Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2002
‎EUSTATen azken datuen arabera, 1998/ 99 ikasturtean ia 70.000 gazte, zehazki esanda, 68.698? zeuden unibertsitate ikasketak egiten15 Hamar urtelehenago, 1988 ikasturtean, kopurua zerbait altutxoagoa zen: 72.518 gazte16.
‎Duela hogeita bost urte ia ez zen ikerkuntzarik egiten Euskal Herrian. Ez zegoen ia bat ere ikerketa erakunderik, eta zeuden unibertsitate guneetan ere ez zen gehiegi egiten. Ikuspuntu horretatik, zientzi basamortu bat zen Euskadi osoa.
2011
‎Fakultateei dagokienez, Lantaldeak proposatutako neurriak apalagoak ziren. Utiltasun faktorea aplikatuz, euskal barruti unibertsitarioan zeuden unibertsitate ikastetxeak 3 motatan bereizten zituen. Funtsean utiltasun faktorea, eragin sozialari zegokion:
‎Hirugarren atalean, berriz, ez zuen auziaren egoerarik aurkezten, batetik, unibertsitateko administrazio eta zerbitzuan euskararen presentzia hutsala zelako, eta, bestetik, ez zuelako lehentasunik unibertsitatearen barne zerbitzuak euskalduntzeak (ez behintzat irakaskuntzarako irakasleak lortzeak bezainbeste). Halaber, txostenak ez zuen aurreikusten unibertsitatean lehendik zeuden unibertsitateko irakasleen euskalduntzea. Beraz, Premia larriko neurrien txostenaren helburua ez zen unibertsitatea erakunde gisa euskalduntzea, baizik eta ikasketa unibertsitarioen zati bat euskaraz eskaintzea, unibertsitate aurreko hezkuntza zikloetan euskaraz lan egingo zuten maisu maistrak prestatzeko eta hezkuntza elebiduna abian jartzeko527 Horretarako noski irakasle eskolak irakasle euskaldunak behar zituen, eta hori lortzeko Premia larriko neurrien txostenak kontratazio berrien bidea lehenesten zuen, irakasleen euskalduntzea baino.
‎Kabinetea dena den, Gregorio Monreal unibertsitateko errektoreak sortu zuen, «UPV/ EHUan hizkuntz politika berria bideratzeko asmoz»538 Arestiko kapituluan aipatu dugunez, unibertsitateko barne zerbitzu berri honi Euskararako Kabinete Tekniko izena jartzea ez zen kasualitatea izan. Kabinetearen laburdura EKT baitzen, eta Z EKTko kide izandakoek izen hori proposatu zioten errektoreari, Kabineteak EKTen lekukotza hartzea nahi zutelako, ordurako hilda zeuden unibertsitateko kultur taldeen omenez.
‎Ikusten denez, unibertsitatean euskara ikasten zutenen kopuruak urte gutxiren buruan eta arrapaladan behera egin zuen. Premia larriko neurrien txostenean ikusi dugunez, 1978/ 79 ikasturtean gutxienez 4.000 ikasle zeuden unibertsitatean euskara ikasten, eta 1981/ 82 ikasturtean, berriz, erdia baino gutxiago (1.877), eta hurrengo ikasturtean beste horrenbeste gertatu zen. Kabinetearen 82/ 83ko memorian bertan aipatzen da zein izan daitekeen fenomeno horren arrazoia:
‎Hirurek urtero UEUren Udako Ikastaroetan parte hartzen zuten. Hirurek, eta beraien inguruan zeuden unibertsitateko ikasleek, hasieran Udako Ikastaroetako materialak prestatu zituzten (adibidez, Ekologia I, II eta III (1977), Fisiologiazko ikastaroa (1978) eta abar), baina 1977/ 78 ikasturtetik aurrera unibertsitateko irakasgaiei lotutako testuliburuak prestatu eta argitaratu zituzten.
‎UEUn gordetzen den dokumentazioaren arabera, 1977an 16 euskal kultur elkarte zeuden unibertsitateetan (ikus 3 taula). da UEUk zerrenda hori prestatu zuela urte horretan bertan Iruñean uztailean antolatuko ziren Udako Ikastaroen berri emateko, EKTko kideek UEUren sare naturala osatzen baitzuten (unibertsitarioak, euskaldunak eta euskaltzaleak).
‎Gauzak horrela, EKTan zeuden unibertsitateko ikasle batzuek, zientzia arloko euskararen gaineko kezka zutenek eta karrera amaituta zuten beste ikasle batzuek, kezka berdintsua zuten, hots, euskara zientzia eta teknikarako egokitzea. Ikasle horiek ziren:
‎Barandiaran 1964an hasi zen Etnografiako eskolak (gaztelaniaz) ematen35eta hurrengo ikasturtean, unibertsitateak Ana Mª Etxaide, Ignacio Mª Etxaide euskaltzainburuaren alaba, irakasle laguntzaile gisa hartu zuen, katedraren baitan euskara irakasteko klaseak emateko. Ana Maria Etxaideren arabera, katedra bera, baita haren baitan ematen ziren euskara ikasteko eskolak ere, ez zeuden unibertsitateko ikasketa planen baitan, ezinezkoa baitzen, eta beraz ez ziren ofizialak (Etxaide, 2006: 14).
2015
‎Denok geunden, anaia falta zen bakarrik, hurrengo egunean ezkontzen zelako. Eta gurekin zeuden unibertsitateko estudiante batzuk ere, lanaren truke jan eta lo egiten zutenak, tartean Roberto Lertxundi, gerora ginekologo mediku famatua izango zena. Denok, medikuntza estudiante neska, nire emaztea eta alaba hau kasualitatez gaixo zegoelakoez besteok, Gasteizko Castilla etorbideko kuartelera eraman gintuzten.
2023
‎Gizarte goi klaseek, aldiz, eta noble deitutakoek Herritik kanpo zeuden unibertsitateak ere zituzten aukeran mutilentzat, geroago administrazioan jarduteko: idazkariak, epaileak, prokuradoreak, notarioak, sendagileak eta abar.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia