Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 46

2000
‎Gure eguneroko praktikan bakoitzak ikusi du hitzak nola erabiltzendituen: Euskal Herria, Euskadi, Pars Vasco, Pays Basque.
2002
‎Euskal hitzak nola idatzi behar diren eta, ez dakizu zuk zer nolako goiti beheitiak izan ditugun gure hizkuntzarekin, eta ez bakarrik euskalkiak eta mintzairak direla eta, molde desberdinak erabiltzen genituelako, batzuetan elkarren artean ulertzea eragozten zutenak. Hori zen arrazoietako bat, nahiz ez bakarra, eta ez menturaz garrantzizkoena, aspaldiko kontua baldin bada ere.
2003
‎" Guretzat ez zen arazo bat musika hori euskal hizkuntzarekin uztartzea. Egokitzea besterik ez zen, hitzak nola ahoskatu, hitzak musikarekin nola lotu. Nik ulertzen dut garai hartako bertsolari edo kantari tradizional bati zaila egitea rocka eta euskara batera entzutea.
2004
‎Informazioa berehala gezurtatu dute bai PSOEtik eta baita Batasunetik ere. Xabier Arzalluzen hitzak nola interpretatu behar diren sukalde lanetan ari direnek jakingo dute hobeto, baina PSOEk horrelakorik ez duela egingo azpimarratu du eta Batasunak hori Aljerreko eredua dela aipatu du, dagoeneko ezker abertzaleak baztertua duen negoziazio eredua. Etengabe Madrilera begira aritzeko garaia iragan dela esan da Batasunetik, eta irtenbidea Euskal Herriko alderdien artean adosten dena aurrera eramatea dela.
2007
‎Eskual hitzak nola errechkiago eta hobeki ikasi, 1962, 279 orr. Ihardespena (P.
2008
‎Erdarazko interfazeak ezarritako arauetara makurtzen da. Erdarazko hitzak nola hala euskarazkoez ordezten ditu.
‎Hitzaren mugak ez dira zehatzak: haurrarentzat zaila da hitzak nola bereizi behar diren ulertzea. Batzuetan, gutxiegi bereizten dituzte:
hitzak nola erabiltzen dituen azpiatala 58
‎4.23 taula. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen estatistiko deskribatzaileak, hilabeteka (16 hilabete) 59
‎4.24 taula. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko baiezko erantzunen ehunekoak itemka eta hilabeteka (16 hilabete)... 61
‎4.12 irudia. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen batez bestekoak, hilabeteka (16 hilabete) 59
‎Bigarren KGNZ (16 hilabete) galdetegian ondoko ataletako puntuazioa biltzen da: lehen ataleko hitz zerrenda eta haurrak hitzak nola erabiltzen dituen, eta bigarren ataleko hitz amaierak, adizkiak eta esaldien konplexutasuna. Beheko 2.2 taulan ikus daitezke atalak eta zenbaketarako irizpideak (2 eranskinean dago ebaluazio orriaren eredua).
‎Haurrak hitzak nola esaten dituen (B atala)
‎4.5.2.2 Haurrek esaten dituzten hitzak ataleko Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiatala
‎4.12 irudia. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen batez
‎4.23 taula. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen estatistiko
‎4.13 irudia. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen batez bestekoak, adinaren eta sexuaren arabera (16 hilabete).
‎4.24 taula. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko baiezko erantzunen
‎4.13 irudia. Haurrak hitzak nola erabiltzen dituen azpiataleko puntuazioen batez bestekoak, adinaren eta sexuaren arabera (16 hilabete). 60
2009
‎Arantzazuko Apaiztegian teologia irakasle hiru urte zeramatzanean gerturatu zen Villasante Euskaltzaindira, 1950 urte inguruan. Anjeles Sorazuren erlijio biziari buruzko tesia argitaratzeko bidean zuela-eta Bilbora moldiztegira probak zuzentzera joaten hasi zenean, Federiko Krutwigen Euskaltzaindirako sarrera hitzaldiaren berri izan zuen, gaia erakargarria egin zitzaion, kulturako hitzak nola erabili euskaraz, eta zuzenean Krutwigengana jo zuen.
‎Beste hizkuntza guztietan bezala, euskaraz ere errusierazko edo ukrainerazko hitzak nola idatzi jakin behar da, eta horretarako proposamena aurkeztu dio Akademiaren Exonomastika batzordeak Euskaltzaindiari, eta Akademiak onartu.
‎Jozank topaketetan, tresnak jotzeko trikimailuak ikasi dituzte gazteek zuzenean, talde ezagunetako musikarien bitartez. Ahotsa nola erabili eta kantetarako hitzak nola sortu ikasiko dute asteazkenean, 19:30ean, Bilborock aretoan, Zea Mays taldeko Aiora Renteria eta Kerobiako Xabi Fernandezekin.
‎Begira letra bakoitzak nola jokatzen duen. Begira hitzak nola sortzen ditugun. Begira ondoren, erdarako aditzen okerrak (verbos irregulares).
2010
‎Ez Dok Amairu zegoen: landutako gauzak, hitzak nola jarri pentsatzen zituen... Bat batean, berriro hasieretara itzuli zen:
2011
‎Krutwig-en ideietara Villasante hurbildu zen. Izan ere, azken honek 1950 urtean, Krutwig-en sarrera hitzaldiaren gaiaren berri izan zuenean egunkarian, hau da, kulturako hitzak nola erabili euskaraz, harengana aurkeztu zen. Artean Villasantek ez zuen Euskaltzaindiarekin harremanik, baina euskararen gaineko kezka bizia zuen, eta haren batasuna eta edozein gai lantzeko mintzabide bilakatzea nahi zuen.
‎Lehen etapak Hiztegi bat ondo erabiltzeko, ezinbestekoa da ordena alfabetikoa trebetasunez menderatzea. Ildo horretan, Lehen Hezkuntzako lehen urteetan hasten da trebakuntza, irakasleek alderdi hori sustatu baitezakete jolas eta jarduera errazak eginez ikasgelan, alfabetoa barneratu eta memorizatzeko eta hiztegietan hitzak nola kokatzen diren jakiteko lehen orientazioak lortzeko. Hiztegi bateko orrialdeetan hitz gidarien erabilgarritasuna ezagutu behar da Lehenik eta behin, ikasleek jakin behar dute hitzak lehen letratik abiatuta ordenatzen direla, eta, letra hori bigarrenarekin bat, bigarren letra kontuan hartzen dela, eta horrela hurrenez hurren.
2012
‎Ez dauka garbi zer kontatu nahi duen? ez dauka garbi hitzak nola josi ahal dituen, esaldi potenteak lortuta ere, ez dauka garbi esaldi horiek ze musika eskatu eta askatuko duten?
‎Jokoak letrak ikasteko modu atsegina dira, hitzak nola osatu eta nola ahoskatu ikasteko
‎Irakurtzen ikasteko jolasak material erabilgarriak dira haurrentzat eta haien gurasoentzat, eta zeregin garrantzitsua dute seme alaben ikaskuntzan. Hauek eskolara joan eta ikasketetan aurrera egiten duten bitartean, gurasoek letrak ikasten, bokalak kontsonanteetatik bereizten, hitzak nola osatu eta nola ahoskatu jakiteko aukera dute.
2013
‎Atera nahi ez dituen argazkiak atera beharrik gabe. Politikariek bere hitzak nola hartuko dituzten konturik egin gabe. Aspertu dela horrekin guztiarekin, eta libre aritu nahi duela.
‎honetan ere igarle izan genuen Txillardegi. Beste hizkuntza batzuetatik hitzak nola hartu erabakitzean, bi bide ikusten zituen: Leizarragarena (hau da, kultura hitzak bere horretan gordetzea, ezer aldatu gabe) eta Axularrena (euskararen senaren arabera egokitzea, alegia).
2014
‎Harengana hurreratu eta, baretzen saiatu garenean, gizona isildu egin da. Jarraian, berba egiten hasi da, hitzak nola edo hala lotuz:
2015
‎Izan ere, ez nekien Jérômeren hitzak nola irakurri behar nituen. Bide hau guztia, zioen, egunsenti batean amaitzeko.
‎–A, bai. Baina ez nauk akordatzen hitzak nola diren. Gordeta izango ditiat.
‎Poeta sinbolistek eta surrealistek sorginduta, haien mailara iritsi nahi du, baina irudiak baliatuz. Poetek hitzak nola, hala Magrittek irudi prototipikoak. Bizitzaren misterioaz ohartarazi nahi gaitu, ez ikuspuntu erlijiosotik?, eta horretarako ordena naturala aldarazi zuen objektuen esanahi ikonografikoa itxuraldatuz.
2017
‎Askotan, manipulatuta dagoen gehiegizko informazio horrek ezkutatu egiten dizkigu pertsona batek izan ditzakeen kezkak eta arazoak, muinak. Guretzat hitzak oso garrantzitsuak dira, eta emanaldian gaur egun hitzak nola erabiltzen diren hausnartuko dugu. Askatasuna, maitasuna, justizia edo herria gai potoloak dira pertsonentzat, eta gaur egun oso higatuta daude; izan ere, publizitate agentziak erabiltzen du askatasuna autokarabanak saltzeko, banku batek iraultza erabiltzen du eta ultraeskuina askatasunaren jagole moduan agertzen da.
2018
‎Bazterreko mahai baten aurrean, mami gutxiko gizon mehe bat zegoen eserita, trajea hamaika tokitan zulatua eta hamaika aldiz ostera ere josia, eskutitz bat idazten diru truke, idazten ez zekien marinel baten izenean. Marinela aldamenean zeukan, papereko hizkiei begira ezer ulertu barik, Calaiseko taberna batean lan egiten zuen neskame bati maitasuna adierazteko hitzak nola aurkitu ez zekiela. Tabako usaina nagusi zen tabernan, kolonia merke eta puzker kiratsarekin nahasia.
2019
‎Hankarteko usategiak Perruno hizkuntzak usain handia du. Maskota honek giza jariakinak askatzen ditu, gizakiok hitzak nola erabiltzen ditugun, hau da, beste jaiokide batzuekin komunikatzeko. Beste animalia baten ipurdia usaindu edo muturra belarrien inguruan igurzten duenean gertatzen da.
‎Aita Zabalari Jesusen Lagundia ad maiorem Dei gloriam osatzen ari den bildumaren elemenia etorri zaio burura, baina beste zerbait esan nahi du inperio zentralaren lege zaharrean; alegia, zeruaren azpian dauden gauzen kopurua zehazki, zeren eta Txinako idazle klasikoek diotenez, 100.000 omen dira guztira. Izena duen oro, izan ere, ba omen da; beraz, hala hitzak nola gauzak zenbaki berean bat etorri izana zorioneko zantzua iruditu zaio Wei Fulong agurgarriari. Are gehiago kontuan hartuta zoriona ere azaltzen dela ideograma horren adieren artean.
2020
‎Garunak musika eta hitzak nola bereizten dituen argitu dute
‎Hitz inguratuen aitzineko hitzak nola deklinatuak dira?
2021
‎Izan ere, zuek ere sortzaile bihurtuko zarete errutinaren amaieran, eta horretarako garrantzitsua da hitzak bere indarra nola lortzen duen ikustea. Bada, idazleek zer transmititu nahi zuten ikusita, guri zer sentiarazi diguten, edo zein baliabiderekin sortu diren ikusi ostean, orain, hitzak nola sortu eta irakurri ikusiko dugu. Gogoratzen duzue egin genuen poemen errezitaldia?
‎pertsona batzuk gehiago dira azala arima baino. Euskaraz azala hitzak nola funtzionatzen duen ikusita, esango nuke, hala ere, azala behar dela prestigiozko idazle askok idazten duten bezain modu epidermikoan idazteko.
‎Eta orain, axola zidan, hara. Eta aitor dizut, zuri dagokizunez, ilobatxo, axola didala orobat zuk nire hitzak nola hartuko dituzun, baina horrek ez nau isilarazten, ikusten duzunez; beharbada, nire baitan pizten ari den sentiberatasun berri hau hutsaren pareko delako. Orduko hartan, amorru apur bat ere eman zidan sentipen horrek, ez bainuen sentimendu kontuetan melenga izan nahi; literaturan gorroto dut biguntasuna, baina onar dezaket testu zoragarri baten barruan badago; bizitzan, ordea, bigunkeriak ez du ezer zoragarririk izaten alboan.
2022
‎Gero aztertu ditugun itzulpenean ere, ikusiko dugun bezala, bada Larramendiren hitzen moldaketarik. Hortik kanpo ere, andoaindarrak zientziarako hitzak nola eratu dituen azaltzen duenean, esate baterako, Jaincoquindea, Eraquinduna eta Izarquindarra bezalakoak ematen ditu (HH, I, xlviii xlix). Belak, horiek jasotzeaz gain, hurrenez hurren Jincokinzia, ekinkinzia eta izargunzia dakartza (HB, III, 454), atzizki bera emanez Larramendik atzizki diferentekotzat dituenendako.
‎Gaskoiari (biarnesari bereziki) aitortzen zaio euskararen adstratu izatea eta euskara substratutzat izatea, alegia, euskal komunitatearekin harremanetan bizi izatea eta, gainera, euskaraz mintzatzen ziren komunitateetatik sortu izana. Fonetikaz, antzekoagoa izan zaigu gaskoia (okzitaniera) frantsesa baino, eta hala hitzak nola izenak sortzeko iturburu emankorra. Euskarak, bada, Erdi Aroan ugari edan du hizkuntza hartatik askotariko onomastika osatzeko orduan, bereziki erdialdeko eta ekialdeko lurraldeetan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia