2001
|
|
Jakina da, gainera, ez direla giza eta gizarte zientziak (oraindik esan behar ote genuke?) besteek iritsi duten mailaraino heldu. Bada, nolanahi ere, sail horretaz arduratzen den beste
|
jakite
bat, aldi iraganaz jakin di  tzakegunak, kondairakoak eta kondaira aurrekoak, zientzia bidez bildu eta lantzen dituena. Alferrikako eztabaidetan sartu gabe, aski genuke hemen esatea egiazko jakite eta jakiunde dela azterketa horiek direla medio lor  tzen dena, ez irudipen huts, susmo murritz edo uste erdi ustel bakarrik.
|
2007
|
|
897 Ib., 517: ?
|
jakite
bat da, baina ez jakintza bat? (, sie ist demnach zwar ein Wissen, jedoch keine Wissenschaft?).
|
2009
|
|
egia, arkeologian, enuntziatuak ekoitzi, arautu, banatu, zirkulatu eta funtzionatzeko antolatutako prozedura diskurtsiboen sistematzat jo litzateke. Arkeologiak, beraz,
|
jakite
baten inguruko diskurtsoen ekoizpen arauen aldaketak hautemango lituzke; praktika diskurtsiboen gradua isolatzeaz gainera, diskurtso horiek ekoitzi eta aldarazteko arauak formulatzea ere izango luke xede.
|
|
Horri egiaren" erregimena" esan lekioke. Genealogiak agerian utziko luke, adibidez,
|
jakite
bat —sexualitatea, esate baterako— gainbegiratze eta aztertze tekniken bitartez kinaturiko boterearen emaitza positiboa izan zela. Genealogiak, hortaz, arkeologiak bete izan duen ikerkuntza esparrua zabaldu egin du, praktika diskurtsiboekin loturiko botereeta indar erlazioak ditu aztergai, hots, botere jakite erlazioak ditu xede.
|
2010
|
|
Hizkuntza komunitate bat bere errotiko izaeran zer den ezagutu duen batek, bada, zalantzarik gabe onartuko du estatu mailako zereginak eta ikuspuntuak modu jakin batean ikusi eta argitu behar direla, hala nola, hizkuntza komunitatearen bizi legeekiko halako gatazkak saihesteko moduan. Eta horri jakite bereizi bat dagokio, alegia, hizkuntza komunitateak zertarako existitzen direnari buruzko
|
jakite
bat, eta, bide batez, beroriek euren ama hizkuntzekiko interakzioan —eta giza osotasuna dela eta— egin behar dutenari buruzko jakite bat.
|
|
Hizkuntza komunitate bat bere errotiko izaeran zer den ezagutu duen batek, bada, zalantzarik gabe onartuko du estatu mailako zereginak eta ikuspuntuak modu jakin batean ikusi eta argitu behar direla, hala nola, hizkuntza komunitatearen bizi legeekiko halako gatazkak saihesteko moduan. Eta horri jakite bereizi bat dagokio, alegia, hizkuntza komunitateak zertarako existitzen direnari buruzko jakite bat, eta, bide batez, beroriek euren ama hizkuntzekiko interakzioan —eta giza osotasuna dela eta— egin behar dutenari buruzko
|
jakite
bat.
|
2014
|
|
Bada badirudi, bereizgarri moduan, gure espeziearen bereizgarri moduan, hizkuntza dela aurreniketa haurdanik datorkigun jakitea. Baina jakite hori, hizkuntza ikastea eta hizketanjakitea, oharkabeko
|
jakite
bat da, subkontzientea edo jakinaren azpikoa, eta badirudihorrek ez digula balio ikerketarako; badirudi ikerketa ohartuki edo jakinaren gaineanegiten dela. Hala dirudi, baina ni ez nago batere seguru:
|
2015
|
|
6 Hemen beste era batera da: ...oitza hartan sartua dagoela, adimenezko ikuskariaz, egiaren irudipen antzera, Hirutasun guztiz Santua agertzen zaio aurrean, hiru pertsonak, lehenengo haren espiritura argitasun handi handiko hodei baten eran datorren su hartzearekin, eta pertsona desberdin hauek, eta arimari ematen zaion berri-emate miragarri baten bidez, bene benetan ulertzen du hiru pertsonak substantzia bat eta ahalmen bat eta
|
jakite
bat eta Jainko bakarra direla; horrela, fedez sinesten duguna, han arimak ikustez ulertzen duela esan dezakegu, gorputzeko begien ikustez izan ez arren, irudizko ikuskaria ez delako. Hemen komunikatzen zaizkio hiru Pertsonak, eta hitz egiten diote, eta Jaunak esandakotzat Ebanjelioak dakartzan hitz haiek aditzera ematen dizkiote:
|
|
Nire iritziz bistakoa da ezin dela pentsamendua eta sentsibilitatea guztiz banandu eta kontrajarri, munduarekin dugun kontaktua beti izaten baita kognitibo eta sentsitiboa, munduarekin dugun harremana ez baita Behatzaile Arrazionalaren urrutiko begirada hotza eta arrotza, baizik eta munduan lokazturik dagoen esku hartzaile konkretuaren bizipena. Horregatik esan dezakegu identitateen ezagutza jakintza praktikoa dela (egiten
|
jakite
bat) eta, are gehiago, mundua atzemateko sentsibilitate bat dela.
|
2018
|
|
Phronesis delakoarekin praxirako beste egiten
|
jakite
bat suposatzen zuten greziarrek, metis edo zuhurtzia maltzur eta artetsua. Odiseo famatuari polymetis deritzo Homerok:
|
2021
|
|
Hizkuntza, azken batean, gizakiak duen
|
jakite
bat dela esan ohi da. Eta hiztunak hizkuntza dakienean, hitz egiten dakienean, alegia, zer dakien galdetuz gero, erantzun genuke azken finean esaldiak osatzen dakiela.
|
|
Horrek esan nahi du hotsen eta esanahien arteko lotura hori aski konplexua dela. Hau ere hiztunaren
|
jakite
baten parte da, hizkuntza jakitearen parte eta, hortaz, gramatikaren parte ere bai. Horren berri ere eman behar du gramatikak, horrenbestez.
|
|
Sentitzeko modu bat izan da umekiaren eta beraren arteko isuri hori. Ezer esan edo egin gabe elkar ulertzen dutela
|
jakite
bat. Unibertso berri diferente bat, lotura horretan.
|