2000
|
|
Ez da ere kasualitatea ‘filosofia’ mota hau errusiar komunismotik hain hurbil egotea. Pentsamendu mota
|
honek
bere garaipenak Amerikan ospatzea ez da kasualitatea". Baina Heidegger ez zen inolaz ere bakarra izan positibismo logikoa sekula izandako filosofia traketsenen artean sartu zuena.
|
|
Eta, irudi honen bidez, sakontasuna lortzen du bat batean. Jakingo bagenu botoiez egindako pastela, kasu batean, nolabait, botoiak egin dituenaren ohoretan prestatua izan dela, eta eskualdean ohitura honek bizirik iraun duela, ohitura
|
honek
bere" sakontasuna" galduko luke, non eta sakontasun hau ohituraren beraren gaurko itxuran sartuta ez badago. Baina halako kasuan hurrengoa esaten da:
|
2001
|
|
Izan ere, ezagutza bat guztiz forma logikoaren araberakoa bada ere, h. d.,
|
honek
bere burua kontraesango ez balu ere, orduan beti ere objektuak kontraesan ditzake (A59/ B84 (E104)).
|
|
Idealismo kritikoaren eskutik etorriko da. Badirudi zerbait baldintzatua bada,
|
honek
bera baldintzatu duen zerbait eskatzen duela halabeharrez. Baina hau ez da guztiz egia; egia da baldintzatua berbaitango gauza bezala hartzen bada soilik; baina ez da hori kasua, baldintzatua beti ere espazioan eta denboran baitago.
|
|
kausalitate fisikoa besterik ez dagoela, helbururik ez dagoela natura osoan. Kontraesan
|
honek
bere egia aurkitu nahiaren sakontasuna erakusten digu.
|
2003
|
|
Aitzitik, beti sartzen da betebehar baten erantsi moduan, eta, noizean behin ere, hitzarmenik gabeko betebeharretan sortzen da, tutore eta kuradorenetan, esaterako, eta beste batzuetan, betebeharra legearen ondorioz eskuratzen denean. Horretara ere, gai
|
honek
bere lekua izatea hirugarren liburuan, eta arrazoi berberek ekarri dute han bertan kauzioen tratatua eta betebehar insolidum ezartzea.
|
2004
|
|
Hartara, mintza ezin daitekeenaz isilduz, propedeutika eta zuhurtasun sano bezain beharrezko bat praktikatzeaz gainera, gure errealitateaz (honago eta haratago, gorago eta beherago) eta misterioaz hobeki jabetzen gara. Kontenplazio isilean antzeman (gogo bihotzaren begiez) diezaiokegu mistiko denari,
|
honek
bere burua agertzen duenean eta agertzen duen neurrian. Mistiko dena ezin da gobernatu.
|
|
Gurasoek, adibidez, haurraren estimuluak jasotzen dituzte eta haien arabera jokatzen dute neurri handi batean. Orobat haurrak,
|
honek
bere estimuluak gurasoen erantzunen arabera sortzen eta modulatzen ditu funtsean. Hala, haurraren eta gurasoen artean —gizarte zelularik oinarrizkoena eta lehena osatzen dutenak— estimulu fisiko afektiboz osaturiko dialektika eraikitzaile bat sortzen da, haurra seme edo alaba egiten duena eta gurasoak guraso (aita nahiz ama).
|
2005
|
|
Honengatik, asmo honen arabera egituratuko dut nik aurkezpena: nire helburua, batetik, hizkuntza
|
honek
bere elementuak eraldatzeko jarraitzen duen metodoa azaltzea da, eta ez hainbeste eraldaketa horien zerrenda bat egitea; eta bestetik, hizkuntza horren egituraren atal guztiak elkarrekin bildu nahi nituzke, hauek arau Bakar baten arabera epaituak izan behar duten neurrian. Honengatik nire jokabidea, neurri handi batean bederen, hizkuntza baten ikasleak desiratuko lukeenaren kontrakoa izango da.
|
|
Horrela, bada, Humboldten erreflexio hauekin bat eginez, garbi dago" hizkuntzen irakaskuntza" ez dela berez denbora pasa bat bakarrik baizik eta, egiaz, gizakiaren" hezkuntza" bera oinarritu behar duen zeregin garrantzitsuenetakoa. Norberaren hizkuntzak eta bestelako hizkuntzek, honela ikusi dugu lehenik, etenik gabe eskaintzen dizkiote gizakiari
|
honek
bere garapenerako behar dituen situazio ezberdinak, hau da, ezagupen edo sentipen berriak edukitzeko aukerak. Ondoren, eta aurreko ideia zehaztuz, hizkuntza ezberdinak ikastea bestelako mundu ikuskerekin konfrontatzea dela adierazi dugu eta, baita ere, nola jarduera horrekin pertsona bakoitzak bere ikusmoldea aberasteko aukera duen.
|
|
Behar hau ez da inon hizkuntz irakaskuntzan bezain larria" 172 Honengatik ekartzen digu gogora, jada aipatu bezala, hizkuntza ez dela" egiaz irakasten uzten baizik eta bakarrik gogoan esnatzen" 173 eta, honengatik ere, garrantzitsuagoa iruditzen zaio ikaslearen berezko gaitasun linguistikoan zentratzea, eta ez hainbeste metodoen aspektu lexiko gramatikaletan. Ikasleari" ohar" argigarriak eskaini behar zaizkio,
|
honek
bere baitan" taktu bat" landu eta garatu ahal dezan, ze, egiaz, ezinezkoa da bestela hizkuntza berri baten elementu guztien arteko" lotura" antzematea174 Bestela esanda, era honetako gaitasun bati esker bakarrik da gizakia kapaz hizkuntzaren baitako analogiak antzemateko eta beronen" formaren tipo orokor bat" 175 inferitzeko. Azpimarratzekoa da, beti ere, kontzeptu hauek guztiak Humboldten teoria linguistikoaren ideia askoren espresio edo isla direla, hauen artean garrantzitsuena hizkuntza batasun organiko (eta ez mekaniko) bat bezala kontsideratzen duena delarik.
|
|
Bigarren atala, Hizkuntzari buruzko teoria eta" antropologia linguistikoa": Humboldtek, 1800 urte inguruan, giza-izakiaren berezko dimentsio linguistikoaren kontzientzia hartzen du,
|
honek
bere antropologiarentzat dituen ondorioak onartzen ditu eta, hemendik aurrera, gizakiari buruzko bere ikerketa guztiak" hizkuntz teoria" propio baten barruan eta bitartez garatzen ditu. Teoria honen ezaugarri garrantzitsuenak bi dira, batetik, hizkuntzaren alde dinamikoan(" energeia") eta ez alde estatikoan(" ergon") zentratzea, eta bestetik," pentsamendu" eta" hizkuntzaren" arteko lotura serioski kontsideratzea.
|
|
Batetik badaki, giza-historizitatea onartzen duen momentutik, gizakia betiereko eraldaketan dauden giza-indibidualitate ezberdinen baitan bakarrik dela erreala eta, honengatik, baita ere ezinezkoa dela berari buruzko behin betiko ezagutza lortzea. Bere helburua, bestetik, gizaki konkretuari edo pertsonari benetako laguntza eskaintzea da, horrela, pertsona
|
honek
bere burua inoiz bukatuko ez den ibilbide batean osatuz eta garatuz joateko aukera izan dezan. Abian jarri nahi duen ikerketa antropologikoaren erdigunea, beraz, ez da hainbeste esparru teoriko kognitibo batean kokatzen, baizik eta batez ere esparru praktiko formatibo batean.
|
|
Hizkuntz irakaskuntza ororen helburua, beraz, abiapuntu honetatik ulertu eta testuinguru honetan kokatu behar dugu, ze, azken finean, hizkuntzak dira gizakiari
|
honek
bere burua era orekatu batean garatzeko behar dituen situazio ezberdinak eskaintzen dizkiotenak.
|
2006
|
|
Era berean, lanerako eta borrokarako ahalegina ahitzen ez den bitartean, benetakoa dateke gizabanakoaren eta gizartearen arteko aurkakotasuna. Egoera
|
honek
bere horretan diraueino, arrazoi duke izena eta izana bat ez direla dioenak: denbora eta errealitatea oraindik ez baitira bat, denbora gizakiagandik kanpo baitago.
|
2011
|
|
Korronte filosofiko
|
honek
bere osotasuna bi mundu gerren artean ezagutu zuen. Filosofia Existentziala gizarte eta kultur krisi baten erantzun zuzena dugu:
|