Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2008
‎aukerak, arazoaketa erronkak– Iñaki Alegria, Arantza Diaz de Ilarraza, Gorka Labaka, Baina badira euskarazko bertsioa irakurrita ulertzen ez diren itzulpenak ere, noski. Halakoetan espainierazko jatorrizko esaldia irakurri behar da itzulpenek zer esan nahi duten ulertu nahi izanez gero:
2011
‎gogoeta sakona eta, batez ere, saio bizia eskatzen duen lana. horregatik egiten du koldok berehala, ia lerroarterik galdu gabe, Azaolaren aipamena: azken honek" ha hablado de ‘la gran cuestión lingü� stica que, lejos de haber sido resuelta, no ha sido todav� a ni siquiera planteada correcta y satisfactoriamente’". hortik abiatu da, berak gaingiroki seinalatu duen bidea argi mugarritu eta ibilerraz bihurtu nahi bada. zer esan nahi du horrek guztiak, koldoren argudio bideaz zuzen jabetu bagara. Bizi garen lekuan eta unean bizi (eta biziko) garelarik, Bizi garen lekuan eta unean bizi (eta biziko) garelarik, euskaldunok azken mendealdi luzean jasandako transformazio demografiko, ekonotekniko, soziokultural eta politikooperatiboak jasan ditugularik, aurrera begira ganorazko bizibide bat diseinatzekotan euskara eta erdara (k) bere hizkuntzaerrepertorioan integraturik izango dituen hiztun elkartea izan behar dugula. euskaldunok azken mendealdi luzean jasandako transformazio demografiko, ekonotekniko, soziokultural eta politiko operatiboak jasan ditugularik, aurrera begira ganorazko bizibide bat diseinatzekotan euskara eta erdara (k) bere hizkuntza errepertorioan integraturik izango dituen hiztun elkartea izan behar dugula. zazpi probintzietako hiztun guztiek eskualde, jardun gune, harreman sare, adierazbide eta situazio guztietan euskara hutsez (edo nagusiki euskaraz) egingo duten formulazioak ez digula balio. erdal esparruak biltzen eta osatzen gaituen formulazio sinkretiko bat darabil Mitxelenak buruan:
‎Ba ni ermitagañan! etxabakoitzen ni!..." ondoren aztertzen genuen auzo izenek zer esan nahi duten, euskaraz daudela ohartarazteko. eta esaten nien: " –hau guztia erdaldunek ezin dute ulertu"" –Atx!, egia da!" hori da hizkuntzaren inguruan motibatzea. kontuan izan behar da gainera, oso zaila dela motibapena hizkuntza hori gizartean ez ezinbestekoa baldin bada.
‎Iritsi da momentua non ia ezin den euskal herria aipatu ere egin. Jakin nahi nuke zer esan nahi den euskal herria aipatzen denean: hiru?
2012
‎itzuli?, zuzenean erdaraz txertatu?, moldatu? Itzulpenean indarra galtzen da, edota zentzua, eta txiste txarretan bezala, zer esan nahi genuen azaldu beharra dugu. erdal" kolpeak" txertatuz, euskara funtzionalagoa egiten dugu, baina haren ezgauza aldarrikatuz. horrenbestez, erdal munduan euskal zeraren merkatu txikian hau edo hura" zurrun denotatzeko" balio du euskarak, esanahirik gabeko izen propioak egiteko nonbait, konnotazioa kasu horietan euskal zera bera delarik. euskal munduan, berriz, euskara... Bitxia, beraz, lan banaketa:
2013
‎teoria batetik eratorritako hipotesiak kontraste enpirikoaren bitartez berrestea ala gaitzestea bilatzen dutenak. Ikerkuntza mota honekin zer esan nahi dugun argitzeko Soziolinguistika Eskuliburuaren definizioari erreparatu diogu:
2015
‎Hizpidea eman diguten galderei erantzuten hasi aurretik, hizkuntzen didaktika diogunean zer esan nahi dugun argituko dugu. Hizkuntzen irakaskuntza eta ikaskuntza ikertzeaz arduratzen den arloa da hizkuntzen didaktika (Dolz eta beste, 2009).
2016
‎Kanaletako uharteetan, biziberritze ahaleginek ez dute oraindik hiztun osorik eman, eta Man uhartean, hizkuntzak gaur egun laguntza publiko handia duen arren, oraindik hizkuntza biziberritzearen iraunkortasunari buruzko zalantza oso handiak daude. " Hizkuntza salbatzeak" zer esan nahi duenaren inguruan hausnartuz, egileraren helburua da emandako ideiak baliagarriak izan daitezen hizkuntzaren biziberritzeak eragiten dien pertsonentzat.
‎Hori da bidea partzial eta partikular eta intimoa eta ez publiko eta ez politiko kontsideratzen zen auzi bat diskurtso unibertsalera ekartzeko. Horrek zer esan nahi du. Ez emakumeen desberdinkeriaren arazoa ez euskararen minorizazioa ez direla arazo partikular identitario eta partzialak.
‎• Jendea jantzi beharra, ahalmentzearen aurreko urrats gisa edo. Nondik gatozen, zein den gure egoera, hizkuntza gutxitu bateko hiztun izatea zer den, zer esan nahi duen.
‎Horrez gain, hizkuntzaren biziberritze gaiak lantzen ditu, besteak beste, definizioak, helburuak, metodoak eta erronkak, eta emaitzak ebaluatzeko irizpide posibleak planteatzen. Lanak duen helburua" hizkuntza bat salbatzeak" eta hizkuntza biziberritzearen eraginkortasunak zer esan nahi duen ulertzen laguntzea da. Lanak hizkuntzarekin lotura duten jarduerak aztertzen ditu eta beren funtsezko arrazoiak eta ondorioak azaltzen, bi ikerketa kasuetan oinarrituz:
‎Eta hori ere, ez da lan honen helburua. Horren ordez," hizkuntza salbatzeak" zer esan nahi duen erantzuten ahaleginduko naiz, bereziki, Kanaletako uharteetako eta Man uharteko pertsonengan arreta berezia ipiniz. Hala ere, kontzeptu eta esparru teorikoen emaitzetan islatuz besteak beste, hizkuntza ideologietan, eta baita bestelako emaitzetan ere, espero dut azaldutako ideiak baliagarriak izatea hizkuntzaren biziberritzeak eragiten dien pertsonentzat.
‎Hori horrela izanik ere, hiztun hitzaren OEHko adiera hurbilago dago egitetik jakitetik baino. Bistan da, bestalde, hizkuntza soziologiaren alorrean funtsezko aldea dagoela hizkuntza bat jakitetik hizkuntza horretan egitera5 Garrantzitsua da, beraz, hiztun diogunean zer esan nahi dugun argi azaltzea. Honako definizio operatiboa, eta horri dagokion terminologia, darabilgu txosten honetan:
2017
‎" Horrek esan nahi du, dagokion eskualdetako edo eremu urriko hizkuntza erabiliko dela Auzitegi aretoetan, baita hizkuntza hori erabiltzen duen Aldeak parte hartzen duen prozeduretan ere. Hala ere, Estatu bakoitzari dagokio ‘prozedura egitea’ horrekin zehazki zer esan nahi den zehaztea, bakoitzaren sistema judizialaren ezaugarriak gorabehera".
‎" hizkuntzaerabilera (es uso lingü� stico, uso de la lengua; fr usage de la langue, usage linguistique; en language usage): ...tako ikerketetan, berriz, hizkuntza erabileraz ari direnean, ahozko erabilera izaten da neurtzen dutena ia esklusiboki; salbuespen bakarra komunikabideen kontsumoaz galdetzen denekoa izaten da. are gehiago, inkesta Soziolinguistikoaren kasuan, esparru soziofuntzional bakoitzean hizkuntza erabilera zenbatekoa den galdetzen da, baina ez da batere argi gelditzen bertan hizkuntza erabilera kontzeptuak zer esan nahi duen: ahozko jardunaz ari da?
2019
‎Norekin aitzitik erdaraz, eta zertarako? Bidegurutze horrek eskatzen digu, hain zuzen, zenbait adituren intragroup eta intergroup harremanen bereizkundeaz baliatzea. zer esan nahi dugu, intragroup eta intergroup terminoekin, ezagutzen dugun teoria soziolinguistikoaren argitan, eta gure hic et nunc honetara proiektatuz jatorrizko kontzeptua, a) Intragroup (relations) diogunean euskaldunek euskaldunekin osatzen duten hiztun sare multzoa adierazi nahi da9 harreman edo interakzio hori aurrez aurrekoa da maiz, baina urrutiko birtuala ere hor dago. hoberik ezean euskal hiztunon barne harremanen planoa esan diezaiokegu intragroup (relations) sailari. b) Intergroup (relations) direlakoetan, aldiz, euskaldunek erdaldunekin (tartean erdal elebidunekin) erdaraz bideratzen dituzten interakzioen multzoa10 Euskal eta erdal hiztun multzoen arteko erdarazko harremanen planoa esan diezaiokegu, intragroup (relations) sailari. horko a) sailaz jardun du kikek esplizituki:
‎Jon Fernandez San Martin – Ondarroako nerabeen hizkuntza ohiturak sare sozialetan inork ez darabil euskara batua. Ikusi behar da horrek zer esan nahi duen: erregistro eskasia, whatsappari ez diotela formaltasunik aitortzen (edozein delarik ere solaskidea)...
2023
‎Aurrera jarraitu baino lehen, artikulua modu egokian interpretatu dadin, Topagunea eta Federazioa esandakoan, zer esan nahi dugun zehaztuko dugu:
‎Hain zuzen ere, Zumaian gazteekin egindako ikerketa batean ikusi da euskaraz egitea naturaltasunarekin lotzen dutela gazteek beraiek (Altuna Zumeta eta Hernández García 2021). Ikertzaile horien arabera, ez dago argi gazteek zer esan nahi duten euskara" natural" egiten dutela diotenean. Hala ere, honako ezaugarri hauekin lotu daitekeela uste dute:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia