2003
|
|
Horrelakoak jasan ditugu nik eta beste askok satiro honen flauta doinuen eraginez; baina entzuidazue
|
nik
bera konparatu dudan satiro horien zein antzekoa den eta zein botere harrigarria duen. Argi eta garbi jakin ezazue zuetako inork ez duela bera ezagutzen, nik erakutsiko dizuet ordea, hasi naizenez d gero.
|
|
— Ezinezkoa da bada —esan omen zuen Sokratesek—, zuk ni goretsi nauzunez, orain nik nire eskuinekoa goretsi behar dut, beraz Agaton zure ondoren etzaten bada, ez al nau bada berak ni berriro goretsiko,
|
nik
bera goretsi beharrean. Utzi bada, jeinuzko hori, eta ez ukatu mutikoari jelosiagatik nik bera gorestea, bera goresteko irrika bizian nago-eta.
|
|
— Ezinezkoa da bada —esan omen zuen Sokratesek—, zuk ni goretsi nauzunez, orain nik nire eskuinekoa goretsi behar dut, beraz Agaton zure ondoren etzaten bada, ez al nau bada berak ni berriro goretsiko, nik bera goretsi beharrean? Utzi bada, jeinuzko hori, eta ez ukatu mutikoari jelosiagatik
|
nik
bera gorestea, bera goresteko irrika bizian nago-eta.
|
|
Eta beharrezkoa da, Agaton, zuk azaldu zenuen bezala, lehenik bera nor eta nolakoa den azaltzea, bigarrenik bere ekintzak. Beraz atzerritarrak erantzuterakoan behin azaldu zidan modu berean azaltzea dela errazena uste dut, gutxi gorabehera Agatonek niri oraintxe esan dizkidan arrazoi bertsuak esaten bainizkion
|
nik
berari ere: Maitasuna jainko handia eta gauza ederrena dela alegia.
|
2017
|
|
Horrek adierazten du nik Bestea objektu gisa atzemateak, probabilitatearen mugetatik irten gabe eta probabilitate horren beraren kausaz, funtsean Bestearen oinarrizko atzemate batera igortzen duela non eta Bestea jada ez zaidan agertzen objektu gisa, baizik eta ‘pertsonazko presentzia’ gisa. Hitz batean esateko, Bestea objektu probable izateko, eta ez objektuzko amets, bere objektutasunak ez du igorri behar jatorrizko bakartasun batera nire eskumenetik kanpo legokeena, baizik eta funtsezko erlazio batera, non eta Bestea agertzen den ez
|
nik
beraz dudan ezagutzaren bitartez baina beste modu batean. Teoria klasikoak hizpidean daude giza organismo ikusi orok zerbaitetara igortzen duela aintzakotzat hartzen dutenean, eta zerbait hori dela bere probabilitatearen funtsa eta bermea.
|
|
Horregatik, funtsean, Bestea Ez ni ez objektua da. Zeinahi direlarik ere Besteari buruzko dialektikaren ondorengo prozesuak, Bestea ezer baino lehenago Bestea izango bada, izan behar du printzipioz agertu ezin duena
|
nik
bera izaterik ukatzen dudan agertze berean. Ildo horretatik, nire funtsezko ukapena ezin da zuzena izan, ezer ere ez baitago zeri zuzendua.
|
|
bera ‘barnealde’ horren beste ezaugarrietako bat besterik ez da, eta konpara daitekeena inprima litekeen pelikula batekin argazki tresna baten kamera ilunean. Beste bat egotea nik ahalbidetzen dudalarik, nire burua hartzen dut Besteak nitaz duen ezagutzaren sorburu asketzat, eta Bestea ageri zait nire izateaz duen ezagutza hori bere izatean atxikita duela, hain zuzen,
|
nik
berari bestetasuna atxiki diodan neurrian. Ezagutza horrek izaera subjektiboa hartzen du orduan, baina zentzu berri batean ulertuta, zentzu ‘erlatiboan’, hau da, ezagutza hori subjektu objektuan gelditzen da neronek aitortu diodan bestetasunaren ezaugarri erlatibo bezala.
|
|
Hortaz, atzematen dudana Bestearen ezaugarri errealtzat zera da, izate bat situazioan; alegia,
|
nik
bera munduaren barruan antolatzen dut berak mundua berarenganantz antolatzen duelarik, eta tresnen eta traben batasun objektibotzat hartzen dut. Obra honetako bigarren atalean* 2 azaldu dugunez, tresna guztien osotasuna nire posibilitateen korrelazio zehatza da.
|
|
Beste objektua agertzen zait bera den horrengatik, bera berari bakarrik dagokio. Beste objektua agertzen zaidan bezalakoa da, besterik gabe, objektutasunaren mailan, oro har, eta bere objektu izatean; izan ere, pentsaezina da
|
nik
berari buruz dukedan zeinahi ezagutza bere subjektibotasunarekin lotzea, begiradaren kasuan bizi dudanarekin, alegia. Beste objektua objektu hutsa da, baina bera atzemateak zera ulertarazten dit, Besteari buruz nik beti bizi dudala printzipioz beste esperientzia bat, izatearen beste maila batean kokatuz.
|
|
Nire burua objektutzat hartzeko dudan berezko posibilitatea Beste subjektuaren posibilitatea denez, niretzat orduan ez da inoren posibilitatea: Beste subjektu bat sortzeko posibilitate absolutua da eta bere burua sorburu duenaatzeko planoan Beste objektuaren erabateko ezereztapena22 duena eta
|
nik
berarentzako objektibotasuna dela bitarte jasoko dudana.
|
|
Zera, nik Bestea maite dut
|
nik
bera maita dezadan nahi duelarik.
|