Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2008
‎Azkuek hasiera beretik izan zuen euskaraz arituko zen Akademia bat sortzeko itxaropena. Baina jakin bazekien zenbait euskaltzain, hala nola Urkixo eta Campion, euskalari gisa adituak izan arren, gaizki moldatzen zirela euskaraz mintzatzeko382 Horregatik Euskaltzaindia ez zen euskara hutsezko Akademia bat bihurtu: zenbait txosten eta diskurtso akademiko euskaraz izaten ziren, baina bilkuretan gaztelania zen nagusi.
‎Ikusten denez, Bustintzak inolaz ere ez zuen parte hartu nahi Akademian, jakin baitzekien onartuz gero zuela beti bere (hots, Arana Goiriren) irizpidea ezarri. Helburua ez baitzen sabindar eskolak pisu handiago edo txikiagoa izatea Euskaltzaindian, baizik erabateko hegemonia izatea ala erakundea boikoteatzea.
‎garai hartan Euzkadin zenbait artikulu argitaratu bazituzten ere, batean ere ez zuten Euskaltzaindiaren gaia tratatu (ez aipatu). Seguru aski jakin bazekitelako ezer esan orduko hor izango zutela. Kirikiño, bere zutabetik, eta horren aurrean gurago izan zuten gauzak baretzen utzi.
‎Euskaltzaindiak jakin badaki bere proposamenak ez direla inola ere debeku moduan hartu behar, ezta hurrik eman ere. Hala ere, hiztun batzuek, noizean behin eta okerretara, baztertuta ikusten dute euren burua, bizi duten euskalkia euskara batutik urrun dagoelako; baina ez dute bazterturik sentitu behar.
2010
‎Praktikan, baimenik gabeko ikastolak hilzorian uzten zituzten. Eta Diputazioak jakin bazekien, sasoi hartan, soilik Nafarroako bi ikastola zeudela legeztatuta: Iruñeko Paz de Ziganda eta San Fermin, hain zuzen.
‎ABC egunkarian egindako bazkari baten baitan, Ibañez Freirek aitortu zuen, murrua egin? zuela ikastolak sortu zirenean,? jakin banekielako euskal gazteriarengan mentalitate antiespainola sortuko zutela, herrialde okupatu eta zanpatuaren mentalitatea?. Hala, Barne ministroak erantsi zuenez,, ikastolak aurreko erregimenaren akats politiko bat izan ziren, eta orain garesti ordaintzen ari gara?.
‎Baina aurrean genituenak, sozialistek nahiz oposizioan zeuden beste alderdi batzuek? ikastolak publiko bilakatzea nahi zutela jakin bagenekien: epela, hotza, beroa?
‎Egoera hartan, Jose Ramon Rekalde Hezkuntza sailburuak (PSE PSOE) jakin bazekien Euskal Eskola Publikoaren Legea ez zela onartuko amaitzear zegoen legealdia bukatu baino lehen. Ez zegoen horretarako denborarik, EAJk ez zuen horrelakorik nahi, eta PSE PSOEk berak ere ez zuen 1987ko akordioa betetzeko asmorik, 1988ko hastapenetatik agerian utzi zuen bezala.
‎Euskal sozialistek jada ez zuten ikastolen ondoan agertu beharrik, eta, are gutxiago zuten ikastolekin sinaturiko hitzarmen batekin hauteskundeetara aurkezteko asmorik. Hauteskundeen atari hartan, PSE PSOEk jakin bazekielako ez zuela lortuko gobernu berriaren osaketa baldintzatzea, 1986an bezala, eta EAJren posizioa indartu egingo zela.
‎Oliveri lehen Jaurlaritzan egona zen teknikari gisa, Gipuzkoako federaziotik Jaurlaritzara joanda, eta federazioekin negoziatzea ez omen zuen begi onez ikusten. . Ikastola guztiak ezagutzen zituenez, ikastolekin zuzenean negoziatu nahi zuen Oliverik, federazioek beste indar bat zutela jakin bazekielako?, dio Antonio Camposek. –Gainera, federazioan egonazela ezaguna zenez, eta inork ez pentsatzeko ikastolen alde jarduten zuela, kontrakoa erakutsi nahi zuen hark, sare publikoa defendatuz beti?.
‎–Eta legearen azken helburua zen ikastolen mugimendua kamustea eta apurtzea, bi alderdien helburu politikoentzako oztopoa zelako. Hau da, Euskal Herria espainolizatzeko oztopo, beraiek jakin bazekitelako hezkuntza proiektu sendo batek eragin zuzena duela nazio kontzientzia suspertzeko eta indartzeko?. Erkiziak erantsi duenez, PSOEk ez zuen inoiz gustuko izan ikastolen herritartasun hori,, beste kultura politiko bat duelako.
‎Ikastolen Elkarteko orduko arduradunek azpimarratu dutenez, jakin bazekiten ikastola batzuek publifikatzearen aldeko hautua egingo zutela, Armentian ikastola gisa jarraitzeko erabaki kolektiboa hartu arren. Are gehiago, urrats hori emango zutenak oso ezagunak ei ziren aldez aurretik; eta horretarako arrazoiak, J. Iñaki Etxezarretaren aburuz behintzat, oro har hiru multzotan koka daitezke.
‎Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculumaren dokumentu markoa Bilboko Euskalduna Jauregian aurkeztu zenean, Anjeles Iztueta Hezkuntza Sailburuak lan hura EAEko curriculum ofiziala bihurtuko zuela adierazi baitzuen. Iztuetak berak eta Abel Ariznabarreta sailburuordeak jakin bazekitelako EAEko Hezkuntza Sailak curriculum dekretu bat prestatu zuela, PPk egindako Ley Orgánica de Calidad de la Enseñanza (LOCE) legearen eta PSOE sasoi hartan prestatzen ari zen Ley Orgánica de Educación (LOE) legearen ondorioz.
2012
‎Beraz, ironia interpretatzeko muina edo giltza esatariak norentzakoaz duen aurresuposizio horretan dago; hau da, esatariak jakin badaki berak buruan duen norentzako horrek baduela (edo izan behar duela) testuinguruko informazio pragmatiko esanguratsuenaren edo errelebantearen berri:
‎Enuntziatu parentetikoari esker, goiko ironiari jarraipena ematen dio esatariak. Esatariak jakin badaki, gero eta hobeto gabiltzala, dioenean justu kontrakoa aditzera eman nahi duela (Grice 1989), eta norentzakoa ere jabetuko dela intentzio horretaz.
‎horrekin, justu bestelakoa dela bere iritzia: , ez naiz ni uste kontsolagarri hori inori kentzen saiatuko?, jakin badaki islatu duen besteren ikuspegi hori ez dela benetakoa; irudimenezkoa edo ametsetakoa da:
‎Norentzakoak jokabide hori hautatzen du, funtsean, esatariak komunikatzailea izan behar (eta nahi) duela badakielako edo behintzat horretaz fio delako. Beraz, jakin badaki itxurazko haustura horren atzean intentziozko indar jakin eta zehatzak egon behar duela.
‎Enuntziatu parentetiko horiei esker, esataria berariaz ari da norentzakoari egia zor diola adierazten. Izan ere, esatariak jakin badaki norentzakoaren konfiantza eta sinesgarritasuna lortu nahi badu, beti, egia, esan beharrean dela, beti, zor diola egia?.
‎Esatariak (eta, jakina, baita norentzakoak ere) zinemaz duen ezaupidea, ustea eta iritzia agerian geratzen da. Italiarrek, dirudienez, zinemarako esku polita erakusten dute edo behintzat uste horren aldeko da esataria, eta jakin badaki norentzakoak ere baduela italiarren trebezien berri.
‎esatariak badaki edo uste du norentzakoak. Inazio Goikoetxea? bezala ez duela pertsonaia hori ezagutuko, baina jakin badaki euskal letretan bere burua aditzera eman duen goitizena paratzen badu, norentzakoak errazago identifikatuko duela. Beraz, kultura jakin horretako partaide izateak (eta ezaupide hori aktibatzeko gai den bitartekoa testuan bertan tartekatzeak) lagunduko dio mezua interpretatzen.
‎Mitxelena ez zen, mordoilokeriaren? aldeko, baina jakin bazekien, berak aitortua? –hizkuntzari gutxi ajola diola garbitasunak, eta aberastasunak, biguntasunak, errextasunak, berriz asko?
‎2) Garbi dago Mitxelenak norentzakoari egiten dizkion deiekin nahiz ezkutuko edo zehaztu gabeko aipu horiekin guztiekin bere erudizioa erakusteaz gain, norentzakoaren aurre irudi bat eraikitzen duela. Mitxelenak jakin badaki estarian gordetzen duen informazio hori maiz izendatuki edo agerian esaten denak baino garrantzi handiagoa duela komunikazioan. Badaki, halaber, bera zuzentzen zaion hark, edo bere mezuaren norentzakoak, identifikatu behar duela ezkutuko informazio hori, bera ez baitzaio edozein euskal irakurleri zuzentzen, edozein euskal irakurlek irakur baditzake ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia