2000
|
|
Alabaina, zientzia ez da logikaz eta matematikaz bakarrik osatzen. Zientzia enpirikoak, beren aldetik, proposizio sintetiko kontingenteek osatzen dituzte, eta hauek enpiriarekin aurrez aurre
|
jarri
behar dira. Proposizio hauetan erabiltzen diren zeinuen esanahia argitu behar da, hau da, hizkuntzarekin adierazten denak zer esanahi duen ikusi behar da.
|
2001
|
|
Atenastarrek Egeo itsasoan nagusigoa badute ere, Esparta hiri estatuak kontra egiteko indar nahikoa du, Peloponeson bera baita indar nagusia. Bi hiri estatu hauen arteko lehiak Helade guztiaren bizitza baldintzatuko du, batez ere elkarri guda deklaratzen diotenean, gainerako hiri estatuek bata edo bestearen alde
|
jarri
behar izan baitzuten.
|
|
Tetika irakaspen dogmatikoen ezarpen soila litzateke; antitetika ez da irakaspen hauen ukapen soila, baizik eta itxuraz dogmatikoak diren ezagutzen arteko gatazka, non ezerk ez duen egiantzekotasun handiagorik. Orduan bi aldeak elkarren aurka
|
jarri
behar dira askatasun osoz, eta ondoren emaitza ikusi.
|
2003
|
|
Hortaz, ekitate erregela gehienak era berean erabiltzen dira toki guztietan, baina lehen aipatu adibidean, ulerkera desberdinak daude. Hori gertatzen da kasu horretan ez dagoelako nonahi betetzen diren erregela horien kontrako besterik, baina, aldi berean, lege batek agintzen duelako nolabaiteko mugak
|
jarri
behar zaizkiola albokoak oinordetzara deitzen dituen legeari. Izan ere, gure legeek ez dituzte albokoak beti baztertzen oinordetzatik —hori Zuzenbide naturalaren aurkakoa izango baitzen— ezpada aurrekoak daudenean bakarrik; horrela, indar gehiago ematen zaie aurrekoekin lotzen gaituen harremanei, albokoekin ditugun loturei baino.
|
2004
|
|
Dena dela, bere garaian ezagutzatzat jotzen denak, zalantzan
|
jarri
behar denak, ez du gorputz homogeneo bat osatuko; haatik, bi jakintza iturri nagusi bereizi izango ditu orduko ezagueraren zutabeak. Mutur batean aurkituko genuke pentsamendu eskolastikoan oinarritzen den jakintza modua, Grezia klasikoko zenbait filosoforen lanak eta fisikari buruzko zenbait ikuspegi bereak egiten zituena aldatu ezinezko modu batean; eta, bestetik, horren aurrean indartsu jaiotzen ari den zientzia fisiko matematiko berria egongo zen.
|
|
Giza ezagutza prozesuaren subjektua zein den definitu nahi du ageriko eta zalantza gabeko modu batean, eta, oraingoz behintzat, Jainkoak du jokatu inolako paperik hor. Jainkoa eta zalantzan diharduena ez gara bat izango; eta helburua giza ezagutza oinarritzea denez, gizakia
|
jarri
behar du ezagutza prozesuaren abiapuntuan eta hortik ekinda heldu behar du ezagutzara, baita Jainkoarenera ere azkenean. Ez da, beraz, abiapuntu egokia izango Jainkoa lehen egia argi eta bereizitzat hartzea, geuk izan behar dugu eta ezagutza prozesuaren abiapuntua.
|
2005
|
|
42 Filosofoen artean, lehenengo lekuan
|
jarri
behar da, merezimendu osoz, Aristoteles, hala arazoei heltzeko erabiltzen duen ordena dela, nola bereizketak egiteko eta arrazoiak azaltzeko duen trebetasuna dela. Zoritxarrez, lehentasun hori tirania bilakatu da mende batzuetan.
|
|
Berak, aurrean, konparatu beharreko hizkuntza ezagunak bakarrik ditu. Hauengan, lehenik eta behin, tonuen eta esanahien arteko parekotasunean
|
jarri
behar du arreta eta, hemendik abiatuz, hizkuntz asmatzailearen ideien joskera igarri behar du, bai eta berau era sinesgarri antzeko batean bereizi.
|
2006
|
|
Hiribildu ongi gotortuak, gaztelu aberatsak, luxuzko objektuak, urrezko eta zilarrezko arma ongi apainduak, gerrarako erabilgarriak ez ziren zalgurdiak..., arkeologiak azalarazi dituen elementu horiekin harremanean egon zen giza aberea ezagutzeko, ordea, iturri gehiago
|
jarri
behar ditugu ibilian.
|
|
Aprioriko erregela estetikorik ez dagoen arren, giza naturak dituen oinarrizko ezaugarriak direla-eta, adostasun estetikora iritsiko garela uste du Humek. Helburu horri begira ikusle ideal baten kokapenean
|
jarri
behar dugu gure burua: artelanari buruzko ahalik eta informazio gehien lortu behar dugu eta, halaber, gure gustua edo sentiberatasun estetikoa findu behar dugu praktikaren bitartez.
|
|
Humeren ustetan, egoismo psikologikoak ezin du hori azaldu; ikusmenik ez duen espezie bati koloreak zertan diren azaltzea bezain antzua litzateke. Azalpen hori ahalbidetzeko beste oinarri batzuk
|
jarri
behar dira.
|
2007
|
|
Nortasun eta jarrera partekatu horiek inguruabar zabalago batean
|
jarri
behar dira, gainera, garai zahar haietan han eta hemen indarrean egon zen xamanismoaren geografiarekin lotuta, alegia94 Mediterraneoaren iparraldean, Galian, Irlandan, Galesen, Norvegian eta Alemanian; Siberiako tartaroen artean; Pazifikoan; Indian; Ekialde Ertainean95.., leku eta kultura horietan guztietan ohikoak ziren prozedurak errepikatzen dira Heladen: arima garbiketa, fumigazioa, aspertsio mantikoa, sendaketa96..
|
|
Nabarmena da, beraz, logos helendarra historian
|
jarri
behar dela, Heladen bertan, batetik, eta ekialdeko kulturen inguruabarrean, orobat.
|
|
mitoaren eta arrazoimenaren arteko ebakiak ez dira hain zorrotzak izaten, ez ziren hain zorrotzak izan Heladen. Ikuspegi askotatik ulertu da lehen filosofiak iragarri zuen arrazoimen hura historian
|
jarri
beharra zegoela —eta erlatibizatu beharra—: mitoarekin eta erlijioarekin oso nahastuta, zientzia esperimentalaren eskutik helduta, egitura politiko eta juridikoan txertatuta.
|
|
4 Horretara
|
jarri
behar dugu geure burua eta, zehazki, elkarrizketaren aurrebaldintzez galdetu, ze hortik abiatuz bakarrik ulertu ahal izango ditugu berori gauzatzeari kontrajartzen zaizkion zailtasunak. Aurrebaldintza horiek, lehen unean bederen, oso erraz adieraz daitezke, hain zuzen gizakiaren hitz egiteko eta entzuteko gaitasun bikoitzean oinarritzen baitira.
|
2008
|
|
Baina liburu horren bigarren erreferentzia Heideggerren pentsamendua da. Gaurko filosofian Heideggerren asmo ezkutuak agerian
|
jarri
behar dira, eta Adornorengana eta benetako sustraietara (Kant Hegel) itzuli. Era berean, Zizek ek mezu bera eskaintzen du The Ticklish Subject.
|
2009
|
|
Historiara itzultzeko eta bere osotasunean ulertu ahal izateko onartzen dugun euskarri guztia, historia etengabeko mugimendu pazient gisa marrazten laguntzen digun guztia, hori dena da sistematikoki hautsi behar dena. Ezagupenaren joko kontsolagarria ahalbidetuko lukeena puskatan
|
jarri
beharra dago. Jakiteak, baita orden historikoan ere, ez du esan nahi" berraurkitzea", eta are gutxiago" geure burua berraurkitzea".
|
|
Historiara itzultzeko eta bere osotasunean ulertu ahal izateko onartzen dugun euskarri guztia, historia etengabeko mugimendu pazient gisa marrazten laguntzen digun guztia, hori dena da sistematikoki hautsi behar dena. Ezagupenaren joko kontsolagarria ahalbidetuko lukeena puskatan
|
jarri
beharra dago. Jakiteak, baita orden historikoan ere, ez du esan nahi" berraurkitzea", eta are gutxiago" geure burua berraurkitzea".
|
|
Bensaidek onartzen du Marxengandik jasotako zenbait iritzi egun zalantzan
|
jarri
behar direla. Lehenik, baikortasun soziologikoa, hau da, Marxek uste zuen kapitalismoaren garapenarekin batean langile klasearen kontzientzia, batasuna, prestakuntza, antolaketaren areagotzea, ezinbestean etorriko zirela; horietara guztietara ez da ailegatzen berez, baizik eta etengabeko saiatze baten ondorioa da.
|
|
Erdi Aroa arinkeria horrekin tratatu izana. Baina neure denbora, eta geurea, aurrera doakigu eta paperean
|
jarri
beharrekoa hautatu behar da. Neure hautua, dena den, bertze bat da:
|
2010
|
|
Hizkuntz irakaskuntzaren helburua hizketako jariotasuna garatzea bada, eta agian baita nolabaiteko idazketa ere, bigarren hizkuntza ikasgelan garatzeak naturalki garatzearen antza izango du, prozesu berberak
|
jarri
behar baitira abian268.
|
2011
|
|
Esan ohi da" guztiok gogamenaren mende gaudela", eta mendekotasun horren oinarrizko forma atxikimendua da (batetik bestera larri ibiltzea, ez dagoen zerbaiten bila, irrika ase nahiaren eta irrika hori ez betetzeko arriskuak eraginiko larritasun edo minaren artean); gizakia hautemate baldintzatuan itxirik eta harrapaturik dago, eta horrek ezartzen du gizakiaren mundu ikuspegia eta horren ezaugarriek osatzen dute adierazpen moldea. Nortasunak, izatearen alde bat edo giza banakoaren moldaera pertsonala izanik, giza kontzientziaren egitura bat erakusten du, kontzientziaren gune bat, esperientzia mugatzen duena, izatea bere baitatik bizitzen duena, prozesu eta fenomeno onartuekin bat datorrena, betiere zer garen argi eta garbi iruditzen zaiguna zalantzan
|
jarri
beharra ezkutatuz. Bat etortze horrek irauten du hautemate eta diskurtsoek beren burua etengabe balioztatzen duten heinean, bakarrizketa autoprofetikoan, bere buruaz gogoeta eginez, izate itxuraren mirabe.
|
|
67). Grekoek oinarritu zuten aroa —metafisikarena— funditu da; datorren aro berriari oinarriak alemanek
|
jarri
behar dizkiote. Espiritu alemanak jasoko du Aro Berria (postmetafisikoa, postkristaua, etc., Jainkoa hil eta gerokoa).
|
2014
|
|
Beste modu batera esanda, horrek lotura du isiltasunaren rol formalarekin. Isiltasun horrekin oposizioan
|
jarri
behar dugu Wagner, eta ez sarritan jarri ohi den bezala musikak sortzen duen bat bateko boterearen ondoan. Egia da soinuen boterea agerikoa dela, sortzen duen ondorioa sarritan afrodisiakoa da, militarista, edo larrosaren ura da, egia da, onar dezagun hori guztia ere tarteko dagoela.
|
2017
|
|
(i) Bestearen existentzia ezin da mugatu ez hipotesi batera ez probabilitate batera; (ii) Abiapuntua cogito kartesiarra izan behar da. Cogitoak, beragandik kanpo, Beste konkretuaren presentzia zalantzagabearen bidean
|
jarri
behar gaitu. Bestea ni ez izaten moduan agertu behar da; (iii) Cogitoak Bestea erakutsi behar digu ez bera objektu delarik, baizik eta parte duelarik gure izatean; eta (iv) Bestea barneko ezeztapen bezala atzeman behar dugu ni ez izaten, hau da, Besteak eta nik batasun sintetiko bat eratzen dugularik eta bata bestea denik ukatuz eratzen garelarik.
|
2021
|
|
Gerrariak, hordaren edo klanaren ospea handitzeko, arriskuan jartzen du bizia. Hala, ikusgarriro erakusten du bizia ez dela balio gorena gizonarentzat, goragoko helburuen zerbitzuan
|
jarri
behar dela bizia bera. Emakumearen madarikaziorik makurrena, hain zuzen, gerra espedizio horietatik bazter egotea da; bizia emanez ez baizik bizia arriskatuz goratzen da gizona animaliaren gainetik[...] Existentziari esker Bizia transzenditzean bermatzen du gizonak Biziaren errepikapena:
|
|
323), munduratu eta gorputz ezagugarri eta bizigarri gisa eratzen gaituzten markak diren heinean. Gure subjektuaren eraikuntzan ezartzen diren bazterketa formen jakitun izanik, ordea, etengabe birpentsatu eta ezbaian
|
jarri
behar ditugu, baieztapen estrategikoaren eta problematizazioaren arteko tentsioan. Kasu horretan, erregimen heterozuzeneko marko eta kategorien zurruntasuna kontuan izanik, markoa bera eta horren zutabeak diren kontzeptuak desnaturalizatu, ukatu, antzaldatu, aldatu, malgutu, gainezkatu eta alteratzeko apustua egin da, generoa bizitzeko era askotarikoak loratu, azaleratu eta bizigarri egin daitezen, beste konfigurazioak bezain ‘erreal’, inolako tutelaje, zigor eta mehatxurik gabe:
|