe hil zenean Txuti ekarri zuten baserrira, aleman ardi zakur horietako bat. Txe bezala arra zen.
2003
‎Horrelakoetan Danirekin gogora  tzen da. Berak eta Anek zaharberritu zuten baserria goitik behera, oso laguntza gutxirekin. Tabikeak bota, sukaldea eta komunak montatu, tarima jarri...
‎Aranaren jarraitzaileek gogotik landu zuten baserriaren gorazarrea. Engrazio Aranzadi Kizkitzaren La casa solar vasca (1932) da nolabait gai honen gailurra.
‎Badakigu, ordea, Errenterian behin  tzat, maizter familien ia hiru laurdenak ez zirela iristen 20 urte horietara (Cruz Mundet, 1991). Baserri apologistek  goretsitakoaren aurka, beraz, familia askok ezin izan zuten baserri batean jaio eta bertan hil.
2004
‎1864ko Nomenclator de la Provincia de Guipuzcoa etxe zerrendan," Celaicho" baserria aipatzen da. 1944an, ondoko Lusarbe baserriko semea etorri eta hortik bost hamar urtetara kantina ezarri zuten baserrian bertan. Sute baten atzaparrak ere ezagutu zituen.
‎Ez zuten luzaro itxaron behar izan: handik gutxira ibilgailu kaskarra ikusi zuten baserriko bidean gora. Oskar jauzi batez igo zen.
‎Une batez erne jarri nintzen, tapaki astunen azpian. Baina orratz marketsak disko zaharraren ildo beltzari eutsi eta nota bizkorrek segitu zuten baserriko sabaiko egurats ilunaz jabetzen. Ez nuen oroitzen gramofonoa martxan jarri izana.
‎Orduko bizimoduak soka laburra zuen. Gaur baino gehiago lotzen zuten baserri lanek. Automobilen bat edo beste zen bakarrik herrixka bakoitzean.
2005
‎Eta Kixmi Mireiarekin ados. Idealizatua zuten baserri giroa, pentsatu nuen, eskuak belarrarekin txukuntzen nituen bitartean. Egiazko bizitza kalean zegoela esaten nienean neu nenbilela ametsetan erantzuten zidaten, eta arrazoia zuten apika.
2006
‎Etxaldea edo baserria enpresa bilakatzeak okerreko eragina izan du hemengo laborantzan. Hemengo jendeak baliabide naturalekin bat egiten zuten baserriak sortu zituen, baina egungo laborantza politika ereduak baserri mota hori xehatu du.
‎Ni Nafarraten jaio nintzen. Gurasoak Elosun bizi ziren hainbeste urtetan eta gero Nafarraten erosi zuten baserri bat eta hara joan ziren bizitzen.
‎Elizak ere bultzatu zuen nekazari hazkundea, Ziortzako kolegiatak bikoiztu egin zituen garitan kobratzen zituen bere errentak XV mendean eta XVI.ean. Hori egin zuten baserriak sortuz korta edo oletan, eta ondorioz, populazioa sakabanatua izan zen. Horrela, abeltzaintzarako espazioa zena, mistoa zen batekin ordezkatu nahi izan zuten:
‎umetan morroi hartu zuten baserriak lur jo zuen aspaldi
2008
‎Garai batean baserritarrek Bilbora jotzen zuten errentak pagatzera, eta joan etorria aprobetxatzen zuten baserriko produktuak saltzeko. Garai bateko ohitura zena gaur egun jai itzela bihurtu da.
2009
‎Joera horren ondorioz, oinordekotza familiarik osatzen ez zuten ezkondubako seme alabei ematen hasi zitzaien, neskazahar eta mutilzaharrei, alegia. Ordurako kategoria gutxiko gauza legez ikusten ei zuten baserriaren jabe egitea. Esan genezake, era batera edo bestera, mespretxatu egiten zela.
‎Zenbait kasutan inude edo aña papera betetzen zuten baserrietako ama gazteek. Hirietako aberatsen artean umerik edukiz gero, eta amak esnerik eduki ezean, edo gaixotzen bazen, herrietako ama gazteak ekartzen zituzten aberatsen umeei bularra emateko.
‎Villano txakurra abeltzainek eta hazleek egindako ahaleginari esker hobetu da gehien bat. Villano arrazako txakurrek funtsezko zeregina betetzen zuten baserrietan, behi ganadua zaintzen eta ganadua taldekatzen. Villano txakurrarekin gertatu den bezala, etxeko abere guztiek betetzen zuten â?, eta betetzen duteâ??
‎Akordatu naizenetan aipatzeko une egokirik ez dut aurkitu eta, gogora etorri eta gogotik joan ari zaidan notizia baten berri eman gura dizut. Orain dela bosten bat hilabete bota zuten baserriaren aurreko lizarra, harra egin omen zitzaiolako. Ezin dizut ezkutatu:
‎euskal otoitzak behar du hemen hegalari". Eta, Araba kastillanoaren bihotzetik, euskara ikastera jo zuten baserrietara," Kutsidazu bidea, Ixabel" baino askoz lehenago. Euskarari zenbateko balioa ematen zaion:
‎Bazterrak astintzen eta dantzatzen jakin izan du: eta martxoan hobetsi ei zuten baserritik haize zarpail bizi antzekoa, madariondoak eta sagarrondoak eta beste fruitudun arbolak loratze edo loratu aurreko sasoiari dagokiona. Garizuma haizea, aldiz, hotzago eta freskoago zen ipar beltzagoari nahiz nafar gorri gose ekarleari erantsiko ziotena:
2010
‎Eusko Jaurlaritzako agiriak dioenez," Altzaga oinetxe garrantzitsu eta antzinakoa da, XVI. mendekoa, eta garai hartakoak ditu atal nagusi inguruko murruak, gotiko estiloko silarrixkazkoak". Baina, XVII. mendean berreraiki egin zuten baserria, eta ordukoa da gaur egungo egitura. Berreraiki aurretik, lehenengo solairutik gorako oholekin egindakoa zuen.
2011
‎Horregatik, baserria eta inguruko landa eremua beraiena izan arren, Arrasate Euskaldundu Dezagun (AED) eta Txatxilipurdi aisialdi taldeei eskaini zieten. Zenbait ekimen soltetarako erabili zuten baserria, baina ezer gutxi gehiagorako. " Baliabide gutxi zeuden Otaza martxan jartzeko, dedikazio berezia behar zuelako", dio Amaia Gabilondo GaraiON taldeko kideak.
‎Ogia kendu nahi ziguten hiru haietatik bat soldadua zen. Pentsatzen zuten baserri hura pasato eta gero, geldituko ginela. Nik ogiak gorde nahi nituen bainan bertziari beldurra eman zion.
‎urtea joan urtea etorri, enarek baserriko hormetan egiten zituzten euren habiak. Udaberrian iritsi ohi ziren, eurek soroan belarretan ziharduten garaian, eta, zuzenean habietara jo beharrean, lehenengo sorora joaten ei ziren hegaztiak beti, eta, izeko eta osabaren inguruan biribilean hegalditxo batzuk txioka egin eta gero, orduan hartzen omen zuten baserriko hormazuloetarako bidea. Urtero errepikatzen bide zuten erritu hori, hutsik egin barik.
2012
‎Eskatua zuten baserria miatzeko agindua eta orduetako kontua izan zitekeen. Hilketan erabili ziren armak eta beste aztarna batzuk bilatu behar zituzten bertan.
‎(txostena pasaz) Manixene baserriko lapurretaren txostena. Honen arabera, lapurrek denbora luzea eman zuten baserrian, bitxiak aurkitu arte. Zuk zer diozu?
‎Pierre, Rene eta Jacques, hau apeztu zen. Aita amak adineratu eta, 1960an, Pierre, zaharrenaren gain utzi zuten baserri etxaldea. Rene, bigarren semeari eman zizkioten bi eiherak.
2013
‎Litekeena da Gutierrezen erreakzioak gainerako kideak etorkizun beltzago batetik libratzea. Egin ek jasotakoaren arabera, hori pentsatzen zuten baserrian zeuden ikaskideek. Haietako baten hitzak jaso zituen kazetak:
‎Eskualduna astekarikoek hiritartzea kritikatu ohi zuten, ez euskaldun izatea uzteko bidea zelako, baizik eta barnealdeko balioen eta erlijioaren galbide gisa ikusten zutelako. Eugen Weberrenarabera, hirira joatea prozesu «askatzaile» gisa bizi zuten baserriko jendeek. Hiriko bizi baldintzak hobeak ziren, lan gutxiago egin behar zuten, distrakzio gehiago eta elizkizun gutxiago bazen (baserrian ez bezala), anonimotasuna bazen eta, oroz gainetik, hirian bizitzea sozialki maila bat gorago igotzea zen.
‎Hots, ez da ikusi behar baserria hiriaren kontra eta beraz frantses nazioa baserriren kontra. Nahiz eta hiritartzea eta industrializazioa nazioaren eraikuntzarekin lotu, nazio horren zilegitasuna frogatzeko elementu gisa erabili zuten baserria: nazio horren erroak zeuden baserri horretan.
2014
‎Garai batean baserri ugaritan lez, Olan ere maizter bizi izan ziren urte luzez. Iñaki Bengoetxea umetan halaxe bizi izan zen gaur Ola sagardotegia dagoen lekuan bertan, 1936ko gerran minen almazena izandakoan, eta gerora erosi egin zuten baserria. Beti sagardoa egin dute Bengoetxeatarren etxean, hasieran euren kontsumorako bazen ere.
2015
‎Tankera baldarreko mutil isila zen garai hartan, oroitu zen Erre. Abeltzaintzarekin dirua egin zuten baserri potente bateko seme zaharrena, gurasoek kapitaleko ikastetxe garestienera edukazio ona jasotzeko bidalia. Eskola sasoian tiro gehienen diana bihurtzeko probabilitate guzti guztiak izaten dituzten horietakoa, hain zuzen ere, Erre bezalaxe.
‎Presaka, inguruko baserri batera sartu eta atea itxi zuten. Esku batek ateratako tarrapata entzun zuten baserriko atean eta gaueko izaki haren eskuaren arrastoak geratu ziren betiko baserriko atean. Lekeition berdintsu gertatu zitzaien hiru iruleri.
‎Larburu ere Bidegain Berrin harrapatu zuten. Izan ere, berak eta bereemazte Frantxia Usandizagak kudeatzen zuten baserria, Comète sarearen gordelekua.
‎Nardi ostatua Errebale berria populatzen hasi zirenean zabaldu zuten, diktadorearen laguntza tarteko. Aterpetzen zuen eraikina Errebale zaharrekoa zen, auzo modernotik bazter utzi ez zuten baserri bakarra, familia abertzale batena, abegikortasunez ebatzirik narditarrei eskainitakoa, Espainiaren alde isuritako izerdi eta odolaren sari. Narditarrena, Francoren alde borrokatzera Italiatik etorritako sarjentu baten sendia zen, Otxandioko eta Durangoko bonbardaketetan aritutako teniente baten ondorengoak.
2016
‎Nekazaritzan, abeltzaintzan eta basogintzan, eta, oro har, baserriko edo etxeko lanetan egiten zuten lan Aiako biztanle gehienek orain dela hamarkada gutxi arte; eskola gutxi izaten zuten baserriko haurrek, eta nekez jarraitzen zioten eskolako bideari derrigorrezko hezkuntzatik aurrera. Herrian inoiz ez da izan bigarren mailatik aurrerako eskola eskaintzarik, kanpora jo behar zen, eta gaur egun ez bezala, eskola garraiorik ez zen izaten 1990 urte ingurura arte.
‎1999ko urtea hastearekin batera elkarrizketa egin zion Egunkariako Koldo Aldabe kazetariak, Amasan zuten baserrian. Pozik eta kontent zegoen politikoki behingoz.
‎Ameztoira itzultzean Xanek ez zuen gehiago balio laborantzako lan gogorren egiteko. Xemartin eta Xermenek bakarrik kudeatzen zuten baserria mutil edo morroi baten laguntzarekin, etxaldea goitituz.
2017
‎Jaiotetxea eta bizilekua. Bere garaiko bertsolari gehienek ezagutu zuten baserria. “Gure aita jendea ekartzekoa zen.
‎Santa Agendaren bizitzarekin hasten ziren eta, segidan, etxekoak koplatzen zituzten, baina pertsonalizatu gabe. Kopla horiek berdin balio zuten baserri batean ala bestean. Bat batekoak, ordea, etxeko bakoitzaren pikardiak kantatu behar izaten zituen.
‎Dendatik eguzkitara atera zirenean Oskar ikusi zuten baserri erraldoian sartzen. Basoari erreparatu zioten, itxia zen, pinuak ageri ziren baso zeharrean, gorago berde desberdinek uhin maiztasuneko erritmo antzeko bat markatzen zuten landaretzan.
2018
‎Biek azpimarratu zuten baserriaren garrantzia eta baserritarren lana errespetatzearen eta balioan jartzearen inportantzia.
‎Belaunaldi zaharrekoak hilak edo erbestean sakabanatuak zeuden edo zaharregiak ziren; belaunaldi berrikoek, oraindik ere gaztetxo baina, Euskal Herri kaletar eta gatazkatsu bat ikusi nahi zuten islatua literaturan, eten egin nahi zuten baserriarekiko haria. Gerrak zamatzen zuen guztia.
2020
‎1930eko urteetan, Errusia sobietikoko idazleek eta literatura kritikariek eztabaida literario eta ideologikoa bururaino eraman zuten baserri literatura zehazteko. Horrela, idazle nekazaria haren datu biografikoetatik ezagutu zuten:
‎Bi lizentziak onetsi zituen Aiako udal gobernuak (Igor Iturain zen alkate; EAJ), nahiz eta ondoren frogatu eta udalak onartu proiektuak ez zuela udalaren urbanizazio legea betetzen. Jabeek ez zuten baserria eraberritzeko edota eraisteko proiekturik aurkeztu; eraikin berriarena soilik aurkeztu zen.
‎Ni ez naiz kale kalekoa, eta ezta baserritarra ere, auzo bateko kale etxe batekoa baizik. Gure amak eta osaba batek egin zuten baserriaren ondoan etxe bat, eta han hazia naiz ni, baserritarren artean; euskal girokoa, beraz, erabat. Bertso eskolen sorreraren garaiak ziren haiek.
‎Eta Koxek horrela egin zuen, goiz hartan, beste zenbait anaia arrebekin batera gurasoen eta eraman beharreko gauzen bila Lafittenera igo baitzen. Harridura handiz ikusi zuten baserriko atetik ez zela inor ateratzen. Barrura sartu eta aita amen arrastorik ez.
‎Bi lizentziak onetsi zituen Aiako udal gobernuak (Igor Iturain zen alkate; EAJ), nahiz eta ondoren frogatu –eta udalak onartu– proiektuak ez zuela udalaren urbanizazio legea betetzen. Jabeek ez zuten baserria eraberritzeko edota eraisteko proiekturik aurkeztu; eraikin berriarena soilik aurkeztu zen.
2022
‎Bainan, urte batzuk geroago, Natura gustuko zitzaiolakoan, honek eta honen bizilagunak erabaki zuten baserrira berriz
‎Denak pozik gelditu ziren; mutikoa harro harro, burua tente zeukala. Bolada batean denek gazta goxoa jan zuten baserri hartan, Manexi esker.
‎Aresti arte, Euskal Herriko etxe askotan kontsumitu delarik, sagardoa egiten zuten baserri denetan zizarra ere egiten zen, fruitu horiek alferrik ez galtzeko. Edan errazekoa izaki, sagardogintzan zihardutenek hartzen zuten, fresko, lanen astuna arintzeko.
2023
‎Nekazaritzari lotuta egon da Amillubi baserria beti, orain arte bertan bizi izan den familiak ere lurra landu baitu. " Biolurreko bi kidek hartu zuten baserriaren alde bat, eta harreman estua egin zuten ondoko familiarekin. Haiek jakinarazi zieten baserria saltzeko asmoa zutela.
‎Gizonek harrobian lan egiten zuten normalean, eta emakumeek etxean lan egiten zuten. Iluntzean, gizonek ganaduarekin laguntzen zuten, baina, egunean zehar, emakumeek lan egiten zuten baserrian. Umeak zaintzea ere emakumeen lanaren parte zen, noski.
‎Ondoren, kadete mailako nesken lasterketan, Itxaso Askasibar elgetarrak, 13 postua lortu zuen, Ormaiztegi inguruetan prestatu zuten baserri arteko ibilbide sigi sagatsuan. Honek ere, buruko txirrindulariekin batera egin zuen lasterketa.
‎Negu zakarra atzean utzi ondoren, udaberria astiro astiro loratu zen Intxorta mendiaren magalean. Egunsentiak argitu bezain laster enara jolastiak zeru urdinean hegaz hasi ziren; zakur aztoratuek zaunka egiten zuten baserri atarietan; martxan ziren laborariak, artzainak, karegileak, ikazkinak. Nekazariak larreetako belarra segatzen arituak ziren eta baratzeko lurrak jorratu eta landatzen, inguru haietan ez baitzegoen inorentzat atsedenik.
‎Eskopeta bat antzeman zuten baserriko lanabesak jasotzeko eraikitako egurrezko txabolan, baina Telmo Zabalak berehala erakutsi zien lizentziaren paper guztiak eguneratuta zituela.
‎Fabrikako soldata baten laguntza izan arren, nahiko lan izango zuten Arregitarrek zazpi seme alabak mantentzeko. Ez dakit baten bat morroi bidaliko ote zuten baserri aberatsagoren batera, ordura arte usadio zabaldua izan zen moduan, baina beste ohitura bat behintzat bete zen etxe hartan: semeetako bat komentu batera bidaltzea ikastera, eta seme hori Joxe izan zen, laugarrena.
‎Katuak eta txakurrak, gure haurtzaroan, batez ere zerbait praktikoa ziren, betekizun bat zuten baserrietan eta kalean. Kaletarren bat bere txakurra ume bat balitz bezala tratatzen ikusten genuenean, auzo lotsa ematen zigun, nabarmena iruditzen zitzaigun, zeharo bere senean ez dagoen norbaiten jokabidea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia