Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2009
‎Ada bakarra ez zen existitzen, Adaren baitan bi Ada baitzeuden, gero eta bereziagoak; bata eskuzabala zen, alaia, txori bat iduri; bestea, aldiz, tristea eta goibela zen, maltzurra ere izan zitekeen? eta gorputzean garrasi bat zuen, munduaren aurkakoa, existentziaren beraren aurkakoa ere bai, ausaz?, eztarrian noiznahi lehertzen zitzaiona, hontzaren ulua iduri; esan nahi baita Adak betidanikoa zuèn argiaren eta itzalaren arteko joera bitariko hura, nolabaiteko dinamika dialektikoaren ondorioa ere bazena, baita oreka gutxieneko baten eragilea ere, guztiz apurtu zela: hots, bi poloen arteko dinamika dialektikoak bere dialektikotasuna galdu eta bi poloak bakarrik geratu zitzaizkion Adari, orain bat nagusi, erabat nagusi?
‎Goraldiari, baina, beheraldia jarraitu zitzaion, ardo gozoaren asealdiari ajealdia?; esan nahi baita Ada gero eta edariaren mendekoago egin, eta altxorra gordetzen zuèn armairurako bidaiatxoak aniztu eta ugaritu zituela, zaintzaileen edozein deskuidu aprobetxatuz; hasieran, kontuz ibiltzen zen, izebak igar ez ziezaion, baina izeba, jakina, egun batean ohartu egin zen; egun batzuk lehenago ere ohartu zen, beharbada, eper errearen saltsari ardo gozoa eransterakoan botilari begiratu. Blanca ... eta halako keinua egin baitzuen, mesfidantzazkoa; halere, beste egun hartakoa nabarmena zen:
‎baita mihia eta zintzurra ere, botilari eusten ziòn eskua ere halaxe eduki zuen airean, zirkinik ere egin gabe, segundo pare batean, botila ahotik atera orduko?, guztiak paralizatuta; Adak, baina, ahoan zuen ezpainetaratutako zurrutada? zentilitro bat isurkari, bestela esanda, isurkari oro bezala grabitatearen ezin saihestuzko lege zurrunen menera zegoena, ahotik zintzurrera eta zintzurretik beherantz egiteko prest; esan nahi baita Adari kontrako eztarrira joan zitzaiola ardo gozoa, eztul bortitza eragin ziona; utzi zuen botila mahai gainean nola edo hala, jarraitu zuen eztul egiten gero eta ahalegin bortitzagoan. Ada denbora irabazten ari zen, dudarik gabe, aurka zituèn eszenaren parametroak aldatzeko asmotan edo?, egin zituen horrela hamar segundo, hogei, berrogei, erruduna izateaz gain, halabeharraren biktima ere izan zela erakutsi nahian baitzebilen, antza, ardo gozoa arnasbidean garraztu zitzaion gero!?, zenbat eta eszena luzeagotu, orduan eta biktimago; lasaitu zenean, izebak kargu hartu zion, haserre:
‎luzatzen bazen?; aitzakia bikaina zuen, bestalde: ez al zen, bada, gaixo egon, 39ºko sukarrarekin?; esan nahi baita Adak Txarorekin egoteko irrika bizia zuela, liburuaz hitz egiteko ez ezik, liburua bukatzeko, ehun bat orri falta ziztzaizkion, astebururako utz zitzakeenak?, Maria Bibianarekin gertatu zitzaiona kontatzeko ere; irudikatu ere, irudika zezakeen harekiko elkarrizketa: –Bukatu dut ia liburua, Txaro, baina orain dela bi eguneko berria da Ana Karenina aldareetara igo dutela?
‎emaileak; berdin zitzaion, musika gizakiaren espirituan halako zirrara hil edo bizikoa eragiteko gai denean, inportanteena ez baita, apika, nor den emailea eta nor hartzailea, musika bera baizik: esan nahi baita Adarena ez zela jada ohiko espazioa, izugarrikeriaren itzal beltz beruntsuak estalia, beste bat baizik, edo espazio bera zen, beharbada, musikaren aireak garbitua, edo argiaren bela urdinak, baden eta ez den haizearen erratz bihurtutakoak?
‎Hainbeste errepikatzen zion galdera, non pentsatzekoa baita Adak zerbait gordetzen ziola pentsatzen zuela, baina Adak ezetz esaten zion, ezetz eta ezetz, inoren susmo txarrik piztu ez zezakeèn jarreran, hain ziren biribilak eta hain erabatekoak ezpain begien ezezkoak; esan nahi baita Adari ez zitzaiola ezertxo ere igartzen, hain bereganatuak zituen, antza, disimuluaren teknikak, ezetz esaten zuèn mementoan buru buruan behar baitzituen Domingorekin bizi zituèn ezkutuko harremanak; disimuluaren artean trebea izan zitekeen arren, baina, Adak, batzuetan, ezin disimulatu izaten zuèn bere tristura.
‎norabidea eta norantza, iparra eta helburua, arrazoia eta neurria, haragi batek beste bat senda zezakeelakoan, haragi baten sufrimendua beste haragiaren osasunaren truke, Jainkoaren begiradapean betiere, salerosketa itxurako haren gainbegiratzailea Jainkoa bera zenez gero, azken hitza zuena; Domingoren eta Teofilo Mariaren haragi autolesionatuak, beraz, haragi itsusiak ziren, baina beren itsustasunean distira bat zuten, helburuak. Gabinoren osasunak? guztiz justifikatzen baitzituen bitartekoak; esan nahi baita Adak distira hura ikusten zuela, agian, anai arreben elkartasuna eta batasuna adierazten zuena; Gabinoren haragiak jartzen zion, ondorioz, Domingoren eta Teofilo Mariaren haragi argigabeari argia, ubeluneari aureola, eta bi anaiei heroien edo santuen koroa, haragiak gau, haragiak argi.
‎Orduan, baina, Txaroren eta Adaren eskuen artean, supituki, mila voltioko potentzial aldea sortu balitz bezala, bat bateko dardarak hartu zuen Ada; esan nahi baita Adak ez zituela jada Txaroren eskuak eskuetan sentitzen; are gehiago: Txaroren eskuak ere ez ziren bi esku orduko, mila arraintxo elektriko baizik, odolbideetan barrena zebilzkionak, gorputzaren alde batetik bestera, besoetatik izterretara eta bularretatik erraietara, joan eta etorri, etorri eta joan, zirkuitulaburraren eraginez; zer esku sartze eta zer mutur sartze zen hura, baina, bera. Ada?
‎Adak garbi ikus zezakeen nola Maria Bibianaren begiei barne poz ukaezin bat zerien, berak nekez erakuts zezakeena, Jainkoari zer eskainirik ez zuelako, ausaz: ..., Maria Bibianak logelatik gosaltzera alde egin ostean; gero, eskuak ahurretatik lotu eta begiak goratu zituen, oinazeak zizelatuak iduri; bazirudien, beraz, Ada desesperazioaren ertzean zegoela, nondik ahalguztidunari erreguka ari baitzitzaion, minutu erdi intentsoa izan zen, orain ezpainak mugitzen zituela eta orain ez?, arnasa bezain premiazko zuèn zerbait eskatzen ariko balitzaio bezala; esan nahi baita Adak halako otoitz bat behar zuela une hartan mihi ezpainetan: –Jauna, gaur udaberria hasi da, eta arren eta arren ez dizut besterik eskatzen:
‎–maite zaitut?, bai, eta mugarik gabe maite zaitut, ondorioz, buruko ilerik galduenetik behatz txikiraino? eta eskuak eskuetan maite zaitut, bai, baina baita ezpainak ezpainetan ere; esan nahi baita Adari irudi hura pasatu zitzaiola, beharbada, burutik: Txaro bera musukatzen, haren ezpainak bere ezpainetan:
‎Ada, baina, izebak eta Maria Bibianak uste baino konplexuagoa zen barrutik; benetako Ada ere ez baitzen, apika, guztiek uste zutena; are gehiago: Ada bakarra ez zen existitzen, Adaren baitan bi Ada baitzeuden, gero eta bereziagoak; bata eskuzabala zen, alaia, txori bat iduri; bestea, aldiz, tristea eta goibela zen, maltzurra ere izan zitekeen... eta gorputzean garrasi bat zuen, munduaren aurkakoa –existentziaren beraren aurkakoa ere bai, ausaz–, eztarrian noiznahi lehertzen zitzaiona, hontzaren ulua iduri; esan nahi baita Adak betidanikoa zuèn argiaren eta itzalaren arteko joera bitariko hura, nolabaiteko dinamika dialektikoaren ondorioa ere bazena, baita oreka gutxieneko baten eragilea ere, guztiz apurtu zela: hots, bi poloen arteko dinamika dialektikoak bere dialektikotasuna galdu eta bi poloak bakarrik geratu zitzaizkion Adari, orain bat nagusi –erabat nagusi– eta orain bestea:
‎Goraldiari, baina, beheraldia jarraitu zitzaion –ardo gozoaren asealdiari ajealdia–; esan nahi baita Ada gero eta edariaren mendekoago egin, eta altxorra gordetzen zuèn armairurako bidaiatxoak aniztu eta ugaritu zituela, zaintzaileen edozein deskuidu aprobetxatuz; hasieran, kontuz ibiltzen zen, izebak igar ez ziezaion, baina izeba, jakina, egun batean ohartu egin zen; egun batzuk lehenago ere ohartu zen, beharbada, eper errearen saltsari ardo gozoa eransterakoan botilari begiratu –Bl... nola zitekeen, izan ere, litroko botila astebetean ia hustea?, eta nola zitekeen likorearen maila hondotik bi hatzetara baizik ez egotea, baldin eta izebak ongi oroitzen bazuen berak ireki eta hasi zuela astebete lehenago?; horregatik errepikatu zuen izebak mesfidantzazko keinua; zerbait esatera zihoala zirudienean, baina, Adak, izebari keinua irakurri ziolako edo, aurrea hartu eta honela hitz egin zion, hatzaz ardo gozoaren maila seinalaturik:
‎Ada izoztuta bezala gelditu zen lehen istantean: ...otilari eusten ziòn eskua ere halaxe eduki zuen airean, zirkinik ere egin gabe, segundo pare batean, botila ahotik atera orduko–, guztiak paralizatuta; Adak, baina, ahoan zuen ezpainetaratutako zurrutada... zentilitro bat isurkari, bestela esanda, isurkari oro bezala grabitatearen ezin saihestuzko lege zurrunen menera zegoena, ahotik zintzurrera eta zintzurretik beherantz egiteko prest; esan nahi baita Adari kontrako eztarrira joan zitzaiola ardo gozoa, eztul bortitza eragin ziona; utzi zuen botila mahai gainean nola edo hala, jarraitu zuen eztul egiten gero eta ahalegin bortitzagoan –Ada denbora irabazten ari zen, dudarik gabe, aurka zituèn eszenaren parametroak aldatzeko asmotan edo–, egin zituen horrela hamar segundo, hogei, berrogei... erruduna izateaz gain, halabeharraren ...
‎ahizpak" asko maite zaitut" esaten zion bitartean, Txarok" maite zaitut" esaten ziola; lehena, ahizpen arteko maitasunari forma ematen ziòn adierazpidea zen, eskuak eskua mugatzat hartzen zuena, eta ez bularra edo zilborra, esate baterako, muga hark egiten baitzuen maitasun mota hura eder, mugak egiten duin; bigarrena, ordea, maiteminduen hizkera zen, maitasunaren neurria ez adieraztea baliabide gisa erabiltzen duena neurririk gabeko neurria adierazteko: " maite zaitut", bai, eta mugarik gabe maite zaitut, ondorioz, buruko ilerik galduenetik behatz txikiraino... eta eskuak eskuetan maite zaitut, bai, baina baita ezpainak ezpainetan ere; esan nahi baita Adari irudi hura pasatu zitzaiola, beharbada, burutik: Txaro bera musukatzen, haren ezpainak bere ezpainetan:
‎Orduan, baina, Txaroren eta Adaren eskuen artean, supituki, mila voltioko potentzial aldea sortu balitz bezala, bat bateko dardarak hartu zuen Ada; esan nahi baita Adak ez zituela jada Txaroren eskuak eskuetan sentitzen; are gehiago: Txaroren eskuak ere ez ziren bi esku orduko, mila arraintxo elektriko baizik, odolbideetan barrena zebilzkionak, gorputzaren alde batetik bestera, besoetatik izterretara eta bularretatik erraietara, joan eta etorri, etorri eta joan, zirkuitulaburraren eraginez; zer esku sartze eta zer mutur sartze zen hura, baina, bera –Ada– Domingorena zenean, inorena izatekotan?; eta zer zen, bestalde, Txarok aditzera eman ziòn asmoa, naturaren kontrako asmoa baizik, Jainkoak paradisuan gizona eta emakumea egin zituenez?; baina Adak geldi jarraitzen zuen... baina eta hura ez zen geldi egoteko ordua!; bortxaketa bat bezala sentitu zuèn Txaroren esku mugimendu haren aurrean ez al zuen, bada, behar bezala erreakzionatuko, bere uko eta arbuio erabatekoarekin?; bai edo bai...?
‎Adak garbi ikus zezakeen nola Maria Bibianaren begiei barne poz ukaezin bat zerien, berak nekez erakuts zezakeena, Jainkoari zer eskainirik ez zuelako, ausaz: ...bianak logelatik gosaltzera alde egin ostean; gero, eskuak ahurretatik lotu eta begiak goratu zituen, oinazeak zizelatuak iduri; bazirudien, beraz, Ada desesperazioaren ertzean zegoela, nondik ahalguztidunari erreguka ari baitzitzaion –minutu erdi intentsoa izan zen, orain ezpainak mugitzen zituela eta orain ez–, arnasa bezain premiazko zuèn zerbait eskatzen ariko balitzaio bezala; esan nahi baita Adak halako otoitz bat behar zuela une hartan mihi ezpainetan: " Jauna, gaur udaberria hasi da, eta arren eta arren ez dizut besterik eskatzen:
‎Hainbeste errepikatzen zion galdera, non pentsatzekoa baita Adak zerbait gordetzen ziola pentsatzen zuela, baina Adak ezetz esaten zion, ezetz eta ezetz, inoren susmo txarrik piztu ez zezakeèn jarreran, hain ziren biribilak eta hain erabatekoak ezpain begien ezezkoak; esan nahi baita Adari ez zitzaiola ezertxo ere igartzen, hain bereganatuak zituen, antza, disimuluaren teknikak, ezetz esaten zuèn mementoan buru buruan behar baitzituen Domingorekin bizi zituèn ezkutuko harremanak; disimuluaren artean trebea izan zitekeen arren, baina, Adak, batzuetan, ezin disimulatu izaten zuèn bere tristura.
‎izan zitekeen zalantza existentzial bat, edo izan zitekeen askoz ere kontu hurbilagoko bat, Adaren kasuan gertaerrazagoa zena, Adak ez baitzekien, esaterako, koruko saiora joango ote zen ez ote zen; lan atzeratua zuen, alde batetik, saiora joateko eragozpen, bezeroei ezin baitzien huts egin, haiekiko errespetua galdu ezean, baina, bestetik, zergatik izan behar zuen bere buruarekin hain estua, baldin eta enkarguak entregatzeko epean behin –bizitzan behin– luzatzen bazen?; aitzakia bikaina zuen, bestalde: ez al zen, bada, gaixo egon, 39ºko sukarrarekin?; esan nahi baita Adak Txarorekin egoteko irrika bizia zuela, liburuaz hitz egiteko ez ezik –liburua bukatzeko, ehun bat orri falta ziztzaizkion, astebururako utz zitzakeenak–, Maria Bibianarekin gertatu zitzaiona kontatzeko ere; irudikatu ere, irudika zezakeen harekiko elkarrizketa: " Bukatu dut ia liburua, Txaro, baina orain dela bi eguneko berria da Ana Karenina aldareetara igo dutela" esan ziezaiokeen;" Zeeer?" galdetuko zion Txarok, eta Adak Maria Bibianarekin gertatua kontatuko zion;" Bada, zuk beste liburu bat idatzi duzu:
‎Guztiek esaten zuten Adak musikarako dohain berezia zuela, kantatu ere primeran kantatzen zuen, bere ahots zuri ezin garbiagoarekin, halako eran, non askotan eskatzen baitzioten –urtemugetan edo etxean gonbidatuak zituztenetan– kanta zezala, baina berari ez zitzaion behartuta kantatzea gustatzen, barru barrutik sortzen zitzaionean baizik, txori abeslari apetatsu bat iduri; orduan itxuraldatu egiten zen, eta entzuleak itxuraldatzen zituen, bai baitzirudien ezen berari hezur muinetatik irten zitzaiona entzuleei ere hezur muinetaraino iristen zitzaiela, Adaren ahots zuriaren bibrazioek entzuleen sentiberatasunaren hariak bibraraziko balituzte bezala, tonu eta frekuentzia berean; une hartan, baina, amak gramofonoan Haendelen Aleluia jarri zuenean, alderantziz gertatu zitzaion, bera baitzen orduan hartzailea eta beste batzuk –diskoa grabatu zutèn koruko partaideak– emaileak; berdin zitzaion, musika gizakiaren espirituan halako zirrara hil edo bizikoa eragiteko gai denean, inportanteena ez baita, apika, nor den emailea eta nor hartzailea, musika bera baizik: esan nahi baita Adarena ez zela jada ohiko espazioa, izugarrikeriaren itzal beltz beruntsuak estalia, beste bat baizik... edo espazio bera zen, beharbada, musikaren aireak garbitua, edo argiaren bela urdinak, baden eta ez den haizearen erratz bihurtutakoak... harik eta munstroaren formak argiaren baitan ezabatu eta musikaren egituran urtu ziren arte; edo ez zen hala izan, menturaz, munstroaren itzala nekez... Hala, bada, musikak irabazi zuen Ada, eta musikak irabazi zuelako irabazi zuen ondotik, ausaz, amaren hitzak, eragin atzeratuarekin irabazi ere, denboraren eten hartan, non munstroak ere aingeru bihur baitzitezkeen, zergatik ez...
‎haragi nora ezean sortua, iparrik eta helbururik gabekoa, itxura batean; haragi zapaldua, bere baitan gauaren haragia eta haragiaren gaua batzen zituena; haragi itsusia, ezin edertu zena eta berak –Adak– ezin edertu zuena; haragi argirik gabea, bere argigabetasunaz baizik elikatzen ez zena; ubelune bat, ubelune soil bat besterik ez zena, bizitzaren zirkulua uko batean hasi eta uko berean bukatuko balitz bezala, porrot erabatekoan. ...agi baten sufrimendua beste haragiaren osasunaren truke, Jainkoaren begiradapean betiere, salerosketa itxurako haren gainbegiratzailea Jainkoa bera zenez gero, azken hitza zuena; Domingoren eta Teofilo Mariaren haragi autolesionatuak, beraz, haragi itsusiak ziren, baina beren itsustasunean distira bat zuten, helburuak –Gabinoren osasunak– guztiz justifikatzen baitzituen bitartekoak; esan nahi baita Adak distira hura ikusten zuela, agian, anai arreben elkartasuna eta batasuna adierazten zuena; Gabinoren haragiak jartzen zion, ondorioz, Domingoren eta Teofilo Mariaren haragi argigabeari argia, ubeluneari aureola, eta bi anaiei heroien edo santuen koroa... haragiak gau, haragiak argi.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia