Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2006
‎Gauzak egitea gogoratzea, nola eta noiz egin gogoratzea, lan oroimenareneginkizuna da, epe luzeko oroimenean aurrez gordeta edukitzea eskatzen duena.Gordetako informazioa eskura eduki behar du lan oroimenak, epe laburreko oroimenean denbora batez gorde ondoren. Behar beste arreta jartzen ez bada informazioa jasotzean, da gordailuan sartu eta da berreskuratu.
2008
‎Bitxia da nola egiten duen lan oroimenak, nola geure erara gogoratzen dugun, garai batean ustez errealitate izan zena fikzio bilakatuz. Familietan horrela funtzionatzen du behinik behin.
‎INTERESGARRIAda ohartzea nola egiten duen lan oroimen kolektiboak. Elorrioko Berriozabaleko iturriaren kasua horren adierazle da.
‎Deskodetzeak lan memoriaren baliabideak bereganatzen ditu, eta automatizatu egin behar da, ulermena kaltetu ez dezan. Osterantzean, deskodetzeak lan oroimenaren baliabideak xahutzen ditu, eta baliabide horiek beharrezkoak dira esaldien esanahia integratzeko. Irakurle onek modu eraginkorragoan darabilte bide fonologikoa irakurle txarrek baino (Perfetti eta Hogaboam, 1975).
‎Lobulu parietalean ere asimetria dago pertsona gehienetan, baina ez dislexikoetan (Hynd eta Hiemenz, 1997). Alde horretako nahasteen eraginez sortzen dira hizkuntzaren soinuak ordenatzeko zailtasuna, lan oroimenaren arazoak eta hitza soinu osagaitan zatitzeko zailtasuna. Gaur hauxe dakigu:
2013
‎Mugako funtzionamendu intelektuala duten pertsonentzat diagnostiko eta tratamendu ona eginez gero, gizartean funtzionamendu autonomoa lortzeko aukerak areagotu egiten dira Sofia Isus ek, Universitat de Lleidako COMPETECS taldeko ikertzaile nagusiak, azaldu du, oro har, pertsona horiek beren funtzio exekutiboetan zailtasunak dituztela, hau da, portaera modu arin eta eraginkorrean antolatzeko, planifikatzeko eta zuzentzeko behar diren trebetasunak dituztela. Arazoak dituzte helburu bat duten jokabideak sortzeko; arazoak modu planifikatuan eta estrategikoan konpontzea; aldi berean arazo baten hainbat alderdiri arreta jartzea; arreta malgutasunez zuzentzea; akats bat eragiten duten bat bateko joerak inhibitzea; lan oroimenean ekintza baterako funtsezko informazioa atxikitzea; eta egoera konplexu baten funtsezkoena harrapatzea». Ikertzaile horren arabera, biztanleen %3 eta %5 artean dago.
2014
‎Oroimena: lan oroimena mugatua izaten da. Hori informazio berria ikasteko orduan dauden zailtasunekin erlazionatua dago.Ikaskuntza:
‎ezagutza funtzioak aktibatu, integratu, konektatu, koordinatu eta modulatzen dituzten funtzioak (Brown, 2003) dira funtzio kognitiboak. Gero eta gehiago, arreta gabeziaren nahastea funtzio exekutiboko, autorregulazioko eta lan oroimeneko nahasteekin erlazionatzen da (Denckla, 1996; Tannock eta Schachar, 1996). AGNa duten haurren arazo nagusia ez da arreta mantentzeko, lan bat antolatzeko edo gertatutakoaz oroitzeko gai ez izatea.
‎Arreta gabeziarekin eta arreta mantentzearekin aldagai hauek agertzen dira erlazionatuak: lanaren antolamendua eta aktibazioa, energia, ahalegina, kontzentrazioa, interferentzia afektiboen kontrola, lan oroimenaren erabilera, oroitzapenak eguneratzea, argibideei jarraitzea, distraitzeko erraztasuna, objektuak galtzeko eta gauzak ahanzteko joera (Brown, 2003).
‎Eredu neurologikoak arretaren eta funtzio exekutiboen arteko harremana azpimarratu du. Gero eta gehiago, arreta gabeziaren nahastea funtzio exekutiboko eta lan oroimeneko nahastearekin erlazionatzen da (Douglas, 1988; Pennington eta Ozonoff, 1996).
‎Funtzio exekutiboaren alderdi bat dago ukitua AGNH hiperaktibo oldarkorrean, hain zuzen ere, portaeraren inhibizioari dagokion alderdia. Funtzio exekutiboaren beste alderdi batzuk( lan oroimena, autorregulazioa edo afektua) daude nahasiak AGNHaren arreta gabeziaren sintometan.
‎Lan oroimena epe laburreko oroimenaren funtzioetako bat da (Baddeley, 1986; Goldman Rakic, 1994). Arretaren jomuga eta testuingurua gordetzen ditu lan oroimenak. Prozesaketarako beharrezkoak diren loturak eta ezinbesteko informazioa zaintzen ditu, beste funtzio batzuk betetzen dituen bitartean.
‎epe luzeko oroimenak aktibatutako informazioa, epe laburreko oroimenaren informazioa eta informazio horri buruzko erabaki prozesuak (Kosslyn eta Koenig, 1995); ez dago, beraz, epe luzeko oroimenetik bereizia, baizik eta horren zati aktibo bat da. Denbora berean aktiba dezakeen informazio kantitateari dagokionez, gaitasun mugatua du lan oroimenak; lan oroimenaren gaitasun eraginkorraren arabera bereiz daitezke pertsonak.
‎epe luzeko oroimenak aktibatutako informazioa, epe laburreko oroimenaren informazioa eta informazio horri buruzko erabaki prozesuak (Kosslyn eta Koenig, 1995); ez dago, beraz, epe luzeko oroimenetik bereizia, baizik eta horren zati aktibo bat da. Denbora berean aktiba dezakeen informazio kantitateari dagokionez, gaitasun mugatua du lan oroimenak; lan oroimenaren gaitasun eraginkorraren arabera bereiz daitezke pertsonak.
‎Bekoki lobulua bitarteko duten funtzio exekutiboetan gabeziak dituzte AGNHa dutenek: mugimenduzko erantzunen inhibizioan gabeziak, eta arretaren kontrolean eta lan oroimenean ere bai (Barkley, 1997).
‎Beste egile batzuen iritzian, denbora prozesatzean gertatzen diren diferentziak bigarren mailakoak dira (Barkley, 1997). Portaera inhibitzeko gabezia da lehen mailako gertaera, eta horrek eragotzi egiten du lan oroimena behar den moduan garatzea.
‎Arreta gabeziaren eta hiperaktibitatearen efektuak konbinatzean (gabezia kognitiboak, lan oroimena erabiltzeko arazoak, emozioen erregulaziorako gabeziak, mugimenduen trakestasuna) gehitu egiten dira eskola atzerapenerako arriskuak.
‎Ikaskuntza nahasteak (irakurketan, idazketan, kalkuluan atzerapenak) ugariagoak dira AGNHa dutenengan, lan oroimeneko nahasteak ikaskuntza ere ukitu egiten baitu. AGNHa dutenen% 26 inguruk ditu irakurketa, idazketa edo kalkulu nahasteak.
‎Irakurketan lehengo eta oraingo zatiak gogoratu eta lotu behar dira. Idazketan, lan oroimenari esker gogoratzen da jomuga, eta haren bidez lotzen dira lehengoa eta oraingoa etorkizunekoarekin. Matematikan ere urratsak sekuentziatu egin behar dira, batzuei lehentasuna eman behar zaie, eta urrats batetik bestera informazioa pasatu behar da; prozedura espezifikoak eta lan oroimena behar dira, harremanak eta zenbakizko gertaerak aldi batez aktibatuak edukitzeko.
‎Idazketan, lan oroimenari esker gogoratzen da jomuga, eta haren bidez lotzen dira lehengoa eta oraingoa etorkizunekoarekin. Matematikan ere urratsak sekuentziatu egin behar dira, batzuei lehentasuna eman behar zaie, eta urrats batetik bestera informazioa pasatu behar da; prozedura espezifikoak eta lan oroimena behar dira, harremanak eta zenbakizko gertaerak aldi batez aktibatuak edukitzeko.
‎Gauzak egitea gogoratzea, nola eta noiz egin gogoratzea lanoroimenaren eginkizuna da, epe luzeko oroimenean aurrez gordeta edukitzea eskatzen duena. Gordetako informazioa eskura eduki behar du lan oroimenak, epe laburreko oroimenean denbora batez gorde ondoren. Behar beste arreta jartzen ez bada informazioa jasotzean, da oroitzapenen gordailuan sartu, eta da oroitzapenik berreskuratu.
‎Ikerketa asko egin dira AGNHa eta barne herstura komorbidoa dutenen tratamenduari buruz: estimulatzaileek albo ondorio kaltegarri gehiago dituzte barne herstura dutenengan, eta haien lan oroimena ez da hainbeste hobetzen (Tannock eta Schachar, 1996).
2017
‎“... Epe motzeko oroimenaren mota bati lan oroimena deitzen zaio, hau da, lan oroimena ataza bat aurrera eramateko beharrezko informazioa beharrezkoa dugun denboran gordetzeaz arduratzen da. Informazio hori kortexeko hainbat eremutan gordetzen da; eremu horiek atazak irauten duen bitartean izaten dira aktibo.
‎“... Epe motzeko oroimenaren mota bati lan oroimena deitzen zaio, hau da, lan oroimena ataza bat aurrera eramateko beharrezko informazioa beharrezkoa dugun denboran gordetzeaz arduratzen da. Informazio hori kortexeko hainbat eremutan gordetzen da; eremu horiek atazak irauten duen bitartean izaten dira aktibo.
2019
‎Atmosferaren kutsadura murrizten du Autoa etxean utzi eta eskolara oinez joatea hautatzean, gutxitu egiten da haurrengan hain kaltegarria den poluzio atmosferikoa, minutuko maizago arnasten baitute eta helduek baino aire bolumen handiagoak arnasten baitituzte kg bakoitzeko, hazten ari den arnas sistemaren heldutasun anatomiko eta funtzionalagatik eta altuera txikiagoa duelako. Ortega doktoreak dioenez, «nabarmen lotzen da poluzio hori eskola errendimendua gutxitzearekin, lan oroimenarekin, haurren birika funtzioaren arretarekin eta narriadurarekin».
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia