Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 148

2000
‎Estatuen ekonomiak, bakoitza bere aldetik, espazio monetario ezberdinakbadira, orduan espazio politikoa ezin da nazioarteko harremanen espazioa izan.Merkatu nazionala moneta nazionalaren azaleran zehazten den era berean, nazioarteko moneta bat, moneta nazionalen moneta? sortu behar da, nazioarteko moneta espazio ekonomiko berezia sor dadin. Bitartean, herri bakoitzak badu bere aukera (ikus beheko bibliografia atalean, Schmitt, Cencini, Tobar eta Galarza).
‎edo guk autodeterminatzeko eskubidea dugula onar dezake, edo bere Konstituzio famatu horrek eskatzen dituen moldaketak egin ditzake, guri eskubideak aplikatzeko baldintzak ziurtatuz. Baina autodeterminazio eskubidea bermatzeko, eskubidearen onarpena lortzeaz gain, Euskal Herrian hura aplikatu nahi izateko kontzientzia sortu behar dugu. Euskal gizarte guztiari jakinarazibehar zaio, autodeterminazio eskubidea ez dela abertzaleen eskakizuna bakarrik, denei dagokigun eskubidea baizik.
‎Udaberritik horko zuzendaria zen Piarres, kolegio zaharrarenenborretik bi kimu berriren pizteaz kargatua bere ideien arabera: lizeo tekniko bat etalaborantzako bat sortu behar zituen misionesten etxe inguruan, haien ondasunean, Gouyon apezpikuaren manuz. Pierre Narbaitz bikario jeneral euskaltzalea zuenbultzatzailea, hobeki erranik babeslea, bultzatzaile beharrik ez baitu lokomotorrak.
‎Hots, Absolututzat daukaguna bera da erlatiboa(, nork bere herria maite du?); eta haren gure hautapena daerlatiboa(, ez dago, agiri denez, guzizko aukerapenik?). Horrela gizakiak, Absolutuabehar baldin badu, berak sortu beharra dauka, Absolutua izango duen zerbait berea (pertsonala, ez derrigor esklusiboa). Baina nola sortu?
‎Albisteek dimentsio hori ere hartzen dute eta irratigintzan ezinbestekoa da hausnarketa egitea, irudiak gure diskurtsoetatik, berben bidez alegia? sortu behar ditugula ahantzi gabe.
‎Albisteak hasiera hasieratik sortu behar du interesa, gero, arreta finkatu, eta azkenik egitura bat eduki behar du, entzuleari mezuaren ehunekotasun nahikoa birkonpontzen uzten diona.
2001
‎a) Batez ere, muntaduntzat jotzen diren ikas estrategiak etengabe eta oharkabean erabiltzeko. Hau da, ikas estrategia horiek sistematikoki aktibatu, garatu eta sustatuko direla ziurtatuko duten baldintzak sortu behar ditu.
‎a) Estrategia sozialak eta konpentsazio estrategiak aztertu ahal izateko, ikas ereduak interakzio hein handiko egoerak sortu behar ditu, ikasleek hizkuntzamodu espontaneoan erabiltzeko aukera izan dezaten.
‎3 Zuk zeuk!: bakarkako lana egin behar dute; alde batetik, egoera horretanerabiliko luketen idazkia sortu behar dute, eta bestaldetik, nobelatxoaren atala garatu eta amaiera eman behar diote, nahi dituzten baliabideakerabiliz.
‎4 Antzeztu: binaka hirunaka, eskainitako egoeran sortuko litzatekeenelkarrizketa sortu behar dute, hasieran idatziz, gero ahoz (ikasleenarteko hizkuntz baliabideen trukea sustatzeko), eta atazetan aurrera eginahala, inprobisazio handiagoz.
‎Testuak erabili egin behar ditugu, ondo erabili gainera, emankorrak izatea nahi badugu. Prozedura egokiak sortu behar ditugu, gureeskolak nahi bezain arrakastatsuak izan daitezen. Eta prozedura horiek eraikitzeko, honako puntu hauek hartu ditugu kontuan:
‎Ala, entitate erreala duenak egin dezake bakarrik? Ez ote daegongo hor, gaztelaniazko la policia eta horren parekoa sortu beharra euskaraz?
‎Gaur egungo gizartearen merkantilismo eta erosotasunaren adibideak erebadira narrazio hauek, komunikabideek sortzen ari diren pasibotasunaren etaerosotasunaren ezaugarri. Hau da, literaturak ezinegona eta kezka sortu behar ditu, existentziaren arazoari galderak egin behar dizkio eta erantzunen bila ibili, liburuairakurri ondoren irakurlea, obra zein irakurlea aproposak badira, desitxuratutaedo osatuta, berrituta geratu litzateke, eta bilakaera moral edo espiritualaren esperientzia bizi luke; baina gaur egun idazten den literatura askok etaaskok azaleko erretratuak egiten ditu eta, asko jota, irakurleak aurretik dakienaberresten du:
‎Hau da, bigarren ikaskuntza motibazioan hasten da, eta motibazioa da bigarren etapan (hizkuntzaren ikaskuntza) ikaskuntza kostua mantentzen duena. Baina hizkuntzaren ezagutzaren handitzea, bertatik sortu behar duen lan espezifikoa da. Handitzen bada, motibazioaren nahikotasun maila mantentzen da.
2002
‎3.1 Sail euskaldunak sortu behar dira
‎3.2 Irakasgai berezituak sortu behar dira
‎Guk geuk konpromisoa hartzeaz gain, erakundeetan ere konfiantzazko giroasumatu behar da. Instituzio publikoek (Jaurlaritzak, Diputazioek eta Udalek) finantza eta lege ahalbideak sortu behar dituzte Unibertsitate euskalduna sortzekoeta garatzeko.
‎Beraz, funtzionario izatearen ezaugarri negatiboak gainditzeko ahaleginean, bereziki, menpekotasun ideologikoa, irakasteko askatasun baldintzatua, uneanuneko araudien menpe zinpean estatuaren zerbitzurako egotea...? hasteko, irakasle ez funtzionarioaren irudia definitu eta sortu behar dela uste dugu, beti erebetebehar eta eskubide berdinekin, baina izendapen hierarkikoaren ordez, lan baldintza duinak bermatuko dituen parteen arteko kontratu iraunkor batean oinarrituz.Zer esanik ez, mota desberdinetako irakasleek izango duten desberdintasun bakarraunibertsitatearekiko lotura egiteko kontratu edo izendapenaren izaera juridikolaboralean egongo da, lanari eta ekimenei dagoki... Dena den, funtzionario izatea guztiz definiturikdagoenez, de facto definiturik dagoen irudi bakarra izanik?, proiektu berrianegin beharrekoa, izaera laboraleko kontratuaren definizioa eta espezifikazioakzehaztea da.
‎Gure historiaren ondorioz, euskarazko material unibertsitario gutxi dago. Hori dela eta, material hori sortu beharrean gaude, itzulpenen bidez edo material berria prestatuz. Zoritxarrez, ez dago plangintzaorokor komunik Euskal Herri osorako, ezta marko egokirik ere horretazberba egiteko.
‎Erakunde unibertsitario nazional eraginkor bat sortu behar da. Erakundeunibertsitario hori unibertsitate guztietako ordezkariz (unibertsitateetako, hautetsiz?) osatuta legoke, Udalbiltzaren moduan.
‎Honek hiru ondorio dauzka, gutxienez: ikasleen behar sozialei erantzun behar zaie (ikasleek gelatikkanpo euskaraz komunikatzeko dituzten beharrei), gela barruan irakasleakerabilera testuinguruak sortu behar ditu (gelaz kanpoko testuinguruaksimulatzeko aukerak ematen dituztenak) eta, azkenik, euskara hizkuntzagutxitua izanik, teknologia berriak direla medio, testuinguru birtualak sortubeharko dira ikasleak eta irakasleak euskara eremu ezberdinetan erabildezaten.
‎Osatu beharreko bigarren alderdiak, esan bezala, zientzietatik didaktikaradoazen mugimenduekin du zerikusia. Horren gabezia hainbat autorek aipatzenbadute ere, Bronckart eta Plazaolaren (1996) proposamen zehatza dakargu hona.Autoreon ustez, proiektu didaktikoa ez da zientziatik sortu behar (goitik behera), hizkuntza baten irakaskuntzak formulatzen dituen galdera zehatzetatik baizik, hauda, irakaskuntzan sortzen diren beharretatik (behetik gora). Eta hori ondoko hiruetapatan hedatzen da:
‎Ez da, beraz, hego haizeak jo eta beste zereginik ez dutelakoan, gizartearen ikerketa ogibide dutenen inozokeria hutsa kategoria berriak sortu beharraren erronka. Bada ahantzi ezin daitekeen fenomeno bat:
‎Sistemari bere biziraupenak eskuetatik ihes egin ez diezaion, berak sortu dituen aukerak kontrolatzea ezinbestekoa zaio. Nortasuna, lehen ez bezala, norbanakoen eskuetan dagoen etengabeko eraikuntza izanik, sistema diferentziatuek euren batasuna bermatua manten dezaten kontrolerako bitarteko berriak sortu beharrean aurkitzen dira.
‎Gauzak horrela, tradizioarekiko loturak apurtzeak, eta ondorioz munduaz zehaztasun ezak, bere burua irudikatzea beharrezkoa egiten du. Berariazko euskarriak sortu behar ditu. Horrela uler daiteke uste/ nahi ez bezalako ondorioen jazoera.
‎1964ko abenduaren 23ko Plan Transitorio de Ondas Medias izeneko plangintzaren arabera, Uhin Ertainean emititzen zuten emisorek beste bat sortu behar zuten FMn. Horren ondorioz, COPEko emisorek bigarren bat sortu zuten dial berrian eta, hasieran, bietan programazio bera eskaintzen zen arren, beranduago programazio espezializatuagoa egin zen FMn, AMn programa konbentzionala eskaintzen zen bitartean.
‎Legez, FMko beste emisora bat sortu behar zutenez, emisora askok AMn emititzen zuten programazioa errepikatu egiten zuten hasieran, bigarren bide horretan, baina berehala konturatu ziren maiztasun berriak askotariko aukerak zabaltzen zituela, eta Estatu Batuetan arrakasta frogatuta zuen taxuera sartu zuten estatu espainiarrean: Top zerrenda edo irrati formula musikala deiturikoa.
‎Ohitura falta, bai entzuleen aldetik, bai esatarien aldetik. Irrati hizkuntza sortu beharra zegoen. Adibidez, oso barneratuta ziren klitxeak, eta esaldiak euskarara egokitu beharra zuten; hasierako kazetariek eta esatariek gaztelaniatik itzultzen zuten, batzuetan ez oso era egokian.
‎Lortu behar duen lehen lehena da mintzakideak bere jarduna kontuan hartzea da; alegia, arerioak ontzat hartzea bere diskurtsoa; besteek entzutea, beste barik, horixe lortu behar du abiapuntuan limurtzaileak. Jardun horretan, igorleak duda sortu behar du entzulegoaren sinesmenetan, arerioen artean.
‎Informazio morfologiko bera eskaintzeko azpilexiko desberdinak sortu behar izan ditugu hainbat kasutan, mugatasunean batez ere. Honen arrazoia sinplea da:
‎Gainsorkuntza gertatzen da hizkuntzan existitzen ez diren hitzak sortu edo analizatzen direnean. Adibidez, euskaraz egin eta ten morfemak kateatzean egiten sortu behar da, baina sistema batean gerta liteke egiten zein* eginten onartzea (analizatzea edota sortzea) eta kasu horretan gainsorkuntza gertatuko litzateke. Deskribapen morfologiko sinpleetan gainsorkuntza eragin ohi da, baina deskribapen zehatzetan hori ekiditea da helburu nagusietako bat, batez ere sorkuntza egiteko erabiliko bada.
‎r ren sorrera gerta daiteke hiru edo lau zenbakiak deklinatzean. Sinplifikazio bat eginda, pentsa dezagun r sortu behar dela bokal baten aurrean, lema hauen deklinabidean. Erregela horrela geratuko da:
‎Dena den, arazo bat dago: lau adjektiboarekin betetzen da erregela, baina ez da sortu behar. Zein da irtenbidea?
‎Gure sistemarako 120 bat jarraitze klase sortu ditugu. Beti gertatu ohi den bezala, hauetako gutxi batzuek izen guztien morfotaktikaren berri eman badezakete ere, adberbioak lantzeko, adibidez, mordoxka bat sortu behar izan dugu, kasuan kasuan aztertu eta bakoitzak har zitzakeen morfemak bereizi behar izan ditugulako.
2003
‎Honi guztioni loturik, hara zer irakurridiogun Fredric Jamesoni (2000: 13): ?(...) Merkatu librea ez da berez hazten; neurri esku hartzailesendoen bidez sortu behar da merkatu librea: lege jakin batzuk ezarri eta beste moduzko neurriakhartu behar dira hura sortzeko.
‎Zer nolako marko zehatzean kokatzen ditu dauzkan baliabide diskurtsiboak, bere mezua Zornotzako jendearengana heltzeko. Gizarte mugimendu bat ikertzen denean, erantzun behar zaie honako galdera horiei (McAdam, McCarthy eta Zald, 1999). Gizarte mugimendu batek giza baliabideaktopatzeko erreferentzia markoak planteatu behar ditu, hau da, aldatu nahi duenerrealitatearen diagnostikoa eta egiten duen pronostikoa, interpretatze eskemak, sortu behar ditu eta gero arazo zehatza eskema horietan enmarkatu (Casquete, 1998).
‎Txostena bera baino kritikoagoak izan ziren bildutakoek egindako iruzkinak. Gizarte presioa sortu behar zen unibertsitatea euskalduntzeko eta, lan horretan, ikasleek, irakasleek eta euskara batzordeek emandako sakakadaz gain, UEU bera presio taldea izan behar zen. Eskakizunak eta kritikak ez ziren mugatu behar euskalduntze prozesura, LRUk zekarren unibertsitate eredura ere zabaldu behar ziren.
‎Horretarako, UEUk araudi propioa landu behar zuen, antzeko lanetan ari ziren erakundeekin (UZEI eta Elhuyar) koordinazio handiagoa behar zen eta erakunde publikoen laguntza eskuratu behar zen. Hori guztia bultzatzeko argitalpen batzordea sortu behar zen.
‎Bide horretan, Iruñeko ikastaroez gain, Ipar Euskal Herrian antolatu behar ziren berriro; Nafarroan bertan urtean zehar irakasleen prestaketarako ikastaro bat antolatu nahi zen eta antzeko zerbait egin behar zen EAEn. Ekintza horietaz gain, bildutako batzuek beharrezkotzat hartu zuten Euskal Unibertsitatearen kontra egindako kritikak salatzea; eta, horretarako, agiri bat idazteaz gain, batzorde bat sortu behar zen unibertsitateetako zuzendaritzekin hitz egiteko.
‎Azkeneko bi atalek lotura zuzena zuten UEUren antolaketarekin. Zeuden sailak sendotu eta berriak sortu behar ziren; zientzia espezializazioan oinarritzen zelako, baina beraien arteko komunikazioa itxi gabe, diziplinartekotasuna bilatu behar zen, ahal zen neurrian. Beste atal batzuetan azpimarratu zen moduan, hemen ere, sailen irekitasuna eskatzen zen, eta hori lortze aldera, euskaraz lanean ari zen ahalik eta jende gehien biltzea izan behar zuten jomuga.
‎Egindako proposamenaren arabera, administrazioa eta irakaskuntza bereizi behar ziren. Sailburuak arduratuko ziren irakaskuntzaz, eta administrazio batzordea sortu behar zen UEU ren azpiegitura finkatzeko eta eraginkorrago egiteko. Idazkaritzako langileak eta Batzorde Zuzendarikoak izango ziren kideak eta arduraduna buruzagi ordea.
‎UEUren instituzionalizaziorako bide egokiena institutu interunibertsitarioa bilakatzea zen, kontuan harturik UEUren espiritua eta funtzionatzeko modua unibertsitarioa eta publikoa zela. Horretarako, harremanen azpi-batzordea sortu behar zen, Baleren Bakaikoa, Koldo Gorostiaga eta Joseba Agirreazkuenaga izan ziren horko kideak. Edozein kasutan, UEUk egokitze juridikoa landu behar zuen eta horretarako beharrezkoak ziren estatutuak eta memoriak prestatu behar ziren.
‎Arrazoia benetakoa izan arren, adierazgarria da unibertsitatearen inguruko eztabaida pil pilean zegoen garaian, euskararen aldeko taldeek bazterrean uztea UEUren indartzea ekarriko zukeen gaia. Are gehiago, Jakin aldizkariaren ustez, «Batzarre honetatik sortu behar litzateke, euskal Unibertsitatearen oinharriak eta proiektu bat aztertu, landu eta proposatuko lituzkeen Batzordea: euskal unibertsitatearen batzordea»102.
‎Lehenengoan UEUren idazkaritza iraunkorraren osaketa iragarri zen, «guttienez pertsona batez zuzendua» eta sailburu batzuk erdi liberatu moduan aritzea ezinbestekotzat jo zen. Bigarren puntuan «euskal kultur erakunde orokor eta koordinatzaile bat» sortu beharra adierazi zuten Uztaritzen bildutakoek. Hurrengo puntuan «euskal politik, erlijio eta kultur erakunde guztiei hauxe eskatzen diegu:
‎Una universidad de índole abierta, europea, interna cional, con gran flexibilidad y movilidad de contrato»12 Are gehiago, José Luis Orellaren ustez, «La vida universitaria quedaría organizada en paralelo, dos distritos, dos universidades, dos series paralelas de centros educacionales»13 Antzeko iritzia plazaratu zuen Paulo Agirrebaltzategik Jakin en: Euskal Unibertsitatea erdal unibertsitatetik kanpora sortu behar zen, euskal kultura tradizioan eta Euskal Herri ren kultura dinamikan txertatu behar zelako14 Dena den, 1977ko udazkenean, Bilboko Unibertsitateak Arabako eta Gipuzkoako ikastetxeak bereganatu zituenean, ordura arte Euskal Unibertsitatearen alde lanean aritu ziren gehienek ñabardura horiek alde batera utzi zituzten eta unibertsitate, zahar-berritua, onartu zuten.
‎LAUrekin «tendremos una Universidad radicada en el País Vasco, pero no una Universidad Vasca, ni una Universidad eficaz». Gazte horien ustez, Eusko Kontseilu Nagusiak sail berezi bat sortu behar zuen unibertsitatearentzako, unibertsitatearen transferentzia negoziatu behar zuen eta Euskal Unibertsitatearen araudia zehaztu. Horrek euskara eta euskal kulturaren garapena babesteaz gain, Espainiaz kanpoko ereduak eta irakasleak erabili behar zituen.
2004
‎Zicntzia politikoaren ikerketa objektua errealitateanazaltzen diren politikck osatzen dute. Fiiosofia Politikoaren ikerketa objektua, aldiz, errealitatean sortu behar duen politika modua da, hots, izan behar duena. Bestela esan, haienartean aurkitzen dugun adostasun falta da filosofiaren historian aurkitzen dugun izateareneta izan beharraren arteko (sein eta sollen) aurkakotasuna, Hume-k azaldu zuenez, aurkakotasun horretan nahitaez/«/ «zw nafwrafisfarekin egiten dugu topo, hau da, behar izatetikizatera pasatzeko ezintasunarekin.
‎Norberarengandik hasi behar da, baina pertsonaren eta komunitatearen autoeraketabiak batera egin behar dira: gizaki autoeratu eta duina sortu behar da, eta, aldi berean, gizarte autoeratua, funtzio ekonomikoetan, sozialetan zein kulturaletan» (Udaondo et al., 2000). Esan daiteke, autoeraketak indar eraldatzailea daukala:
2005
‎bere testuingurutik ateraz. Benetako arazoa desitxuratu egin da, eta horregatik hain zuzen ere, sortu da gatazka hau, inoiz sortu behar ez zena, alegia.
‎Memoria ez da ikastetxeko sektore bakoitzak egindako txostenen bildumaedo batuketa. Txosten horien azterketa egin ondoren, agiri koherente etabateratu bat sortu beharra dago, hobekuntza proposamenen artikulazioa etakoordinazioa ahalbidetuz.
‎Banakako lanerako eta talde lanerako eremuak sortu behar direla ez ahantzi.
‎Azaleko lurrikaren izaera konpresionalak ez du zalantzarik sortzen, bi plaken arteko mugimendu konbergenteak eragiten duelako konpresioa. Litosfera mantuan barneratzearen arrazoia jadanik hondoratuta dagoen lauzaren zatiak eragindako bultzada bada, Wadati Benioff eremuaren azaleko lurrikarak estentsioaren eraginez sortu behar dira. Sakonean, lauzaren hondorapenari mantuak gero eta eragozpean handiagoak jartzen badizkio, lauzaren eremu sakonek lauzaren gaineko eremuen gainzama jasan behar izango dute, eta bertan konpresioz sortutako lurrikarak izango dira.
2006
‎Mundu berria eta gizaki berria sortu behar dira iraganari, Erdi Aroari, bizkar emanez, antzinakoengan arrazoiaren baitako konfiantza ostera aurkituz eta lanari, ekoizpenaren antolamenduari, truke askatasunari eta legearen inpertsonalitateari berebiziko garrantzia aitortuz. Lilura galtzea (desilusioa), sekularizazioa, arrazionalizazioa, agintaritza arrazional legala, erantzukizunaren etika:
‎Beraz, kapitalismoak, kontradikzioak? izateak ez du esan gura halabeharrez kontradikzio horiek konpontzeko dinamika historikorik sortu behar denik. Aitzitik, arrazionalizazioak, ordura arte ezezaguna izan den oparotasun materiala sortu duenez (beronen banaketa beste upel bateko sagardoa dela erantsiko diot), gerora saihestezina den bereizketa estimulatzen du:
‎Aitzitik, ilustrazio arrazionalak errespontsabilitatearen alde egiten du: geure ekintzen azken zentzuari buruz jabetu beharraren aurrean jartzen gaitu, eta batez ere, ikusarazten digu zentzu hori indibiduoak berak sortu behar duela, munduak berak ez baitu inongo, berezko, balio edo zentzurik; gizakiak dira interpretazio anitz eta kontraesankorren bidez munduari/ bizitzari zentzua eman diezaioketenak.
‎Aditu horrek dioenez, engainuzko publizitateak benetako uste okerra sortu behar dio hartzaileari eta ez dira nahikoak hartzaileak jasotzen dituen itxaropenak.
2007
‎Hiru egiturak bigarrenmailan geratuko dira korporatiboki, eta komunikazio korporatiboari dagokionez, talde komun bezala azaltzea izango da helburua. Alegia, helburua taldehori azaltzea da, baina, noski, hori azaltzeko lehenengo taldea sortu behar da.Sortzeko hortxe gabiltza ezaugarriak ezartzen, balioak, pertsonalitatea, nolasolas egin duen, norekin.... ezaugarri guztiak zehazten. Hori duguerronka, zer nola jantzi gaur egungo korporazio berria.
‎Komunikazio arazoak edo beharrak baldin baditu enpresa batek, komunikazioan adituarengana jotzen du eta berau izango da, beraz, estrategiaren arduraduna. Diskurtso koherente bat sortu behar du, kanpora, barrura... publiko ezberdinenartean sinesgarria izan behar du...
‎Horretaz gain, argi dago, prentsa bulegoak sortu behar duen informazioaerakundearen aldekoa izan behar duela. Horrek ez du esan nahi intoxikatzera heldubehar dutenik, baina argi dago beren buruaren kontra ere ez direla arituko.
‎Antolaketa osoari errepaso on bat eman behar dio, kontrolguneak sortu beharditu, komunikazio kanalak sortu behar ditu antolaketaren esparru ezberdinetan, etagizartearekiko hartzen duen konpromiso hori bere marka gisa erabili behar du.Hauxe da, beraz, gizartearen aurrean erantzukizunez jokatu nahi duen enpresa batieskatzen zaiona: «Egin ezazu, bete legeak, hartu konpromisoak, berrantolatu zurekudeaketa eredu honi erantzun ahal izateko eta esaiozu gizarteari».
‎Berdin berdin komunikabideekin. Ez dakit nola, baina komunikabideekinenpresok beste harreman sare bat eratu behar dugu, nola edo hala, konfiantzaesparruak sortu behar ditugu. Aintzat hartu behar dugu elkar.
‎Aberastearekin nahikoa zuenez, ez zuen sarrerarik ukan botere politikoan.Zibilizazioaren ikuspuntu frantsesari atxikia bizi zen, aristokrazia berekoiaren aurrean, bere asmoetan sakabanatua eta zapuztua. Egoera horren aurrean, klase honek berezitasun nazional baten ideia sortu beharra zuen, Alemania beste herrialdeetatik bereizteko batasuna sortzea: «Burgesia jantziak izateko arrazoi bat eta justifikazio batatzemango du bere egite intelektualen balioan.
‎nork dubere burua gobernatzeko eskubidea? Nork esan behar du zein eta nor den nor hori. Norberaren baitatik sortu behar omen da hau. Eta gizarte determinazioak ikusirikhorrek ezinezkoa dirudi.
‎kultura nazionala edo herri kultura merkatuan lehiatu behar dira, botereakneutro behar du kultur arazoetan. Orain, mundu osoko kontsumitzaile homogeneoak sortu behar diren honetan, ezin da tematu nork berea defendatze itsuan, batez ere, bere hori txiki txikia denean.
‎2.3.5 Euskal kulturgintzaren haztegiak: eragileak sortu beharraz
‎Norberaren estiloak bereizgarri behar du garai honetan, are gehiago Artean. Edertodago, beraz, estilo hori tradizioa berresten bizi behar duten langintzetan, bainakodeak apurtuz berriak sortu behar dituztenean gaitza da estilo jakin bati begiraegotea, batez ere, estilo hori zertan den argi ez badago. Zumetaren koadroak, esaterako, euskal koadroak al dira?
‎Ildohorretan, behatzaileak informazioa oroimenean biltzeko gaitasuna izan behar du (ikaskuntza latentea). Horretarako, jokabidearen irudi bat sortu behar du buruan.Horri dagokionez, aipatu behar da behatutakoaren zailtasun mailak baduelaeraginik; izan ere, oso zaila denean, litekeena da pertsonak aukera gutxiago izateaeredu hori kodetzeko, gordetzeko eta errepikatzeko.
‎Ez dute boterearen araberako hierarkiarik sortu behar; hau da, ez dute saiatubehar beren esana inposatzen beldurraren, mehatxuaren, garrasiaren eta antzekobideen bitartez.
‎Ez da hitz egitea eta kito. Argudiatzea zerbait azaltzea da, halakogan adostasun sentipen bat sortu behar baitu, norberaren arrazonamendua konben moldez non tesia argi eta garbi azaltzeaz gain, erakargarri izateaz gain, entzuleentzimendura eramateko, nahiz iragartzen edo iradokitzen diren ekintzetan parte har dezan pertsuaditzeko.
‎Berdin literaturan: inorena imitatzen ez baino (besterenetik ikasi bai), hizkuntza bakoitzak literatura propioa bere baitatik eta bere gisara sortu behar du806 Hizkuntzaren karakterea eta literatura, orokorki artea eta sorkuntza izpirituala, euren arteko elkar eragintzan, Humboldt-ek behin eta berriro tratatu du. Bere konferentzia batek Berlingo Zientzietako Akademian «Letrazko grafia eta bere zerikusia hizkuntzaren egitamuaz» jorratzen du, hipotesizatuz hizkuntzen aiurri diferenteak eragin dituela idazkera hieroglifikoa (egiptoarra), ideografikoa (txinoa), alfabetikoa (feniziarra), eta idazkerak gero hizkuntza horien aiurri bilakaeran eragin duela807 Badu beste izkributxo bat, amaitzeke gelditua, gai horrekin konferentzia akademiko bat prestatzen eragon zela, erakusten duena808; eta hirugarren bat ere, fragmentoa, orobat, hizkuntzaren aiurri nazionalaz artikulu izatekoa809 Azken horretan irakur daitekeenez, hizkuntzaren aiurria eta berekitasuna sorkuntza poetikoan atzematen da zoliena; naturalkiago, herriaren bizitza bizi arrunteko sorkuntzetan (ahozko literaturan); baina hizkuntzaren indibidualtasuna eder ederrenik eta espresiboenik, arimaz beteenik, harritzen gaitu?, elkarrizketa filosofikoan agertzen ei da810.
2008
‎Gipuzkoako Diputazioaren aginduei jarraiki, auzokideen batzarrak, beharrezkoa gertatuz gero, mugara joan behar zuten soldaduen zerrenda egin zuen. Herrialdean 4.600 soldaduk osaturiko indarra sortu behar zen, eta Eibarri hiru konpainia prestatzea egokitu zitzaion, teorian behintzat, bi hilabeterik behin txandakatu zirenak muga ondoko zerbitzuan. Diputazioak ohartarazten zuenez, tertzioetako kideak entrenamendu militarrak egin behar zituzten, aste birik behin gutxienez.
‎Aldaketa fisikoak gertatzen dira eta irudi berria sortu behar du.
‎Irakurtzea ez da hitzen esanahietara sartu eta esanahiak edozein modutan pilatzea. Testua ulertzeko, erlazioak sortu behar dira esanahien artean, eta hori egin ezin dugunean, ez dugu ulertzen. Idaztea ere ez da oroimenean ditugun datuak eta ideiak bat bestearen atzetik jartzea; datu eta ideia horien artean erlazioak sortu behar dira; egitura, koherentzia eta hierarkia jakin bat eman behar zaie, idazleak dituen helburuen eta irakurlearen izaeraren arabera.
‎Testua ulertzeko, erlazioak sortu behar dira esanahien artean, eta hori egin ezin dugunean, ez dugu ulertzen. Idaztea ere ez da oroimenean ditugun datuak eta ideiak bat bestearen atzetik jartzea; datu eta ideia horien artean erlazioak sortu behar dira; egitura, koherentzia eta hierarkia jakin bat eman behar zaie, idazleak dituen helburuen eta irakurlearen izaeraren arabera. Proposizioen barnekoak nahiz proposizioen artekoak izan daitezke testuko zatien arteko erlazioak.
‎Diktaketak, berriz, grafemen irudia barneratuta izatea, soinuak eta grafemak erlazionatzen jakitea, eta, soinuetatik abiatuta, grafemak idaztea eskatzen du. Idazketa sortzailearen kasuan, aldiz, norberak sortu behar du idatzi behar duena; ez da kanpoko kinadei zuzenean erantzunez sortzen den idazketa.
‎Kooperatiben errealitatean, organo hauek sortu behar izateak Errektore Batzordearen jarduera eskasa edo ezegokia baino ez du adierazten. Errektore Batzordeak kontuen jarraipen eta zaintza eraginkorraren ardura hartu luke eta, horretarako, behar izanez gero, kanpoko aholkularitza berjabea erabil daiteke edo, bestela, batzordean sorturiko azpibatzorde bat horretarako sortu109.
‎Kontuaren erro katalogoa sortzea eta baimenak doitzea. Kontuan hartu behar da administratzaileak sortu behar duela katalogo hori, baina jabea eta taldea erabiltzaile berriari dagozkionak izan behar direla. Lan horretan chown eta chgrp komandoak erabil daitezke.
‎Linux sisteman swap motako partizio bat sortu behar da beti, alegiazko memoriak (memoria birtuala ere esaten zaio) behar duen disko zatia bertan kokatzeko. Ikusiko dugunez, partizio hori ez da muntatuko fitxategi sisteman.
‎5 Egunero erabiltzaile baten disko erabileraren konparaketa egiten duen scripta. Probatzeko, aurretik du.sav fitxategia sortu behar da:
‎echo ez da aurkitu. Aurretik sortu behar zen
2009
‎Berehala, oso nabarmen gelditu zen bi bandoen arteko desoreka. Matxinatuekzuten nagusigo militarrari aurre egiteko, errepublikarekiko leialak hala moduzkoeta bat bateko defentsaguneak eta taldeak sortu behar izan zituzten. Aitzitik, EmilioMola eta Camilo Alonso Vegaren aginduetara zeudenek, laster oso, gerrarik latzena aurrera eramateko prest zeudela argi laga zuten.
‎Gizon eta emakume biktima horien oinordekoekez zuten aukerarik ez biderik izan horretarako, zenbaitetan biktimak non ehortzitazeuden ez zekitelako eta beste zenbaitetan errituala bera galarazita zutelako. Horrenaurrean alargunek edota gainerako ahaideek beraien mekanismoak, memoria lekusinbolikoak sortu behar izan zituzten maite izandako haien memoria iraunarazteko.Adibidez, fusilatua izan zen bere aitaren gorpuzkiak non zeuden ez zekien G.N.G.andreak «Epitafio para una tumba ignorada» izeneko narrazioan hauxe idatzi zuen16:
‎Idazleak eta kazetariak ez genituen ia ezagutzen. Baserritarrak kenduta, irakurle berriak sortu behar genituen. Astekari bezala irauteko iragarkiak ere lortzea beharrezkoa zen.
‎Itxaropen haize horiek hauspoturik, batetik, eta abiatzear zen arorako euskarazko prentsaren batasuna eta elkarlana aldarrikatuz, bestetik, lehenago esan dugun moduan Euskal Kazetaritzaren Urtea gisara bataiatu zuen 1976a Zeruko Argiak; Anaitasunak ere lema horri eutsi eta berehala egin zuen bat Zeruko Argiakoek jotako erronkarekin. «Euskal kazetaritza irmo bat sortu behar dugu. Euskaldunon iritzi, lan arazo, jokabide eta ametsen berri emango duen kazetaritza behar dugu» zioen Zeruko Argiaren editorialak 1976ko urtarrilaren 4an kaleraturiko zenbakian.
‎ESen hamaika aginduak ezagututa ez zegoen zertan talde berririk sortu beharrik. Egindakoa aztertzea, kritikatzea eta hobetzea nahikoa eta sobera zen.
‎Azaldu berri ditugun deskribatzaileak estandarrak dira, edozein programak erabil ditzake. Dena den, fitxategiekin lan egiteko, fitxategi bakoitzeko deskribatzaile berri bat sortu behar da lehenbizi. Deskribatzaile berriak nola sortu eta erabili fitxategiei eskainitako atalean azalduko dugu.
‎Argiago ikusteko, demagun adibideko 155.233.0.0/ 16 sarea erakunde batena dela, eta erakunde horrek 10 egoitza dituela toki desberdinetan. Horregatik sortu behar izan ditugu goiko 16 azpisare helbideak. Baina gerta liteke, halaber, 155.233.16.0/ 20 azpisarea kudeatzen duen egokitzako arduradunak beste azpisare batzuetan egituratu nahi izatea helbideratze eremu hori, bere sail bakoitzeko azpisarea bereizteko.
‎Nork eta nola eraikitzen du DNS den datu base banatua? Hasiera batean, DNS zerbitzari bakoitzeko edukiak estatikoki konfiguratuta zeuden, hau da, zerbitzariaren kudeatzaileak sortu behar zuen DNS fitxategia eskuz. 1997ko apirilean proposamen bat egin zen lan hori dinamikoki egiteko, sarearen bidez. Proposamena RFC 2136 agirian dago.
‎Arakatzaileak aplikazioko bezeroaren zeregina bereganatzen du. Hau da, web aplikazio bat garatzen dugunean, ez dugu bezerorik sortu behar, webarena erabiliko baitugu. Horretan datza web aplikazioen erakargarritasunetako bat, ahalbidetzen baitu sare aplikazio berriak masiboki eskuragarri jartzea, erabiltzaileen konputagailuetan inongo software berririk instalatu beharrik gabe.
‎«web aplikazio», hori besterik ez baitu sortu behar aplikazio berria
‎Era berean, sare mailako arazoa konpontzeko erabilitako txartela sarbide mailako entitate bat da. Aplikazio mailan gertatzen den bezala, makina desberdinetan dauden sarbide mailako entitateen artean ere elkarrizketa bat egingo da, eta elkarrizketa hori arautzen duen sarbide mailako protokoloa sortu behar da. Bi maila horien protokoloak guztiz ezberdinak dira.
‎Horren emaitza izango da testu zifratua. Deszifratzeko, bit katea sortu behar da berriro, eta testu zifratuarekin XOR egin.
2010
‎Hasteko, gaur egun Euskal Herriak ez du konpetentziak dituen organo politiko administratibo juridiko legislatibo bat. Hau da, ez dauka legezko entitaterik.Are gehiago, hori gutxi balitz, Gaztela Leon, Kantabria, Errioxa, Aragoi, gainerako Akitania eta Biarnoko lurraldeekin derrigorrez sortu behar ziren loturak etakoordinazio ahaleginak ez dira normalean gertatzen.
‎– Horretarako sortu behar diren plangintzak eta normak (baliabide jurudikoadministratiboak).
‎Merkatu libreko politiken arabera, eskaintza eta eskaeraren arabera sortu behar dira salneurriak eta hauek bakarrik izan behar dira baliabideak esleitzeko erreferentzia, gobernuen inolako esku hartzerik gabe.
2011
‎Ainhoa Etxebeste dugu esperientzia horretako burua, irratitik datorren kazetaria baina telebista ereezagutzen duena. Hiru asterik behin erreportaje bat sortu behar zuen hiru medioetanerabilgarria (beti euskaraz eta gaztelaniaz, komunikabidea kontuan hartuta); pertsona bakarra hiru euskarrietarako, beraz. Esparru horretan, hedabide bakoitzekobarne sinergiez gain, bestelako eremuen arteko bizikidetza lortu behar da.
‎Zuzendaritza berriak bere proiektua definitu behardu, zentzu batean edo bestean. Une honetan multimedia taldeak geldirik daude.Zuzendaritzak ilusioa sortu behar du eta akuilagarriak ipini behar ditu, kazetariek bereneuskarria edo saila gaindi dezaten (ZE2).
‎gehien erabiltzen den deuseztasun karia da hau. Bere eremuan, ez da nahikoa izapidetze prozesalaren urratze hutsa; honek herritarrarengan babes gabezia sortu behar du, bere defentsa eskubidea zuzenean urratuz. Gainera, babesgabezia hori beti izan behar da epai organoari egozgarria, inoiz ez herritarraren ardura gabeziari.
‎Izan ere, 1976/ 77an Zientzia Fakultatean 400 ikasle zeuden euskara ikasten273 Bestalde, fakultateetako eskaria asetzeko, orduka ordaintzen zitzaien irakasle monitoreak hartu zituen. Zientzia Fakultateko euskaraeskolak unibertsitateak ordaintzen zituen274, harik eta errektoregoak diru kopuru hori, Zientzia Fakultateko karrerako laugarren eta bosgarren mailetan sortu behar zen euskara zientifiko teknikoko irakasgaiaren irakasleen soldatetara berbideratu zuen arte, Euskal Kulturaren Beharrizan Unibertsitarioetarako Lantaldearen txostenak gomendatzen zuenari jarraituz275.
‎«Ez genuen testurik Morfologia, Sintaxia zein Hizkuntzaritza eskolak emateko. Dena guk sortu behar izan genuen. Urte ederrak izan ziren, ilusioz beterikoa, baina era berean, urte latzak» (Etxeberria, 2003).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia