2007
|
|
Mead ek, James-i (1890) jarraituz(
|
ikus
II. kapitulua), pertsonaren baitan Nirea eta Nia bereizten zituen.Nirea nortasunaren alderdi pasiboa da; hau da, norberaezagutza objektu gisa. Haurtzarotik garatzen da, etahonako elementu hauek biltzen ditu:
|
|
Lewis eta Brooks Gunn (1979) ikertzaileen arabera, norberari buruzko lehenezagutza horiek Ni existentziala osatzen dute. 1890 urtean James-ek egindakoekarpenetan oinarrituz(
|
ikus
II. kapitulua), autore horiek Niak bi dimentsio dituelaaldezten dute: Ni existentziala eta Ni kategoriala.
|
|
Norberak ez ezik, beste pertsonek erehautematen duten Nia da (Baldwin, 1906; Wallon, 1949). Niaren ideia bat datorJames en Nirearekin(
|
ikus
II. kapitulua), eta autokontzeptuaren garapenarierreparatzen dioten autore gehienek Niaren dimentsio hori ikertzen dute.
|
|
Askotan aztertu da nola garatzen den diruaren jatorriaren eta funtzioarenulermena. Gai horren inguruko lehen lanak egin ziren XIX. mendearen bukaeran.Adibidez, Ana Kohler ek 1897an idatzi zuen Diruaren esanahia haurrengan izenburuko liburua(
|
ikus
II. kapitulua). XX. mendean, berriz, Binet-ek eta Simon-ek (1908) txanponen ezagutzari buruzko zenbait proba sartu zituzten beren adimentestean.
|
2017
|
|
Erantzuna, berriz, hauxe: komunitate nazionalak lotu baditzakegu herritar berdin eta subiranoen ideiarekin (herri subiranotasuna), orduan, gure lotura nazionalak eta politikoak heda ditzakegu eta komunitate politikoak edo demoi delakoak sortu, zeintzuek, nahiz eta lotura kontingenteetan oinarrituta egon(
|
ikus
II. kapitulua) bi helburu hauek bultzatzen dituzten: zurekin lurraldea edo instituzio politikoak konpartitzen dituzten horiekiko kezka eta leialtasuna zabaltzen dute, eta, gainera, herria mobilizatzen dute, berdintasunaren, inklusioaren eta autogobernuaren alde (1 tesia).
|
|
Kasu honetan, Ekoiztutako Nahia daukagu, izan ere, marko honen barruan ez baitago arrazionalki jorratutako premisetatik naturalki erator daitekeen Interes Komunik ez Nahirik (ez eta egiarik). Hala ere, ikuspegi ontologiko hau bultzatzen duten autore gutxik garatzen dute beren ikuskera azken bururaino, bere ondorio logikora; Shumpeterrek ere ez(
|
ikus
II. kapitulua).
|
|
Egia da: ekonomialari klasikoak (Smith, Say, Ricardo, Malthus) kritikatzen zituztenek, normalean, politika publikoak sustatu nahi izaten zituzten, langabeen, zaharren eta pobreen alde; hala ere, halako laguntzak emateko bezainbeste esku hartu behar izaten zuen gobernuak txanponak egiteko edo monopolioak eragozteko ere, eta halaxe da gaur egun ere(
|
ikus
II. kapitulua).
|
|
Horren adibide da Kutxa; duela gutxi pribatizatu dute, eta haren kargu daudenak Espainiako eta Euskadiko gobernuak dira, hau da, adar exekutiboa (ez legegilea? herritarren ordezkariak); argi dago, beraz, EAEko exekutibo eta elite ekonomiko eta politikoek, aurrerantzean, politika neoliberalen alde egingo dutela, komunitatearen gaitasun politikoa pribatizatuz(
|
ikus
II. kapitulua).
|
2020
|
|
Gainera, emakumeek merkatuan parte hartzeak ez du desfamiliarizaziorik eragin, estatuek, hau da, erakunde publikoek ez dutelako bere gain hartzen emakumeek (emakume izate hutsagatik) dohainik egindako zaintza eta etxeko lana, merkatuan egon edo ez, aktibo edo inaktibo. Egon diren aldaketa nagusiak ez dira izan gizonen parte hartzea erabat handitu delako zaintza eta etxeko lanetan, baizik eta emakumeek, ahal dutenean, dohainik egiten zuten lana egiteari utzi diotelako(
|
ikus
II. kapitulua). Hortaz, lan merkatuan sartzen diren emakume batzuek bakarrik lor dezakete desfamiliarizazioa, zaintza eta etxeko lanak merkantilizatu ditzaketen neurrian,, zaintza kate globala?
|