2023
|
|
Toki autonomiaren printzipioa definitzea zaila izan daiteke, nahiz eta horren inguruan asko idatzi den. Toki autonomiaren printzipioaren definizioan ikuspuntu ezberdinak daude eta ikuspuntu ezberdin
|
horiek
toki erakundeen egitura eta arauketa bera baldintzatzen dute. Ez da ahaztu behar, EKk toki autonomiaren printzipioa lurralde antolakuntzaren inguruan jorratzen duela, eta lurraldetasunaren inguruko beste kontzeptuekin parekatu behar direla.
|
|
Atal honetan jorratuko dugu Administrazioen arteko harremanak nola gauzatu behar diren eta
|
horiek
toki administrazioaren kasuan nola zehazten diren. Kontuan izan behar dugu hurrengo bilakaera:
|
|
zaintza edo kontrola antolamendu juridikoan arautzen den moduan, toki erakundeen berezko eskumenen inguruan hartutako erabakien gain bakarrik egin daiteke. Bakarrik kontrolatuko dira toki erakundeen eskumen esklusiboen gaineko jarduerak eta ez dugu ahaztu behar eskumen
|
horiek
toki erakundeen gutxieneko nukleoa egituratzen dutela.
|
|
Horiek guztiak, erakundeen arteko leialtasunaren barnean sartu daitezkeela adierazi daiteke,
|
horiek
toki erakundeekiko Sektore Publikoaren Araubide Juridikoari buruzko urriaren 1eko 40/ 2015 Legearen 140 artikulutik ondorioztatu baitaitezke. Egia da, bestetik, 40/ 2015 Legearen 140 artikuluko 2 parrafoak toki erakundeen inguruko informazio betebeharrak eta administrazioen arteko harremanak tokiko araubideari buruzko legeriaren mende uzten dituela.
|
|
Zaintza tresnei dagokionez, nahitanahiez kontuan izan behar dugu horien inguruan BOCANEGRA SIERRAk egin zuen laburpena. Autore horrek zaintzari dagokionean EKa baino lehenago 1975eko TALak ezartzen zituen kontrol jarduera guztiak hartu zituen eta
|
horiek
toki autonomiarekin alderatu zituen. Nik ere abiapuntu hori hartuko dut.
|
|
TAOLk toki autonomia zehaztean horrekin bateragarriak diren eskumenen egikaritzaren gaineko legezkotasun kontroleko teknika zehatzak sartu zituen. Teknika zehatz
|
horiek
toki eskumenen egikaritza Estatuaren edota autonomia erkidegoen interes orokorrarekin talka egiten dutenean martxan jartzen dira.
|
|
EAEko toki erakundeek, lurralde erkideko toki erakundeek bezala, tokierakundeen lurralde mugartean finantzaeta ekonomia jarduera sustatzeko neurriak hartu ditzazkete, beti ere toki erakundeen eskumen esparruan sartzen badira. Hori horrela, kontuan izan behar dugu lurralde erkideko toki erakundeek, TAAJLren ondorioz, eskumen murrizketa izan zutela eta murrizketa
|
horiek
toki erakundeen sustapen ekonomikorako eskumenetan eragina izan zutela. Baina aipatutako legearen xedapen gehigarriek EAEko toki erakundeen gaineko arauketa berezia jaso zuten eta araubide berezi hori ETELn jaso zela.
|
|
Hiru kontzeptu
|
horiek
toki erakundeen finantza jardueran zuzeneko eragina izan zuten RAZQUIN LIZARRAGAk adierazten duen bezala: " Toki Administrazioaren Arrazionalizazio eta Jasangarritasunari buruzko Legea Espainiako Konstituzioaren 135 artikuluaren erreforman eta haren garapenean oinarritzen da.
|
|
Lurralde historikoen eskumen ekonomiko finantzarioei dagokionez, forutasunaren erakunde bermearen nukleoaren barruan tributu jardueraren gaineko arauketa dagoen bitartean, aurrekontu jarduera ez dago. EAEko toki erakundeen aurrekontu jardueraren gainean ez da Ekonomia Itunean ezer esaten, Ekonomia Itunaren jardueraren esparrua tributu jarduera bakarrik delako. Jada indarrean zegoen 2002ko Ekonomia Itunaren 48.5 artikuluan finantza zaintza ahalmenak EAEko erakunde eskudunen esku uzten dira. Ahalmen
|
horiek
toki araubidean barneraturik daude eta toki araubidearen garapena EAEko erakunde amankomunei dagokie. Horretarako, 1981eko Ekonomia Ituna eta 2002ko Ekonomia Ituna erkatu zituzten.
|
|
sorospidetasun printzipioa eta finantza nahikotasuna. Bi printzipio
|
horiek
toki autonomiaren hedadura zabaltzeko eta garatzeko behar beharrezkoak dira, ezinbestekoak. Hurrengo epigrafeetan gaiaren inguruan sakonduko dugu, baina derrigorrezkoa dugu honako aipamen hau egitea:
|
|
Hortaz, gain honen inguruan asko dira finantza zaintzaren organo eskudunak dituen esku hartzeak: arauetan ordainketak egiteko legezko epea betearazteko arazoak daudenean, diruzaintzak horren inguruko diruzaintza plana aldatuko du eta finantza zaintzaren organoari jakinaraziko dio, honek egoki ikusten baldin badu gastua murrizteko neurriak hartu ditzatekela eta neurri
|
horiek
toki administrazioak bete lituzkeela. Aipatu dugu lehen TOLTBren arabera, epe luzerako zorpetze eragiketa guztietan finantza zaintzaren organoak esku hartu behar du.
|
|
Honen inguruan KA argia izan da: Estatuari gai hauen inguruko exekuzio eskumenak dagozkio, neurri
|
horiek
toki araubidearen oinarrietan eragina badute eta exekuzio eskumen horien artean kontrol teknikak egongo dira. KAk berariaz ezarri du zorpetzearen gehieneko ehunekoa orokorrean finkatzea eta kreditua finantza baliabide gisa hartzen duten toki erakundeentzat baldintzak ezartzea oinarrizkoari dagokiola eta oreka ekonomikoarekin zuzeneko lotura duela.
|