Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2000
‎Gaur egun, teknikari esker ahalgarri da jakitea, irrati emandegi batek une jakin batean dituen entzuleak zenbat diren; horretarako detektagailu elektroniko sofistikatuak erabiltzen dira. Eta aparatu horien bitartez lortutako kopuruak direla-eta, irratia aztertzen dutenek honako ondorio hau atera dute:
2001
‎Faktore demografikoa aldagai demografikoek osatzen dute. Talde linguistikoa edo hizkuntz taldea osatzen duten kideen zenbaki osoa da, eta herri, eskualdeedo lurralde nazional jakin batean duten banaketari dagozkion aldagaiak dira.Banaketari buruzko faktoreak, lurraldeko zenbait lekutan taldeko kideek dutenkontzentrazioari, beste taldeko kideekiko proportzio erlatiboari eta taldeak lurralde, tradizionala, edo, nazionala?
2004
‎(8) ren gisako perpausek bigarren mailako analitikoen taldea osatuko lukete, hau da, egia logikoak ez izan arren tradizionalki analitikotzathartu dircn perpausak. Predikatu jakin bat duen elementuak nahitaez beste predikatu jakinbat edukiko duela baieztatzen du. Lehen predikatuaren esanahiak bigarren predikatuaiiiplikmzen du.
2006
‎Psikologia horren osagarri dira gorrotoa, erruduntasuna, traizioa, desenkantua... Garai hartako lan gehienek oinarri jakin bat dute: gatazkan guztizinplikaturik dauden pertsonaiak hartzen dituzte ardatz.
‎95) Habermas ek horrelakorik onartuko ez duela esango digu. Weber-en eta Horkheimer/ Adorno ren kontra, Habermas ek argudiatzen du arrazionalizazioaren paradoxa horrek ez duela adierazten arrazionalizazio prozesu modernoek barne logika (edo dialektika) jakin bat dutenik, logika saihestezin bat, alegia. Ez legoke, ez arrazionalizazioaren paradoxarik (Weber), ez Ilustrazioaren Dialektikarik (Horkheimer/ Adorno).
‎Publizitate mezuaren adierazpen batek, zehaztugabea denean, errazago engaina dezake publiko hartzailea, mezuak esanahi bat baino gehiago izan dezakeelako, batzuk errealitatearekin bat datozenak eta beste batzuk ez. Era berean, batzuetan, esanahi jakin bat duten adierazpenak erabiltzen dira, hain zuzen, nahasketa sortzeko. Horixe bera gertatu zen Autokontroleko Epaimahaiak 2001eko martxoaren 20an hartutako erabakian:
‎Hedabideak aztertzerakoan aipatu da euskarri eta mezuaren hedapen baldintzen garrantzia, publizitate obra komunikatzeko orduan; horregatik, mezua zabaldu baino lehen ezinbestekoa da beharrezkoak diren hedabideak zehaztu eta aukeratzea. Lehenago, publizitate agentziek egiten zuten lan hori; gaur egun, berriz, erosketen banaguneek egiten dute, eta, prozedura horrek hasiera batean publizitate agentziaren sormen lanaren gainean eraginik izan ez lukeen arren, erosketa enpresa horiek, aukerak erakargarriak izan daitezen, sarritan ez dute bere gain hartuko publizitate obra bati dagokion euskarri egokia aukeratzea, eta euskarri jakin batekin duten negozioaren eta baldintzen arabera kontratatuko dituzte tarte horiek; baina jokaera hori behin baino gehiagotan suertatzen da publizitate lanaren kaltetan (De la Cuesta, 2002: 92).
2007
‎Praktika zientifikoa osatzen duten elementuak askotarikoak etaugariak dira. Horien artean aipa daitezke eduki kontzeptualak, baina horiek bezaingarrantzitsuak dira logistika osoa, aliantzak eta sareak, herritarren epistemologiaeta zientziaren kulturak, bai eta diziplinek zientzia sistema jakin batean duten lekuerrekonozitua. Horiekin batera, bidenabar, instituzio eta prozedura ugari bezaindesberdinak barneratzen dituzten aukera hautemangarriak ere badauzkagu.
‎Aurreko atalean aipatu den bezala, hasiera batean gizarte edukien ezagutzarengarapenari buruzko ikerketek gizabanakoa bakarka aztertzen zuten, baina, berehala, zenbait autorek hori zalantzan jarri zuten, argudiatuz ezagutza eragintruke sozialen bitartez garatzen dela; hain zuzen ere, gizabanakoak testuingurukultural jakin batean dituen eragin truke sozialen bitartez (Mead, 1934; Vygotsky, 1979 eta Echeita, 1988).
‎Lehenengo problema horri buruz nolabaiteko nahasteadago, zaila baita honako hau onartzea: batetik, morala (postkonbentzionala) egoeren esanahiaren arrazoizko eratzearekin lotuta dagoela eta, bestetik, konbentzionala gizarte taldearen zigorren eta debekuen hautematearekin eta atzematearekin lotuta dagoela (hitz batez, erabakitzea zergatik arau jakin batek duen izaeramorala). Hau da, morala izatearen ezaugarri hori arrazionaltasun hutsean oinarritzen bada, ez dauka zentzurik inguruneko eragileez galdetzeak; eta, kontraesanhori gainditzearren esaten bada egoera moralak ez daudela helduen zigor, agindueta debekuetatik at, orduan gauzak bihurritu egiten dira.
2008
‎Gertaera ez normatiboek izaera idiosinkrasikoa edo ia idiosinkrasikoa duten esperientziei egiten diete aipamena; dena dela, esperientzia ez normatiboak dira, jakina denez, adin jakin bat duten edo belaunaldi jakin batekoak diren guztiek pasatzen ez dituzten gertakariak. Nerabe batek motor istripu bat izatea eta osatzeko urteak behar dituzten ondorioak izatea gertaera ez normatibo bat da; nerabe bat ama izatea gertaera ez normatiboa da; heldu batek zori joko batean sari handi bat irabazten badu, esperientzia ez normatiboa izango du; 40 urterekin alargun gelditzea esperientzia ez normatiboa da.
‎Aipatu diren eragin iturri horiek aintzat hartuta, helduaroa eta zahartzaroa aldaketarako egokiak dira; eragin iturri horiek sumatu egiten dira. Aldaketa horietako asko garapenarekin lotuta daude huts hutsean; segida jakin bat eta antolamendu jakin bat dute, pertsona bakoitzak une bakoitzean dituen ezaugarrien multzoarekin lotuta. Helduaroan eta zahartzaroan, beraz, galerak eta murrizteak gertatzen dira, jakina, estereotipo zaharrek defenditzen zuten moduan; baina irabaziak ere badaude:
‎Adin jakin bat dutenei edo belaunaldi jakin batekoak direnei gertatzen ez zaienari.
‎Adin jakin bat dutenei edo belaunaldi jakin batekoak direnei gertatzen ez zaienari.
‎Adin jakin bat dutenei edo belaunaldi jakin batekoak direnei gertatzen ez zaienari.
‎Kulturak garapenean duen eragina aztertzea zen haren interes nagusia. Haren ustez, talde jakin batek une jakin batean dituen ohiturak eta talde horrek historian zehar izan dituen lorpen zientifikoak, materialak, intelektualak eta artistikoak daude kultuaren barruan. Uste zuen umeak testuinguru soziokulturalaren eta historikoaren eragina duela, eta, horren ondorioz, umeak testuinguru horretan eragin zuzena duela.
‎Paradigma horrek garapenak helburu jakin bat duela ukatu eta azpimarratzen du faktore sozio historikoak oso garrantzitsuak direla. Hala, nahiz eta organismoak eginkizun aktiboa izan, ingurune sozialaren eragina erabakigarria da, ezagutza eskuratzean, esaterako.
‎Haren interes nagusia kulturak garapenean duen eragina aztertzea zen. Haren ustez, kulturaren barruan kokatzen dira talde jakin batek une jakin batean dituen ohiturak eta talde horrek historian zehar izan dituen lorpen zientifikoak, materialak, intelektualak eta artistikoak. Haurraren garapena jarduera sozial eta kulturalarekin batera doala dio Vigotskik.
‎Bowlbyren ustez (1986), haur jaioberriak amarenganako duen atxikimenduak espeziearen jokabide sistema bereizgarrien kopuru jakin batean du jatorria; horiek, oinarrian, batzuk besteetatik burujabe samarrak dira eta une desberdinetan agertzen dira; hala, ama objektu nagusia denez, haren inguruan antolatzeko eta haurtxoa harekin elkarrekikotasunez lotzeko balio du atxikimenduak. Honako jokaera sistema nagusi hauek dute eragina atxikimenduan:
‎13 Funtzio jakin bat duten gauzen izenen zerrenda. Adibidez:
‎– Letra bakoitzari soinu bat dagokiola eta soinu horiek hitzaren barruan ordena jakin bat dutela ikasten du.
2009
‎Adibidez, batez besteko erosketa saski baten prezioak neurtzen ditu KPIk.Hor pisu jakin bat dute ondasun edo zerbitzu ezberdinek, baina ohitura, adin, errenta maila eta gune geografiko ezberdinetan ez dute garrantzi bera tabakoak, gailu teknologikoek, ogiak, pixoihalek edo eskiatzeko forfaitek. Batez bestekoguztiekin gertatu ohi den bezala, ñabardura asko egin litezke KPIren igoera edojaitsieraren ondorio partikularrez.
‎Mota honetako azterketak tenperatura jakin bat zuen objektu batezlarruazala ukituz egiten hasi ziren orain dela ehun urte baino gehiago. Berenalderdi txarra ukimena ere tartean nahastea da.
2011
‎Haserrearen bidez eztabaida amai dezake, edo negar eginez bestearen babesa lor dezake. Hasieran asmo jakin bat zuen emozio aldaketak, baina gerora automatizatu eta bere nortasunean barneratu lezake. Afektu eta emozio kontraesankorrak aldi berean izaten ditu; aldi berean mendeko pertsonak eta pertsona erasokorrak dira, baina haren oinarrizko umorea disforikoa da, narritagarritasunarekin batera.
2012
‎Kalitatearen kontrola. Hertsiki, produktu jakin batek dituen ezaugarriak eduki lituzkeenekin alderatzea da, hots, zuzenaren eta okerraren arteko bereizketa egitea. Praktikan, kalitate maila jakin bat eta edozein baldintzapetan produktuaren identifikazioa baimentzeko moduko ezaugarriak bermatzeko beharrezko bitarteko guztiak ipintzean datza.
‎Publizitate mezuaren adierazpen batek, zehaztugabea denean, errazago engaina dezake publiko hartzailea, mezuak esanahi bat baino gehiago izan ditzakeelako, batzuk errealitatearekin bat datozenak eta beste batzuk ez. Era berean, batzuetan, esanahi jakin bat duten adierazpenak erabiltzen dira, hain zuzen, nahasketa sortzeko. Horixe bera gertatu zen Autokontroleko Epaimahaiak 2001eko martxoaren 20an hartutako erabakian:
‎Hedabideak aztertzerakoan aipatu da euskarri eta mezuaren hedapen baldintzen garrantzia, publizitate obra komunikatzeko orduan; horregatik, mezua zabaldu baino lehen ezinbestekoa da beharrezkoak diren hedabideak zehaztu eta aukeratzea. Lehenago, publizitate agentziek egiten zuten lan hori; gaur egun, berriz, erosketen banaguneek egiten dute, eta, prozedura horrek hasiera batean publizitate agentziaren sormen lanaren gainean eraginik izan ez lukeen arren, erosketa enpresa horiek, aukerak erakargarriak izan daitezen, sarritan ez dute bere gain hartuko publizitate obra bati dagokion euskarri egokia aukeratzea, eta euskarri jakin batekin duten negozioaren eta baldintzen arabera kontratatuko dituzte tarte horiek; baina jokaera hori behin baino gehiagotan suertatzen da publizitate lanaren kaltetan (De la Cuesta, 2002: 92).
2014
‎Gorputz mota zehatzak bakarrik existitzen dira, baldintza partikularrak dituztenak, sexu, arraza eta fisionomia jakin bat dutenak. Gorputz batek (Mendebaldean: gorputz zuri, gazte, gai eta arra) eredu edo idealaren funtzioa hartzen badu, gainontzeko gorputz mota guztiek gorputz idealaren menderakuntza suntsi dezaketeaniztasunaren aldarri errebelde bat eginez, ezberdintasunen eta bestelako gorputz etasubjektibotasun moten esparrua aldarrikatuz.
‎Haren interes nagusia kulturak garapenean duen eragina aztertzea zen. Haren ustez, kulturaren barruan kokatzen dira talde jakin batek une jakin batean dituen ohiturak eta talde horrek historian zehar izan dituen lorpen zientifikoak, materialak, intelektualak eta artistikoak. Haurraren garapena jarduera sozial eta kulturalarekin batera doala dio Vygotskyk.
‎Antolaketaren bidez, umeek momentu jakin batean dituzten eskema intelektualak eskema konplexuago bihurtzen dituzte. Adibidez, begiratzeko, iristeko eta hartzeko erreflexuak dituen ume batek estruktura konplexuagoetan (ikusmenari esker iristea) antolatzen ditu hasieran elkarren artean inolako loturarik ez duten eskema horiek.
2015
‎10) azaldu bezala, sare sozialek komunikazio testuinguru berean biltzen dituzte broadcast medioen komunikazio ezaugarriak eta aurrez aurreko komunikazioarenak. Gaztearen Facebook eta Twitterren sareratutako audientziaz(, networked audience?) pentsatzean, jarraitzaile kopuru jakin bat dugu buruan, gutxi batzuk ezagunak, gainerakoak aurpegirik gabekoak. Guztiak, broadcast audientziaren kasuan bezala, balizko ikusle edo kontsumitzaileak:
2017
‎Gainera, ez da erraza aukera libertario batetik hezten duen pertsona eredu bat aurkeztea (García Moriyón, 1999: 1). Gainontzeko zapalkuntzekin gertatzen den bezala, deseraikuntza prozesu bat suposatzen du helduentzat, eta hau zaila da botere jakin bat duen pertsona orok hau kontserbatu eta bere onuran erabiltzeko joera baitu.
‎Ez hori bakarrik; hizkuntza batek une jakin batean duen bokal inbentarioa eta bokalen kokapenakustikoarekin sortzen den triangelua ahoskera jakinaren isla ere izan daitezke; hizketa molde jakinbaten isla. Hizketa molde eta erregistroaren arabera ezaugarri batzuk edo besteak izango ditu hiztunbatek ekoitzitako bokal triangeluak.
2019
‎Ikerketa historiografiko gehienetan bezala, iturrien aukeraketak berebiziko garrantzia du, aukeratzen diren iturrien arabera lortu daitekeen informazioa modu batekoa ala oso bestelakoaizan daitekeelako. Izan ere, iturri historiografiko bakoitzak igorle jakin bat du, eta kasubakoitzean, igorleak interes partikularrei erantzuten die eta momentuko egoerak baldintzaturikdago beti. Hortaz, historialariak oso zorrotz jokatu behar du iturri bakoitzetik eskuratutakoinformazioa epaitzerako orduan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia