2017
|
|
Badira bizitza sozialean emandako bi aldagai funtsezkoak direnak
|
hizkuntz
tratamenduak ulertzerako orduan: boterea eta elkartasuna.
|
|
1.3
|
hizkuntz
tratamenduak, euskara eta hitanoa
|
|
Euskaran, beste hizkuntza batzuetan bezala, hizketa lagunari hitz egiteko modu desberdinak daude hau da,
|
hizkuntz
tratamenduak aurkitzen dira. Hizkuntz tratamenduak definitzeko bi elementu daude:
|
|
Tratamendua aukeratzerako orduan beraz hiztun solaskidearekin dagoen harremana kontutan hartzea baldintza derrigorra dela esan da. Harreman hau definitzerako orduan elementu asko egon daitezkeen arrenbadira bizitza sozialean emandako bi aldagai funtsezkoak direnak
|
hizkuntz
tratamenduak ulertzerako orduan: boterea eta elkartasuna.
|
|
Botere hau ekonomikoki, sozialki edota kulturalki emana izan daiteke eta beraz hauei, boterea dutenez, desberdin hitz egin behar zitzaien. Egoera honetan beraz boterearen aldagaiak erlazio asimetrikoak bultzatu izan dituela esan daiteke
|
hizkuntz
tratamenduei begira baina aldi berean berdinen artean elkartasunezko tratamendu simetrikoa egon da. Beste hitz batzuetan:
|
|
Aurrera eginez, ondoren, hitanoaren erabilera baldintzatzen duten aldagaien inguruan hitz egingo da. Edozein
|
hizkuntz
tratamenduk bezala hitanoa gehiago edo gutxiago erabiliko da aldagai batzuen arabera. Alberdik (1993) hamar aldagai hautatzen ditu, hala ere, aldagai guzti hauek ez dute garrantzi bera, batzuk bigarren maila batean kokatzen direlako.
|
2018
|
|
Batetik, eta nahiz eta hitanoaren arau esplizitu bat ez izan, bi pertsonek soilik adierazi dute beraien gurasoek, edota beraiek bikotearekin, hitanoz hitz egiten dutela. Hau da, badirudi nahiz eta hitanoak konfiantza eta gertutasun bat adierazi, intimitaterako ez dela
|
hizkuntz
tratamendu egokia. Bestetik, esaldi honek argi eta garbi erakusten digu, bizitza sozialaren banaketa dikotomiko honek, hau da, espazio publiko eta pribatuaren arteko bereizketa honek, noketaren galeran izan zuela eraginik.
|
|
Esan liteke hizkuntza bat, edota gure kasuan,
|
hizkuntz
tratamendu bat ikasterakoan, haurrak honen inguruko arauez gain, hizkuntza edota hizkuntz tratamendu horren inguruko uste, balore edota pertzepzio batzuk ere hautematen eta nolabait esateko" ikasten" dituela.
|
|
Esan liteke hizkuntza bat, edota gure kasuan, hizkuntz tratamendu bat ikasterakoan, haurrak honen inguruko arauez gain, hizkuntza edota
|
hizkuntz
tratamendu horren inguruko uste, balore edota pertzepzio batzuk ere hautematen eta nolabait esateko" ikasten" dituela.
|
|
Beraz, esan liteke hizkuntza bat, edota gure kasuan,
|
hizkuntz
tratamendu bat ikasterakoan, haurrak honen inguruko arauez gain, hizkuntza edota hizkuntz tratamendu horren inguruko uste, balore edota pertzepzio batzuk ere hautematen eta nolabait esateko" ikasten" dituela.
|
|
Beraz, esan liteke hizkuntza bat, edota gure kasuan, hizkuntz tratamendu bat ikasterakoan, haurrak honen inguruko arauez gain, hizkuntza edota
|
hizkuntz
tratamendu horren inguruko uste, balore edota pertzepzio batzuk ere hautematen eta nolabait esateko" ikasten" dituela.
|