2001
|
|
Adineko
|
pertsonak
gizartean txertaturik bizi, bere ongizatean eragin zuzena duten politiken taiuera eta aplikazioan aktiboki esku hartu eta belaunaldi gazteagoetako jendearekin bere ezagutza eta trebeziak jorratzeko aukera izan behar du.
|
2002
|
|
aurkitzen dugu iritzi publikoa azaltzeko ahaleginaren oinarri historikoetariko bat. John Locke-k adierazi zuen legez,
|
pertsonak
gizartea sortzeko biltzen dira, elkarrekin bizitzeko. Elkarbizitza gidatzeko arauak sortzen dituzte.
|
2007
|
|
Pertsonartekoezagutza gizakien arteko elkarrekintzak errazten dituen pertsonei buruzko ezagutzada. Ezaguera horri esker,
|
pertsonak
gizarte kategoriatan sailka ditzakegu; haienohiturak ezagutu ditzakegu; haiekin hitz egiteko testuinguruaren araberako estiloegokiak ikasten ditugu; haien sinesmenak, nahiak eta helburuak aurreikusditzakegu; eta zenbait egoeratan, haien jokabidea iragar dezakegu. Ezagutzasozietala, berriz, gizarteari buruzko ezagutza da, eta erakundeen ezagutza biltzendu; hain zuzen ere, erakundeen funtzionamenduari eta arauei, eta horietan agertzendiren rolei buruzko ezagutza.
|
|
Hipotesi horren arabera, pertsona batek gizarte mundua kontzeptualizatzeko eta mundu horren inguruan arrazoitzeko moduek zehazten dute errealitate horrekin duen eragin trukea. Gisa berean, esperientziek eta eragin trukeekeragin handia dute
|
pertsonak
gizarte munduaz dituen ikusmoldeetan eta arrazoitzeko eretan (Shantz, 1983).
|
2008
|
|
Gizarte bazterketa eta sinhogarismoa aliantza bat dira. Etxerik gabeko
|
pertsonak
gizartetik baztertuta sentitzen dira, nahiz eta, Arrels Fundaziok dioenez, “mundu guztia egon daiteke” egoera horretan. “Inoiz eragingo ez digun kanpoko inguruabar gisa ikusten dugu beti”, adierazi du erakundeak.
|
2009
|
|
Sareak mundu osoko 126 hiri biltzen ditu, eta 600 komunitate baino gehiago jarri dira haiekin harremanetan Espainian, oraindik ez dago hiririk sare horretan, baina Gijon, Oviedo, Girona, Sabadell, Bartzelona, Tarragona, Las Rozas (Madril), Sevilla, Estepona (Malaga) eta Cádiar (Granada) taldeek jakinarazi dute trantsizio horretan integratzeko interesa dutela. Era berean, zenbait
|
pertsonak
gizarte sare bat jarri dute abian Interneten, Espainian mugimendu hori bultzatzeko, eta, adibidez, hitzaldia emango dute Coruñako María Pita plazan urtarrilaren amaieran. Bestalde, erakunde independente gisa, nahiz eta antzeko helburuak izan, Post Carbon Institute k Estatu Batuetan “karbonoaren ondoko hiriak” defendatzen ditu, eta “Karbonoaren ondorengo hiriak:
|
2010
|
|
Egia esan, edozein musika mugimenduk dauka ezaugarri hori: kolektibo baten parte izateagatik,
|
pertsonak
gizartean (edo gizarte konkretu batetik at) bere lekua aurkitzen duenarena. Horren adibide gisa, film horretan agertzen diren rocker gazteak (mod ekin zerikusirik ez dutenak); horiek moto handiagoak zituzten, eta larruzko berokiak janzten zituzten.
|
2011
|
|
Sozialki, niretzat ederrena, NaBairen mozio bat aurrera atera izana politika osoko batzarrean: etxeko zerbitzuan lan egiten duten eta dependentzia duten
|
pertsonak
gizarte zerbitzuan sartu izana. Kongresuak aho batez onartua, orain Toledoko Itunean landu behar dena.
|
|
Herabetasuna eta fobia soziala ez dira gauza bera. Bietan
|
pertsonak
gizarte egoeretan deseroso sentitzen dira, eta besteengandik ebaluazio negatiboa jasoko duten beldur izaten dira; baina, herabetasuna, adinean aurrera egin ahala gutxituz joaten da eta fobia soziala, aldiz, larriagotu egin ohi da. Lotsatia den pertsona, harreman sozialetan deseroso sentitu badaiteke ere, egoera horiei aurre egiten die eta bizitza arrunta egiten saiatzen da.
|
2012
|
|
Salatu du onartutako neurriek mendeko pertsona anitz utziko dituela laguntza sistematik at. «Laguntzak jasoko dituztenek, gainera, gutxiago jasoko dute aurrerantzean», gaineratu du. Mendeko senitartekoak zaintzen aritzen diren
|
pertsonak
Gizarte Segurantzatik at uzteko neurria ere gogor kritikatu du. «Murrizketak, gainera, aldez aurretik izanen duten eraginari buruzko inolako ikerketarik egin gabe onartu dituzte, eta mendeko pertsonen eta haiekin bizi direnen iritzia jaso gabe», azaldu du Arboniesek.
|
|
2 Deklarazio honek ulertzen du asimilazioa, hau da,
|
pertsonak
gizarte hartzailean akulturizatzea, alegia, jatorrizko ezaugarri kulturalen ordez gizarte hartzailearen berezko erreferentzia, balore eta portaerak hartzea, ez dela inola ere derrigortua izango, askatasun osoz egindako aukeraren ondorioa baizik.
|
2013
|
|
Egialderen ustetan, borondatezko lanak egiten dituztenen kopurua urriagoa da krisi garaian, eta adimen urritasuna duten
|
pertsonak
gizartetik gehiago alboratzen dira. Bazterketa hori ahalik eta txikiena izan dadin lan egiteko prest daude, eta horregatik etorkizunean ere Gorabiden jarraitzeko asmoa dute gazteek.
|
|
Euskarak duen Framing Berri baten premia asetzeko proposamena Txostenari buruz hausnarketak – Maria Jose Azurmendi gora..., bultzatuta gaude (post-modernismoan adierazten zaigun bezala); 3) horregatik, kare morteroa edo antzekoa beharrezkoa zaigu: (1) psikologikoki beharrezkoa zaiguna, (2) eta soziologikoki egokitzera behartzen zaiguna, (3) kontraesanak sortzen dituen neurrian, psikosozialki nola bideratu, halako kare mortero batetara iristeko, beti ere
|
pertsonak
gizartean modu efizientean funtziona ahal izateko, baita euskararen alde ere. Berriro ere, diziplinartekotasunaren beharra, eta horretan ikuspegi psikosozialaren azpimarratzea.
|
2014
|
|
3) Suizidio anomikoa:
|
pertsonak
gizartearekin duen lotura bat batean aldatzen da, katastrofe bat gertatu zaiolako, eta ondorioz suizidatu egiten da.
|
2015
|
|
Hau da, Espainian lan egiten duten 272 pertsonatik (EPAren datuen arabera), horietako batek erakundearentzat egiten du. Mayorren arabera, «enplegua da tresnarik onena minusbaliotasunak dituzten
|
pertsonak
gizartearen parte izan daitezen». Horretarako, erakundearen Komunikazio zuzendaria azpimarratu behar da, «funtsezkoa izan baita pertsona ezgaituak lanpostua lortzeko egin duen ahalegina eta, prestakuntza aldi baten ondoren, gainontzekoen lana garatzea».
|
2016
|
|
Dramatismo merkean erori gabe, gizarte babesari loturiko burokrazia zenbateraino den kafkianoa, bihozgabea eta, areago, hiltzailea salatu du oraingoan zuzendari ezagunak. Demagogikoa eta panfleteroa dela esango du baten batek, baina guri oso errealista eta sinesgarria iruditu zaigu irudikatu duen sistema burokratikoa,
|
pertsonak
Gizarte Segurantzako zenbaki huts gisa tratatzen dituena, beharra duen jendea dela sinestea baino nahiago duena iruzur egitera datozela pentsatzea, Estatuaren kontura bizitzera. Beste aldean, biktima ahulen ordez pertsonaia indartsuak eraiki ditu zuzendariak, bizimodu duina lortzeko eta euren eskubideak defendatzeko borrokarako prest, erori ostean berriz altxatzeko eta elkarri laguntzeko prest, eta eraikin publikoen aurrean eszena bikain batean graffiti bidez administrazioaren hipokresia salatzeko prest.
|
|
Emozioak
|
pertsonak
gizartearekiko duen elkarreraginaren arabera garatzen dira. Baina garapen hori ez da bakarrik soziala; neurologikoa ere bada.
|
|
Izan ere, gaixotasun horri estigmatizazioa eta diskriminazioa oztopo izaten jarraitzen du, Autism Europe arabera, Espainian 450.000 pertsona baino gehiagori eragiten dien diagnostiko goiztiarra, tratamendua eta arazo hori pairatzen duen pertsonaren gizarteratzea eta laneratzea lortzeko. Artikulu honek autismoa zer den eta hori pairatzen duten
|
pertsonak
gizarte eta lan eremuan diskriminatuta ikusten direla adierazten du.
|
|
Frogatuta dago pertsona horien osasuna hobetu egiten dela lanak jendeari egiten zaizkionean eta haien ahalegina eta sentsibilitatea onartzen direnean. Pinturak, eskulturak eta argazkigintzak irudimena garatzeko, beren autonomia indartzeko eta integrazioa bultzatzeko balio die Badira zenbait erakunde, hala nola, 1996an sortu zen Aniztasunaren Kudeaketarako Europako Institutua, hainbat artistak hala nola, hainbat artistak sustatzen dutena, artearen bidez desgaitasuna duten
|
pertsonak
gizartean eta lan munduan sartzea helburu duena. Abenduaren 11n, Madrilen, ‘Artistas Divs@s.org’en erakusketa ikus daiteke, desgaitasuna duten pertsonek egindako azken pintura lanekin.
|
|
Eraikuntza araudiak ezartzeko talde handienak hartzen dirontuana k, ahalik eta jende gehien asetzearen helburuarekin. Orain arte, adineko
|
pertsonak
gizartearen zati txiki bat besterik ez ziren. Horrek esan nahi du, gaur eguneko eraikin gehienak ez direla pertsona nagusien ezaugarrietara egokitzen.
|
2017
|
|
Ostera, ADIN SOZIALA" soziokultural izenez ere ezagutzen dena (Cavanaugh eta Blanchard Fields, 2002)"
|
pertsonak
gizartean garai historiko jakin batean hartzen dituen rolei eta rol horiek betetzeko eraginkortasunari dagokie. Adin mota hori hainbat jokabide eta ohituratan islatzen da; besteak beste, janzkeran, hizkeran, besteekin harremanak izateko estiloan eta antzekoetan.
|
|
ez dute behar adina elikagai, eta egunean 1,25 dolar baino gutxiagorekin bizirik irauten dute. Espainian, populazioaren% 29,2 pobreziak eragiten du, hau da, ia 14 milioi
|
pertsonak
gizarte bazterketa jasateko arriskuan daude. Baina, posible al da egoera horretatik ateratzea?
|
2018
|
|
geroz eta arma gehiago edukitzeko nazioen arteko lasterketan, senar emazteen arteko ika miketan, gizarte baten barruko kulturen arteko liskarretan... Egoera horietako bakoitzean,
|
pertsonak
gizarte prozesu suntsigarri batean nahastuta geratzen dira, nahiz eta prozesuok inork desio ez dituen emaitzak sortzen dituzten.
|