2009
|
|
Euskaltzaindiak orain arte erabaki dituen arauak kontsulta daitezke, besteak beste: " Munduko estatu izenak, herritarren izenak, hizkuntza ofizialak eta hiriburuak" (38)," Santutegiko izen ohikoenak" (66)," Latin eta greziar
|
pertsona
izen klasikoak euskaraz emateko irizpideei buruzko erabakia" (76)," Euskal Herria izena" (139)," Antzinateko hirien euskarazko izenak" (147)," Espainia Frantzietako eskualdeen izenak" (151)," Europako eskualde historiko politiko nagusiak" (154)," Nafarroako udal izendegia" (155).
|
|
Zerbitzu honen bidez hizkuntzaren arlo desberdinetako Euskaltzandiaren erabakiak kontsulta daitezke: Gramatika, Onomastika (leku eta
|
pertsona
izenak eta abizenak), Lexikografia (aditzaren ingurukoak, atzizkiak, marratxoa), Morfologia (data, deklinabidea, zenbakiak), Sintaxia (juntagailuak).
|
2014
|
|
Funtsean, genero gramatikalik ez izatea da euskarari zama sexista arinduko liokeena, guztiz generizatuak diren beste hizkuntza batzuen aldean zailagoa gertatzen baita maskulino generikoaren bidez emakumea ikustezin egitea. Baina
|
pertsona
izenekin jazotako horrek erakusten du genero gramatikalik gabeko hizkuntza izateak ez duela ziurtatzen maskulino generikorik ez dela sortuko, eta are eta gutxiago sexismoan ez dela eroriko.
|
|
Jendeak pentsatzen du izen arrunten kasuan euskaraz sexu markarik ez dagoenez, sexu markarik gabeko
|
pertsona
izenak daudela, eta hori euskarazko sistemaren kontrako ustea da. Euskarazko izenak, ezagutzen ditugun neurrian, beti izan dira neska edo mutil izenak, ez dago izen mistorik.
|
|
Funtsean Butlerrek dioskuna da hizkuntzak, hainbatetan errealitatea deskribatzeko gaitasuna ez ezik, errealitatea moldatzeko eta sortzeko gaitasuna duela. Nago
|
pertsona
izenek, edo, bederen, euskal izendegiko hainbat izenek ez ote duten botere performatibo hori, desberdina baita norbaitek jaio denetik Ekaitz, Haritz edo Harri dela entzutea edo Estitxu, Lorea edo Maitane dela aditzea. Izen batzuek edo besteek oso desberdina egiten dute gure autoerrealitatea.
|
|
Hala ere, egungo genero ideologia gero eta gehiago auzitan jartzen den heinean, gero eta gehiago dira jendartean praktika disidenteak, esaterako, Euskaltzaindiak kontuan izan luke
|
pertsona
izenen auzia garrantzitsua dela jendarte parekideago baterako bidean bereizketaren kuestionamendua eta izen mistoen aldeko jarrera. Iruditzen zait Euskaltzaindiak irekitasunez hartu eta aztertu lituzkeela proposamen horiek, eta bereziki aintzat hartu lukeela hizkuntza ekintza eta gertakari soziala dela, garaiak, azturek eta pentsamenduek zedarritua.
|
|
Iruditzen zait Euskaltzaindiak irekitasunez hartu eta aztertu lituzkeela proposamen horiek, eta bereziki aintzat hartu lukeela hizkuntza ekintza eta gertakari soziala dela, garaiak, azturek eta pentsamenduek zedarritua. Era berean, kontuan izan lukeela
|
pertsona
izenen hau jendarte parekideago baterako bidean auzi garrantzitsua dela, hizkuntza eta haren baitan izendegiaideia, balio eta identitateak besteak beste, genero nortasun ereduakgarraiatzeko tresna nagusietakoa baita. Are, indar performatiboa aintzat harturik, garraiatzeko ez ezik, baita balio eta identitate berri eta parekideagoaksortzekoa ere.
|
|
1 Dokumentatuta dago euskararen komunitateak bazituela antzina
|
pertsona
izen propioak I. III. mendeetako Akitaniako idazkunetan edo Erdi Aroko monastegietako dokumentuetan agertu dira. Baina Trentoko Kontzilioan hartutako erabakiek funtsean, izen katolikoak inposatzeaeta euskara boteretik kanpo baztertutako hizkuntza izateak desagerrarazi zituzten.
|
|
7 Espainiako legedian jasota dago derrigorrezkoa dela
|
pertsona
izenek sexuaren araberako bereizketa egitea. Hain zuzen, hori eta umearentzat iraingarri ez izatea da izenari jartzen zaion muga.
|
|
Elizaldek, erlijio katolikoak onetsitakoak hartzen baitzituzten
|
pertsona
izen zilegitzat5 Bi zerrendatan banatuta eman zuten izendegia: Gixonena batetik, eta Emerena bestetik.
|
2018
|
|
Bestetik, jakina da batuaren ekarpenek harrabotsa sortzen dutela maiz, direla idazkeran berritasunak, hitz berriak gehitzeak etab., hasieran arrotzak gure belarrietara. Baina, baita ere, erabaki horiek bizitzeko eta sentitzeko modua ere baldintzatu dezaketelako, sexu biologikoen araberako
|
pertsona
izenen sailkatze polemikoa, esaterako.
|