2004
|
|
–Familia bidezko transmisioa hautsia da eta euskararen praktikak mugak dauzka, euskaldun direla dioten taldeetan berean. Oro har euskaldunak konfiantza gutxi du bere
|
hizkuntzaren baitan
. (...) Errebendikazio teorikotik praktikarako urratsa nekez egiten dugu euskaldunek, bitartean errealitatea den bezala onartu behar baita?. 605
|
|
Ondo ulertu badut behintzat, euskararen gaitasun kontuak zituen hizpide Mitxelenak hor idatzi zuena paperean ezarri zuenean, eta, jakina, diglosiak erakarri digun hondamendia ez da corpusaren sailean kabitzen. Azken batean, euskaren barne-diglosia ez al da bada estatusaren dinamika sozialak eta kulturalak
|
hizkuntzaren baitan
eragindako zauria. Oraindik ere jario etengabean zornea darion zauri larriena corpusaren izaritik haratago dagoen gaitza dela dirudi.
|
2008
|
|
Herrigintzaren jardunak hitzaren lantegia baldin badu aurrebaldintza bat, gizarte-gauzak
|
hizkuntzaren baitan
baizik ondu ezin badira, zertan da gure politiko abertzaleen ikusmoldea nazio-eraikuntzari buruz. Buruzagi baten bila abiatuta, Arnaldo Otegiren lagin adierazgarri bezain labur hau aurkitu dugu bidegurutzean:
|
|
Euskal Herria gauza bat da herri euskaldunaren talaiatik begiratuta, eta beste bat erdal herritik so jarrita. Errealitatea, neurri batean, hizkuntzaren araberakoa baita,
|
hizkuntzaren baitan
jasoa eta bildua dagoelako kultura jakin baten egituran. Diogunaren lekuko, hona hemen duela gutxi Eusko Ikaskuntzaren eskutik argitaratu den ikerketa-lan baten emaitza:
|
2011
|
|
Horra, hizkuntzaren gainbeheraz jakitun, oinordekoak hondamen berean ez jausteko gurasoek hartutako erabakiaren balizko mezua. Nolabait ere,
|
hizkuntzaren baitan
bizi baikara, eta hizkuntzaren ontziak baikaramatza bizitza sozialaren joan-etorrian gizarte-mailaren batera edo bestera. Hizkuntza hegemonikoak, haizea lagun, gorantz eraman gaitzake; hizkuntza oinperatuak, aldiz, haizea kontra, bazterkeriaren zokondoan aingura gaitzake.
|
|
Arestian aurreratu dugun bezala, berea ez den hizkuntza erabiltzera behartuta dagoen herriak segurtasun falta izango du ezaugarri belaunaldi oso batean, gutxienez. Hain zuzen ere, jatorrizko
|
hizkuntzaren baitan
bizi zenean pentsamenduaren, hizkuntzaren eta kulturaren arteko harremanetan zegoen, egokitzapenaren onura, suntsitu egiten da. Nolabait ere, habitat ekolinguistikoaren barne-oreka hautsi ondoren, ez dago elkarrekiko kidetasunik elementu horien artean.
|
|
Hizkuntza kultur jardunaren gordailu eta biltegi baldin badugu, honako hau iltzatu behar genuke geure oroimenean: alegia, herri-kultura bakoitzaren sistema sinbolikoa
|
hizkuntzaren baitan
ehuntzen eta mamitzen dela. Hizkuntzaren heriotza nekez izan daitekeela, kultura-sistema osatzen duten gainerako edozein osagarriren pareko eta neurriko hondamena. Hizkuntzaren erauzpen hori, estatu etnoziden aldetik beste nazio-identitateen oinarrizko ezaugarri linguistiko oro larrutu eta estali nahi hori, besteak beste, toponimiaren eta antroponimiaren alorretan garbiro islatzen zaigu munduko hainbat tokitan.
|
2018
|
|
Hizkuntzaren dimentsio semiotikoari buruzko teorian badirudi Kristevak hasieran onartzen dituela Lacanen premisak, baina gero haien mugak erakusten ditu, eta proposatzen du subertsio gune espezifikoki femenino bat
|
hizkuntzaren baitan
aitaren legearen kontra matxinatzeko. Lacanen arabera, aitaren legeak esangura linguistiko oro? «Sinbolikoa» deritzona?
|
|
Roy Schafer psikoanalistak dio. Nicolas Abrahamen eta Maria Torokekin ildotik, agi denez? «gorputzeratzea» fantasia bat dela, ez prozesu bat; objektu bat gordetzen den barne espazio hori irudikatua da, halako espazioak konjuratu eta reifika ditzakeen
|
hizkuntzaren baitan
irudikatua. Malenkoniaren bidez egiten diren identifikazioak «gorputzeratuak» badira, orduan galdera da:
|
2021
|
|
– Gauza bat adierazteko bi hitz daudenean, ondo idaztea hitz arrunta aukeratzea da, mundu guztiak ulertuko duen hitza,
|
hizkuntzaren baitan
bizirik mantendu den hitza. Banitatea da hiztegian deskubritu dugun hitz arraro eta ezezagun batek normalaren halako bi balio duela pentsatzea.
|
2023
|
|
Iñigok begi zorrotza duela esan nezake eta gure gizartearen argazki izugarria eskaintzen digula –metaforen eta
|
hizkuntzaren baitan
ere sartua dugu irudiaren logika–, baina nahiago dut esan usaimen fina duela. Eta ezin uka:
|
|
Euskaraz aritzea desabantaila al da? Edo, haatik, arrakastatsua izatea
|
hizkuntzaren baitan
ere ba al dago. Euskaraz arrakastatsua izan denak zeri zor dio meritua?
|