2008
|
|
3 Enpresako zuzendaritza taldearen (lidergo faktorearen) eginbeharrik garrantzitsuena, ziur asko, giro aproposa sortzea da talde autoantolatu eta autoarautuek egitura burokratikoen lekua har dezaten. Horretarako, ezinbestekoa da lidergo faktore eraginkor baten lana, antolakuntza kultura kudeatuko duena; printzipio, balio eta sinbolo jakin batzuekin pertsona guztien batasun kultural indartsu bat lortuko duena; eta denok partekatutako bisio batekin
|
pertsona
oro noranzko berean gidatzeko gai dena.
|
2012
|
|
Giza garapenak hiru helburu edo dimentsio nagusi dauzka:
|
pertsona
ororen?, gaitasun fisikoen,?, gaitasun intelektualen eta?, gaitasun emozionalen garapen maximoa lortzea. Horiek dira giza garapen integralaren hiru dimentsioak.
|
2013
|
|
Nire ikerlanean ikus daitekeenez, pertsona gehienak hiltzeko eskubidea bizi kalitatearen gainbehera nabarmen bati lotzearen aldekoak dira, duintasunez hiltzeko eskubidea?. Hala, elkarrizketatu ditudan askok aldeko jarrera daukate
|
pertsona
ororen erabateko autonomiari begira eta beraien borondatea errespetatzea defendatzen dute, baina, beste alde batetik, «ez dute ulertzen» hil nahi izatea adierazte hutsa, besteentzako ageriko arrazoirik gabe, nahikoa izatea laguntza publikoa eskatzen duen eskubide bat emateko.
|
|
Eta horrexegatik, hots, eredu biografikoa demokratikoagoa jotzen dudalako (eskubideetan berdintzen baikaitu, gizartearen zati bakar batenak diren sinesmenetan oinarritu beharrean), lan saio honen helburuetako bat eztabaida piztea eta aldaketa soziala eragitea da. Hala, Teresa del Valle et al. (2002) oroitzean, emergenteak diren eta aztertzen dituzten fenomenoez gogoratzean, gure sentimendu eta energiak hiltzeko prozesuaren aldaketa soziala bultza dezaketelako ideiak ilusioa berritzen dit, modu horretan
|
pertsona
orok hiltzeko prozesua bere sinesmen intimoenei jarraiki eraikitzeko eskubidearen inguruko praktikak eta itxaropena nagusituz. Hiltzeko prozesuaren eta eutanasiaren inguruko eztabaida indartzeak, horrenbestez, biziaren aldi garrantzitsu horretan hainbeste pertsonak nozitzen duten gabezia demokratikoa arintzen lagun dezake.
|
2014
|
|
Eskubideen marko orokor batean eta gizabidezko jarduera bati dagokionez,
|
pertsona
orok luke izan eskubidea eragiten dioten gaiei buruzko egiazko informazioa jasotzeko, eta modu berean, pertsona orok luke izan esku bidea eragiten dioten gaietan parte hartzeko. Informazioa behar dute herritarrek, erabakiak modu egokian hartu ahal izateko.
|
|
Eskubideen marko orokor batean eta gizabidezko jarduera bati dagokionez, pertsona orok luke izan eskubidea eragiten dioten gaiei buruzko egiazko informazioa jasotzeko, eta modu berean,
|
pertsona
orok luke izan esku bidea eragiten dioten gaietan parte hartzeko. Informazioa behar dute herritarrek, erabakiak modu egokian hartu ahal izateko.
|
2015
|
|
Autonomia erkidegoetako legeek osasun laguntza aitortzen diete
|
pertsona
orori, kontuan izan gabe zein autonomia erkidegotan duten egoitza. Autonomia erkidegoek eskumena dute osasun eta higienean (bai garapen legegilea bai exekuzio garapena), farmaziako produktuetan (Estatuaren legegintzaren exekuzioan) eta antolaketa farmazeutikoan (eskumen hori bakarrik agertzen da autonomia erkidego batzuetako estatutuetan, baina Auzitegi Konstituzionalak ulertzen du osasun eta higienearen eskumenen barnean sartzen dela, osasun establezimenduak izateagatik; beraz, autonomia erkidego guztiek dute eskumen hori).
|
|
4) Erkidegoko hiritartasuna duen
|
pertsona
orok eta egoitza Euskadin duten guztiek zerbitzu sozialetarako eskubidea dute.
|
|
3 Sistemaren oinarrizko printzipioak unibertsaltasuna, batasuna, solidaritatea eta berdintasuna dira, eta Estatuari dagozkio antolamendua, jurisdikzioa eta gizarte segurantzaren inspekzioa. Hasiera batean, sistemak bakarrik langileak babesten zituen, baina ondoren, haren ezarpen eremua zabaldu da, jada ez direlako langileak eta haien senideak babesten bakarrik, baizik eta ezaugarri ez kontributiboak betetzen dituen
|
pertsona
oro ere. Aldaketa hori abenduaren 20ko 26/ 90 Legearen onarpenarekin egin zen, zeinetan gizarte segurantzaren pentsio ez kontributiboak onartu ziren.
|
|
3) Orokortasuna: beharrizan egoeran dagoen
|
pertsona
oro da onuradun.
|
|
Denborak esanahi berezia hartzen baitu espetxean; izan ere, kondenak denbora tarte kopuru bat baino ez dira (Matthews, 2003). Espetxeratua den
|
pertsona
orok etenaldi bat bizi ohi du, erlojuaren orratzak gelditu egin ohi dira beraien ordularietan eta mundu zein kultura berri batera egokitu behar dute. Denbora azkar pasatzea lehentasun bilakatzen da kartzelan.
|
2017
|
|
16 Platonen aburuz
|
pertsona
orok naturaz bilatzen du ongia. Gizaki batek ekintza gaizto bat burutzen duenean, hori ongia zertan datzan ez dakien seinale izango litzateke.
|
2020
|
|
36 Guztiz ohiz kanpokoa den zerbait da, baina Tribunalaren hitzetan, Konstituzioaren 266.1, 333, 334, 335 eta 336 artikuluen babespean egina. autoritatea usurpatu zuela. Ondorioz, Konstituzioaren 138 artikuluaren arabera, bere egintza guztiak" deuseztasun absolutuz nuluak" ziren. Bestetik, usurpazio adierazpenari buruzko akordioak Konstituzioaren 130, 131 eta 132 artikuluak" bortxatzen" zituela eta bereziki"
|
pertsona
orok Konstituzioa bete eta obeditzeko duen betebeharra".
|
|
Aldaketei uko egin gabe, hezkuntza eragile guztiei dagokie
|
pertsona
orori hezkuntza eskubidea bermatzea. Familiek, eskolek, administrazio publikoak, tokian tokiko gobernuek, elkarteek, gizarteeta kultura erakundeek dute horren erantzukizuna eta elkarlanean aritu beharra, sinergiak batu beharra, kontuan hartzen badugu eskolaz kanpoko jardunak ere berebiziko garrantzia duela heziketaprozesuan.
|
|
" Konpetentzia da ikaskuntzaeta hezkuntza etapa bakoitzeko eduki propioak modu integratuan aplikatzeko gaitasuna, jarduerak behar bezala egitea eta arazo konplexuak modu eraginkorrean ebaztea helburu dituena". Beharrezkoak dira, ezinbestean,
|
pertsona
orok behar ditugu eta geure burua" errealizatzeko, garatzeko, herritar aktiboak izateko, gizarteratzeko eta lan egiteko". Bigarren definizioan, berriz, gure hezkuntza sistema hobetzea azpimarratzen da, eta, aipatu dugun dekretua erreferentziatzat harturik, Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza Sailaren HEZIBERRI 2020 planean adierazten zaigu (2014:
|