2001
|
|
(servus; mancipia; praebendarii): jaun baten menpe
|
zegoen
nekazaria, juridikoki librea zena berez, baina sarri, lurrari lotuta zegoena, askatasunak mugaturik, lanprestazio eta zentsu eta zerga batzuen ordainketarekin.
|
2008
|
|
Errenta mailan nahiko parekatuta agertzen dira, talde bakoitzaren barnean azpitaldeen arteko ezberdintasun garrantzitsuak badaude ere. Ikuspegi honetatik II. Karlistaldiak I. Karlistaldiaren ostean hasitako prozesuaren bukaera dirudi, liberalek inposaturiko legediek udalean eragin zuten botere galtze etengabearen aurrean jada dekadentzian
|
zegoen
nekazari jauntxokeriaren erreakzioa. Edonola ere, komeni da zehaztea lau karlistatik bat armagina zela, eta arlo laboralean karlismoan liberalismoan baino aniztasun handiagoa aurkitzen dugula, liberalen artean nekazariak hamarretik bat baino gutxiago ziren-eta.
|
2010
|
|
Ikuspuntu ekonomiko batetik ere, kontraurbanizazioaren modeloa ez eraginkoreta garestia da; zerbitzu askoren hornidura (ur eta estolderia sarea, elektrifikazioa...) askoz garestiagoa delako populazioa forma dispertsoan antolatzen denean.Azpiegituren hornidura ere garestia da, eta aurretik
|
zegoen
nekazari bidean sare huraez da egokiena izaten erabilera erresidentzial berriak jasateko. Askotan udalerritxiki hauek ez dute gaitasun ekonomikorik populazioa handitzean egin behar direnberritze eta erreformak gauzatzeko eta hasiera batean lizentziak emateak suposatzen duen diru sarrera begi onez ikusten bada ere, berehala, behar diren zerbitzuberrien hornidura egiteko arazoak izaten dituzte.
|
2011
|
|
Horretan desagertzear
|
zegoen
nekazari euskaldunen bizimoduaren zertzelada batzuk emateaz gain, euskaldun puruaren prototipoa eskaintzen digu eredugarri: Peru Abarka.
|
2012
|
|
Ordurako konbentzitua
|
zegoen
nekazaria izaki adimenduna nintzela. Sarri hitz egin zidan, baina haren ahotsaren soinuak errotarriarenak bezala zulatzen zizkidan belarriak, nahiz eta hitzak aski artikulatuak izan.
|
2014
|
|
Oro har, esan liteke azken hiru hamarkadetan egin den ikerketa antropologikoak«euskal» nozioaren baitan
|
zegoen
nekazari giroaren gailentasuna eta iragan mitikobaten existentzia errotik ezegonkortu egin dituela, ez bakarrik ikerlan asko hirietanburutu direlako, baizik eta ikerketa proiektuen helburu behinenak testuinguruezberdinetan agertzen diren kontraesan eta gatazken inguruko gogoeta egitea, etabeste kultur errealitateekiko antzekotasunak eta ezberdintasunak aztertzea izandirelako. Era berean, euskal jendartea eta kultura etengabe eraldatzen ari direnerrealitate gisa ikusten dira, begirada esentzialista eta harmonikoa zinez zailduz etatokian tokiko eta denboran denborako azterketen alde aldarri eginez.
|
2015
|
|
Abiatu aurretik, burua jiratu zuen berriro atzeko alderantz. Haren begiek hartzen zuten eremu osoan ez zen arimarik azaltzen, han hemenka beharrean
|
zegoen
nekazari bakanen bat alde batera utzita. Inor ez zetorren haren bila, ez agerian bederen.
|
2021
|
|
Edo bi bertsolari pistoladunak begiradak gurutzatu eta bakoitza tabernaren punta banatan jartzen direnekoa: “Gure atzean zutik
|
zegoen
nekazaria ikusi zuenean, geratu egin zen. Buruarekin agurtu zuen, errespetuz, bere aterkiaren kirtena kapako lokarrian lotu zuen eta tabernaren beste puntaraino joan zen oinez”.
|
|
Begiradarekin desafioa onartu duen bertsolariaren deskribapena ere ez dabil urrun westernetako saloon batean borrokarako gertu dagoen pistoladunaren iruditik: “Gure ondoan zutik
|
zegoen
nekazariari begiratu nion. Barraren gainean zegoen makurtua, itxaroten.
|
|
Bere abestiaren hasieran artzain gaztea haitz gogorrean aurkitzen zen, ilunpetan eta triste. Gero, bat batean artzainak bailarara jaistea erabakitzen zuen eta argiturik
|
zegoen
nekazariaren etxeko leihotik begiratu, faltan botatzen zuen zoriontasuna ikusi ahal izateko. Berak espero zuen eszena zoriontsuaren ordez, sukalde narras bat ikusi zuen, ordea, umeak borrokan eta, azkeneko desengainua, emaztea nekazariari erratzarekin joka, azokaren ondoren bere lagunekin beranduegi arte edaten gelditu izanagatik”.
|