2007
|
|
Zabalkundea modu progresiboan egin
|
nahi genuke
, Euskal Herriko txoko guztietara zabaltzeari interesa ikusten baitiogu. Hala ere, lehentasunak ondoko irizpideei jarraituz markatu ditugu:
|
|
Hortaz, hizkuntza komunitateen ikuspegitik landu
|
nahi genuke
gaia guk. Hizkuntza kulturaren erdian jarri eta definizio bila baino, euskal kulturan eragiten duten faktoreek eta euskara elkarteek zein Topaguneak kultur sorkuntza eta hedapenean duten egitekoaz arituko gara. soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 83
|
2008
|
|
• Amaitze aldera aipatu
|
nahi genuke
, hemen erakutsi ditugun emaitzak populazio berezi bati dagozkienak direla (EAEaren ikasle unibertsitarioak), nahiz eta orokorrean antzeko emaitzak lortu ohi diren. Gainera, kontuan hartu behar da momentu zehatz bateko datuak aztertu direla (2004 urtean).
|
2009
|
|
Azken paragrafootan jorratu dugun tesiaren ildotik, Txillardegiren orduko iritzia ezagutu
|
nahi genuke
:
|
|
(1986) PDCA zikloa erabilita, ikerketa aplikatua egitea da lortu nahi duguna. Beraz, egitasmo honetan egiten dugun ikerketa-bidea euskararen normalizazio plangintzetan erabiltzeko, aplikatzeko modukoa izatea
|
nahi genuke
.
|
2010
|
|
• Graduko ikasketak eta materiak berriak direnez, hasieratik
|
nahi genuke
materien arteko loturak sendotzea eta sistematizatzea. Izan ere, materia horietan arrakastaz aritzeko hizkuntza-konpetentzia altua ezinbestekoa den moduan, hizkuntza-konpetentzia altua lortzeko materien testuingurua funtsezkoa baita.
|
2011
|
|
egile, eztabaida-kide, artikulugile. Modu berezian aipatu
|
nahi genuke
hABe liburutegiko langileek eskaini diguten arreta eta emaniko laguntza, ezinbestekoa izan baita lan hau egin ahal izateko. euskaltzaindiari gure esker ona adieraztea besterik ez dagokigu, lankidetza bide berri honetan lehen urratsa izan dadineko esperoan. eta zer esanik ez, Mikel zalbideri gurekin batera lan honi heltzeko ilusioa transmititu digulako.•
|
|
Fishman-en" sociolinguistic discourse"-ren argitan analizatuko dugu, era berean," sociolinguistique engagé" delakoaren emaria: diskurtso zientifikoa aurrez aurreko aplikazio-asmo politiko-ideologiko konkretuen gainean kokatzen ahalegindu
|
nahi genuke
alegia. Lortuko dugun ala ez besterik da noski.
|
|
Lehen perspektibari heldu nahi zaio hemen, ordea, beren beregi. Besteei ere, zeini bere esparruan, dagokien (eta kasuankasuan dagokien neurriko) begirunea zor zaiela onartuz, perspektiba soziolinguistikoak diglosiaren inguruan zer kontzeptu-lanketa eta zer zehaztapen egin duen argitu
|
nahi genuke
batez ere. Bertsio popularraren araberako detaileen bila dabilenak ez du beraz, txosten honetan, argitasun handirik jasoko. diglosiaren ildotik euskara-erdaren formulazio eta desiderata politikoak egin nahi dituenak ere ez gehiegi, egia esateko. horientzat saiatuko gara, halere, txostenaren azken atalean gogoetaren bat edo beste eskaintzen. gatozen mamira. eztabaidarako azalpen-saioak honako elementuok ditu, nagusiki, berekin:
|
|
Lehen esan moduan, zalbideren testuak, inplizituki, aditzera ematen du euskara biziberritzeko (lehengo) diglosia egoera oraingo egoera baino hobea dela. euskara biziberritzeko diglosia egoerara itzuli behar dugula, alegia. hagatik, euskararen egoera ez dela diglosikoa nabarmentzearren, seguru asko, zalbidek izendatzen du euskara ahuldutako hizkuntza eta ez du behin ere aipatzen euskara hizkuntza gutxitu gisa. zalbidek (2003) esaten du: Ahuldutako hizkuntza diogunean, egungo bibliografia tekniko ezagun eta pisuzkoenean" endangered language" edo" threatened language" esaten den hori azaldu
|
nahi genuke
. Galtzeko arriskuan dagoen, bere bizi-iraupena mehatxupean daukan hizkuntza.
|
|
Beraz, dibulgazioa XXI. mendean neurri txikikoa izan behar den edo 200 orriko aldizkarien bitartezkoa, ez dago argi. guk ahalegin hori egiten dugu. Euskal Kulturgintza Transmisio-aren bitartez
|
nahi genuke
hausnartzerako etxe bat izatea, Mikel zalbidek aipatu zuen bezala, Clearing house moduko bat. hori egiten saiatzen ari gara in situ, eta dibulgazioa egiten saiatzen gara euskadi Irratiaren bitartez, Berriaren bitartez edo gure web-aren bitartez. galdera izan daiteke ea asmatu ote dugun batez ere enpresetan dabiltzanengana edota euskaltegietara heltzen, hABera izan, Aek-ra izan edo hika-ra izan... Berriro egin behar dugu hitzaldien bitartez?
|
2012
|
|
Bestalde, VI. Kale-neurketa honetan bereziki gogoratu
|
nahi genuke
Jose Luis Alvarez Enparantza, Txillardegi, urte honen hasieran hil zen adiskidea eta irakaslea izan baitzen 1989 urtean erabileraren neurketa bultzatu zuena.
|
2013
|
|
Ikerketan parte hartu duten gazteek esan dutenez, ez dute eskolan erabiltzen duten hizkuntza erabili nahi beren esparru informalean eta hori egiteko erabiltzen dituzten baliabideen artean euskalkia erabiltzea dago. Lehenago ere aritu gara euskalkiak edo tokian tokiko hizkuntza-aldaerek betetzen duten funtzioaz, eta hemen ere berriro hori azpimarratu
|
nahi genuke
. Urla-k (2012) nabarmentzen duen moduan, hizkuntzaren aldaera estandarra (gure kasuan euskara batua) bere tokian egonkortzen dijoan heinean, euskalkiek komunikazio-funtzio berriak berenganatu dituzte.
|
2015
|
|
Hizkuntza-ohitura batzuk izan ditzaten. Hau da, lagunartean eta beste hainbat harremanetan euskaraz egitea
|
nahi genuke
. Edo, beste modu batera adierazita, haur eta gazteek euskara asko erabiltzea nahi genuke, askorekin (ez soilik irakasleekin edota guraso euskaldunekin), eta egoera askotan (ez soilik eskolan eta guraso euskaldunen etxeetan).
|
|
Hau da, lagunartean eta beste hainbat harremanetan euskaraz egitea nahi genuke. Edo, beste modu batera adierazita, haur eta gazteek euskara asko erabiltzea
|
nahi genuke
, askorekin (ez soilik irakasleekin edota guraso euskaldunekin), eta egoera askotan (ez soilik eskolan eta guraso euskaldunen etxeetan).
|
|
Naiara Berasategik ere, Zalbide (2010) aipatuta, eskolan bakarrik ez, eskolatik kanpo ere" etorri ona" izango duten euskal hiztunen beharra nabarmentzen du. Ahozko euskara lantzeko sekuentzia didaktikoei (SDei) buruzko lanak badira (GarciaAzkoaga eta beste, 2012), baina hemen arreta berezia jarri
|
nahi genuke
baldintza soziolinguistiko erdaldunetan bizi diren ikasle hiztun berriengan. Nola atera ahalik eta zuku gehien ahozko euskara lantzeko SDei, etxean nagusiki erdaraz hazi eta euskara kalean apenas egiten den inguruan bizi diren ikasleen kasuan?
|
|
Bukatze aldera, azpimarratu
|
nahi genuke
sekuentzia didaktikoen helburua betidanik ikasleen ahozko eta idatzizko erabilerak lantzea izan dela. Gertatzen dena da lanketa horren erronkak ez direla berberak SDetako hizkuntza eskolaz kanpo asko erabiltzen den testuinguruetan, edo hizpide dugun kasuetan bezala, eskolaz kanpo hizkuntza horrek erabilera ahula duenean.
|
2016
|
|
Jendeak leku eta une jakinean, solaskide jakinekin, hitzez edo idatziz, euskaraz ala erdaraz egiten duen jakin
|
nahi genuke
atal honetan. Zenbatek egiten du euskaraz?
|
|
• Gure egungo osasunedo ahuldade-egoera ahalik eta modu sistematizatu eta sinpleenean azaltzeko prestatu da taula. Izatez posible den (bizi-indar beteko hainbat hiztun-herrik bere baitan duen) egoera osasuntsuagorik ez da beraz kontuan izan328 Diagnostiko guztiek bezala, EODAk argitu nahi duena ez da" ahal izanez gero non egon
|
nahi genuke
edo non egotea komeni litzaiguke?"," non gaude?" baizik. Loturik daude biak, hainbat aldetatik, baina gauza bi dira eta bakoitzak bere analisi propioa eskatzen du.
|
|
Bukatzeko, iruzkin bat egin
|
nahi genuke
: arnasguneen eta gune erdaldunenen euskararen erabileraren atzean errealitate soziolinguistiko jakina ageri da.
|
2017
|
|
Euskararen bilakaeran hainbat faktorek eragingo dute eta guztiguztiak zaindu eta aztertu behar dira. Hala ere, zenbait ideia azpimarratuz bukatu
|
nahi genuke
saiotxo hau.
|
|
6.2.6 Euskarazko irakaskuntzaren aldeko hautua, hainbat arrazoi elkarrizketatutako gurasoek hainbat arrazoi paratu dituzte mahai gainean: ...un kognitibo eta intelektualak garatzeko, komunitatean integratzea, bertako kultura aberatsa eta identitatea (ere) jaso ditzatela, haien hezkuntza pedagogia aurrerakoi eta humanista batean oinarritzea, eta, azkenik, eskola txiki eta asoziatibo batean eskolatzea, gurasoek parte hartzeko eta erabakitzeko aukera izaki. argudio edo motibazio anitzek hautu berera daramate. hala ere, baieztapen bat egin
|
nahi genuke
aurrerantzean gogoan izateko: aztergai dugun erabakian eragiten duten faktoreak gehienetan elkar hartuta agertzen dira gurasoen kontakizunetan; konbinatzeko moduak eta motibazio bakoitzarekiko azpimarra aldatzen dira.
|
2018
|
|
Kaleko erabilera, azken buru, hizkuntzaren erabilera sozialaren adierazle behinena baita. Dena den, euskararen kale-erabileraren VII. neurketak bildutako datuen interpretazioan murgildu baino lehenago nabarmendu
|
nahi genuke
azken urteotan zer gertatu den. Biztanleria ez bada handitu ere, Euskal Herrian aldaketa izugarriak gertatu dira:
|
|
Hori jakinik, jarraian aurkezten diren datuen bitartez, aztertu
|
nahi genuke
, taldearen babesarekin edo onarpen zabalarekin hizkuntza-jokaera aldatzen duten lankide horien –eusleen– eragina nolakoa den talde guztian. Beste hitz batzuetan, zenbateraino jokaera-aldaketa horren erdigune diren eusleetatik kutsatzen edo zabaltzen ote den eragina talde osora.
|
|
Hizkuntza bat erabiltzeko bete beharreko bermeak azaltzen dituen eredu teorikoa (Mart�-nez de Luna, Suberbiola eta Basurto, 2009: 163195) oinarri hartuta, hainbat ideia aipatu
|
nahi genuke
. Ondarroari dagokionez, esan daiteke norbanako maila, hau da, gaitasun erlatiboa eta motibazioa, erabat euskararen aldekoa dela.
|
|
Dena den, kalitatearen gaiari lotuta, kontuan izan behar da hizkuntza batek, bizia denean, berezkoa duela garapena eta aldaketa, eta horri bide eman behar zaio. Honekin lotuta, ahuakemonalai bezalako egitasmoen balioa nabarmendu
|
nahi genuke
.
|
2022
|
|
Gure lanaren azken atal honetan ondorioetatik harago joan nahi izan dugu. Lan hau Euskal Herriko hezkuntza-komunitaterako ekarpena bat izango delakoan gaude eta, beraz, etorkizuneko urrats izan behar duten zenbait gogoeta eta proposamenenekin amaitu
|
nahi genuke
.
|
|
Bukatzen joateko, orain arte ukitu gabeko puntu bat ekarri
|
nahi genuke
hona. Jakina da gazteek –eta ez hain gazteek– hizkuntzari ukitu informala eman nahian, kaleko hizkerara gerturatu nahian, erdaretara jotzen dutela; bada, iradoki izan da hitanoak ordezka lezakeela ohitura hori.
|
|
Galdera horiek buruan, Euskaltzaleen Topagunetik epe ertainera begirako hausnarketa sakona burutu nahi dugu, eta gure oinarri filosofikoak, dinamikak eta etorkizunera begirako estrategiak birpentsatu, heldu den urtean egingo dugun Kongresu baten bidez. Berau prestatzeko dinamikak, hartuko diren erabakiak mugimendu osoak barnera ditzan laguntzea
|
nahi genuke
.
|