2000
|
|
Ikerketa sozio psikologiko askokiradoki izan du hizkuntza eta identitateaelkarri lotuta agertzen direla: hizkuntzaren erabilpenak eragina dutalde identitatearen sorreran, eta
|
talde
identitateak eragina duhizkuntz jarrera etaerabilerarako ereduetan (1)
|
|
Ondoren agertuko ditugun bi ikerketa enpirikoekin, aurreko bi prozesuakilustratzen saiatuko gara bakarrik. Hain zuzen ere, lehen ikerketan, gertakizun historikoek gutxiengo egoeran dauden taldeak
|
talde
identitatea sendotzeko estrategiadesberdinetara nola eramaten dituzten aztertzen saiatuko gara: batzuk estatuarekinindentifikatzen dira eta beste batzuk estatutik bereizten dira, honela, taldeen kokapen horiek beren talde identitatearen autoestimarako funtsezko funtzioak betetzendituztelarik.
|
|
Hain zuzen ere, lehen ikerketan, gertakizun historikoek gutxiengo egoeran dauden taldeak talde identitatea sendotzeko estrategiadesberdinetara nola eramaten dituzten aztertzen saiatuko gara: batzuk estatuarekinindentifikatzen dira eta beste batzuk estatutik bereizten dira, honela, taldeen kokapen horiek beren
|
talde
identitatearen autoestimarako funtsezko funtzioak betetzendituztelarik. Bigarrenean, aldiz, Berry-ren identifikazio estrategiak ikusten saiatukogara, horren ondorioz azalduz ezen berezko hizkuntza duten gutxiengo egoerandauden taldeek identitate estrategiatarako funtsezko tokia beteko dutela gatazka egoeretan, hain zuzen ere, norbere eta beste taldearekiko identifikazio eta estereotipoetan.
|
|
Hitz batean esanda, Frantziako balizko historiaren irakaskuntzak, arestian erabilitako hitzak kasu honetara egokituz, frantses nortasuna eskaintzen du, Frantziako historia identitate frantsesaren isla litzateke eta nazioaren (Frantzia) eta herritarren (herritar frantsesen) arteko lotura ezarriko luke (Breully k aipatzen duen autorreferentziazko sinbolismoa), talde nortasuna nazioaren inguruan indartuz80 Antzeko zerbait esan genezake geografiaren irakaskuntzari buruz; Iraultza frantsesak lurraldea nazioaren gorputz modura hartu zuen eta lurraldea batzeaz baino lurralde berri baten produkzioaz hitz egin genuke; Korinman ek eta Ronain ek dioten moduan, frantsesei frantses kontzientzia eman baino areago, iraultzaileek, forjan un espacio de representación que coagula en el topónimo Francia? 81 Hau da,, l' Hexagone? Estatu Nazioaren Frantziaren nortasun elementua,
|
talde
identitatearen errepresentazio bilakatu zen, honen guztiaren oinarrian Estatuaren mugen zilegitasuna indartzeko helburua egonik. Beraz, geografiaren irakaskuntzak ere zeregin garrantzitsua beteko zuen ideologia nazionala sustatzeko momentuan:
|
|
Espainiarra den lurraldea nazio espainiarraren gorputza izango litzateke; arestian, l' Hexagone, z hitz egin dugunez, orain. Zezen Larrua? Estatu Nazio espainiarraren nortasun elementua dela esango genuke, eta espainiarrak (omen) diren horien
|
talde
identitatearen errepresentazio bilakatzen dela. Zer esanik ez, aurrez aurre dugun apustua Estatu espainiarraren mugen legitimitatea indartzearena da; Frantziaren kasuan gertatzen zen bezala, hemen Espainia bat eta zatiezinaren irudi, naturala?
|
2001
|
|
identitate pertsonala. Identitate sozialaren teoriak dioen bezala, identitatea continuum batean(
|
talde
identitatea identitate pertsonala) koka daiteke (Tajfel, 1978, 1982; Turner eta besteak, 1987). Azurmendi, Romay eta Valenciaren (1996) IETPE lan horren aurrekari nagusia izango da.
|
|
3 Gizarte baten gizabanakoarteko harremanak honela uler daitezke teorikoki: 1) Continuum bat bezala: a) bi muturren artekoa, mutur batean nortasunaren ezaugarrietan oinarritutako gizabanakoarteko harremanak kokatukolirateke, eta, bestean,
|
talde
identitatean oinarritutako taldearteko harremanak (Tajfel, 1978); b) esklusiboak eta beren artean aurkakoak diren hiru muturren arteko continuuma: giza mailakoa, taldeartekoa eta gizabanakoa (Turner, 1987); taldearteko mailak gizabanakoen arteko harremanak definitzendituenean, despertsonalizazioa sortzen da, eta, horren ondorioz, harremanak homogeneoak izaten dira; eta gizabanako mailak pertsonen arteko harremanak definitzen dituenean, aldiz, gizabanakoen ezaugarriak mantentzen dira eta harremanak heterogeneoagoak dira; c) lau muturren artekoa: gizabanakoa (taldearen partaideen motibazio eta ezaugarri pertsonalak), taldekoa (taldearen sinesmenak eta helburuak), (pertsonenarteko interakzioaren ondorioz sortzen diren rol informalak) eta taldeartekoa (gizabanakoei esleitutako rol sozialak) (Ayestaran, Martrnez Taboadaeta Arrospide, 1996).
|
|
Fenomeno horien eta identitatearen artekoharremanak elkarmenpeko zirkularrak eta dialektikoak dira: talde identitateakposible egiten ditu fenomeno hauek eta, aldi berean, hauek identitatea sendotuegiten dute; talde jarduerak arrakasta duenean, identitate positiboa lortzen da; halaere, fenomeno horien bitartez ez bada emaitza onik lortzen
|
,
talde identitatea ez daderrigorrez ahultzen: –el caso de los nacionalismos puede ilustrar este punto?
|
2003
|
|
Galdera baloratzaile guztietan bezala, honi ere modu deskribatzailean erantzuten zaionean(" euskaldun ona izatea hau eta hau da"), azpian inplizitua du modu arau-emailea(" euskaldun onak honelakoa eta honelakoa izan behar du"). Horrela,
|
talde
identitateak sortzera zuzenduta dauden diskurtso eta praktika guztiek gutasun baten narrazioa egin behar dute lehenik eta behin; elkarte berezi bat irudikatu, eta besteei kontrajartzen zaien talde ezberdin horren ezaugarriak eta historia harilkatu, egokitu, eta narrazio trama zentzu emaile baten barruan kokatu behar dute. Hemen eta leku guztietan, talde identitate sendoak osatzeko erretorika modu eraginkorrena identitate horren jatortasuna, naturaltasuna, berezkotasuna, antzinatasuna edota jainkotiartasuna azpimarratzea izan da.
|
|
Horrela, talde identitateak sortzera zuzenduta dauden diskurtso eta praktika guztiek gutasun baten narrazioa egin behar dute lehenik eta behin; elkarte berezi bat irudikatu, eta besteei kontrajartzen zaien talde ezberdin horren ezaugarriak eta historia harilkatu, egokitu, eta narrazio trama zentzu emaile baten barruan kokatu behar dute. Hemen eta leku guztietan,
|
talde
identitate sendoak osatzeko erretorika modu eraginkorrena identitate horren jatortasuna, naturaltasuna, berezkotasuna, antzinatasuna edota jainkotiartasuna azpimarratzea izan da. Horrek zeharo legitimatuko luke bizimodu hori.
|
|
Hala, ia berrehun urtean euskal jendearen elizkoitasuna eta moraltasun zorrotza bere
|
talde
identitatearen ezaugarri  tzat  jo izan dira. Azken lau hamarkadetan, ordea, zeharo behea jo du identifikazio ardatz horrek, eta beste berezitasun batzuek hartu dute orain haren pisua diskurtso abertzalean.
|
|
adiskidetasuna, lana, dibertsioa, e.a. Taldearen eginkizuna da kideari laguntzea, taldea osatu duen topalekua eratzen duen aspektu bakoitzean. Talde horietako bat, gizabanakoari
|
talde
identitatearen izaera ematen diona, herria edo nazioa da, eta horixe da lehentasunez Europako testuinguruan aztertuko duguna. Hona hemen talde horrek bere kideei ematen dizkien aspektuak:
|
2004
|
|
Asier Mendizabalek, objektu, argazki eta bideoz osatutako instalazioa aurkeztu du, Iñaki Garmendiak aldiz, bi pantailaz osatutako bideo proiekzioa. Bai batak zein besteak,
|
talde
identitatearen gaia lantzen dute lan hauetan. Azkenik, D.A.E. k iragana berrikusteko proposamen bat zuzentzen digu, Nestor Basterretxeak 1963an zuzendutako Operacion H filmaren proiekzioaren bidez.
|
|
Goazen azken hitza apezpiku bati ematera, eskubide mota desberdinen arteko doitze kontuak sakon hausnartuak dituen gizona dugu-eta José María Setien. Eskubide geruzen arteko ikuskera osagarria irudikatuko digu,
|
talde
identitaterik gabeko banakoaren nortasunik ezin baita izan inon: –Lo primero sería tratar de definirnos y, entonces, yo diría que efectivamente Euskal Herria tiene derechos colectivos.
|
|
Oker ez banago, identitate ereduaren eta euskara erabileraren arteko lotura harremanaz ari zaigu hemen idazle donostiarra. Hain zuzen, ikaslearen
|
talde
identitatea erdalduna denean horrek ez luke euskarazko hizkuntza komunitatean integratzeko joerarik erakutsiko, eta, horrenbestez, euskara erabili ezean, ez luke behar adinako gaitasun komunikatiborik bereganatuko. Ikasle eredu horren erre ferentzia gune soziokulturala eta sentimentala espainiarra edo frantsesa izango litzateke soil soilik.
|
|
Bigarrenik,
|
talde
identitatea partekatzen duen ikasle mota ager dakiguke euskalduntze prozesuan. Honen sozializazioan bi nazio identitateetako erreferentzia guneak daudenez, bi hizkuntzekiko leialtasun mekanismoek dihardute lanean testuinguru soziolinguistikoaren arabera:
|
2007
|
|
Taldearen eginkizuna da kidearilaguntzea taldea osatu duen topalekua eratzen duten aspektu bakoitzean. Taldehorietako bat, gizabanakoari
|
talde
identitatearen izaera ematen diona, herria edonazioa da, eta horixe da lehentasunez Europako testuinguruan aztertuko duguna.Hona hemen talde horrek bere kideei ematen dizkien aspektuak: giza elkartasuna, kohesio sozio-ekonomikoa, hizkuntza, berezko kultura (historia, legeak, ohiturak).
|
|
Horrek esan nahi du, besteak beste, komunitatenortasuna ez dela eraikitzen eduki ekonomiko hutsez, Europatik irits dakigukeendiru laguntza soilez. Era horretako
|
talde
identitateak erabatekoak dira, osoak, bizitzaren munduaren zentzua eta esperientzia hornitzen duten iturriak. Ekonomiaeta legeria bizitzaren atal batzuk besterik ez dira.
|
|
nazio estatuak hala irudikatuzuen, herria lehenago, gizartea geroago. Eta horrela irudikatu ziren giza identitateakzientzietan, bai
|
talde
identitatea, bai norberaren identitatea. Esanak esan, kontuanhartu behar dugu eskaera horren jatorri politiko eta modernoa.
|
|
Ez dago baldintza mentalik identitate duintasunen kontu intelektualak aintzat hartzeko. Hala eta guztiz ere, bizitza ekonomiko orori dario norbanakoaren eta
|
talde
identitatearen auzia, identitatearen kontu hau ez baita bizitza berabaizik. Bizitzaren eta bizimoduaren ispilurik zintzoena identitatearen problematikada, garenaren lekuko delako.
|
|
Eliz hierarkiako jendea, leku ezberdinetakoak elkartzen direnean kontzilio batean adibidez, edo estudianteria unibertsitateetan biltzen denean Europa osotik, hizkuntza edo nazioka taldekatzen eta organizatzen dira. Elizan eta estudianterian ez dago estamento edo herronka diferentziarik, eta
|
talde
identitatearen seinale ageriena hizkuntza da. Hala ere, nazioaren eta hizkuntzaren berdinketa ez da beti estriktoa (nazio germaniarrean txekiarrak sar daitezke, etab.).
|
2008
|
|
Kultura autonomiaren ereduko hiru osagaiek, aurrez aipatu dugun moduan, elkarri eragiten diote eta elkar indartzen dute kultura autonomiaren prozesuan. Osagai bakoitzak
|
talde
identitate sendoagoa izaten laguntzen du. 2 irudian adierazten den moduan, hurbiltasun soziala sendoa bada, taldearen erakunde kultural eta sozialetan komunitateak parte hartze handiagoa izango du.
|
|
Hemen
|
talde
identitateak ditugu mintzagai eta auzi, ez gizabanakoaren nortasun berezia. Ez gara ari pertsonen nortasun aberastasunaz, etnien edo herrien edo nazioen iturriko izaeraz ari gara:
|
2010
|
|
Abertzaletasunean kapital kulturalak pasa den hamarkadetan gabezia ikaragarriak erakutsi ditu, baina, gainera, jeltzaleek ez dute nehoiz burgesia nazional bat bezala jokatu, hala sinbolo abertzaleak mobilizazio kognitiborako eta ekintza kolektiborako sinbolo bilakatzeko erantzukizuna bazterreratuz. Abertzaletasuna mende hartua dago, indarrik gabe
|
talde
identitatea sortzeko eta definizio alternatiboak eragiteko, baina koakzio fisikoari, politika hutseko aurkakotasunari eta botere itsuaren erasoei ez ezik, esplikazioa borroka ideologikoan eta abstrakzio errealean ditugun gabeziei ere zor zaio, aporia liberalen eraginpean. " Ez da gure esku zegoen guztia egin" aitortzen da orain, halarik ere, itxuraz behintzat liberalismo atzerakoiena geratzeko asmoz etorri da; irakur bitez hizkuntza politika indibidualista, bizitza kulturalaren merkantilizazioa edota neurgailu teknokratikoen orokortasuna, guztia erabateko fintasunarekin, bezeroa desirak kilikatuz erakartzeko (sic).
|
|
• gaztelania" guaya" da ikusten denez, arrazoiak askotarikoak izan daitezke. alde batetik, adina bera eta helduen eta erakundeen kontra jotzeko nahia: nerabeak menderakaitzak dira, bihurriak; helduen eta erakundeen (kasu honetan eskolaren) ereduen kontra jotzen dute, euskara askotan eskolarekin, irakasleekin, helduekin lotzen baitute. bestetik, nerabezaroan euskara ez da" guaya", ez omen dauka erdarak daukan bizitasun eta baliabide adierazkor ugaritasuna eta haien
|
talde
identitatea adierazteko ez dietela balio iradokitzen da. gainera, euskara irakasgai batekin, eskolarekin eta gazteentzat erakargarriak ez diren beste irudiekin lotzen da: azkenik, gazteek gizarte beste auzietan ere ei duten konpromiso falta dago:
|
2011
|
|
Izan zaitez diferente, euskaldun, baina zeure etxe zuloan. Espainolismoak ez du toleratzen
|
talde
identitate diferenterik, ez daki aniztasunaren balioa zer den. Eta arrazoi batengatik edo bestearengatik toleratzen baldin badu, hizkuntzazko bere hegemonia segurtatuta dagoen neurrian onartuko dizu.
|
|
Baina, jakina, identitate kolektiboen auzia horrela planteatzea, gizabanakoaren eta subjektuaren ikuspegitik behatzea da. (?) Komunitateak eta
|
talde
identitateak banakako kidez osaturik egonda ere, errealitate horiek ezin ditugu elementuen ezaugarri batuketa soil hutsera murriztu eta mugatu. Nazio identitatearen dimentsioa askoz ere handiago da, partekatzen ditugun balio eta arauak, oroitzapen eta mitoak, gogoan hartzen baldin baditugu behintzat?.
|
2012
|
|
Esan zitekeen hiru aste horietan zehar erakusketa eraikiz joan zela, taldeko partaide askok lan bereziak osatu zituztelako proiekturako, eta hainbat gairen ikuspegien zehazketa eztabaida horien bitartez eratu zelako. Azken finean, komisarioek ulertu ulertzen zutelako
|
talde
identitatea ez dela pertsona bakar batek zehaztu dezakeen zerbait; bazekitelako identitate nazional bati buruz hitz egiteak nahi eta nahi ez arazoak sortzen dituela, horren barne eta horren kanpo sentitzen diren pertsonen artean; eta argi zutelako, identitate hori anitza eta aldakorra den heinean, anitza eta aldakorra izan behar zuela horri buruz hitz egiteko prozesuak ere.
|
2014
|
|
Casalsek bere tesian adierazten duenez, glosak alegia, katalanezko ahozko inprobisazioak,
|
talde
identitatea sortzeko gaitasuna du, alde betatik, eta norbanakoen identitatea eraldatzeko gaitasuna, bestetik: " la glosa, partint del seu caràcter lúdic i recolzada en una funcionalitat ineludible, s’ha mostrat com a generadora d’identitats grupals i de modificacions en les identitats individuals" (Casals, 2010:
|
|
Zentzu horretan, itun irmo bat idatzi zen 2013an. Eta, arian arian, etengabe, KOEMaren alorra osatzen duten aurkintzak eta objektuak ugaritu izanaren lekuko izan gara; halaber, ikusi dugu UNESCOk gero eta interes nabarmenagoa azaltzen duela
|
talde
identitatearen eta erkidego aniztasunaren iturri den KOEMaren alde. Ongi bidean, KOEMa «munduko ondarearen zerrendan sar liteke, kultura ondarearen edo natura ondarearen baldintza beretan» (Origet du Cluzeau, 2004:
|
2015
|
|
Ateratako ondorioak honela laburbiltzen ditu egileak berak: alde batetik, ikastetxetik kanpo gertatzen diren aldaketek pisu handiagoa hartzen dutela ikusi du, ikastetxean gertatzen direnek baino, bestetik baieztatu du kode aldaketarako joera oso handia dagoela nerabeen artean, eta, azkenik, euskarari uko egitearen fenomenoan
|
talde
identitateak garrantzia handia duela.
|
|
Ariketa kognitibo horrek ondorio zenbait ditu. Adibidez, maila bateko kategoria bat aktibatuz gero beste mailakoak gutxitzen direnez, talde arteko mailan norberatasuna galtzen omen da, edo
|
talde
identitatea homogeneizatzera jotzen da eta prototipo baten inguruan trinkotu. Ondorioak sakon ikertu dira eta ez dira beti teoriak aurreikusitakoak egiaztatu.
|
2016
|
|
Bertsoa eta
|
talde
identitatea.
|
|
– Iñaki Martinez de Luna euskaraz jakinda ere, erdal komunitatean dihardute eta horren kide sentitzen dira; ez euskararen komunitatekoak. Kasu horietan, zalantza jarri daiteke hizkuntzaren ezagutzak
|
talde
identitatea bermatuko ote duen:
|
|
Horietako batzuk zerrendatuko ditut: izaera oso instituzionala edukitzen dute normalean, (nahiko) kanpotik/ goitik bultzatzen da, lehia handia du (mezuz zein irudiz osatutako itsaso zabal batean bizi gara), taldeari(
|
talde
identitateari) oso begira dago... Euskal hizkuntz komunitatea (hau egituratzea, sendotzea...) du, bereziki, helmuga.
|
|
Izan ere, hizkuntza bat baino gehiago dagoen ingurune batean, komenigarria da ezagutzea hizkuntza ezberdinek nolako kokapen, irudi, pisu edota esanahi dituzten. Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta
|
talde
identitateari zein estatus sozioekonomikoari beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea.
|
|
Hizkuntzak norberaren zein komunitate izaera eta identitateei hain loturik egonik, giza harremanen kudeaketa egokirako oso lagungarri gerta daiteke, esaterako, hizkuntza ideologien eraHizkuntza bat baino gehiago dagoen ingurune batean, komenigarria da ezagutzea hizkuntza ezberdinek nolako kokapen, irudi, pisu edota esanahi dituzten. Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta
|
talde
identitateari zein estatus sozioekonomikoa ri beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea.
|
|
Gaztetxoek gaztelaniaz hitz egitea
|
talde
identitatearekin baino heldu sentitzearekin lotu dute.
|
2017
|
|
Mondragon Unibertsitateko humanitate eta hezkuntza zientzien fakultateko 1.mailako ikasleak ulertzeko gakoak hortaz gain, hizkuntza portaera azaltzeko, identitatearen garrantzia jaso da beste hainbat lanetan (giles, 1977; bourhis, 1979, giles eta Johnson, 1971, 1987; Sachdev eta bourhis, 1990; Clément eta noels, 1996; liebkind, 1999, azurmendi, 1999 in garcia, 2001; iztueta, 2016). iñaki garciak (2004), euskararen erabilera azaltzeko eredu psikosozialean, bi faktore nagusi bereizi ditu: ...soziala ahalbidetzen dutenak. horrela bada, sare honek eragina izango du pertsona baten identitatearen eraketan, jarreretan eta motibazioetan. horregatik, subjektu baten sarean euskararen ezagutza eta erabilpena zenbat eta handiagoa izan, orduan eta jarrera positiboagoa eta motibazio integratzaileagoa izango du subjektu horrek euskararekiko. horrenbestez, identitatea continuum batean koka daiteke,
|
talde
identitatea eta identitate pertsonalaren artean (garcia, 2001).
|
|
Alderdi psikologikoa ukatu gabe ere, identitateek gizartean eta historian kokatuta dauden bizimodu kolektibo jakinetan daukate beren euskarria. Beste modu batera esanda, nazio identitateek, bestelako
|
talde
identitateen antzera, kategoria eta irudikapen kolektiboak hartzen dituzte barnean, baita ohitura eta praktika sozialak ere.
|
|
Gorputzaren teoriatik argudia daiteke edozein eraldaketa sozial zein politikok berarekin dakarrela gorpuztasunaren eraldaketa. Eta alderantziz, gorputzen berreratzeak eragiten dituela nahitaez mudantzak norbanakoan,
|
talde
identitateetan eta ekintza kolektiboetan.
|
2019
|
|
Edo, beste hitzez esanda: Nola sortu edo berreraiki
|
talde
identitate berriak gure espazioan, jatorrizko kultura errespetatzen den aldi berean?
|
2021
|
|
" Beraien lanketan etnizitatea ez da dagoeneko tradizioari lotutako adierazpena, ezpada Aro Modernoan nazio taldearen bizitza objektibatzen duen baliabide soziala. Horrela, elementu etnikoaren formulazio berriak
|
talde
identitatearen definizio gaurkotua ahalbidetzen du" (Larrinaga, 2007b: 150).
|
|
Hizkuntza" gu" zabalago baten parte gisa identifikatzen da, identitate kolektibo baten ikur gisa; paisaian dago eta kulturan oro har. Hizkuntza ospakizunekin, festarekin eta
|
talde
identitate horrekin lotzen da. Horren parte izan nahiak aktibatzen du hiztuna, egoera jakin edo berezietan, edo aurrean dauden pertsonek horrela eskatzen dutenean.
|
|
Diagnostiko horiek guztiak, gainera, pertsonen identifikazio berriak ere badira, etiketa berriak; eta, batzuetan, bazterketaren seinale. Talde identitateak krisian daudenean, medikuntza sailkapenak
|
talde
identitatea sustatzeko modu berriak izan daitezke. Horrela, diagnostikoen araberako harremanak egiten dira:
|
|
Ikusten zena zen, batzuentzat euren balioak deskribatzeko bideak zirenak, besteentzat balio lausoak zirela. Edo beraien materializazioa lausoa izatea zela gakoetako bat
|
talde
identitatea eraikitzeko.
|
|
Kultura indibidualizatuan, identitate sozial eta politikoen belaun arteko transmisioa ahultzen doa, arian arian. Gazteei
|
talde
identitateak helaraztea lehenago baino zailago bilakatu da gaur egungo testuinguru kulturalean. Ildo horretan ulertu behar da talde horretako gazteen lehen sozializazioa.
|
|
Aisialdi taldeak, nerabeen
|
talde
identitatearen lanabes gisa
|
|
Hezkuntza formaletik haratago eta bereziki
|
talde
identitate horren euskarri gisa hezkuntza ez formalak berebiziko garrantzia hartzen du nerabezaroan. Aisialdian antolatzen diren zenbait talde denbora libre hezitzailetzat1 har ditzakegu.
|
2022
|
|
1 Jarrera eta motibazioei dagokienez, gazteen eta ez horren gazteen hizkuntza motibazioan eta atxikimenduan eragitea, gehienek euskara bigarren hizkuntza izango dutela kontuan hartuta eta hizkuntza transmisioan, ezagutzaz gain, motibazioa transmititzeak ere eragiten duela jakinda. Zentzu horretan, euskarak lurraldearekin duen lotura ikusarazteak eta euskalgintza komunitate ireki eta moderno gisa garatzeak berarekin dakar, neurri batean behintzat, lurraldearekiko, lurrarekiko eta hizkuntzarekiko
|
talde
identitatea piztea, areagotzea edo trinkotzea.
|
|
Taldeko koordinatzaileak prozesu horietan lagundu diezaioke taldeari, lidergo eraldatzailearen bidez. Lidergo eraldatzaileak
|
talde
identitatea, talde espiritua eta helburu komun bat ezartzea sustatzen du, eragin idealizatuaren (adib. misio bat garatzen du, harrotasuna, errespetua eta konfiantza sustatzen ditu) eta inspiraziomotibazioaren bidez (adib. espektatiba handiak sortuz motibazioa aktibatzen du, jokabide egokiak modelatzen ditu eta sinboloak erabiltzen ditu jarraitzaileen ahaleginak gidatzeko), eta, aldi berean, talde... Hala, lidergo mota honek talde batek sortzen dituen ideien kopurua eta aniztasuna (Koh, Lee eta Joshi 2019; Sosik, Kahai eta Avolio, 1998) eta ideien ezarpen eraginkorra bultza dezake (EisenbeiB, van Knippenberg eta Boerner, 2008).
|
2023
|
|
Identitate prozesu sozialaren emaitza da umorea eta harreman sozialen sarean inskribatzen eta erakusten da. Umore etnikoak funtzio garrantzitsua betetzen du
|
talde
identitatea osatzerakoan eta gizarte bati egozten zaizkion estereotipoetan oinarritzen da. Estereotipoek badute nolabaiteko lotura errealitatearekin eta besteen ezagutzaren lehen forma kontsidera daitezke.
|
|
Umoreak taldearen kultur identitatea elikatzen du. Umore positiboak edo maitekorrak talde zentzua lortzeko eta
|
talde
identitatea sendotzeko balio du. Norbaiten bizkar barre egiteak taldearen kohesioa handitzen du.
|
|
Umoreak taldearen kultur identitatea elikatzen du. Umore positiboak edo maitekorrak talde zentzua lortzeko eta
|
talde
identitatea sendotzeko balio du. Norbaiten bizkar barre egiteak taldearen kohesioa handitzen du.
|
|
Lanbideak ere soinekoak baldintzatzen zituen, nekazari edo arrantzale jantzien beharrak desberdinak zirelako, adibidez. Beste eragilea, hemen ere kanpoan bezala,
|
talde
identitatea zen; tradiziozko janzkerak sala zezakeen nongoa zen pertsona, horrela suitzar bat eta eskoziar bat segidan bereiz zitezkeen, gaur egun ez bezala. Euskal Herri barnean ere talde identitateak janzkeran ikusgai ziren baina gehienak desagertu ziren.
|
|
Beste eragilea, hemen ere kanpoan bezala, talde identitatea zen; tradiziozko janzkerak sala zezakeen nongoa zen pertsona, horrela suitzar bat eta eskoziar bat segidan bereiz zitezkeen, gaur egun ez bezala. Euskal Herri barnean ere
|
talde
identitateak janzkeran ikusgai ziren baina gehienak desagertu ziren. Iraun duten bakarrenetakoak bortuen
|