Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2000
‎Esan bezala, itsasoarekin lotura duten luzera ezberdineko hamar ipuin bildu zituen Edorta Jimenezek bere lehen narrazio liburuan, Atoiuntzian. Beraz, portuak, arrantzaleak, itsasoa,... etengabe errepikatzen diren elementuak izango dira.
‎Hartara, hurrengo narrazioetan errepikatuko diren elementuak baturik agertzen dira bere lehen narrazio hauetan: itsasoa, droga, sexua, trenbideak, heriotza, desira,...
‎Jon Arretxeren idatziek hasieratik bidaiekin erabateko lotura erakutsi dute. Bere lehen narrazio liburua Tubabu (1994) deituriko kronika liburua izan zen. Geroago, Tuparen seme alabak (1996) deituriko kronika liburua argitaratu zuen.
‎Eleberri hau hogeita bat kapitulu labur eta eranskin batek osatzen dute. Bertan, Jimenezek Atoiuntzia (1990) deituriko bere lehen narrazio liburuan aurkezturiko itsas mundutik urrundu, eta Bilbo hirian gertaturiko lapurketa baten nondik norakoak kontatzen dizkigu.
2002
‎B. Atxaga gazteak 1971n argitaratua zuen bere lehen narrazioa," Lo que anhelamos escribir", El Norte de Castilla egunkarian, eta 1970eko hamarkadan sendotu zuen hasiera hura, abangoardismo osteko poetikak bere egiten zituzten testu esperimentalak argitaratuz. Ziutateaz eleberriaz eta Etiopia (1978) poemarioaz ari gara, lanotan modernitatearen amaiera ekarri zuen asperdura poetikoa iragazten baita.
2010
‎Ene lehen narrazio liburuan agertzen da jadanik" euskal gatazka" delakoa," Nota urdinak" titulatzen den ipuin luze batean (ingelesezko" blue notes" delakoaren itzulpena noski, protagonista nagusiak jazz musikariak direlako), Mario Onaindiak manikeotzat joz (ez baitzen ekidistantea) Verinesko topaketan kritikatu zidan hura bera. Bertan zinegotzi abertzale baten hilketa kontatzen da, estatu terrorismoa salatzen da, baina ez ETArena.
2012
‎Laborariak zituen gurasoak, eta bera ere nekazari lanetan aritu zen 12 urte zituenetik. 21 urterekin, Txinako Armadan sartu zen, eta garai hartan hasi zen literatura ikasten eta lehen narrazio laburrak idazten. Tuoming de hong luobo (Kristalekzo errefaua) nobela laburrarekin lortu zuen Txinako irakurleen artean ezaguna izaten hastea, 1986an.
‎Sarrionandiaren gainerako sorkuntza lanetan ere presentzia nabarmena dute pertsonaia apokrifoek. Hainbat ipuin eta poemaren aurrean jarritako epigrafeak autore apokrifoenak dira, 134 esate baterako Narrazioak (1983) liburuko lehen narrazioarena, Sarrionandiak berak aitortzen duenez:
2013
‎1992koa du lehen narrazio bilduma, Ezer baino lehen. Gorka Bereziartuak kitatu zituen liburuarekikoak tarte honetan bertan.
‎Dena ez dago gure esku lehen narrazioan agertzen zaizkigu euliak liburuari tonoa emanez, baserri batean dauden pertsonaiak zerbaiten bila daude eta euliek eragotzi egingo diete haien helburua betetzea. Opariak en hiritik herrira doaz Añes eta Truko" ekografietako mamuak zakila duela ospatzera" familiarekin.
‎Zorrotz hezi zuen amak alaba, baina, hamalau urterekin eskola utzi, eta etxetik alde egitea erabaki zuen Lessingek, haren autoritarismotik ihesi. Orduan hasi zen lehen narrazioak idazten. Gazte ezkondu zen idazlea Frank Wisdom funtzionarioarekin, baina bi ume izan eta gero banandu egin ziren.
‎Beka ezagun bati esker autorea Suedian ikasten ari zela jaio zen Aulki bat elurretan lehen narrazio liburua idazteko proiektua, gerora irabazitako Igartza Bekaren bitartez eta Elkar argitaletxearen eskutik gauzatuko zena. Inguru arrotzak inspiraturik ziur aski, obra horretan nabariak dira Suediako paisaia izoztuen eragina eta hango jendearen bizimodu eta ohituren oihartzuna.
2015
‎figlio di un cane ipuina zen, idazleari ezagutzen zaion lehen ipuina. Izan ere, haren Narrazio guztiak() liburuan, Elkarrek 2011n kaleratu zuenean, horixe da ageri den lehen narrazioa. Chicagon kokatutako gangster istorio bat dugu.
‎Nobelagintzako ekarpenak, bada, urriagoak dira. Aurreko hamarkadan argitaratu ziren Txillardegi eta Saizarbitoriaren estreinako nobelak, eta 75 aurreko aldi horretan, Luis Haranburu Altunaren lehen nobelak, Itsasoak ez du esperantzarik (1973), esaterako, dira aipagarri, aurretik aipatutako Anjel Lertxundiren lehen narrazioekin batera.
‎–Gudari zaharraren gerra galdua? lehen narrazioko gudariaren zoria, eta hurrengo hiruretan, ni, dioenarena, txarra da.
‎Erabiltzailearen esku dago protagonista horien lekukotzetara zer hurrenkeratan heldu nahi duen erabakitzea. Are gehiago, narrazio lerro batetik bestera jauzi egiteko aukera ematen du egitura narratibo horrek, lehen narrazio lerroan protagonistaren batek interes berezia pizten badu, protagonisten atalera jo daitekeelako, abesbatzaren narrazioaren lerro nagusia gero berrartzeko utziz. Bidearen irudiak bi narrazio lerro horien arteko lotura irudikatzeaz gain, erabiltzaileak nabigazio prozesuaren bitartez egingo duen bideari ere egiten dio erreferentzia; aldi berean, nabigazio esperientziari esker, alzheimerdunek eginiko bidearen esperientzia bere egingo dute.
‎Jakina, transmedia ekoizpen hauetan ez da logika narratibo bera eraiki, batzuek besteek baino malgutasun handiago erakutsiz narrazioaren adarkatzeak ibiltzeko: Las sinsombrero k eskaintzen du adarkatzeetan aske aritzeko aukera gehien; Las voces de la memoria k bi narrazio lerroetan jauzika aritzeko aukera eskaintzen du, nahiz eta lehen narrazio lerroaren hurrenkera zehaztu; Calles perdidas ek hurrenkera esplizituki adierazten ez badu ere, ezkerretik eskuineranzko lerrokatzeak hurrenkera hori lehenesten dela iradokitzen du; eta azkenik, Mujeres en venta k hurrenkera esplizitua irudikatzen du narrazio lerro batean, baina, transmedia ibilbidean adarkatzeak aniztu egiten dira (plataforma ugarik proposaturiko hedatzeari esker)....
‎Las voces de la memoria dokumentalean bada ahots narratibo bat posizio diskurtsibo nagusia duena, narrazioa egituratzea helburu duena: atalen izenburuek narrazioaren sekuentziak laburbiltzen dituzte, bideo puska bakoitzak lehen narrazio lerro horretan duen lekua adieraziz. Edonola ere, ikus entzunezkoetan narratzailearen ahotsik ez dugu, eta protagonisten ahotsak dira nagusi, kamerak murgiltzearen itxurak eginez.
‎109) narrazioan, VII. atalean, andere batek gortina baztertzen du kalera begiratzeko, XIII.ean ere «neskatxa bat zegoen, geldi eta isila» leihotik begira, XVI. atalean deskribatzen den argazki zaharrean neskatila bat itsas bazterrean amapola xorta bat eskuetan ageri da, XVIII. atalean agertzen den neska galdu egin da eta ez daki etxera itzultzen, baina haren solaskideak nahiago du galdera gehiago ez egin («nahiago nuen enekin gera zedin, bere misterioak ezagutu baino»), eta seduzitu dezan uzten du, oraindik jakin gabe hain beldurturik baina biluzteko prest dagoen neskatxa enigmatikoa nor den... Olerki liburuetan zirriborratutako emakume tipoak aurki daitezke beraz, haren lehen narrazio liburu honetan ere: leihotik begira bizi dira, isilik, geldirik, loreak biltzen, esperoan, hondartzan... ez dugu beraiei buruz deus askorik jakiten, ez badira sexuari loturiko kontuak edo gizonezko batekiko harremanetik eratorritakoak.
‎Gorde nazazu lurpean en dugu patuari buruzko gogoetarik aberatsena. Gudari zaharraren gerra galdua lehen narrazioko gudariaren zoria, eta hurrengo hiruretan" ni" dioenarena, txarra da. Emakumearekin ezin bat egitea erabaki duen zori txar hori gainditzeko aukera azken narrazioan zabaltzen da soilik, eta ez da aukera hutsa baizik, ez da mamitzen.
2019
‎Zumalakarregi, Santa Kruz, Carlos Séptimo, Bilboko setioa, mar eta mar eta marmar, aitaren erretolika, gaztelaniaz ondo irakurriko zukeen arren, argentinar batek itzulita. Leirek 2.500 euro ordainduko dizkio Eszter Nagyri Hungariako lehen narrazioa itzultzeagatik, beste horrenbeste emango dio bestea topatzen duenean.
2020
‎Laminak Eñaut Etxamendiren lehen narrazioaren lehen emanaldia Herria astekarian agertu zen 1964ko urriaren 8an. Bestela erranik, Arantzazuko bilkuran Euskaltzaindiak euskara literario batuaren zabalkundea finkatu baino lau urte lehenago.
‎Etxamendiren erabaki etikoetan azkena, hizkuntza literario ez batuarena dugu. Laminak lehen narrazioaren lehen atala Herria astekarian agertu zuelarik 1964ko urriaren 8an, euskara literario batua gauzatu gabe zegoen. Etxamendik, ordea, ez du gaurdanik euskara literario baturik erabili bere narratiban.
‎1992koa du lehen narrazio bilduma, Ezer baino lehen. Gorka Bereziartuak kitatu zituen liburuarekikoak tarte honetan bertan.
‎Itsasoa da bide bakarra (Utriusque Vasconiae, 2014) eta Idazleen gorputzak (Susa, 2019) —, ipuingintzan nabarmendu da. Eta handik gutxira gaur (Susa, 2004) izan zuen lehen narrazio liburua, eta, haren ondotik, Haragia (Susa, 2007), Katu jendea (Elkar, 2010) —Igartza sariaren irabazlea— eta Bihotz handiegia (Susa, 2017) plazaratu zituen. Azken horrekin, 2018ko Euskadi saria irabazi zuen euskarazko literaturaren atalean, baita urte bereko haur eta gazte literaturaren arlokoa ere, Julen Ribas ilustratzailearekin batera ondutako Santa Familia komikiagatik (Ikastolen Elkartea).
2022
‎Narrazio espekulatiboak idazteko eskatu zieten hainbat idazleri, eta Gasteizko Errekaleor gune okupatuan girotu zuen berea Agirrek. Hura izan zen etorkizunean girotu zuen lehen narrazioa, eta esperientzia haren ondorengo da eleberria, dioenez. «Mundu berri bat deskubritu nuen.
‎Narrazio espekulatiboak idazteko eskatu zieten hainbat idazleri, eta Gasteizko Errekaleor gune okupatuan girotu zuen berea Agirrek. Hura izan zen etorkizunean girotu zuen lehen narrazioa, eta esperientzia haren ondorengo da eleberria, dioenez. «Mundu berri bat deskubritu nuen.
‎Atxilotua izan baino lehentxeago arte aritu zen Nemirovski eskuizkribu hori lantzen, eta haren senar Michel Epsteinek mekanografiatu zuen, idazleak eskuz idatzitako oharrak ere jasoz: «Aurreko edizioarekiko aldaketa nagusiak lehen narrazioari dagozkio, Ekaitza ekainean izenburukoari; bigarren narrazioak, Dolce k, ez du aurrekoarekiko aldaketarik. Antza denez, Nemirovskik ez zuen denborarik izan horren lanketari heltzeko».
2023
‎1980ko hamarkadan kaleratu zuen bere lehen narrazio laburra, Einstein' s Monsters (Einsteinen munstroak). Gerora, idatzi zituen gehiago ere:
‎«Maiz pentsatu izan dut besteei batere diskreziorik gabe adituz hasi nintzela idazten, edo, behintzat, entzuten nuenari esker ikasi nuela elkarrizketak idazten», azaldu zuen solasaldi batean. 9 urte baino ez zituela ekin zion bide horri, eta 13 urterekin argitaratu zituen bere lehen ipuinak, prentsan; helduentzako lehen narrazioa 16 urte zituela eman zuen. Witwatersrand Unibertsitatean urtebete egin zuen, baina ez zituen ikasketak amaitu, eta 25 urterekin, Johannesburgon behin betiko kokatu zuen bere bizilekua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia