Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2009
‎Ondorengo lanak immigrazioaren eta gutxiengo kulturalen irudikapen dinamiken ikasketetan aurreratzea du helburu, talde kultural ezberdinez osaturik dagoen lagin batean oinarrituta (Magreb, Latinoamerika eta Ekialdeko Europa). Hitzen asoziazio librearen bitartez, Euskal Autonomia Erkidegora immigratu duten pertsonek beren talde kulturalari buruz zein beste gutxiengo kulturalei buruz dituzten irudikapenak aztertzen dira.
‎Ondorengo lanak immigrazioaren eta gutxiengo kulturalen irudikapen dinamiken ikasketetan aurreratzea du helburu, talde kultural ezberdinez osaturik dagoen lagin batean oinarrituta (Magreb, Latinoamerika eta Ekialdeko Europa). Hitzen asoziazio librearen bitartez, Euskal Autonomia Erkidegora immigratu duten pertsonek beren talde kulturalari buruz zein beste gutxiengo kulturalei buruz dituzten irudikapenak aztertzen dira. Lortutako emaitzen artean, latinoamerikarrei dagozkien adostasun orokorrek beren jatorriari, izaera latinoari eta ezaugarri positiboei erreferentzia egiten diete; Magrebeko taldeen ezjakintasuna eta anbibalentzia azpimarratu egiten da; eta Ekialdeko Europakoan, berriz ere ezjakintasuna, baina oraingoan gertutasun pertzepzioari eta jende onaren irudiari lotuta.
‎Lortutako emaitzen artean, latinoamerikarrei dagozkien adostasun orokorrek beren jatorriari, izaera latinoari eta ezaugarri positiboei erreferentzia egiten diete; Magrebeko taldeen ezjakintasuna eta anbibalentzia azpimarratu egiten da; eta Ekialdeko Europakoan, berriz ere ezjakintasuna, baina oraingoan gertutasun pertzepzioari eta jende onaren irudiari lotuta. Populazio immigrantearen profil psikosozialen sistematizazioa egiteak ahalbidetuko digu talde kultural ezberdinetan eta errealitate psikosozial eta komunitarioarekin kontrastean dauden irudikapenen sustraiak ezagutzea.
‎Ikerketa honetan parte hartu duten etorkinak (N= 282) Euskal Autonomia Erkidegoan bizi dira eta hiru talde kultural nagusi ordezkatzen dituzte, Magrebeko (n= 104;% 36,8), Latinoamerikako (n= 142;% 50,4) eta Ekialdeko Europako (n= 36;% 12,8) jatorria dutenak. Horietatik,% 73,7 emakumeak dira eta% 26,3 gizonak, eta batez besteko adina 34,45 (d.t.= 10,03) urtekoa da.
‎Ondoren, norbanakoen arteko mailan azaltzen diren talde kulturalen inguruko kontzepzioen aldaketen analisian sakontzeko, erantzun tipologien existentzian miatu zen, subjektuen korrespondetzia eta klasifikazio hierarkikoen analisien bidez. Metodo honek norbanakoek eragindako taldeak osatzen ditu euren erantzunen antzekotasunaren arabera.
‎Bukatzeko, talde kultural bakoitzean irudikapenak nola finkatzen diren ezagutzeko asmoz, gutxiengo bakoitzak bere buruari buruz duen pertzepzioa ikertu genuen, berriz ere ezaugarri prototipikoen irizpidea erabiliz. Hauek emandako hitzen% 50 osatzen dute.
‎Populazio latinoamerikarrak bere talde kulturalari buruz duen pertzepzioari dagokionez, adostatutako irudiak men egiten die ondorengoei: hegoamerikarrak (13), langileak (11), alaiak (11), dantza (9), herrikideak (9), jaia (7), ondo (6), onak (6) eta irekiak (6).
‎Populazio magrebtarrak bere talde kulturalari buruz duen pertzepzioari dagokionez, adostatutako irudiek men egiten diete ondorengoei: ondo (9), onak eta gaiztoak (7), gustukoak ditut (5), denak berdinak (4), etorkinak (4), erlijioa (4), justizia eza (4), arabiarrak (3), konfiantza eza (3), ezberdinak (3), marokoarrak (3) eta beharra (3).
‎Ekialdeko Europako populazioak bere talde kulturalari buruz duen pertzepzioari dagokionez, aipatutako irudiek men egiten diete ondorengoei: Europa (1), ondo (1), denak berdinak (1), hotzak (1), lagunak (1), errumaniarrak (1), immigranteak (1), ezaugarri kulturalak (1), pertsonak (1), ezer ez (1), justizia eza (1).
‎Euskal Autonomia Erkidegoan dauden talde kulturalen errealitate psikosozial eta komunitarioa zein den jakiteko, jarraian modu labur batean aurkeztuko ditugu haien egoera aurremigratorio eta postmigratorioen zenbait ezaugarri.
‎Hiru talde kulturalen artean ezkonduen eta ezkongabeen portzentajea gehiengoa da, nahiz eta Ekialdeko Europako populazioan bananduta dauden pertsonen portzentajea gailentzen den. Familia egoerari dagokionez, bikotea daukaten pertsonen% 75 bere bikotekidearekin batera dago, eta seme alabak dauzkatenen erdiak elkarrekin daude (lehengusuak, lehengusinak eta anai arrebak).
‎Lortutako emaitzek ahalbidetzen dute immigrazio eta gutxiengo kulturaletako protagonisten pertzepzioa barneratzen duen ikuspegi bat sortzea. Gainera, talde kultural bakoitzaren berezitasunak ikuspuntu gisa edukitzea bermatzen dute, baita iritzi publikoak dituen irudi eta irudikapenekiko alternatiboak diren iritziak ikustea ere.
‎Estereotipoei dagokienez, Magrebeko eta Latinoamerikako taldeei buruz deskribapen zehatzagoa egiten da, beren kategoria sozialen irudikapen kognitibo konplexuago bat islatuz. Aitzitik, talde kulturalen multzoak Ekialdeko Europako taldea deskribatzeko zailtasun handienak topatu ditu.
‎Oro har, talde kultural bakoitzari loturiko ezaugarriak eta ikertutako gutxiengoen identitateak koherenteak dira beren egoera psikosozialari buruz dakigunarekin.
‎– Latinoamerikar populazioak oinarrizko beharrak aseturik ditu, modu zabal batean emozio positiboak eta ziurtasun falta sentitzen ditu, integrazio jarrerak eta gainerako talde kulturalek baino babes eta kontaktu sare gehiago ditu.
‎Ikuspuntu honen arabera, beharrezkoa izaten da lurralde zehatz batean dauden talde kulturalen eta elkarbizitza baketsu eta sortzailea bultzatuko duen giza aniztasunaren balorazio eraginkorra egitea. Aniztasuna baloratzeak esan nahi du instituzioek eta komunitateko kideek beren ezberdintasun eta berdintasunen onuren berri edukitzea, eta jatorri anitzeko pertsona eta taldeen arteko erlazio jasangarriak eraikitzea.
‎Interesgarria litzateke talde kultural ezberdinetako kideak norbanako moduan ezagutzea, elkarrekin komunean daukatena ezagutuz, eta beste taldeen alderdi positiboak ezagutzeko aukera emango luketen aktibitate komunitarioak diseinatzea: beren kultura, hizkuntza, eta abar.
2010
‎– Bizi estiloa eta talde kulturala harremanetan jartzen dituen esparrua da, jarrera kultural bat elikatzeko sorgunea taxutzen eta atzematen laguntzen duela.
2014
‎Txapelketaren onura egiletza kolektiboak betetako funtzio kulturalean aurkitu dugu: talde kulturalaren elkarbizitzaren idealei so dagie. Azken buruan txapelketak jokoan jartzen duena talde bizitza beraren berariazkotasuna edo berezkotasuna baita, kultura subjektibotasunaren balio beregaina.
‎Errealitate estetikoaren sorrera gaitasunak erakusten digu subjektu estetikoaren erabakimena printzipio unibertsalaren gidalerroan ekoitzi behar duela. Bere hitza ekoizteko erabakimena duen talde kulturalari atxikitzen dion ardura da. Gaur, subjektu estetikoaren balioa subjektu eraberrituaren erabakimen gaitasunean dago.
‎Objektuaren kontzientzia mundu ikuskeraren maila berriak urratzean zetzan aurreko kontzientzia galdu gabe, afektu fluxu bat biziberritu eta geroratzean, zentzu lur bat jariatzean. Metaforak kulturan egindako lan isila txapelketaren gertaera erritualak azaleratzen du eta talde kulturalaren metafora bizigarria (Ricoeur, 1980) da. Haatik, objektuaren aurkikuntza estetikoa, bere baitan barne biltzen duen zentzu jarioan asebetetzen duela ulertu dugu.
2017
‎Uste horiek Prilleltensky rekin (2008) bat datoz, hau da, etorkinen ongizatea gertakari maila anitzekoa, dinamikoa eta elkarren menpekoa dela. Maila anitzekoa, faktore azaltzaileak maila pertsonalekoak, taldekoak, erakundekoak eta kulturalak izan daitezkeelako; dinamikoa, aldagaiek elkarri eragin diezaioketelako; eta elkarren menpekoa, hartzailearen testuinguruaren ezaugarriek talde kulturalaren ezaugarriei eragiten dietelako, eta horrela, talde bakoitzari baldintza ezberdinak ezarri. Azken alderdi horretan sakonduz, egiaztatu da gizarte hartzaileak baldintzatzen duela etorkinak oinarrizko errekurtsoetara duen sarbidea, akulturazio prozesua erraztuz edo zailduz kategoria sozial batzuen arabera, hala nola jatorri kulturalaren arabera (Ward eta Kagitcibasi, 2010) edo generoaren arabera (Gregorio, 1997).
‎batzuek arazoak sufritzen dituzte, beste batzuek ez dute aldaketarik nabaritzen, eta beste batzuek beren osasuna hobetzen dute. Prozesuetan eta emaitzetan dauden desberdintasunak direla-eta egile batzuek gomendatzen dute testuinguru bakoitzean eta talde kultural bakoitzarekin ikerketa espezifikoak egitea (Berry, 2003). Horrela, azterlan hau burutu zen Euskal Herrian bizi diren etorkinen akulturazio prozesuaren ezaugarriak ezagutzeko eta haien osasun psikologikoaren (estresa eta ongizatea) ezaugarriak definitzeko.
2020
‎Xedeen artean ere ezin dugu ahaztu hezkuntza potentzialtasun handia daukala ondareak, bai norberaren identitate kulturala bai beste talde kulturalak ikertzeko. Hau da, ondarearen bitartez bultzaturiko Gizarte Zientzien irakaskuntzak erraztu lezake identitate propioa eta kolektiboa sortzea, baina lagun lezake dibertsitate soziala baloratzen ikasten ere (Gonzalez, 2006).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia