Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 121

2010
‎Hiritartasunean urtu nahi lituzkete nazio gisa egindako eskariak. Hala ere, badirudi hiritartasun honek ez dituela eskari zilegi guztiak asetzen, Europan ezagutu diren nazio txikietako mugimendu nazionalista indartsuak ikusirik. Estatu nazionalek, ordea, badute abantaila bat, Walzerren ustetan:
‎Eta, garrantzitsuena, eskema teoriko totalitarioetatik ihes egin: egia ez da bakarra; eta bakarra balitz ere, honek ez du ematen baimenik haren izenean besteak jazartzeko.
‎Honen guztiaren ondoren, sarritan dezente beranduago, elaborazio intelektual justifikatzaileak sortzen dira, gehienak zuritzaile hutsak, gutxi batzuk sentimendu horietatik harantzago doazenak. Egoera honek ez du ezer berririk, ordea. Gizarte homogeneoak izan diren bezalaxe, heterogeneoak ere beti hor egon dira.
‎Bertakoak ziren H. Grozio() eta B. Spinoza(). Lehenaren ustetan, zuzenbide naturalaren defendatzailea zen aldetik, zuzenbide arrazional honek ez zuen zertan Jainkoaren zuzenbidearekin bat etorri. Zuzenbide natural hau, Jainkorik gabe ere, indar berekoa zen.
‎Halaxe egin nuen nik ere. Erotuta ibili nintzen Pauera ikastera bidali nindutenean, gure David honek ez ninduela maite ikusita. Baina halako batean nire maitasun hura errotik atera nuen.
‎Euskara ez duk motz, euskalduna baizik, Euskarak ez dik errua, euskaldunak baizen, eta poesiarako barne esakuntzarako edozilegi bekit hizkuntza oreaz jolasa: niarekin borrokan ari den honek ez baitzekik zertan erabili hizkuntza, zer esan nahi duen dakieno, hori aldrebeskeria!
‎Hala ere, errealitateak oztopatu egiten zuen gobernuaren asmoa, honek ez zuelako aski irakasle frantsesdunik eskolentzat. Horrela 1848an, adibidez, Donibane Lohizunen herritarren erdiak bazekien Euskaraz irakurtzen.
‎Gerra bukaturik, istorio honek ez zuen Madrilen begikotasun handirik sortu, eta zigor gisa foruak indargabetzea proposatu zuenik ere izan zen, garai hartan oraindik gauzatu ez bazen ere.
‎" Nere bidaideak ezin hobeki zuen Espainolez; nik bezala, bazekien hizkuntza honek ez zuela inolako zerikusirik Bizkaitarrenarekin; baina guk ezin idurika genezakeen aspaldidanik Espainiaren menpe zegoen probintzia batean ez zela inolaz ere Subiranoaren mintzaira ezagutzen: hizkuntza primitiboa erabili behar izan genuen."
‎Atharratzen (Z) sortua, Agosti Xaho garaiko gizartean nabarmentzeko modukoa izan zen. Parisen ikasia, ateoa, errepublikazale sutsua eta Herrizale are sutsuago honek ez zuen arazo handirik izan karlisten alde agertzeko, liberalen alde egon beharrean printzipioz zegokion bezala. Herritar gehienek beren legedi propioaren babesa Karlosengan ikusten zutela oharturik, haiekin lerrokatu zen.
‎• Blokeoko ingelesen artean saltzen zebilen emazte bati ogia eta arraultzak konfiskatu zizkioten zaintzaileek. Emazteak kexua ofizialarengana helarazi zuen, baina honek ez zion ulertzen eta Robert Blakeney deitu zuen itzultzaile lana egin zezan: "...
‎Lehenbiziko etorrera honek ez omen zuen ia arrastorik utzi Euskararen herrian, Ebro ibaiaren hego aldera jo baitzuten. Bertan, eragin handia izan zuten iberiar kulturan, denborarekin kultura horren suntsiketa ekarri arte.
‎Apologisten aitzindari gipuzkoar honek ez zuen gauza handirik Euskaraz idatzi, baina ingurukoak bultzatu eta akuilatu zituen, hala egin zezaten. Horri esker literatura idatziaren hasiera gertatu zen Hegoaldean.
‎Edozein modutan, Biblia hau laster izan zen baztertua, katolizismoa nagusitu zelako. Ondorioz, Euskara batu bat sortzeko saio goiztiar honek ez zuen eraginik izan.
‎" Urteko sariketen bidez haur eskoletan, ikastetxeetan eta apaizgaitePHILIPPK gietan euskararen irakaskuntza zabaltzeko Eskualzaleen Biltzarreko partaideek egindako lan miresgarriak babes zabalagoa izan luke, bai partikularren artean, nola taldeen artean. Alta, euskalzaleen erakunde bikain honek ez du sekulan bostehun kidetik goiti izaten, nahiz eta kuota oso txikia izan. Orain arte ez dago, beraz, diru sakrifizio arina egiteko euskaldun bat baizik prest dena berrehunen artean, gauza guztien gainetik, diotenez, dagoen kausaren alde.
‎—Beha ezazu! Pegar honek ez du ipurdirik eta! Zuloa baduzu buruan!
2011
‎Etsaia ongi bereiztea ezinezkoa den gatazka bat omen da hau, are gehiago, ezin omen da erabaki garaipenaren unea. Gerra honek ez omen du eraso lerro zehatzik, ez eta mugarik eta ezarpen etiko konbentzionalik ere (Genevako Konbentzioa, esate baterako). Gerra bat omen da, non zuhurtziak ezartzen omen baitu azken garaipenera bitarteko konpromiso erabateko eta irmoa (garaipen hori edozer dela ere), bost axola giza kostuak edo materialak.
‎Azken bost urteotan itxi diren lantegiak gogorarazi dizkit. Lurralde honek ez duela etorkizunik esaten dit behin eta berriro. Sekula etorkizun ederrik ez duela eduki gaineratzen du.
‎—Ez diot absoluzioa eman. Gizon honek ez du zertan hil. Ni bezain kristaua da.
‎—Aizue —esan du halako batean Hervek— badakizue honek ez duela salto egin tranpolinetik. Eta hori esaten zuen bitartean bere hatzak niregana seinalatzen zuen.
‎Ummm, ez dakit, zalantzan egon zen txinatarra, ez dut inoiz alkoholik edaten... Tira, tira, erantzun zion emakumeak, honek ez dio inori kalterik egiten! Eta esaldia bukatu bezain pronto beste bi negroni eskatu zizkion tabernariari.
‎Ez, erantzun zuen partisano zaharrak, ongi nago, benetan. Mota guztietako zauriek zulatu didate azala eta ziur nago honek ez nauela hilobira eramanen, lasai. Gainera, ez da hankako zauria baizik eta beste zauri mota orain kezkatzen nauena...
2012
‎Osatzen du justu justu, aipatu ikusmen harmoniatsuaren oposito zuzena. Fantasiaren bigarren nozio honek ez du fantasia beatifiko zoriontsua adierazten, fantasia zikina baizik, izugarrizko dimentsio desestabilizatzailea erakusten duena (faxismoa, totalitarismoa, gerra, basakeria.). Arazoa, baina, Sudupek operatzen duen iragan versus etorkizun banaketa zehatzetik dator.
‎Testuinguru honetan, Zizekek oposizio konfortagarri hau osoa baztertzeko eskatzen du, aise eraikitzen duguna unibertsalismo tolerante liberal demokratikoaren" zabaltasunaren" eta" hertsitasun" erlijioso, etniko, nazionalista eta/ edo fundamentalista organikoaren artean. Argudioren arabera, oposizioa erraz eraiki eta erabili honek ez du bi erumuon arteko interkonexioa kontuan hartzen; hau da: ez du aztertzen nola hertsidura fundamentalista bera marko liberal demokratiko ustez neutral eta irekiari datxekion halabeharrezko oposito zuzena osatzen duen.
‎Hizlarien artean beste tolosar bat zegoen, Ramon Labaien garai batean Eusko Jaurlaritzan Kultura Sailburu izandakoa eta geroago Donostiako alkate. Kontu bitxi bat aitortu zion Paco de Eizagirreri, honek ez zekiena; hortik sortu zen harridura. Geuk entzuleok ere ez genekien ezer, soilik idazleak liburuan jarritakoa besterik gabe.
‎Galdera horrek balio du orokorrean hartuta eta, baita ere, zinemaren mundura soilik lotzen bagara. Filmaren egileen ustetan garbi dago Ama Lur lan honek ez duela jarraipenik izan eta, bestalde, penagarria da ohartzea gaur egun mugitzen garen esparrua eremu intelektual bat baizik ez dela. Eta gai sakon eta grabe horrekin lotuta beste bi gogoeta egin ziren segidan saioari amaiera emanez.
‎Orain kaleratu da beste liburu mardul bat, lehen aipatu dudan arrazoiagatik, beharrezkoa zena. Hau ere gazteleraz dator eta liburu honek ez Nafarroakoa soilik baizik eta Euskal Herri osoko literatura hartzen du: Historia de la Literatura Vasca (Erein argitaletxea) du izena eta Iñaki Aldekoa irakasle eta aditua izan da egilea.
‎Senda nazazu herdoiletik; beldur honek ez dit uzten lore izaten, zuretzat.
2013
‎—Kanta honek ez du batere balio. Ezin da kaskarragoa izan —esan zidan bat batean gure begiradak gurutzatu zirenean.
‎—Sermolari honek ez dik batere balio Madinabeitiarekin konparatuta —esan zuen. Irratira hurbildu eta bolumena jaitsi zuen apur bat.
‎—Sermolari honek ez dik batere balio Madinabeitiarekin konparatuta errepikatu zuen amak. Lozorroan zegoela ematen zuen, eta isilik geratu nintzen.
‎—Kokoherriko nekazariek eta abeltzainek ez ditek merezi hainbeste urtetako gure ahalegina. Herri honek ez zeukak konponbiderik diote amorru bizian eta saminez Txandok eta Brisketek. Egun osoa eman diagu ipuruak, lasto zatukak, enborrak eta beste sugaiak bildu eta pilatzen, erreloa prestatu eta ikatz gori sapa dotorea prestatzeko eta hara zertarako, bi lagunek bestek jaramonik ez egiteko deitoratu dute sumindurik.
‎—Gaixoa, Ehuntzi! Zoritxarreko munduaren alaba honek ez du egun onik izan Sumarreta etxe madarikatura jasota ekarri zutenetik eta deiadar samina bota du sendalariak, emakume elbarrituaren lepo atzea ahal adinako leuntasunaz uki uki eginez. Lepoko hezurrak hautsita dauzka, eta muina moztuta.
2014
‎—Kapitain, gizon honek ez daki ezer. Carrasco sarjentua zeharo inozoa da.
‎" Dena duena sortzeko da" dio aforismo zaharrak, kalitate handiak hein bereko akatsa ekartzen du. Demokratiko edo ez, sozietate honek ez ditu botere guziak beren eskuetan uzten, bere kontra suak dauzka. Zamaltzaina ederra da, dantzari perfektua, ontsa beztitua, baina mutua da.
‎Andere espos horretan pizten zaizu adimena, gero kreazionismoan bukatzen da. bertso honek ez dit deus erakusten. Ez gara bertsoetara abian entzuteko zerua urdina dela eta primaderan elorriek lili xuria dutela.
‎Liburu honek ez du debate horretan sartu nahi, ari ninteke beste gisan, baina ez dut hemen helburu jakitea zein den euskaldunago, legitimitate gehiago, tradizio aspaldikoago. Dantza eta antzerkiaz mintzo da testu hau, gure balizko artedramaren herexatik doa, jakin nahi du antzerki bat dugunez.
‎3. Ezena honek ez luke behar euskal antzerkian lekurik. Edo tobera dei daitekeen euskal antzerki mota horretan.
2015
‎—Azkeneko aldiz, ez. Sentitzen dut; honek ez du zentzurik. Benetan.
‎Beti ura. Nahiz eta ur honi usain zikina ez darion, honek ez baitu kartzelako uraren miseriaren kiratsa. ibili bitartean uretan ez pentsatzen saiatzen naiz.
‎—Konbate honek ez du alderik, Isidoro da eta izango da beti onena defendatzen zuten kontrakoek, ahalegin guztiak eginez beste bandokoek baino buila, zarata eta oihu gehiago ateratzen, horrela haienak isilarazteko.
‎Urmeneta alkatea Iruñeko Udal dantzariekin batera. kontsultatu zukeen Espainiako gobernadore zibilarekin, eta honek ez ziokeen inolaz ere permitituko.
‎Lizentzia banaketa gibelatu egin zen Madrilen, Telekomunikazioen Ordenazio Legearen onarpen beha zeudelako aitzakian, eta gero, haren garapenagatik, Telekomunikazioen Plan Orokor zeritzanaren barruan, zeinaren ondotik jin beharra baitzen Nafarroako Gobernuaren lehiaketa. Urmenetak galdea egina zuen Gabriel Urralburu presidentearekin formalki elkarrizkatzeko, baina honek ez zuen hartu nahi izan. Ezkaroztarra tratua egina baitzegoen Jesus Aizpunekin:
‎484. Hedabideren batek (ElPats,) aipatu zuen Gomez Elosegiren aurkako atentatuak hautsi egin zuela ELAk ETArekin zuen ituna honek ez zezan ekintzarik burutu espetxe funtzionarioen eta ertzainen aurka. Informazioa okerra zen, ez baitzen inoiz horrelako itunik izan erakunde armatuarekin.
‎Pentsa zitekeen gauzak hartzen ari ziren itxura eskasa ikusita, Lizarra Garaziren garaian gertatu bezala, taulari ostikoa ematea erabaki zuela erakunde armatuak. Egia da teorian su etenak indarrean jarraitzen zuela, baina, T zaplaztekoaren ondoren, aukera gutxi zuen Rodriguez Zapateroren gobernuak ETArekin negoziatzeko, baldin eta honek ez bazuen borroka armatua amaitzeko urrats argirik ematen eta ez bazuen onartzen prozesua bera ez zela joango bakegintzatik harago.
‎Hemen bildu garenok ez gara garaitu edo biktima gisa bildu; ELAren Gernikako ekitaldi honek ez du ezkortasun apurrik ere; guk aurrera begiratzen dugu eta badakigu edo, behintzat, sinetsi nahi dugu, eratuko den munduan zer esan gero eta handiagoa izango dutela herriek bere historiaren protagonista oso izateko erakusten duten borondateak eta kemenak.
‎Marko juridiko politikoaz, Estatutua onbideratzeko ahaleginaren ustelaz ohartarazten du: 880 sasi irteera honek ez lioke helduko arazoaren muina den euskal erabakigunearen onarpenari; errealitatetik kanpoko" ingeniaritza politikoa" ere arriskutsutzat jotzen du, Euskal Herri errealaren eta ez alegiazkoaren atxikimendua lortu nahi baitugu; atxikimendu honek markatuko du prozesuaren urratsa eta azkartasuna.881
‎36. " Nik30 urte ditut, eta 80ko hamarkadan jaiotako honek ez ditu ezagutu 70eko hamarkadako gorabeherak, baina horiek nahi eta nahi ez herentzian jaso ote ditugun sentsazioa dut: gatazka armatua, besteak beste, eta berau bizi eta kudeatzeko era/ tankera edota moldeak.
‎Jende asko dago gaur egun Euskal Herrian, ohiko politikatik urrundu dena noizbait arrazoi batengatik edo bestearengatik. ‘Herri honek ez du erremediorik’ pentsatuta akaso. Horiek barne deserrituak dira, eta horiek ere bestelako ikuspegiak izan ditzakete.
‎Titan hauentzat guztiontzat desertua baino ez dago, mina eta bakardadea betiereko. Fededun honek ez du, beraz, edozein preziotan bizirautea helburu, benetan bizitzea baizik, aukera posible guztiak ikertu, esploratu eta guztien artetik hautatu duenaren alde borrokatu eta arriskatzea. Hitz gutxitan, fededun honek basamortuko baldintzek eragindako ilusio posible guztietatik bidaiatu nahi du —izan ere, ederki baitaki horiek guztiak ilusioak baino ez direla, denek egia balio berdina dutela, eta beti izango direla.
‎Historian ez da benetako iraultzarik egon, historia bitan banatu duen iraultzarik; zaila da sinistea etorkizunean gertatuko denik. Eta, hala eta guztiz ere, honek ez du esan nahi eraldatzeko aukerarik ez dagoenik, etsiturik bizi behar dugunik.
‎Bigarrena, gutxiengo sortzailea, ostera, Mercurioren iruzurraz oharturik bizi da; baina, masokistaren kontra, honek ez du onartzen jainkoen mendeko izatea edozein modutan eta edozein preziotan. Jakin badaki garai globalizatuan ezinezkoa zaiola menderakuntzari ihes egiterik, baina berak erabaki nahi du nork hartzen duen mendean, noiz eta zelan.
‎Hipermodernitatean, horrezkero, gizabanako ale jakin bat ekoizten da nagusiki; malgutasuna eta aldakortasuna ezaugarri nagusi dituen gizabanako abstrakto eta orokor bat, edozein bat Agambenen hitzetan, ale bat, bizigabe bat. Gizabanako hipermodeno honek ez du identitaterik, ez du kontzeptu bakar batek ere determinatzen eta, horrexegatik, edozein izan daiteke, edozelako singulartasuna. Zoritxarrez, gizaki mota honek egundoko dohainak baditu ere zer edo zer berria sortu ahal izateko, edozein egoeratara moldatu eta egokitzeko, nahiago izaten du fededun bizigabea bilakatu.
2016
‎Odisea espazioan filman berriz (Stanley Kubrick, 1968), ordenagailu nagusiak operazioa arriskuan jarri duen akatsa egin du. Hori dela eta, astronautetako bat HAL 9000 konputagailua itzaltzen hasten denean, honek ez du berarentzat prestatutako gidoia onartzen eta astronauta hil nahiko du. Bere ahotsa nahi honek ere.
‎—Guiomar haserretu egingo litzaidake hau entzunez gero, baina lehengoan esaten nuena egia dela uste dut. Jende honek ez dauka izpiriturik. Dirua baizik ez zaie axola, eta diruarekin eros daitekeena.
‎Izurrite handi batek akabatu zituen jentil guztiak, haien garaia eta gizakien garaia bereiziz, eta batzuk eta besteak ez ziren inoiz elkarren ondoan egon. Eta heriotza honek ez du adierazten inolako kolonizazio edo aldaketa erlijiosorik. Ez.
2017
‎" Erromantzeak alde guztietatik estututa, euskarak bere bizimodu independentea bizitzen jarraitzen du era mirakulutsuan. Baina honek ez du esan nahi euskara berrikuntzei atea itxita egon denik denboran zehar. Guztiz bestela izan da, isolamendu horren berorren eraginez euskara behartuta aurkitu baita sarri, garai ezberdinetan, kanpoko elementuak onartzera zeltikotik, latinetik, erromantzetik; eta elementu horiek hitz indigenen multzo nagusiak osatzen duen jatorrizko hiztegi fondoaren gainean ezarri dira". 12
‎Lan horretan ondorioztatzen nuen euskal populazioak, Europako beste batzuk ez bezala (alemaniarrak, portugaldarrak...), jarraikortasun handia duela Neolito hasieratik, orain dela 7.000 urte ingurutik gaur arte, baina ez Paleolito edo Epipaleolitotik (Mesolito ere deitua). Jakina, honek ez du esan nahi genealogia kolektiboaren parte bat ez datorrenik Madeleine eta Azil aldietako ehiztari biltzaileengandik, baina ez parte nagusia. Eta honek guztiak eragina du euskal etnogenesiaren eta euskararen jatorriaren gaian, eta baita baskonikoa deitu ohi zaion hizkuntza familiarenean ere, euskara baita familia horretan bizirik geratzen den bakarra.
‎Olatu berri honek ez ditu arrotz sentitzen rock eta pop kulturatik eratorritako estiloak eta horiekin etorritako lexikoa punka, heavya, hardcorea, reaggea, funkya, rapa eta abar— Bestalde, arretaz jarraitzen ditu musika estilo eta arte espresabide ezberdinen arteko esperimentuak, eta bertsolaritza bera jartzen du hainbat hibridazio esperimenturen erdigunean, dela musika, zinema, dantza edota arte plastikoarek...
‎Sakon sakoneko aldaketa honek ez du azalpen bakarra, baina ez dago urrun joan beharrik arrazoietako bat identifikatzeko: gurasoen musika da rocka, eta harrika!
‎Belaunaldi honek ez du etsaitzat hartzen rock mundua. Are gehiago, bertsolari batzuek badute kultur erreferentzia nahikorik, hala egokituz gero, ofizioren batean rockzale edo rockeroaren larruan sartu eta haren koordenadatan aritzeko.
‎Cervantes dragoiak atxilotu zuenez, kaporal izendatu zuen; Orrantia koronelari, destakamenduko burua zenez, Isabel katolikoaren domina eman zion, eta Apodaca erregeordea Venaditoko konde izendatu zuen. Azken honek ez zuen gogoko jaso zuen sari hura, izendapen horrek zekarren adiera adardunagatik eta eroagatik (‘venado’ edo oreina); are okerrago jaso zuen izendapen hori Apodacaren emazteak, ‘La venadita’ deitzen ziotela jakin zuenean, kargu berriari zegokion ohore eta guzti. Mina hil eta lau urtera Mexikok independentzia lortu zuen.
‎Cervantes dragoiak Mina atxilotu zuenez, kaporala izendatu zuen; Orrantia koronelari, Mina atxilotu zuen destakamenduko burua zenez, Isabel katolikoaren domina oparitu zion, eta Apodaca erregeordea Venaditoko kondea izendatu zuen. Azken honek ez zuen sari hura gogoz jaso, izendapen horrek zekarren adiera adardunagatik eta eroagatik (venado edo oreina). Are okerrago jaso zuen izendapen hori, Apodacaren emazteak La venadita deitzen ziotela jakin zuenean, kargu berriari zegokion ohore eta guzti.
‎Anartean setiatuek uste zuten Torres apaizaren gudarostea etorriko zitzaiela haien laguntzera. Horregatik, setio hasi zenetik Minak lau eskutitz idatzi zion Torres apaizari laguntza eske, baina honek ez zuen ezer egin laguntzeko. Guanajuatotik hainbat mexikar saiatu ziren elikagaiak eramaten gurdi batzuetan, baina setioko errealistek atzera bota zituzten.
‎Cervantes dragoiak atxilotu zuenez, kaporal izendatu zuen; Orrantia koronelari, destakamenduko burua zenez, Isabel katolikoaren domina eman zion, eta Apodaca erregeordea Venaditoko konde izendatu zuen. Azken honek ez zuen gogoko jasotako sari hura, izendapen horrek zekarren adiera adardunagatik eta eroagatik (venado edo orein txikia). Are okerrago jaso zuen izendapen hori, Apodacaren emazteari La venadita deitzen ziotela jakin zuenean, kargu berriari zegokion ohore eta guzti.
‎Beste aukera izan bailiteke, Kotxoko pilota haiek Plaza ttiki aldekoak izatea, eskuz Granada aldeko paretaren kontra ari zirela, saihetseko leihotik barrenera sartuak. Zirena zirela, aukera honek ez du ukatzen aurrekoa. Biak balekotzat jo bailitezke, nahiz modalitate ezberdinetako pilota jokoaz ari:
‎537. Ikur honek ez ote du esan nahiko burutik nahastuxea zela. Nik dakidan bakarra," tantoportziento dexentea badik horrek" eta holakoak asko erabiltzen zirela Goizuetan eromen gradua adierazteko.
‎Zerk suntsitu zituen dinosauroak azken kataklismoan? Meteorito baten talkak Lurrean sortutako egoerak; honek ez du zerikusirik beren egokitasunarekin, ez eta animalien arteko gatazkarekin, zeinen bidez irabazleak bere nagusitasuna erakusten duen. Garaiko ugaztun txikiek egiteko gutxi baina zortea lagun izan zuten.
‎Normandiako (Frantzia) herrietan Alemanaren presentzia hutsaren hurrengoa zen 1940 urtea arte, baina ordutik 1944a arte egoera osoki aldatu zen, argazkian ageri den bezala. Bat bateko zaletasun honek ez zuen zerikusirik Alemanaren balio literarioa rekin, filosofikoarekin edo gramatikalarekin, III. Reich deituaren armadarekin baizik. Bere hegazkinek eta tankek zabaldu zuten, Normandian barna ez ezik, Europako lurralde askotan ere bai.
‎Bistan da, alde egoteak ez du gehiegi baldintzatzen, Irlandan frogatu den bezala. Han alde daude gehienak, baina honek ez du hizkuntzaren galera gelditu, independentzia lortuta ere.
‎। i dute bai, baina lurralde zati batean bakarrik eta honek ez du beren iraupena arriskuan jartzen.
‎Aipatu dugun bezala, Latinaren eraginak, adibidez, aski aldatua utzi baitzuen. Hala ere, honek ez du, era berean, pentsarazi egin behar ez dagoela ezer zahar interesgarririk gaurko Euskaran. Funtsean, mintzairaren muinaren beraren gain, antzinako hitz eta erro aski interesgarriak atxiki ditu, oraindik gutxi aztertuta daudenak.
‎Urrunagoko hizkuntza baten kasuan herrialde horretan egonaldi bat egitea da komenigarriena, erabileraren ontzia" beteta" aurkitzeko. Dena den, honek ez du ikasitakoa betiko finkatzen, erabiltzeari uzten bazaio ezagutza gutxituko da eta. Horregatik, ikasitako mintzairak (ama hizkuntza barne) mantentzeko, modu batean edo bestean erabili behar dira, hitz eginez, entzunez, irakurriz, idatziz...
‎Aise ulertzekoa da ikasketa hori borondate kontzienterik gabekoa eta inguruan egiten den hizkuntza erabileratik abiatzen dela. Dena den, hizkuntzaren hasierako ezagutza honek ez ditu, gaur egun, pertsonaren komunikazio behar guztiak betetzen. Hutsuneak eta behar horiek asetzeko irakaskuntza dago.
2018
‎Joan Uharte Donibanekoa. Berez, egile honek ez zuen Iruñearekin erlazio esturik izan, Donibane Garazikoa baitzen baxenabartarra izatea batere goxo ez zen garaian, baina ekarri nahi dut orrialde hauetara Iruñeko Magisteritza Eskola zaharrak pentsalari humanista honen izena zuelako eta, gaur egun oraindik ere, irakasletza ikasketak Nafarroako Unibertsitate Publikoan daudelarik, izena ematen baitio Giza, Gizarte eta Hezkuntzako Fakultateare... Espainiako errege erreginak Nafarroa konkistatu zutenean, hainbat urtez gorde zuten Nafarroa Beherea Nafarroa Garaiari loturik, baina azkenean Pauen zegoen benetako nafar erregeari eman zioten, defendatzeko zaila zelako eta Nafarroa Garaia inoiz ez zelako gehiago saiatuko agintzatik askatzen, Espainiako errege erreginak gelditzen zen Nafarroa gutxitu hura birrinduko baitzuten.
‎Mende honetako historiografiak Defensa critico historica canonica legal de la ciudad de Pamplona, metrcpoliy cabeza del Reino de Navarra (1752) anonimoa du goiburu, baina, zalantzarik gabe, garaiaren best-sellerra Miguel Joseph de Macedaren Actas sinceras (1798) delakoa izan zen, Iruñeko apezpiku egoitzaren hasierari eta Done Saturdi, San Fermin eta San Honesto santuen figurei dagokiena. Tradizio honek ez zuen kontuan hartzen Amienseko tradizioa, zenbait urte lehenago Jean Baptiste Maurize de Sachyk proposatua (1770).
‎Erreketeen kopuru horrek, militarren garaipenak eta pertsona zein erakunde ezkertiarren aurkako errepresioak, Nafarroa Garaiari buruzko irudi idealizatua sortzen lagundu zuten, frankismoak berak etengabe landu eta zabaldu zuen irudia. Horren arabera, urte horietan herrialde honek ez zuen arazo estrukturalik ezagutu, ez proiektu politiko desberdinik, ezta gizarte gatazkarik ere. Emilio Majuelo historialariak, ordea, agerian utzi ditu 1931 eta 1936 bitartean izandako gatazkak.
‎Indar berriak ari ziren sortzen, eta Berrezarkuntzaren antolaketaren aurkako mugimendua gero eta indartsuagoa zen, 1901eko udal hauteskundeetan ikusi zen bezala. Hala ere, mugimendu honek ez zuen nafar gizartearen mobilizazioa lortu, eta hau ulertzeko mende bukaerako erreferente sinbolikoen pisua aintzat hartu behar dugu. Foruek eta erlijioak, nafar identitatearen ardatzak bezala, sostengu handia zuten gizartean, eta liberalismoaren agintariek horiek erabili zituzten ordenamendu berria legitimatzeko, Gamazadaren gertaeretan frogatu zen bezala.
‎Hala ere, munizipalizazio bidea hartu zuten ikastolen kili kolozko egoera ez zen bukatu, eta urteetan zehar jarraitu behar izan zuten Udalari egoitza egokiak eta behar adinako irakasleak eskatzen. Bestalde, Udalak babesa ematearekin, Hezkuntza Ministerioarekin harremanetan jarri behar izan zen behin eta berriro, azken honek ez baitzien ematen Udalak sortu berria zuen udal ikastetxe elebidunetarako formula juridikorik. Definizio ezaren auzi hori 1979/ 80 ikasturtearen hasieran gurasoek Patronatuarekin egindako bilera batean aurkitzen dugu.
‎367. Esnaola, E. (2016ko ekainaren 4a): " Herri honek ez du ondorioztatua estatu propio bat behar duela", Berria.
‎Esnaola, E. (2016ko ekainaren 4a): " Herri honek ez du ondorioztatua estatu propio bat behar duela", Berria.
‎—Nik lortu ditut aulkiak. Zure lagun honek ez du deus egiten etxe hau txukuntze aldera.
‎Añesek Xuan bisitatzen duen lehen aldia da, eta honek ez du soilik bere etxean hartu, bere igerilari besoetan ere hartu du. Korridorean zehar doa Añesen aurretik.
‎Autoaren inguruko izotza palaz kentzen lagundu ziotela. Lassek bere arreba ekarri duela Berlinera, baina honek ez duela kalera irten nahi, leihotik begira ematen duela eguna. Estebanen anaia nagusia ikusi duela bere seme alabekin futbolean jokatzen.
‎Ikasle horietako asko shock edo trauma egoeran egon daitezke, harrapatuta gelditu zirelako biolentziazko erauntsi baten barnean; beste batzuek gertaerekiko sinpatia ere garatu dezakete, eta hurrengoan parte hartzeko erabakia hartu lezakete, halakorik balego. Bigarren hezkuntzan daudenean, ikasle nerabeei funtsezkoa zaie munduan duten tokia aurkitzea, eta manifestari horiek bortizkeria nabarmenez azaleratu zuten gizarte eredu honek ez dituela euren beharrak asetzen. Ikastetxeek, aldiz, ez zuten abilidaderik izan ikasleen ikasketa, edukazioa eta hezkuntza kanpotik baldintzatzen duen fenomeno latz horri erantzuna emateko.
‎Poema honek ez du ezertarako balio ez du inor salbatuko ez da ederra ez ditu hitzak ikuzten.
‎Haizeak burutik erauzi dion sonbreiruaren atzetik arineketan doan gizona komikoa bada, askozaz komikoagoa dela emaztearen atzetik doan gizona. Hark auskalo, baina honek ez baitu ezer harrapatuko.
2019
‎Iraultza egingarria zirudien garai batean adierazpenak eduki zuen balio erretorikoaz gain, aldarrikapen honek zentzua zuen, jakinez garaian sufragio mugatua zegoela Europan eta Ipar Ameriketan. Gerora erregimen kapitalista esparru askotara zabaldu izanak ildo parlamentario bat gehitu zuen sozialismorako bidean, baina Marxi zabaltze honek ez zion aldarazi estatu boterearen klase edukiari buruz zuen ikuspegia. Beraz, 1840tik bere heriotza arte, antzeko argudioak plazaratu zituen prentsa artikulu eta ikerketa historiko ugarietan, estatuaren makineria zuzenean edo zeharka kontrolatzen zuen klase menperatzailea eta haren zatiak deskribatuz.
‎Klase honek ez du bilatuko kapitalismoa erreformatzea baizik eta sustraietatik iraultzea eta eraldatzea, bere esentzia zapaltzailearekin bukatuz. Marxen ustez, gaurko jendartea desegin eta berreraiki behar da eta" el totalaniquilamiento del hombre solopuede rehacerse con la completa rehabilitacion del hombre.
‎18). Klase honek ez du ezer galtzeko, ez du ezerk lotzen jendarte mota honekin, jendarte mota hau bere ukazioa delako. Askatasuna irabazteko borrokan dena eman dezake, dena irabazteko duelako.
‎117). Baina askapen prozesu honek ez dio soilik eragiten langileei, baizik eta" su emancipacion entraña la emancipacion humana general" (Marx: 117).
‎20. Egia da ere, garai postnapoleonikotik aurrera, liberalismoaren zabalpenetik aurrera, langileek eskubide zibil batzuk eskuratu zituztela. Baina honek ez lituzke aske egingo errepublikanismo demokratikoaren arabera. Izan ere, denek gizarte zibil berriaren parte baziren, zergatik ez sufragio unibertsala sufragio zentsitarioaren ordez?
‎20). Edozein kasutan honek ez du zalantzan jartzen darabilgun tesia: Iraultza Frantsesari kontrairaultzak gailendu ziola.
‎Eta zer izan dugu, aldiz? Burugabe talde hau. honek ez du izenik, bai desastre handia, lazgarria, eta nork esango gainera nozitu ditugun agintari etakideetatik bat ikaskidea izan nuela eskolan, hau besterik ez dizut esango berari buruz: motza zela mutil hura, adimen. esan dezagun. oso urria zuena, oso eskasa, hori bai, goldea baino astazakilagoa zen, izugarri kirtena zen morroi hura, ohartu nintzenean tipo hura zela herri honetako etorkizuna erabakitzen zuten agintari etakideetako bat... uste dut orduan eman zidala lehen bihotzekoak...
‎Jakina, lehendabizikoa aukeratzekotan, aditz izena+ inesiboa, menderakuntza indarrean zutela ondorioztatu dugulako, gorago kokatu genuke. Nahita, erran dugu, bigarren aukeraren alde gaudelako, bai; baina, erakutsi nahi duguna da hemen edo goian kokatuz gero, ez dela deus ere gertatuko, zeren auzi honek ez baitu nahiko indarrik gure helburua zapuzteko.
‎• Nola sailaren beharraz aritzean iruditu zaigu galdetzaile honek ez duela lehentasunik. Zergatik?
‎Bigarrena, hikarekin zituzten trabak gainditzeko, hala nola, nik hiri eman(?)>, hiri eman(?)>, hiri eman.> eta eta amatxik hiri eman.> 2 pertsonarako asmatutako k eta n partikulak, zeinek beti NOR NORK motako adizkien amaieran jartzen baitira, aditz laguntzailearen erdian erabiltzeko traba gaindiezina egin zitzaien eta soluzio gisa, barneko aldaketen bidez bideratzea; honek ez zuen zerikusirik izanen gizarte antolamenduarekin eta litekeena da errespetu tratamenduaren beharra sentitu baino lehenago zein beranduago gertatu izana.
‎egin bedi, hain zuzen, non b hizkia, 1 eta 2 pertsona izenordainen markak agertzen diren leku berean, laguntzaile berrian, agertzen zaigun. Bertzalde, eta hau garrantzi handiko argudioa da, hizki honek ez du euskararen historian zaharragoak diren estratuetan sartzerik izan; bakarrik inperatibozko 3 pertsona paradigmetan. Jakinaren gainean gaude jada, 3 pertsonako adizkiekin ezin dela benetako agindurik eman eta esaldi mota hauek oso berriak direla.
‎Azalpen honek ez digu inongo trabarik jartzen nola jokatu zuten ulertzeko: aditzoina gehi hots berezi bat, alde batetik, eta oraineko laguntzailea:
‎Bidenabar, horietako baten erantzun ustez egokia asmatuz gero, poz handia hartuko dut, betiere, iritzi jantziagoren baten zain, baita oraingoan eskura ez dudan datu berriren esperoan. Horrexegatik, eskuan daukazun honek ez du lan bukatua izan nahi, amaierarik gabe aldatuz, osatuz, joango den saialdi irekia baizik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia