Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 10

2007
‎Horren haritik uler daiteke, ere, zergatik gorago hezkuntzaren alde sozio-kulturala aztertu dugun —sozializaziorik eta enkulturaziorik gabe ez dago gizakiaren pertsonalizaziorik—, baita zergatik Deweyk —adibidez—" hezkuntzaren funtzio eta espiritu sozialaz" 96 hitz egiten digun. Hezi nahi duenak, bestela esanda, nahitaez hartu behar du kontuan pertsonaren dimentsio komunitarioa —gizabanakoari lagundu egin behar dio bere gizartearen kide on bat izaten—, eta horrek, jakina, erantzukizun etikoa dakar berarekin. " Bizitza sozialean parte hartzeko gaitasuna garatzen duen hezkuntza", honela jarraitzen du aurrerago Deweyk," morala da" 97 Hausnarketa etiko pedagogiko horrek, alabaina, ezinbestean garamatza giza aniztasuna bere historizitatean kontsideratzera, alegia, gizabanakoen eta gizataldeen berezitasun sozialek eta kulturalek hemen ere duten esanahia aztertzera.
2010
‎Francisco Menesesek eskerrak eman zizkion proiektuari Espainiako elkarteen artean egin zioten harreragatik, eta azaldu zuen «gure semeak txirrindularitza bezalako jolas eremu batean bizi izan duen integrazio eta gainditze esperientzia partekatzeko» ideiarekin sortu zela ibilbidea. Bestalde, Juan Sebastián Menesesek ingurune pertsonal eta familiarraren eginkizuna azpimarratu zuen, “integrazioa alternatiben bidez eraiki eta esperimentatzeko, gure kasuan, txirrindularitzaren bidez, alegia, irtenbide terapeutiko gisa zehazteaz gain, pertsonaren dimentsio soziala eta integrala sustatzen baitute”.
2011
‎premisa jakin batetik abiatuko naiz eta ez da berria, ekimen interesgarrienak pertsonaren baitako aldaketan oinarritzen dira. Aurrekoa, beste modu batera esanda, gizateriaren etorkizun hobea lortzen joateko esanguratsuak izango diren prozesuek pertsonaren dimentsioa izango dute ardatz. Edo ez dira izango.
2018
‎Organismoaren kalte morfologiko/ funtzionala profesional teknikoak (medikoak) sendatuko du, eta pazientearen funtzioa preskripzio diagnostiko eta terapeutikoan agindutakoa betetzera mugatuko da. Nagusia den eredu horrek pertsonaren dimentsio psikosoziala ulertzeko arazoak ditu, ez du ikuspegi holistiko edota ekologikorik. Eredu horren ezaugarri nagusiak honako hauek dira:
2020
‎Materialismoari ere kosta egin zitzaion pertsonaren auzia berariaz alboan uztea (oroit Garaudy eta Schaff). Ingurumari hartan, pertsonaren dimentsio transzendentea eta zentzuaren bilaketa (plano indibidualean, historikoan eta kosmikoan), aldez edo moldez, lehen lerrora itzuli ziren.
2021
‎Egile berek azaltzen digute jolas bakoitza sistema praxologikotzat har daitekeela, jarrera motore ezberdinak eragiten dituztenak eta horrek jolasean ari den pertsonaren dimentsio biologiko, kognitibo, emozional eta erlazionala islatzen dutela (ibid. 2017, 88 or.).
2023
‎Jolas, joko eta jarduera ludiko bakoitza jarrera motore ezberdinak eragiten dituen sistema praxiologikotzat har daiteke. Horrek, jolasean ari den pertsonaren dimentsio biologiko, kognitibo, emozional eta erlazionala islatzen du (Millares et al. 2017), eta, horren bitartez, pedagogikoa izango den esku hartze bat egiteko aukera ematen du; testuinguru emozional positibo batean garatzen dena, haurrak motibatzen dituena. Izan ere, emozioek lotura zuzena dute jolasekin (Guirado 2021) eta jarrera motore ezberdinetatik jolasak (zehazki jolas kooperatiboak) dira emozio positibo gehien estimulatzen dituztenak (Jaqueira et al. 2014).
‎Guiradok (2021: 125) azaldu du, jolas bakoitza jarrera motore ezberdinak eragiten dituzten sistema praxiologikotzat har daitekeela, eta horrek jolasean ari den pertsonaren dimentsio biologikoa, kognitiboa, emozionala eta erlazionala islatzen duela.
‎Osasuna gaixotasun eza da, organoen isiltasuna. Eredu horren ikuspegia guztiz sendagarria zen eta ez prebentziozkoa eta are gutxiago osasuna sustatzearen aldekoa. Aurrerago, 1946an, Osasunaren Munduko Erakundeak (OME), pertsonaren dimentsio ezberdinak kontenplatu zituen osasunaren kontzeptuan: erabateko ongizate fisiko, mental eta sozialeko egoera, eta ez gaixotasunik edo ezintasunik eza bakarrik. Dubos ek (1967 urtea) osasunari ikuspuntu objektiboa eta egokitzapenarena txertatu zizkion:
‎Salutogenesiaren esanahia, etimologikoki, osasunaren jatorria da eta Aaronek, ahalegin edo saiakera honekin bultzatu nahi izan zuen terminoa (4, 6): Patogenizitatean zentratu gabeko ikuspegi positiboagoa sustatzea. Hau da, sendatzeaz gain, osasuneta ongizate maila ona bilatzea pertsonaren dimentsio fisikoan, psikikoan eta sozialean. Osasuna sortzen duen horretatik begiratzea. Hau da, gure bizi garapenean pertsonei on egiten eta laguntzen diguten faktoreak aurkitzea, horrek errazten duelako pertsonek, familiek eta komunitateek beren osasunaren gaineko kontrola areagotzea eta hobetzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia