2007
|
|
Hizkuntza baten erabilera soziala tentsio horretan bizi da gizartearen gorabeheren menpe. Hori jakinda, geure buruari galdegitea diogu aldeko koiunturarik gabe iraun eta zenbaitetan aitzintxo ere egin duen
|
hizkuntza
komunitate horren erabilerak noiz artio eutsi ahal izanen dion bere egoerari. erabiltzea ez ekartzea. Hemen ikerketa kualitatibo batek ahul guneak hobeki detektatzen lagunduko liguke.
|
|
Hizkuntza baten erabilera soziala tentsio horretan bizi da gizartearen gorabeheren menpe. Hori jakinda, geure buruari galdegitea diogu aldeko koiunturarik gabe iraun eta zenbaitetan aitzintxo ere egin duen
|
hizkuntza
komunitate horren erabilerak noiz artio eutsi ahal izanen dion bere egoerari. Nafarroan euskal hizkuntza komunitateak berebiziko premiak ditu eta hurrengo urteotan horiek aldez edo moldez betetzera jo behar dugu estrategikoki erabilerak gibelera eginen ez duela bermatu nahi badugu.
|
2010
|
|
Ze, batetik, herriaren kontzeptu alemaniarra hasiera hasieratik zen espirituala edota kulturala, eta, bestetik, hizkuntza komunitatearekin betetzen zen historizitatearen baldintza, berori ezinbestekoa zelarik disposizio natural guztiak" itsu" eta isolaturik ez geratzeko. Baina
|
hizkuntza
komunitate hori bera —nahiz eta bestelako aurrebaldintza naturalen gainean" atseden" hartu— espirituala den horren agerpena da. Eta gertaera biologikoek —ama hizkuntzaren eta hizkuntza komunitatearen arteko interakzioan— ez dute aurrebaldintza bat osatzen, faktore bat baizik, zeinek lotura horretan —aktiboki eta pasiboki— garrantzi ez txikiko zeregina duen, baina berori inolaz ere erabakigarria ez den.
|
2011
|
|
Nire inguru guztiak gaztelaniaz funtzionatzen zuen eta ia ez nuen euskararen presentziarik hautematen, ezta euskaraz bizi nahi zuen jenderik ezagutzen ere. Gazteleraz bizi nintzen,
|
hizkuntza
komunitate hori baino ez nuen ezagutzen, gazteleraz nahi nuen guztia egin bainezakeen, gure herri eta hirietan dena egin baitaiteke erdaraz. Eta euskaraz. Ordutik 27 urte pasa diren arren, gaur egun ere honelakoak entzun ohi ditugu maiz:
|
|
X. erronka alor guztietan dago. ...formakuntza funtsezkoa dela aipatu dugu. herri batek bere buruaz duen ezagutza zabaltzearen esparrua estrategikoa da. eta hemen ahal den moduan lantzen da gai hori. herri normalizatu batek ondo finkatzen du eta hobeto transmititzen duezagutza hori; bermatuta dago diruz, formazioaren bitartez kurrikulumean, komunikabideen bitartez, eta abar. horiek guztiek transmititzen dute herri horren irudia eta
|
hizkuntza
komunitate horren sendotasuna eta parte izatearen plazera, nahi baldin bada. problema da ez dugula inor, nire ustez, hori eginen duenik. eta alorrak, ideiak ez dira falta, baina izugarrizko dirutza behar da gauzak ongi egiteko.
|
2014
|
|
Joan i Mar� k (2012) esaten duen legez, hizkuntza gutxituen aldeko hizkuntza portaerak berreskuratzeko, ezinbestean, autoestimu kolektiboa berreskuratu behar da. Zaila da hizkuntza bat erabiltzearen alde egotea
|
hizkuntza
komunitate hori ez badago nahikoa baloratua. Eta, era berean, zaila da autoestimua berreskuratzea lehenago ez bagara autozentratzen.
|
2016
|
|
Alegia, euskaraz jakin eta noizbehinka erabili arren, ez dago zertan
|
hizkuntza
komunitate horretako kide sentitu. Litekeena da egunerokoan gehienbat baliatzen den hizkuntzaren komunitatearekin identifikatzea, eta komunitateko kide izatearen kontzientziak pisu handia du hizkuntza komunitatea osatzerakoan:
|
2018
|
|
Estatus plangintzak, ordea, hizkuntza komunitatea biziberritzea du helburu,
|
hizkuntza
komunitate horren estatusa igotzea, hizkuntzarentzat erabilera esparru berriak irabaztea (edo daudenak bermatzea), alegia.
|
2019
|
|
Joan i Mari-k (2012) esaten duen legez, hizkuntza gutxituen aldeko hizkuntza portaerak berreskuratzeko, ezinbestean, autoestimu kolektiboa berreskuratu behar da. Zaila da hizkuntza bat erabiltzearen alde egotea
|
hizkuntza
komunitate hori ez badago nahikoa baloratua. Eta, era berean, zaila da autoestimua berreskuratzea lehenago ez bagara autozentratzen (Lasa & Madinabeitia & Sanginés 2014:
|
2023
|
|
Hortaz, Tŝilhqot’in ikasteko eta
|
hizkuntza
komunitate horretan biziberritzeko estrategiak eta baliabideak identifikatzea izan da lan honen helburu nagusia. Bigarren mailako beste helburu batzuk ere garatu ditugu helburu nagusiari testuingurua emateko asmoz:
|