2023
|
|
— B ikasleak: ahozkoaren ulermenean DBH bukaerari legokiokeen B2 maila dauka; ahozkoan, hizkuntza akademikoan (HGAK) ere B2 maila dauka, baina
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunetan B1 dauka, hau da, legokiokeen mailatik behera dago. Irakurriaren ulermenean eta idatzian legokiokeen maila ematen du (B2).
|
|
— C ikasleak: ahozkoaren ulermenean,
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunetan (PAOKT) B1; hizkuntza akademikoan B2; hitz egitean, pertsonen artekoan, (PAOKT) A2-B1 eta hizkuntza akademikoan B1 Irakurriaren ulermenean eta idatzian B1 maila. Ikasle honek tarte handi samarra dauka hobetzeko euskara mailari dagokionez, bai maila akademikoan, bai pertsonen arteko komunikazio-trebetasunetan.
|
|
Eman dezagun DBHko 4 mailako ikasgela batean gaudela eta hiru ikasle horiek talde-lan batean (kooperazio-taldetan) jartzen ditugula, inolako esku-hartze didaktikorik gabe. Beraien artean hitz egiteko, apika,
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak (PAOKT) paratuko dituzte martxan. Haien artean nahiko maila desberdinak dituztela ikusi dugu (C1, B2, B1).
|
|
Bidenabar, zehaztasun handiagoa izatea irteera-profilari eragiten dioten hutsuneak neurriz eta garaiz konpentsatzeko lagungarri izango zaigu. Adibidez, euskaraz eroso aritzeko,
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunetan (PAOKT) ikasleen irteera-profilak B2 edo hortik gorakoa izan beharko lukeela esatea ez da astakeria, trebetasun horretan B2-C1 mailak adin horretako ikasleen arteko komunikazio beharrak ase behar dituelako: hizkuntzaren adierazkortasuna, ñabardurak egiteko gaitasuna, jarioa, ironia adierazteko gaitasuna, barre eragiteko gaitasuna, modalizazioa egitekoa, hitz-jokoak sortzeko gaitasuna, arintasuna7.
|
|
Ikasleen ahozko komunikazioa eskolan lantzeko aukerak eta oztopoak 16 aintzat hartzea beharrezkoa da,
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunei egiten baitie erreferentzia: " Hizkuntza komunikaziorako konpetentziaren funtsa interakzioa da —ahozkoa, idatzizkoa, zeinatua eta multimodala—, koherentziaz eta egokitasunaz eginda, hainbat esparru eta testuingurutan eta hainbat asmo komunikatiboarekin aritzeko.
|
|
Azkenik, ikasleen ahozko komunikazio gaitasunetan
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak (PAOKT) ikasgela berean anitzak izan daitezkeenez (beste trebetasun batzuk ere bai), lagungarri izan dakiguke Tomlinsonen (2003) ikasgela dibertsifikatua zer den gogoratzea eta aniztasun horri erantzuteko moduak gogoan izatea, ikasleen ahozko komunikazio gaitasunetan egon daitezkeen hutsuneak konpentsatzeko.
|
|
• Sekuentziak testu generoen lanketen gainean egituratzen dira, besteak beste. Hori dela eta, gure egoeran, aurretik aipatu ditugun arrazoiak kontuan hartuta, ezinbestekoa da elkarreragina landuko duten sekuentziak diseinatzea, ziklo bakoitzean bana gutxienez, ikasleek
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio trebetasunak eskura ditzaten.
|
|
Cummins-en (2002) bereizketa aintzat hartuta ahozko komunikazio gaitasuna aletzen saiatzen baldin bagara, hizkuntzaren gaitasuna bi trebetasun nagusitan banatuta dago: batetik,
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak (elkarreraginerako gaitasunak) (PAOKT) daude, eta, bestetik, hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboa (HGAK). Eskolak horietako zein landu beharko lukeen gure kasuan erabaki edo gogoratu beharko genuke, betiere jakinda bi gaitasun horiek elkargurutzatzen diren bi continuum gisa ulertu behar direla (Cummins, 1981a) 2 Elkarreraginerako gaitasunak (PAOKT) eskolan lantzeak, euskararen kasuan, ikasleen hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboari mesede eginen liokeela pentsa daitekeenez, eta kontuan hartuta pertsonen arteko oinarrizko komunikazio-trebetasunak gehienbat ahozkoan gertatzen direla, ahozkoa lantzea eskolaren eginkizun saihetsezina dela ondoriozta daiteke.
|
|
batetik, pertsonen arteko oinarrizko komunikazio-trebetasunak (elkarreraginerako gaitasunak) (PAOKT) daude, eta, bestetik, hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboa (HGAK). Eskolak horietako zein landu beharko lukeen gure kasuan erabaki edo gogoratu beharko genuke, betiere jakinda bi gaitasun horiek elkargurutzatzen diren bi continuum gisa ulertu behar direla (Cummins, 1981a) 2 Elkarreraginerako gaitasunak (PAOKT) eskolan lantzeak, euskararen kasuan, ikasleen hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboari mesede eginen liokeela pentsa daitekeenez, eta kontuan hartuta
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak gehienbat ahozkoan gertatzen direla, ahozkoa lantzea eskolaren eginkizun saihetsezina dela ondoriozta daiteke.
|
|
Euskaraz honela jaso ditugu:
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak (PAOKT) eta hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboa (HGAK).
|
|
Beste modu batera esanda, gure kasuan, murgiltze ereduan, eskolak ikasleen ahozko komunikazio gaitasuna lantzeak Cumminsen
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak lantzen dituela esan nahiko luke, Garziaren hiztun onak sortzen dituela hizlari bihurtzeko bidean eta, Aldasororen arabera, ikasleak erregistro ez-formaletan trebatzen dituela.
|
|
Ikasleen euskara mailaren irteera-profilean sakontzeko eta zehaztasun gehiago ezartzeko asmoz eta proposamen bat egite aldera, Europako Markoak4 ezarritako mailak eta Cumminsen
|
pertsonen arteko
oinarrizko komunikazio-trebetasunak (elkarreraginerako gaitasunak) (PAOKT) eta hizkuntza-gaitasun akademiko-kognitiboa (HGAK)
|