2006
|
|
2 Herri Ogasunak konkurtso prozeduren barruan hitzarmenak sinatu eta egiteko, Ogasun Ministerioaren baimena baino ez da behar, eta eskumen
|
hori
Tributu Administrazioko Estatu Agentziako organoei eskuordetu ahal zaie.
|
2008
|
|
Hori dela eta, legeek neurri batzuk hartu dituzte jasanarazpena ziurtatzeko: fakturak egiteko eskatzea; ekonomia administraziozko bidean erreklamazio karien artean jasanarazpena sartzea; zor ez den diru sarrera egin bada, diru
|
hori
tributuaren jasaleari itzultzea. Horretara, subjektu jasaleak baditu Administrazioarekiko eskubide batzuk, berrikuspen bidean batik bat.
|
|
Behin salbuespena sortu eta gero, ezin da ulertu hurrengo zergaldi guztietarako balio duenik, honexegatik: zergaldi bakoitza igaro arte ez dakigu egitate salbuetsia gauzatuko den ala ez, ezta egitate
|
hori
tributuaren menpe egongo den edo tributua bera izango den ere.
|
|
Likidazioaren aurka errekurtsorik aurkeztu bada, ondasunak besterendu aurretik premiamendua gelditu behar da likidazio hori irmoa izan arte. Horrenbestez, eginkizun
|
hori
Tributu administrazioaren eginkizun esklusibo eta baztertzailea da.
|
2012
|
|
Neurri
|
hori
Tributuen Kontrolerako Plan Orokorraren parte da, eta horrekin 8.171 milioi euro biltzea espero da 2012an.
|
2023
|
|
Behin salbuespena sortu eta gero, ezin da ulertu hurrengo zergaldi guztietarako balio duenik, honexegatik: zergaldi bakoitza igaro arte ez dakigu egitate salbuetsia gauzatuko den ala ez, ezta egitate
|
hori
tributuaren menpe egongo den edo tributua bera izango den ere.
|
|
Erantzule mota horien artean badago ezberdintasunik euren araubide juridikoari begira. Nolanahi den ere, erantzuleak beti erantzun behar du subjektu pasiboarekin batera tributuaren ordainketaz, azken
|
hori
tributu betebeharretik askatuz; batzuetan, subjektuak erantzun ez duelako (subsidiaritatea), eta, beste batzuetan, subjektuaren maila juridiko berean jartzen delako (solidaritatea).
|
|
a) Tributu administrazioaren edozein jarduketagatik, baldin eta tributu betebeharpekoak modu formalean horren berri jaso badu, eta helburua tributu zorra benetan biltzea bada. Adibidez, ordaindu gabeko zorren ziurtagiria eskatzeak eta
|
hori
tributu betebeharpekoari jaulki eta jakinarazteak ez du preskripzio epea geldiarazten (2023ko otsailaren 16ko AEAZren ebazpena). b) Errekurtso edo erreklamazioen bat jartzeagatik; errekurtso zein erreklamazioetan egindako jarduketengatik, betebeharpekoak horiek modu formalean ezagutuz gero; Ekonomia Itunaren Arbitraje batzordearen aurrean gatazka aurkezteagatik; zorduna konkurtsoan dagoela adiera... Hala ere, 390 foru eredua aurkezteak ez du preskripzio epea geldiarazten nahiz eta BEZaren autolikidazioa bertan izan; geldiarazi ere, lurralde erkideko pareko ereduak ez du preskripzioa geldiarazten baina aitorpen horretan ez da BEZ zenbatzen (2021eko ekainaren 22ko AGE).
|
|
Lehenengo kasuan, Ogasunak lehenespena izango du, baldin eta Ogasunak bere eskubidea inskribatu baino lehen jabetza, hipoteka, bahi edo beste eskubide erreal horien titularrek ez badute eurena inskribatu (prior in tempore, potior in iure), hirugarren onusteduna babesteko eta publizitaterako Erregistroko printzipioak aplikatuta. Nolanahi den ere, eskuratzaileak bere titulua inskribatu ez badu eta kreditu
|
hori
tributu kreditua jasoarazi aurrekoa bada, orduan titular horiek euren eskubidea erabil dezakete jabari hirugarrengotza egikarituz, inskripzioak ez duelako izaera eratzailerik (kontrara, hipotekek izaera eratzailea badute, inskribatzen direnean).
|
|
Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 127 artikuluak eta Bizkaiko TFAOren 126 artikuluak dionez azken
|
hori
tributu zorraren zenbatekoa zehazteko prozeduraren izenarekin, Tributu administrazioak betebeharpeko bati errekerimendua50 bidaltzen badio arauzko epean aurkeztu ez duen autolikidazioa edo aitorpena aurkez dezan, eta errekerimendua jakinarazi eta hilabetearen buruan betebeharpekoak epe horretan eskatutakoa aurkezten ez badu edo aurkeztu
|
|
Atzeraeragin kasuetan izan ezik, ebazpena betearazteko egintzak jakinarazi behar dira hilabeteko epean, ebazpen
|
hori
Tributu administrazioaren erregistroan sartzen denetik aurrera. Ez da berandutze interesik eskatuko Administrazioak hilabeteko epea bete ez duenetik aurrera.
|
|
babes edo oinarritzat erabilitako araua (arau estaltzaile deitu izan dena) eta hautsi nahi den araua (horri egiten zaio iruzurra). Kontzeptu
|
hori
tributuen arloan modu ordeztailean erabili behar da, itzurpenaren aurkako klausula edota tributu araua aplikatzeko gatazka ez guztiz bat berarekin: a) Tributuen arloan ez da beharrezkoa tributu antolamenduaren aurkako emaitzak edo horrek debekatutako emaitzak ematea; nahikoa da tributu zorra osorik edo zati batean ez ordaintzearekin. b) Ez da arau estaltzailea beti behar. c) Tributu zuzenbidean lege iruzurra emaitza ekonomikoaren bidez antzeman daiteke.
|
|
Hori dela-eta, legeek neurri batzuk hartu dituzte jasanarazpena ziurtatzeko: kargapeko eragiketen fakturak egiteko eskatzea; bide ekonomiko administratiboan erreklamazio karien artean jasanarazpena sartzea; zor ez den diru sarrera egin bada, diru
|
hori
tributuaren jasaileari itzultzea Horretara, subjektu jasaileak baditu Administrazioarekiko eskubide batzuk, berrikuspen bidean batik bat.
|
|
Esate baterako, prozedura TFAOen 163 artikuluan arautu da: prozedura hasteko, tributuak aplikatzeko organo eskudunak (Ikuskaritzak) txostena eman behar du; txosten
|
hori
tributu betebeharpekoari bidaliko zaio bere aldeko alegazioak aurkez ditzan eta frogabide egokiak ekar ditzan hamabost eguneko epean. Espedientea bete ondoren, Batzorde aholkulariari helaraziko diote eta horrek bere ebazpena eman behar du hiru hileko epean.
|