2001
|
|
hiztunarentzat/ ikaslearentzat
|
hizkuntza
komunikazio tresna ezezeelkarreragin tresna da.
|
|
c) Lehenbiziko puntuan
|
hizkuntza
komunikazio tresna ezezik elkarreragin tresna dela esan dugu; bigarrenean, bestalde, testua/ diskurtsoa erdigunetzat etasaialekutzat hartzen duen pedagogia aipatu dugu. Bi alderdi horiek estuki lotutadaudela antzeman dezakegu.
|
2002
|
|
Komunitate linguistikoak erabat aparte biziko lirateke Euskal Herrian, euskaldunek inguru hurbileko erdarak ontzat hartu eta komunikazio tresna gisa erabili izan ez balituzte. Ez da gauza bera gertatzen erdaldunen lerroetan, horiek ez baitute aintzakotzat hartzen euskal
|
hizkuntza
komunikazio tresna moduan. Hizkuntzen arteko lubakia ez da itxi; areago, badirudi gero eta zabalagoa izan daitekeela, baldin eta neurri zuzentzailerik hartzen ez baldin bada.
|
2004
|
|
Hizkuntza, pentsamenduaren garapen harian momentu jakin batetik aurrera, tresna formala bilakatzen da, kultur ondarearen ikasbidea bai, baina baita kontzeptuaren egituratzailea eta arrazonamenduaren euskarria ere. Edozein
|
hizkuntza
komunikazio tresna hutsa bailitzan definitzea eta horretara mugatzea, norbanakoaren garapena alderdi horretara mugatu nahi izatea bezalatsu da. Adierazi moduan, hizkuntza ez da soilik komunikaziotarako erabiltzen, emozioetan, pentsamenduaren garapenean eta ihardueran besteak beste erabili beharrekoa baita?. 31
|
2009
|
|
Ludotekak haurrak jolastu ahal izateko eta ongi pasatzeko guneak izaten dira, eta euren trebetasunak, ahalmenak eta nortasuna garatzeko ere baliagarriak dira. Egitasmoaren xedeak euskara ikasgeletako lau horma artetik nolabait ateratzea eta jolasen bidez
|
hizkuntza
komunikazio tresna ere badela ikusaraztea dira.
|
|
Zenbait girotan erran komuna da
|
hizkuntza
komunikazio tresna hutsa dela eta, beraz, politikaren esparrutik erabat kanpo egon lukeela. Baieztapen bera modu gordinagoan agertzen da batzuetan, alegia, hizkuntza berez
|
2010
|
|
Gaur egun
|
hizkuntza
komunikazio tresnatzat hartzen da eta hizkuntzaren eta testuinguru soziokulturalaren arteko loturak gero eta garrantzi handiagoa du. Zenbait ikertzailek ideia hori azpimarratu dute euren teorizazioetan.
|
|
Horrenbestez,
|
hizkuntza
komunikaziorako tresnarik eraginkorrenetarikoa den heinean, hiztunen komunikazio gaitasunak ere garrantzia hartu du, eta ikerketa askoren oinarri izan da.
|
2012
|
|
Zer biogenetikak? (Hizkuntzaren) Filosofiak. Hizkuntzaren edo gizakiaren ezaugarri konkretu batera lotzen dute hizkuntza.Hizkuntza bakarrik gramatika da,
|
hizkuntza
komunikazio tresna soila da, hizkuntzakonkretuek hizkuntza unibertsal batean dute beren jatorria... Hau da, disziplinarteabaino, erredukzionismoa (izan) da nagusi gai honetan ere (Pinker, Chomsky...). Eta horrekin batera ere, dogmatismoa eta esentzialismoa.
|
|
Zer biogenetikak? (Hizkuntzaren) Filosofiak. Hizkuntzaren edo gizakiaren ezaugarri konkretu batera lotzen dute hizkuntza.Hizkuntza bakarrik gramatika da,
|
hizkuntza
komunikazio tresna soila da, hizkuntzakonkretuek hizkuntza unibertsal batean dute beren jatorria... Hau da, disziplinarteabaino, erredukzionismoa (izan) da nagusi gai honetan ere (Pinker, Chomsky...). Eta horrekin batera ere, dogmatismoa eta esentzialismoa.
|
2013
|
|
Hizkuntzaren ikuspegi komunikatiboa da(
|
hizkuntza
komunikazio tresnatzat hartzen da, beraz, horretarako irakatsiko da: komunikatzeko) ikastetxeetan erabiltzen den material didaktikoen oinarria.
|
|
Lehen azterketan sakonduz, hizkuntzaren ikuspegi komunikatiboa da(
|
hizkuntza
komunikazio tresnatzat hartzen da, beraz, horretarako irakatsiko da: komunikatzeko) ikastetxeetan erabiltzen den material didaktikoen oinarria.
|
2014
|
|
instrumentalean eta baloratzailean. Dimentsio instrumentalean(
|
hizkuntza
komunikazio tresna gisa hartuta), hizkuntzaren sinbolismoak mezuak igortzeko balio digu eta, aldi berean, sinbolismo horrek berak talde jakin bateko kide izatearen sentimendua indartu dezake gugan. Horrez gain, Tejerinak gogoratzen digu hizkuntzak funtzio politikoa bete duela beti:
|
2015
|
|
Adibide bezala, Arregik dio euskara ezin zaiela Euskal Herriko erdaldunei inposatu, askatasun printzipioaren kontra lihoake eta. Hizkuntza aberastasun bezala ikasi behar da; ez halabeharrez behar sozial bezala,
|
hizkuntza
komunikazio tresna gisa ulertu behar da eta (1996: 76).
|
2017
|
|
6 pierre bourdieuren ustez egunerokotasunean oso arraroa da
|
hizkuntza
komunikazio tresna huts gisa erabiltzea: hizkuntza truke orok ekonomia printzipiotan oinarrituta dago eta irabazi sinbolikoa (pertsonala eta soziala) irabazteko helburua du (bourdieu, 1985: 40)
|
|
4Pierre Bourdieuren ustez egunerokotasunean oso arraroa da
|
hizkuntza
komunikazio tresna huts gisa erabiltzea: hizkuntza truke orok ekonomia printzipiotan oinarrituta dago eta irabazi sinbolikoa (pertsonala eta soziala) irabazteko helburua du (Bourdieu, 1985: 40)
|
2018
|
|
Baina lan honetan ikusiko dugun bezala, hizkuntza (ere) gizartearen isla da. Hizkuntzek barnebiltzen dituzte ideologiak, botere harremanak eta hierarkiak;
|
hizkuntza
komunikazio tresna baino askoz ere gehiago baita.
|
2021
|
|
Elkarrekintza Didaktikoaren (ED) printzipioei helduz, gela edo ikastetxe barruko hizketaldia pentsamendu sozial gisa ulertzen baitugu (Mercer, 2004), diskurtsoaren analisi soziokulturalean, hizkuntza" irakasteko eta ikasteko, ezagutza eraikitzeko, elkar ulertzeko eta arazoei elkarlanean heltzeko tresna" legez ulertzen baita (op.: 137). Izan ere,
|
hizkuntza
komunikaziorako tresna izateaz gain, pentsamendua irudikatzeko erreminta ere bada, Vygotsky k (1978) izendatutako funtzio intrapsikologikoa eta interpesikologikoa, hau da, ikas prozesuen esparru psikologikoa eta soziala. Autoreak (Vygotsky, 1977, 1979 in Galarraga, 2018) kulturarako tresna legez ikusten zuen mintzaira, eta, horren bidez, norberaren kultur esperientziak eta ezagutza partekatzeko baliabidea litzateke, azaldu bezala, modu kolektibo eta sozialean pentsamendua elkarrekin eraikitzeko ere bai.
|
|
Hizkuntza komunikazio tresna soiltzat eta identitatea eratzeko elementu sinpletzat daukaten alde bien artetik abiatuta, 2019ko otsaila maiatza bitartean galdetegi bidez euskara ogibide eta helburu dutenen 143 adituren erantzunak jaso ziren, hizkuntzaren helburua, erabilera, jatorria eta balio kognitibo filosofikoaz galdetuz. Ikuspegi soziolinguistikotik eta etnografikotik emaitzek erakusten dute hizkuntzaren estetikaz, sorreraz, balio sakonez eta ezagutzaz galdetzean iritziak asko aldatzen direla, eta adostasun handia dagoela
|
hizkuntza
komunikazio tresnatzat edo identitate ikurtzat hartzean. Artikuluaren xedea da euskaraz eta euskararentzat dihardutenen 143 profesional horien (73 hizkuntza aholkulari tartean) erantzunak azaltzea eta hizkuntza homogeneizazioaren eta aniztasunaren eremuan testuinguratzea.
|
|
Horren ondorioz, gure ustez, hizkuntza ulertzeko lerro nagusi bi agerian geratzen dira:
|
hizkuntza
komunikazio tresna soiltzat hartzen duena, eta nortasuna eratzeko ikur iturritzat duena. Hots, bosgarren funtziora ez heltzeak aurrekoen asebetetzea erabat kolokan uzten du, eta hizkuntza horren hiztunen hizkuntzaren gaineko ustetan eragiten du.
|
|
Uste horiek, lerro handi biren artean ardaztera mugatzen dira: hizkuntza funtzioaren lehen maila, banakoaren nortasun edo identitatearena, eta edozein arlotan
|
hizkuntza
komunikazio tresna izatea, beste askoren artean bat, egiteko berezirik gabe. Egoera eta diagnostiko soziolinguistiko hori da ondoren aurkeztu den ikerketaren oinarri hurbilena.
|
|
Lehenak
|
hizkuntza
komunikazio tresna izateaz galdetzen zuen, eta grafikoak erakusten duenez, adostasuna handia zen, eta maila handian. Gehiengo nabarmenak,% 95ek, hizkuntza komunikazio tresna dela adierazi zuen:
|
|
Lehenak hizkuntza komunikazio tresna izateaz galdetzen zuen, eta grafikoak erakusten duenez, adostasuna handia zen, eta maila handian. Gehiengo nabarmenak,% 95ek,
|
hizkuntza
komunikazio tresna dela adierazi zuen: % 81ek adostasun osoz, eta% 14k adostasun handiz:
|
|
Aipatutako adierazpenek erakusten dutenez, adostasun maila handia dago
|
hizkuntza
komunikazio tresnatzat hartzean(% 95). Ondoren, adostasun handikoaren ehunekoa jaitsiz doa (eta bere baitan aldea orekatuz):
|
|
Ardatz jakin horretatik urruntzen diren adierazpenetan, ordea, hizkuntzaren gaineko usteak anitzagoak dira. Horregatik, gerora so,
|
hizkuntza
komunikazio tresna eta nortasunaren gune edo ikur baino gehiago den lerroa azaldu beharra dagoelakoan gaude, Sapirren eskutik, besteren artean:
|
2023
|
|
Markoa oinarri bateratua da eta,
|
hizkuntza
komunikazio tresna izanda, ikasleek zer ikasi behar duten deskribatuko du. Autoebaluaziorako tresna ere zehazten du:
|