2002
|
|
Horrez gain, hitz bakoitzaren agerraldi kopurua ere ikus dezakegu; izan ere, grafikoen bidez, epe, euskalki eta testu mota bakoitzean
|
hitza
zein proportziotan erabili den jakiteko aukera baitago. Beraz, izugarri zabaldu diren hainbat egiturek zein oinarri duten jakiteko aukera ere ematen du corpusak.
|
2008
|
|
d. Euskalkia:
|
hitza
zein euskalki eta, ahal izanez gero, zein herritan jaso, erabili edo erabiltzen den.
|
|
maileguen bitartez, euskarak markagailu morfologikoak adierazi ditu, bere gramatikan ezagutuak ez zirenak. Aspalditik dakigu latinetik hartutako erregek erregina> egin zuela femeninoa, latinean ERREGINA zelako
|
hitza
zein erromantze modura moldatu zuelako, eta hortik euskarak ahal izan du atzizkia: erregina, > (hemen malgukari bezala, birj. > bera ez da ezer euskeraz, ezin da segmentatu, baina eredu bezala badu bere funtzioa; erreginan, ordez, eranskaria dugu, ahal delako, ina> morfema bezala kendu), baita beste batzuk ez hain ezagunak ere:
|
2009
|
|
Espainolek ez daude gure hitza errespetatzeko prest. Baina, aldi berean, euskaldunok gure
|
hitza
zein den ez dakigula garbi geratu da.
|
2013
|
|
Testua gainbegiratuz galdera batek eskatzen duen informazioa identifikatzeko, hauxe duzu ikasi beharreko lehenengo estrategia: galdera bakoitzean gako
|
hitza
zein den identifikatzea (bat baino gehiago izan daitezke).
|
|
Ibili aurretik hitz egiten ikasi zenuela esan daiteke. Eta zure lehenengo
|
hitza
zein atzetik etorri diren guztiak hizkuntza bakar batean izan dira, gurean gure, ama hizkuntzan, euskaraz. Gurean euskaraz delako gure leloa.
|
|
Baina ez dakite nondik ekin. Ez jakiteagatik, ez dakite
|
hitza
zeinek har lezakeen ere. Horretan ere, batzarrean mintzatzeko alegia, Xanen hutsunea nabari da.
|
2015
|
|
Horrenbestez, joskera moldatzen du, behin eta berriz, ikaslea ohar dadin hitzetako bat gaizki idatzi duela. Pasartearen amaieran, Topazek amore emango du eta ikasleari letraka esango dio idatzi beharreko
|
hitza
zein den, irakaskuntza egoera kolapsatuz.
|
2016
|
|
Cromometría, amarillento, lactescente. Ez dut
|
hitza
zein den asmatzen, inoiz ez dut hitz bakar bat ere asmatu, baina entzuten dut ordea bihotz berria, punpaka zalapartaka, ebakuntza gela lehertu nahian, basazaldi baten bozkarioz. Eta nik orain badakit bihotz berriaren kolore hamaika letraduna, hamaika bizi dituena.
|
2017
|
|
%10 besterik ez euskara beti erabiltzen dutenak. %18k gehiagotan erabiltzen dute euskaraz eta bietan berdin aritzen dira ia %25 azkenik, eta analisi kuantitatiboarekin bukatzeko, ezezagunekin tratatzen dutenean, lehenengo
|
hitza
zein hizkuntzatan ematen duten ere jakin nahi izan dugu:
|
|
Baina laster gertatu beharra zen maluruski. Ohartzen gara denbora haietan" race"
|
hitza
zein errazki zerabilten, adibidez" peuple" erran beharrean. Baina bestalde gauza jakina da Frantzian ezin dagokeela" peuple" bakar bat besterik.
|
2019
|
|
Baina gu hemen zineaz edo antzerkiaz, are bizitzaz, ari ez garenez, esan behar duguna esateko denbora luzeago eralgi behar dugu, batez ere konturatu egiten garelako lehen, bigarren eta are hirugarren saioaren ondoren, gaietako zati oso txiki bat baizik ez zatekeela azaldurik geldituko, hala eta guztiz ere interpretazioen oso menpe, eta, komunikazio ahalegin laudagarria egin eta gero, hau guztia esanik, itzul gaitezen hasierara, nahasturik jada, fokuratzeplanoa hurbiltzeko edo urruntzeko zorian, trebeziarik gabe, interesgunearen ertzak belatzeko arriskuarekin, interesgunea bera, nolabait esateko, identifikagaitz bihurtzeraino. ...gin zuen uhinezko mugimendu hartan utzi dugu, eta Maria Sara doktorea ere ez dugu bistatik galdu, esaneko eta otzan, nolabait, barkatu hitzak gehiegizkoak badira, ez da borondatea galdu duela, azken aldiz itxaroten dagoela baizik, ontasunez, agian, kontua da jakitea zuzentzaileak hitz zehatzak esango dituen, batez ere kakofoniarik txarrena saihestuz, hitz eta hotsarekin uztar ez dadin, alegia, eta
|
hitza
zein hotsa esanahiarekin, ikus dezagun Raimundo Silvak zailtasuna nola konpontzen duen, Mesedez, esan zuen, eta ongi ekin diola hasierari ez da zalantzarik, liburuaren aurrean eduki dudan erantzuna, ez dagoela zuzenduta entzutean eduki dudan ustekabea, hori guztia ulergarria da, nonbait mina eduki eta puntu hori ukitzerakoan gorputza berez kuzkurtzen denean bezala da, esan nahi dizudana da nahiko... Maria Sara doktoreak txosten bilduma bat hartu zuen bere ondoko apalategi baxu batetik, txosten bilduma bere magalean ipini zuen, eta hauxe esan zuen, Hemen daude bildurik zure iritziak, gero argitaletxeak, iragan urteetan, argitaratu zituen edo ez zituen hainbat libururi buruzkoak, Hori aspaldiko kontua da, Hitz egidazu horretaz, Uste al duzu merezi duela, Baietz uste dut, hala uste izateko arrazoiak dauzkat, Ongi da, argitaletxea, orduan, hasieran zegoen, edozein laguntza ongi etorria izaten zen, eta garai hartan, baten batek pentsatu zuen nik probak zuzendu baino zerbait gehiago egin nezakeela, adibidez hainbat libururi buruzko iritzia eman nezakeela, benetan esango dizut, ez nuen inondik ere uste paper zahar horiek gaur arte gordeko zirenik, Nire lanerako interesatzen zitzaidan artxibategiko zatia arakatzean aurkitu nituen, Ia ez naiz gogoratzen, Denak irakurri ditut, Espero dut hainbeste xelebrekeria ikusirik ez zinela irriz hasiko, Ez da xelebrekeriarik, aitzitik, zure iritziak bikainak dira, ongi hausnartuta eta ongi idatzita daude, Ez zenuen aldaketarik aurkituko, bai baten tokian ez bat eta horrelakorik, eta Raimundo Silva irribarre egiten ausartu zen, ezin izan zion eutsi gogoari, baina ezpainertzetatik bakarrik, konfiantza gehiegi hartzen zuela ez ematearren.
|
2020
|
|
Jolas gisa proposatu genuen: parte hartzaileek hitz bat asmatu behar zuten, eta beste kide batena definitu, hirugarren batek
|
hitza
zein definizioa hartu eta horren gaineko marrazkia egiteko. Oso harrera ona izan zuen, jende askok hartu zuen parte.
|
|
Harrigarri da aspaldiko euskal toponimian otso
|
hitza
zein usu heldu den. Jende izen gisa ere baliatzen zen," Lupus" gisa itzulia.
|
2021
|
|
Telefonoa zein hizkuntzatan hartzen den, ala denda batean lehen
|
hitza
zein izaten den. Helduek halako jarreren bidez erakusten diete umeei zein den hizkuntza bakoitzari ematen dioten balioa, Paula Kasares soziolinguistaren arabera.
|
|
Beti errezera iten deu, pentsa dezagun Estaduaren estrategia zala, baina azken
|
hitza
zeinek dauka. Zeinek erabakitzen du hartzia?
|
2022
|
|
Hitzen kategorizazioa edo sailkatzea hizkuntzak ikertu, deskribatu eta irakastean sortzen den arazo nagusietariko bat da. Hizkuntza bakoitzean,
|
hitza
zein unitateri deitzen zaion zehaztu ondoren, hitz horiek multzokatu egin behar dira haien deskribapen egokia egiteko, eta horretarako hitz motak, hizketa parteak edo kategoria gramatikalak deritzenak erabiltzen dira. Deskribapen egoki batek ezaugarri zehatz, argi eta koherenteen arabera osatu luke sailkapena, baina ez dago argi zein diren horretarako ezaugarri egokienak ez eta horiek zehazteko funtzioari edo formari begiratu behar ote zaion ere2 Argitu beharrekoa da, adibidez, garrantzi handiagoa eman behar litzaiokeen hitzek beste hitzekin duten harremanari (komunztadura, hurrenkera) edo haien esanahiari.
|