2008
|
|
izan behar dute. Aldi berean, komunikaziorako tresna behar dute izan, eta
|
horrek
esan nahi du funtzionaltasun baldintza minimo batzuk ere bete behar dituztela edo funtzional iza tera iristeko ezaugarriak dituzten aldez aurretik aztertzea komeni dela, ahantzi gabe jadanik funtzional diren baina Hiztegi Batuan onesten ez diren beste hitz edo termi no batzuekin lehiatu dutela.
|
|
Gure hizkuntzari doakionez,
|
horrek
esan nahi du, euskaratzaileak, itzuli edo moldatzeko eman dioten gaia, ongi ulertzen ez badu, gutxienez horretaz diren hiztegien eta are bibliografia bereziaren berri ere ongi jakin eta horiek behar bezala kontsultatu lituzkeela, bestek aspaldian aurkitu eta jada ongi bataiaturiko kontzeptuak berriro asmatzen ibili gabe. Eta Mediterraneoa aspaldian aurkitua dela gogoan izan60.
|
|
Ez da Euskara Batua ahoskatzeko modu bakarra eta are gutxiago, noski, euskalkiak ahoskatzeko era. Besteak beste,
|
horrek
esan nahi du EBAZ ingurukoaz edo irakaslearen ahoskera biziaz gainera irakatsi dela eta ez haren ordez. (...)
|
2009
|
|
Batik bat, eta beste ezeren gainetik, Euskal Herriko bertsolari txapelketa nagusiak daude,
|
horrek
esan nahi duen guztiarekin. Lehenik, 1960, 1962, 1965 eta 1967ko txapelketak; gero, etenaldi baten ondoren, 1980 eta 1982koak.
|
2010
|
|
–Nik uste dut behartu egin genituela lege hori egin behar izatera. Azken finean,
|
horrek
esan nahi zuelako gu bagindoazela eskola publikorantz, baina ez ordura arte zegoen eskola publiko sarerantz. Bateratze bat egon behar zuen, alde bakoitzean aldaketak eginez eta alde bakoitzaren gauza onak jasoz, Euskal Eskola Publiko berria eraikitzeko?.
|
|
Alde handia egon zen. Beraz,
|
horrek
esan nahi du erabaki kolektibo haiek hartu zutenak ez zirela jabetzen haien ikastolen errealitateaz, edota erabaki kolektiboak oso arinki hartu zituztela. 1993ko prozesuak erakutsi zuen jendearekin gehiago hitz egin behar dela; bi aldiz hitz egitea ez dela nahikoa?.
|
2012
|
|
b) bestela esanda, beste hitzetan, beste hitzez, hobeki esanda, zehazkiago esan (da), laburbilduz, labur esanda, hitz gutxitan, nahiago bada, hala esaterik badago, nolabait esan (teko), hobeki azaltzeko, esan gabe doa,
|
horrek
esan nahi du, esan nahi baita.
|
2019
|
|
– Erdaraz erantzuten badizute(
|
horrek
esan nahi du ulertu dizutela) eutsi euskarari.
|
2021
|
|
43.7b Birformulatzaile horien guztien lexikalizazio maila ez da berdina: erabilienak eta tradizio zabalena dutenak (alegia, hau da, hots, erran nahi baita), guztiz finkatuta daude hiztegian esapide diskurtsibo gisa; gainerakoak ez daude hain finkatuta, sintaxi gorabeherek erakusten dutenez, eta
|
horrek
esan nahi du gramatikalizatzeeta lexikalizatze bidean daudela: Eta biloa tente omen zegoen bernako azalean, bere besoetan bezala; alegia, izuak hartuta balego bezala hura ere (Saizarbitoria); Haurrek beraiek ere sumatzen dute ipuina konplexua, aberatsa edo nahasia dela, hau da, mezu diferenteak gordetzen dituela, eta horregatik interesatzen zaie (Urkiza); Horrelaxe iristen gara Jainkoaren, hots, Sortzailearen, existentzia frogatzera (Kintana); Eta ondorioz, ez da bata bestearen kausa izaten ahal; erran nahi baita, ez duela batak ekoizten ahal bestea (Xarriton).
|
|
4.5.9c Gertaera izenak osatzen dituen heinean, aditzoinaren argumentu egitura heredatu egiten du izen eratorriak, eta
|
horrek
esan nahi du argumentu horiez lagundurik azaldu behar duela: dela hitz elkartu baten bidez (eguzki ilkite, eguzki sartze) 20, dela izenlagunaren bidez (eguzkiaren sartzea, Olentzeroren jitea).
|
|
Eta kapitulu honen hasieran flexio morfemen eta eratorpen morfemen arteko aldeak aztertzean esan dugunez, eratorpena beti doa flexioaren aurretik (§ 3.1j). Eta
|
horrek
esan nahi du nekez har dezakegula xe benetako eratorpen atzizkitzat.
|
|
Berdin beste egunekin ere: hurrengo larunbatean zortzi(
|
horrek
esan nahi du hurrengo larunbatean ez, baizik eta hurrengo asteko larunbatean); Atzo zortzi etorri zen Ameriketatik eta bihar hamabost hartuko omen du berriz ere hegazkina; Atzo zortzi ortzegun goizaldera buruz supitoki ohean hila kausitu dute Albert Goienetxe, Donibane Lohizuneko jaun medikua: Euskal Herri guziak Donibaneko auzapez bezala ezagutzen zuten gizon kartsua (Hiriart Urruti); Bai ba, Txorokilletako neska atzo zortzi ezkondu zen, eta bere gizon gazteaz hortik zehar ezti aldia eginda, atzo etorri ziren etxera (Orixe); Gaur zortzi, pilota partida Eibarko Astelenean (Aranbarri); Joko ona erakutsi digute eta momentu onean, ezen igandean zortzi izanen dute derbia Avironeko Baionesekin (Herria).
|
|
18.2.2b Absolutiboaren artikuluaren parekoa dugu ik determinatzailea ere, operadore batek aktibatzen duena. Ez du
|
horrek
esan nahi, hala ere, ik marka daramaten sintagma guztiak mota horretakoak direnik, ez baita hala. Berehala itzuliko gara puntu honetara.
|
|
galderaren erantzuna ere. Bestalde, bai lepotik, bai gogotik, biak aski ihartuak daude, eta
|
horrek
esan nahi du adberbiotzat ere har litezkeela, bere horretan. Lehenbizikoak, postposizio gisa lan egingo luke eta osagarria hautatuko luke ([PS [IS X ren] [PS lepotik]]).
|
|
22.4.8a Izen batzuek ere, duten esanahiagatik, erabilera adberbiala dute maiz. Ez du
|
horrek
esan nahi adberbio direla, baizik izaeragatik errazago gertatzen dela erabilera hori. Hori gertatzen da mende, gizaldi, urte, hil, aste, egun, ordu, oren, gau, minutu, segundo, une eta horiek bezalakoekin:
|
|
Izenordain erlatiboak anaforikoak dira,
|
horrek
esan nahi baitu gaineko perpausean izan behar dutela erreferentzia ematen dien izen sintagma bat, aurretik agertzen dena, eta hain zuzen aurrekari deitzen dena.
|
|
1.3h Arrazoi horiengatik guztiengatik diogu ez dagoela deklinabiderik euskaraz. Baina deklinabiderik ez bada,
|
horrek
esan nahi du kasurik ere ez dela. Ez nahitaez.
|
|
Adizkiarekin bat egina agertu arren, inflexioa ere perpaus osoari dagokio. Horregatik, bera dela perpausaren buru aldarrikatzen da gaur egun. Eta perpausaren burua inflexioa bada,
|
horrek
esan nahi du perpausa, azken batean, inflexio sintagma (InflS) dela. Berau da, hain zuzen, gramatika egitura nagusia, sintagma nagusia, alegia.
|
2023
|
|
— Ikasleen ekoizpenak landu eta ebaluatzeko aukera ematen du, eta
|
horrek
esan nahi du ahulguneak eta indarguneak identifikatu ditzakegula.
|
|
Eta hemendik aurrera zer? Erronka izanen da ERA.EUSek erabilera datuak handitzen jarraitzea,
|
horrek
esan nahiko duelako gurasoentzat erabilgarria dela eta gurasoak gero eta aktiboago daudela euskararekin. Izan ere, hazteko tarte handia dago oraindik ere, guraso gehiagorengana iristeko, alegia.
|